Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sälen - tips på turer på fjället


JMM

Recommended Posts

Vi är i Sälen och är sugna på att göra en tur på fjället. Gärna en tur på 1-3 mil där man kan besöka våffelstuga eller liknande. Vi bor i Lindvallen men kan åka bil var som helst i Sälen. Någon som har tips?
Link to comment
Share on other sites

Att åka från tandådalen till stöten är fint. Har för mig att man kan ta olika vägar på början och slutet. Tror dock inte att man kan köpa våfflor i stugan på halva vägen (men det var 15 år sedan jag var där...).

 

Mellan lindvallen och högfällshotellet tror jag man kan köpa våffler på en plats.

Link to comment
Share on other sites

Rekommenderar norr om Fjällvägen: Mer sammanhängande fjällområden, lugnt och fint utan skotrar (utom längs en led), flera möjligheter att komponera bra rundor. Åkte där senast för en vecka sedan. Men inga våffelstugor eller andra serveringar ute på fjället, det finns bara söder om vägen. (FredrikS förslag avser också norr om vägen).

Här är en karta jag hittade nu som bl.a. visar var serveringarna finns, och var man slipper skotrarna om det är en lugn naturupplevelse man vill ha:

http://www.lansstyrelsen.se/dalarna/SiteCollectionDocuments/Sv/djur-och-natur/motortrafik-i-naturen/Skoterakning/Pa-ratt-led-Salen-2012.pdf

En bra fjällkarta med alla leder markerade kan man köpa t.ex. på ICA vid Högfjällshotellet, och säkert också vid Lindvallen.

Link to comment
Share on other sites

Vi är i Sälen och är sugna på att göra en tur på fjället. Gärna en tur på 1-3 mil där man kan besöka våffelstuga eller liknande. Vi bor i Lindvallen men kan åka bil var som helst i Sälen. Någon som har tips?

Det största utflyktsmålet, i sälen, av den typen är hemfjällsstugan: http://www.hemfjallsstugan.se/sida1.html

 

Om man åker fjällvägen (bilvägen) från lindvallen, mot högfjällshotellet, så har du starten på huvudspåret till stugan på vänster sida, ca 2-300 meter innan hotellet. sälens fjällkyrka ligger mitt i mot.

 

Men stugan är samtidigt lite av en knutpunkt där minst fem leder går ihop, så du kan nå den från olika håll.

 

Det går att skida direkt från lindvallen, men det är en tråkig tur pga stigningen. Ett alternativ är att ni tar sittliften upp på fjället och fortsätter därifrån.

 

Det finns en stuga till där uppe, någon km bort. Kommer inte ihåg namnet just nu, har för mig den heter "storfjällgraven", men är ej säker. Men det är skyltat eller bara att fråga någon. Lär var något tusen personer i området nu i påsk.

 

 

En trevlig tur är att ställa bilen vid högfjällshotellet, ta deras milspår bort tills det vänder, fortsätta trasportspåret till tandådalens första backar, svänga in där och köra på baksidan av fjället "kalven", ner till och förbi "kvillkojan" fortsätta på baksidan och sedan upp på fjället och vidare till hemfjällsstugan.

 

Vill ni göra turen längre, fortsätter ni förbi tandådalens förtsta backar och vänder först mellan tandådalen och hundfjället och sedan därifrån ner till "kvillkojan" och vidare enligt ovan.

 

Låter det bökigt är nog mitt råd att ni börjar med hemfjällsstugan och väl där på plats frågar er fram/ tittar på bra skyltning. Jag tror det är ca 4km från vägen och upp till hemfjällsstugan, men det går att köra runt lite turer uppe på fjället så ni får ihop lite fler km.

Link to comment
Share on other sites

Även om mitt hjärta klappar för Hemfjällstangen så skulle jag åka till tandådalen om jag ändå skulle sätta mig i bilen om ni tycker att det är lite drygt att ta sig upp på fjället från lindvallen. Det går bra att gå på spåren vid högfjällshotellet oxå, de har även ett bra milspår som klättar ordentligt på slutet
Link to comment
Share on other sites

Vi är i Sälen och är sugna på att göra en tur på fjället. Gärna en tur på 1-3 mil där man kan besöka våffelstuga eller liknande. Vi bor i Lindvallen men kan åka bil var som helst i Sälen. Någon som har tips?

Körde ni vilse på fjället, och inte har tillgång till dator, eller är uppföljningen inte lika viktig som frågeställningen?

Link to comment
Share on other sites

Har man tur kan man ju köpa våfflor där nuförtiden, fast när vi kom dit i feb så fanns bara skylten "Våfflor"....Vägen mot Kvillkojan/Högis är ett bra rundvarv om man kommer från Mellanfjällsstugan, men rätt brant uppför
Link to comment
Share on other sites

Har man tur kan man ju köpa våfflor där nuförtiden, fast när vi kom dit i feb så fanns bara skylten "Våfflor"....Vägen mot Kvillkojan/Högis är ett bra rundvarv om man kommer från Mellanfjällsstugan, men rätt brant uppför

Mellanfjällsstugan, är det den där utan servering, som ligger innan Hemfjällsstugan om man kommer från Högfjällshotellet?

 

Jag vet vilket spår du syftar på, från kvillkojan till högis, men som du skriver är det lite för brant både uppför och nerför.

 

Men om man kommer från Tandådalens milspår kan man köra rakt, förbi kvillkojan, och köra runt/på baksidan av Högfällshotellets slalombacke.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...