Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidspår just NU


garmin

Recommended Posts

Jag tycker synd om er sörlänningar,jag har åkt i hyffsat bra spår i Haparanda senaste 2 v.

Jag var i Haparande just före nyår (stadshotellet). I varje fall då såg det ut som att ni hade något mindre snö än på Ormberget i Luleå trots att ni ju ligger norr om oss.

Till deas och andra: När jag googlade på Ormberget upptäckte jag att man faktiskt kan få en beskrivning av status av spåren på adressen

http://www.lulea.se/forinvanare/fritidochidrott/friluftsliv/ormberget/skidochmotionsspar.4.6ebed23a109d954a359800037891.html

Det ser ut som att de uppdaterar den varje dag och just nu är hela systemet (c:a 25 km.) åkbart men jag själv undviker att åka runt slingan runt slalombacken eftersom det mest är is i uppförsbacken.

Anm: Det finns även en beskrivning av själva spårsystemet.

Link to comment
Share on other sites

Åkte igårkväll. Blev lite irriterad eftersom lyset släcktes 15 minuter för tidigt då jag hade3 10 minter kvar. Det avr ju lite isigt så jag fick at det lugnt. Dessutom överlevde jag verkade som.

 

Blir nog skidor ikväll med, måste få ivägen en forskningsansöka på fredag så det kan bli ont om tid. Annars åker jag till Boden i helgen lö+sön

Link to comment
Share on other sites

I trakterna kring Vilhemina och Dorotea finns det just nu kanonspår.

Vilhelmina kan erbjuda 1km, 2,5km, 5km och ev 9km.

I Saxnäs 9mil ovanför Vilhemina finns oxå fina spår (vet ej exakta längder).

Klimpfjäll 12mil ovanför Vilhelmina erbjuder 1,8km, 2,8km och 6km i enormt vacker fjällmiljö.

Ovanför Dorotea i Borgafjäll vet jag oxå att det finns bra spår som pistas så gott som varje dag.

På alla platser finns bra boende och det tar endast 1,5-2 timmar med flyg från Stocholm.

 

De senaste dagarna har vi fått ca 30cm nysnö och idag har vi -23 grader kallt.

 

Vintern finns i Västerbottensfjällen!!

Link to comment
Share on other sites

Ni som bor i Luleå! Finns det någon chans att det blir nåt Ormlopp eller Kronanlopp?

 

Bor i Skellefteå och vi har sämre än sämst. Har just nu ett isigt 2,5 km spår vid skidstadion att åka på. Glad att det finns nåt i alla fall.

Åkte vårt milspår uppe på Vitberget i söndags för första gången sen 19 november då vintern försvann. Otroligt härligt! :) Men i veckan försvann det mesta med regnet och 4 plussgrader. :(

Åker nu in till Boliden (3 mil fr. Ske-å) och till Jörn (6 mil) där vintern pågår för fullt. Tur att man inte behöver åka jättelångt för att åka på bra spår iaf.

 

Märkligt att några mil in i landet är det full vinter! Och Lappland har väl haft vinter sedan slutet av Oktober.

Link to comment
Share on other sites

Ni som bor i Luleå! Finns det någon chans att det blir nåt Ormlopp eller Kronanlopp?

 

Bor i Skellefteå och vi har sämre än sämst. Har just nu ett isigt 2,5 km spår vid skidstadion att åka på. Glad att det finns nåt i alla fall.

Åkte vårt milspår uppe på Vitberget i söndags för första gången sen 19 november då vintern försvann. Otroligt härligt! :) Men i veckan försvann det mesta med regnet och 4 plussgrader. :(

Åker nu in till Boliden (3 mil fr. Ske-å) och till Jörn (6 mil) där vintern pågår för fullt. Tur att man inte behöver åka jättelångt för att åka på bra spår iaf.

 

Märkligt att några mil in i landet är det full vinter! Och Lappland har väl haft vinter sedan slutet av Oktober.

Kronanloppet är i helgen, jag är tveksam, det måste komma mer snö. Info på

http://www.kronanloppet.se/ (räknar det som info då jag inte själv har något med loppet att göra, förutom ev deltagare)

 

Ormloppet kommer nog bli av, hinner komma mer snö. Sen finns det ju ett lopp i Boden, tror det är nästa helg. Dte kommer med största sannolikhet att bli av!

Link to comment
Share on other sites

Kronanloppet är i helgen, jag är tveksam, det måste komma mer snö. Info på

http://www.kronanloppet.se/ (räknar det som info då jag inte själv har något med loppet att göra, förutom ev deltagare)

 

Ormloppet kommer nog bli av, hinner komma mer snö. Sen finns det ju ett lopp i Boden, tror det är nästa helg. Dte kommer med största sannolikhet att bli av!

