Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tvärrillat


bjorn12

Recommended Posts

Körde idag några glidtester på Hovfjället med några gamla skidor mot nya dito. För att vända lite på begreppen försökte jag att rilla skidorna tvärs över. Döm om min förvåning när det visade sig att skidor som jag rillat på tvären (använde vanliga träskruv och tryckte ganska hårt. Den vanliga rillern funkar inte så bra på detta sätt) gled mycket bättre än dem jag rillat på vanligt sätt. Det verkar som om ett överflöd av vatten i snön dräneras bra mycket bättre med skidor som är rillade på tvären.

Här är resultaten i utförsbackarna:

Fischer RCS med 1,66 mm rill: : 53,26s

Fischer RCS med 1,00 mm rill : : 54.64s

Lite äldre Fischer Air Carbon, ca 1988 års modell, tvärrillade: 48,63s

Ännu äldre Fischer Air Carbon, ca 1984 års modell, tvärrillade med grövre, något rostig och vind skruv : 45,73s

 

Min rekommendation efter detta test är alltså: Vill du ha jättebra glid i vårföre, så försök att hitta en gammal skruv, gärna med lite rost, dra den hårt tvärs över skidornas glidzoner och ge dig sedan ut på en underbar vårtur. Men använd inte grusskidorna utan gå direkt på dina bästa klisterskidor. Jag lovar - konkurrenterna kommer att bli långt efter. En glidförbättring på 16,3%, vilketär 1 timme och 8 minuter på ett 7-timmars Vasalopp.

Link to comment
Share on other sites

Grymt!

 

Testade på ett par helt nya finskidor, körde nästan precis enligt din instruktion, och gick ut och testade.

 

Tyvärr var det ingen snö alls här utanför porten mitt i Stockholm, så det var nog årets långsammaste pass, men när jag kom in på lite rullgrus på asfalten gick det lite snabbare iallfall. Tror tvärrillningen hjälpte en hel del!

Link to comment
Share on other sites

Körde idag några glidtester på Hovfjället med några gamla skidor mot nya dito. För att vända lite på begreppen försökte jag att rilla skidorna tvärs över. Döm om min förvåning när det visade sig att skidor som jag rillat på tvären (använde vanliga träskruv och tryckte ganska hårt. Den vanliga rillern funkar inte så bra på detta sätt) gled mycket bättre än de jag rillat på vanligt sätt. Det verkar som om ett överflöd av vatten i snön dräneras bra mycket bättre med skidor som är rillade på tvären.

Här är resultaten i utförsbackarna:

Fischer RCS med 1,66 mm rill: : 53,26s

Fischer RCS med 1,00 mm rill : : 54.64s

Lite äldre Fischer Air Carbon, ca 1988 års modell, tvärrillade: 48,63s

Ännu äldre Fischer Air Carbon, ca 1984 års modell, tvärrillade med grövre, något rostig och vind skruv : 45,73s

 

Min rekommendation efter detta test är alltså: Vill du ha jättebra glid i vårföre, så försök att hitta en gammal skruv, gärna med lite rost, dra den hårt tvärs över skidornas glidzoner och ge dig sedan ut på en underbar vårtur. Men använd inte grusskidorna utan gå direkt på dina bästa klisterskidor. Jag lovar - konkurrenterna kommer att bli långt efter. En glidförbättring på 16,3%, vilketär 1 timme och 8 minuter på ett 7-timmars Vasalopp.

Kan du fixa en instruktionsvideo?

Lite oklart om typ av skruv, rätta handgreppen och om man skall glida som vanligt eller vrida sig 90 grader och glida i sidled?

 

Själv har jag fått sensationellt bra glid i nollföre genom att värma in struktur med våffeljärn. Vi kanske skulle träffas och jämföra glid?

Link to comment
Share on other sites

Men herregud. Över timmen på vl. Vad ska tp då göra m allt pulver som inte säljs...!!! - eller ger tvärrill + pulver två timmar eller uppnås gom ngn form av synnergieffekt, typ 3 timmar på vl!!!

Toppar man med bakpulver ger det ytterligare avdrag på tiden. Men tyvärr är det nu över midnatt så jag återkommer nästa år med resultaten av detta test. Tror emellertid att det kan bli en storsäljare bara man döper om det och höjer priset med 10.000%.