Intressant! Kan bli att åka dit då.

Annars funderar jag på att åka Malmfältsloppet i Malå den 4/2. Dom har tydligen gott om snö och bra spår. Vårat Malmstråkslopp mellan Boliden och Skellefteå ser det mörkt ut för tycker jag. Om det nu inte kommer 30 cm snö :D

Link to comment
Share on other sites

Blir nog skidor ikväll med, måste få ivägen en forskningsansöka på fredag så det kan bli ont om tid. Annars åker jag till Boden i helgen lö+sön

Lycka till med ansökan och träning!

 

En stor del av milspåret är rena "rälsen". Sämst är sista backen och just efter, där det är mer is än snö och inga spår, men med blått klister under skidorna gick det bra att ta sig fram där också. I övrigt nästa bara fina spår.

 

Snön som falit gjorde verkligen stor skillnad. Nu finns i o f s ingen tradition här att hjälpa naturen på traven om det inte faller nog med snö uppifrån men spår- och snöförhållandena här nu är nog ändå vad många klubbar och arrangörer längre söderut (speciellt i Mora-trakten) drömmer våta drömmar om, och skulle det ha variot någon viktig tävling i milspåret till helgen, som till varje pris måste genomföras så tror jag det hade varit ganska snabbt gjort av en ambitiös arrangör att fixa kanonspår hela vägen genom att ställa ut en snökanon i sista isisga uppförsbacken och direkt efter, samt skicka ut lite folk som skottar in snö i spåret på de (relativt få) ställen som spårkvalitén är sämre.

 

Men som vanligt motionsspår (och det är väl det som är ambitionen hos spårmakarna (=kommunen?)) duger det som sagt gott redan nu. =)

Link to comment
Share on other sites

Blir nog skidor ikväll med' date=' måste få ivägen en forskningsansöka på fredag så det kan bli ont om tid. Annars åker jag till Boden i helgen lö+sön[/quote']

Lycka till med ansökan och träning!

 

En stor del av milspåret är rena "rälsen". Sämst är sista backen och just efter, där det är mer is än snö och inga spår, men med blått klister under skidorna gick det bra att ta sig fram där också. I övrigt nästa bara fina spår.

 

Snön som falit gjorde verkligen stor skillnad. Nu finns i o f s ingen tradition här att hjälpa naturen på traven om det inte faller nog med snö uppifrån men spår- och snöförhållandena här nu är nog ändå vad många klubbar och arrangörer längre söderut (speciellt i Mora-trakten) drömmer våta drömmar om, och skulle det ha variot någon viktig tävling i milspåret till helgen, som till varje pris måste genomföras så tror jag det hade varit ganska snabbt gjort av en ambitiös arrangör att fixa kanonspår hela vägen genom att ställa ut en snökanon i sista isisga uppförsbacken och direkt efter, samt skicka ut lite folk som skottar in snö i spåret på de (relativt få) ställen som spårkvalitén är sämre.

 

Men som vanligt motionsspår (och det är väl det som är ambitionen hos spårmakarna (=kommunen?)) duger det som sagt gott redan nu. =)

Jag har tidigare varit lite kritisk till ormbergets skötsel och stuckit ut hakan och hävdat att det kan bli bättre. Måste dock säga att dom iår har varait riktigt bra på att sköta spåren. Tom när de förre veckan faktiskt skottade upp snö så at 5,4 gick att köra, trots att det inte fanns nån annan snö. Vill man skatea är det helt ok nu, spåren var dock inte så djupa igår. Ngn tävling till helgen tror jag inte på.

 

Dessutom är det inte förberett för konstsnö, inga vattenledningar utdragna..kanske nästa år? Jag bruka slänga iväg ett mail till kommunen då och då och säga attd et är väl konsigt att Luleå kommun som kallar sig vinterstad och är den största kommunen(inv. antal för er messerschmittar) i norrbotten inte har konstsnö. kanske ger resultat, isbana för långfärdsskridskor genomförde efter liknande mail från mig och andra..

Link to comment
Share on other sites

Blir nog skidor ikväll med' date=' måste få ivägen en forskningsansöka på fredag så det kan bli ont om tid. Annars åker jag till Boden i helgen lö+sön[/quote']

Lycka till med ansökan och träning!

 

En stor del av milspåret är rena "rälsen". Sämst är sista backen och just efter, där det är mer is än snö och inga spår, men med blått klister under skidorna gick det bra att ta sig fram där också. I övrigt nästa bara fina spår.

 

Snön som falit gjorde verkligen stor skillnad. Nu finns i o f s ingen tradition här att hjälpa naturen på traven om det inte faller nog med snö uppifrån men spår- och snöförhållandena här nu är nog ändå vad många klubbar och arrangörer längre söderut (speciellt i Mora-trakten) drömmer våta drömmar om, och skulle det ha variot någon viktig tävling i milspåret till helgen, som till varje pris måste genomföras så tror jag det hade varit ganska snabbt gjort av en ambitiös arrangör att fixa kanonspår hela vägen genom att ställa ut en snökanon i sista isisga uppförsbacken och direkt efter, samt skicka ut lite folk som skottar in snö i spåret på de (relativt få) ställen som spårkvalitén är sämre.

 

Men som vanligt motionsspår (och det är väl det som är ambitionen hos spårmakarna (=kommunen?)) duger det som sagt gott redan nu. =)

Jag har tidigare varit lite kritisk till ormbergets skötsel och stuckit ut hakan och hävdat att det kan bli bättre. Måste dock säga att dom iår har varait riktigt bra på att sköta spåren. Tom när de förre veckan faktiskt skottade upp snö så at 5,4 gick att köra, trots att det inte fanns nån annan snö. Vill man skatea är det helt ok nu, spåren var dock inte så djupa igår. Ngn tävling till helgen tror jag inte på.

 

Dessutom är det inte förberett för konstsnö, inga vattenledningar utdragna..kanske nästa år? Jag bruka slänga iväg ett mail till kommunen då och då och säga attd et är väl konsigt att Luleå kommun som kallar sig vinterstad och är den största kommunen(inv. antal för er messerschmittar) i norrbotten inte har konstsnö. kanske ger resultat, isbana för långfärdsskridskor genomförde efter liknande mail från mig och andra..

Även jag har varit ute och åkt i milspåret och om man istället för att åka runt slalombacken i slutet (där det är så isigt i uppförsbacken) åker rakt fram i skjutbanebacken och avsluter med 1.9:an så har man ju att mycket bra (drygt) milspår. Eftersom det ju finns minst 20 km. åkbara spår på Ormberget så förstår jag inte att man skall behöva ställa in något långlopp där. Hela vägen är det ju fast och relativt fint spår (om än lite isigt på några ställen) och vid sidan ett bra skejtspår där man kan ta sig förbi. Det finns, som jag ser det, flera sätt att utan problem lägga en lämplig slinga på t.ex. 4X 1 mil.

Det behövs bara lite KREATIVITET och kanske lite skottning några meter någonstans.

 

Till deas:

(a) Jag håller med att Hopskottningen av spåret förra veckan var fantastiskt bra. Här tjänade vi ju upp mot 8-9 dars bra skidåkning. Dessutom har ju värmen fört med sig det goda att det iNTE ÄR FÖR KALLT att åka någon dag, och DET har ju hittills ALLTID hänt andra vintrar !

(b) Beträffande för tidig släckning av elljuset så var jag med om samma sak ett par kvällar tidigare så det är nog ingen slump.

Du som ju brukar ringa, påpeka gärna detta så att de ställer om sina släckningstider till det som utlovas (23.00). Samtidigt kan du ju påpeka det positiva vi noterat enligt (a), då blir de säkert mer positivt inställda och fixar det vi vill.

© Forskningsansökan ? Det börjar lukta som att vi kanske arbetar som grannar ?

I så fall känner du ju mig eftersom jag gått ut med mitt riktiga namn.

(d) Om teorin med global uppvärmning: Den kan väl vara korrekt men på så kort sikt som några år så tror jag främst det rör sig om lokala variationer.

 

Tyvärr åker jag "fakirexpressen" till Arlanda/Uppsala imorgon bitti så det roliga är slut för min del just nu, men jag kanske åker en sista liten nostalgitur sent i lkväll !

Link to comment
Share on other sites

Jo jag tyckte också det borde gå fint pussla ihop 10 km spår i bra skick, men jag åkte aldrig ned till Kronan-området, så jag vet inte hur det såg ut där. Kan tänka mig att de kanske insisterar på att Kronanloppet skall starta på Kronan? Och skulle det vara för isigt där (ren gissning), så kanske de tycker att de inte kan garantera alla tävlandes säkerhet? Nåja, inte så mycket mening attgissa. Inställt är inställt och de har säkert sina skäl.

 

Bra idé att skriva till kommunen och föreslå snökanon. Det får vi andra ta efter. =) Kostar ju säkert en del, men skulle kunna göra stor skillnad när det är kallt men snöfattigt på några kortare delar av spåren, som nu. Som ni redan påpekat gör de ju redan ett fint jobb med de resurser de har nu, men med en snökanon i verktygslådan skulle de ju ytterligare kunna höja spårkvalitén under snöfattiga perioder, och det borde ju vara ett plus både för folkhälsan och ungdomsrekrytering till klubbarna. (+ lite extra lyx för redan frälsta skidåkare =) )

 

Jag tror det var förra hösten jag hörde av en klubbåkare att det fanns planer på konstsnö på någon av de kortare slingorna som låg inom räckholl från vattenposter (tror det var 2,6 km rundan). Jag vet ej vad det blev av de planerna, men kan ju inte skada att skriva lite uppmundtrande förslag till kommunen.

 

Väderprognosen på TV visade ett snömoln som drog förbi bl a Stockholm-Uppsala-området och uppåt landet (även förbi Dalarna), och en fd klasskompis rapporterade just från Stockholm att de har ca 1/2 cm snödjup just nu, så kanske du har chans till en skidtur hemma i morgon, Lars-Erik?

 

Jag tror meterologen sa 1-2 dm snö där det trillar ned som mest. Vore ju fint om Vasaloppsspåren kunde få något sådant. (Hoppas kan man ju alltid).=)

Link to comment
Share on other sites

Till deas:

 

(b) Beträffande för tidig släckning av elljuset så var jag med om samma sak ett par kvällar tidigare så det är nog ingen slump.

Du som ju brukar ringa, påpeka gärna detta så att de ställer om sina släckningstider till det som utlovas (23.00). Samtidigt kan du ju påpeka det positiva vi noterat enligt (a), då blir de säkert mer positivt inställda och fixar det vi vill.

© Forskningsansökan ? Det börjar lukta som att vi kanske arbetar som grannar ?

I så fall känner du ju mig eftersom jag gått ut med mitt riktiga namn.

(d) Om teorin med global uppvärmning: Den kan väl vara korrekt men på så kort sikt som några år så tror jag främst det rör sig om lokala variationer.

 

Tyvärr åker jag "fakirexpressen" till Arlanda/Uppsala imorgon bitti så det roliga är slut för min del just nu, men jag kanske åker en sista liten nostalgitur sent i lkväll !

----->(b)

Har mailat och meddelat detta i all vänlighet och de skulle se över systemet. Någon frivillig att kontrollera detta? ;o)

----->©

Kanske ändå inte, jobbar inom sjukvården och har just skickat iväg en ansökan till etikkommitten. Vi får se om jag måste komplettera..(Andreas Karlsson heter jag)

----->(d)

Kommer inte ihåg när jag skrev detta, men vad är lokala variationer? Hur uppstår dom? Jag tror inte att vi värmt upp jorde 5-10 grader på några år. Däremot kan små förändringar i temperatur förändra klimatet snabbt, det är nog alla klimatforskare(numera) överens om. Man får förändringar i varma strömmar, lågtryck/högtryck, stormar mm, som gör att varmare luft trycks åt områden som annars är kalla. Mer så jag menade...

HAr bott här från 70-talet(dock bott i uppsala 10 år på 90-talet) och jag minns 1 vinter då det inte var snö på julafton. Å andra sidan var ju förra vintern fantastisk, men den var inte lika kall somd et kan vara. Givetvis tillfällig förändring, men VAD beror den pÅ?

Link to comment
Share on other sites

Till deas:

 

(b) Beträffande för tidig släckning av elljuset så var jag med om samma sak ett par kvällar tidigare så det är nog ingen slump.

Du som ju brukar ringa' date=' påpeka gärna detta så att de ställer om sina släckningstider till det som utlovas (23.00). Samtidigt kan du ju påpeka det positiva vi noterat enligt (a), då blir de säkert mer positivt inställda och fixar det vi vill.

© Forskningsansökan ? Det börjar lukta som att vi kanske arbetar som grannar ?

I så fall känner du ju mig eftersom jag gått ut med mitt riktiga namn.

(d) Om teorin med global uppvärmning: Den kan väl vara korrekt men på så kort sikt som några år så tror jag främst det rör sig om lokala variationer.

 

Tyvärr åker jag "fakirexpressen" till Arlanda/Uppsala imorgon bitti så det roliga är slut för min del just nu, men jag kanske åker en sista liten nostalgitur sent i lkväll ![/quote']

----->(b)

Har mailat och meddelat detta i all vänlighet och de skulle se över systemet. Någon frivillig att kontrollera detta? ;o)

----->©

Kanske ändå inte, jobbar inom sjukvården och har just skickat iväg en ansökan till etikkommitten. Vi får se om jag måste komplettera..(Andreas Karlsson heter jag)

----->(d)

Kommer inte ihåg när jag skrev detta, men vad är lokala variationer? Hur uppstår dom? Jag tror inte att vi värmt upp jorde 5-10 grader på några år. Däremot kan små förändringar i temperatur förändra klimatet snabbt, det är nog alla klimatforskare(numera) överens om. Man får förändringar i varma strömmar, lågtryck/högtryck, stormar mm, som gör att varmare luft trycks åt områden som annars är kalla. Mer så jag menade...

HAr bott här från 70-talet(dock bott i uppsala 10 år på 90-talet) och jag minns 1 vinter då det inte var snö på julafton. Å andra sidan var ju förra vintern fantastisk, men den var inte lika kall somd et kan vara. Givetvis tillfällig förändring, men VAD beror den pÅ?

Tack för intressant info. Mycket bra att du mailat om det här med lyset, i går kväll släckte de redan 10.00 på slingan vid skjutbanebacken när jag var på väg utför i god fart. De andra delarna av spårsystemet lyste dock så något mystiskt är det.

Jag ser nu att även ni inom sjukvården måste skriva ansökningar. Jag trodde att det var mest vi på universitetet som höll på med detta, som blivit bara mer och mer med åren. Tyvärr tycker jag .

Vi ser ju ut att ha en hel del gemensamt och det vore väl läge att vi spontant ttalades vid på Ormberget någon gång. Jag brukar ha min överdragsjacka med OK Renen (+ soppatermos) vid anslagstavlan med spårsstemet så du ser om jag är där och "nöter".

Just nu är jag dock i Uppsala och där är det tji med skidåkning.

Link to comment
Share on other sites

Tack för intressant info. Mycket bra att du mailat om det här med lyset, i går kväll släckte de redan 10.00 på slingan vid skjutbanebacken när jag var på väg utför i god fart. De andra delarna av spårsystemet lyste dock så något mystiskt är det.

Jag ser nu att även ni inom sjukvården måste skriva ansökningar. Jag trodde att det var mest vi på universitetet som höll på med detta, som blivit bara mer och mer med åren. Tyvärr tycker jag .

Vi ser ju ut att ha en hel del gemensamt och det vore väl läge att vi spontant ttalades vid på Ormberget någon gång. Jag brukar ha min överdragsjacka med OK Renen (+ soppatermos) vid anslagstavlan med spårsstemet så du ser om jag är där och "nöter".

Just nu är jag dock i Uppsala och där är det tji med skidåkning.

Nå, det var till etikkommittén, och faktiskt var dte motiverat då studien skall göras med försökpersoner, Däremot är ju ansökan ibland väl statisk och komplicerad, det gäler ju attd en skrivs så som mottagaren vill ha den, inte som jag vill! ;o)

 

Gärna, jag har lite olika kläder, mest mörkblå/svart jacka med vätskebälte som jag kör med. Imorgon ska jag till Pagla tänkte jag, enl uppgift är 12,5a:an öppen så det blir kul!

Vi ses säkert på ormberget

/Andreas

Link to comment
Share on other sites

...

Vad tor du om detta?

"Hejsan! Igår släcktes ljuset ånyo för tidigt, kl 22 på endel ner vid skyttebanan. Givtvis blev det lite besvärligt för alla skidåkare.

Jag undrar dessutom om det finns planer på att göra konstsnö på någon del av ormberget, Luleå som är Norrbottens största kommun och har inriktningen av vinterstad, saknar ju detta för närvarande.Samtidigt vill jag ge en eloge för en klar förbättring av skidspåren i år, dom ha verkligen kämpat och t o m SKOTTAT ihop spår då vi knappt hade någon snö alls! Tackar och bockar, meddela gärna "skyldiga" snöskottare!!

Andreas Karlsson"

Link to comment
Share on other sites

Imorgon ska jag till Pagla tänkte jag, enl uppgift är 12,5a:an öppen så det blir kul!

Hur var spåren? Kändes det som att det finns nog med snö i Boden för att köra Paglaloppet nästa söndag?

 

Det lilla man kan se på bilden av startområdesbilden på loppets hemsida ser i a f lovande ut:

http://www.egonet.se/user/jnbn/bsk/paglaloppet/2007/paglaloppet2007.htm

 

(1 dm blötsnö i Mora under den gångna natten enligt snörapporter på VLs hemsida =) )

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...