Link to comment
Share on other sites

Men herregud. Över timmen på vl. Vad ska tp då göra m allt pulver som inte säljs...!!! - eller ger tvärrill + pulver två timmar eller uppnås gom ngn form av synnergieffekt, typ 3 timmar på vl!!!

Eventuellt kan ju denna sensationella upptäckt även utnyttjas och kombineras med andra metoder. Kanske tom. min nya stålsickling av LuleåHockey spelarnas grillor, men med tanke på dagens datum och vikten av kvällens match så vågar jag nog inte pröva det i detta slutspel. Men det kommer ju eventuellt nya chanser nästa år vid denna tidpunkt i slutspelstider.

Otroligt men sant: en representant för Örebro har kontaktat mig och vill att jag skall testa att stålsickla även deras grillor nästa säsong.... Jag lovade att återkomma med ett bud.....

Link to comment
Share on other sites

Men tyvärr är det nu över midnatt så jag återkommer nästa år med resultaten av detta test.

Japp - tyvärr över midnatt...

Men det är inte säkert att du är helt fel ute i grundtexten björn12 ;). Pratat med en som slipade alpina störtloppsskidor. Han skapade en gång av misstag datorfilen på strukturen åt "fel" håll, så strukturen blev på tvären. De skidorna gick faktiskt bättre. Men du kanske ska upp i snitthastigheter på 100 km/h när du är ute i spåret och åker bara ;).

Link to comment
Share on other sites

Men herregud. Över timmen på vl. Vad ska tp då göra m allt pulver som inte säljs...!!! - eller ger tvärrill + pulver två timmar eller uppnås gom ngn form av synnergieffekt' date=' typ 3 timmar på vl!!![/quote']

Toppar man med bakpulver ger det ytterligare avdrag på tiden. Men tyvärr är det nu över midnatt så jag återkommer nästa år med resultaten av detta test. Tror emellertid att det kan bli en storsäljare bara man döper om det och höjer priset med 10.000%.

Bakpulver funkar inte! Har testat, det blev bakhalt!

Link to comment
Share on other sites

Men herregud. Över timmen på vl. Vad ska tp då göra m allt pulver som inte säljs...!!! - eller ger tvärrill + pulver två timmar eller uppnås gom ngn form av synnergieffekt' date=' typ 3 timmar på vl!!![/quote']

Toppar man med bakpulver ger det ytterligare avdrag på tiden. Men tyvärr är det nu över midnatt så jag återkommer nästa år med resultaten av detta test. Tror emellertid att det kan bli en storsäljare bara man döper om det och höjer priset med 10.000%.

Bakpulver funkar inte! Har testat, det blev bakhalt!

Du lade på det åt fel håll så klart. Det fungerar inte.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Men herregud. Över timmen på vl. Vad ska tp då göra m allt pulver som inte säljs...!!! - eller ger tvärrill + pulver två timmar eller uppnås gom ngn form av synnergieffekt, typ 3 timmar på vl!!!

Jo det är egentligen ganska enkelt att spränga ljudvallen i Vasaloppet. Säg att du kör på 8 timmar med vanliga stenslipade skidor. Bara att tvärrilla, så är du nere på 7 timmar. Sen stenslipar du och lägger på fluorpulver så är du nere på 5 timmar. Tvärrilla igen så är du nere på under 4 timmar, slipa och på med fluorpulver på nytt så är du nere på 2 timmar, o s v.

 

Funkar utan undantag 1 april och i viss tryckt media. Alltid något. ;)

Link to comment
Share on other sites

Körde idag några glidtester på Hovfjället med några gamla skidor mot nya dito. För att vända lite på begreppen försökte jag att rilla skidorna tvärs över. Döm om min förvåning när det visade sig att skidor som jag rillat på tvären (använde vanliga träskruv och tryckte ganska hårt. Den vanliga rillern funkar inte så bra på detta sätt) gled mycket bättre än dem jag rillat på vanligt sätt. Det verkar som om ett överflöd av vatten i snön dräneras bra mycket bättre med skidor som är rillade på tvären.

Här är resultaten i utförsbackarna:

Fischer RCS med 1,66 mm rill: : 53,26s

Fischer RCS med 1,00 mm rill : : 54.

Lite äldre Fischer Air Carbon, ca 1988 års modell, tvärrillade: 48,63s

Ännu äldre Fischer Air Carbon, ca 1984 års modell, tvärrillade med grövre, något rostig och vind skruv : 45,73s

 

Min rekommendation efter detta test är alltså: Vill du ha jättebra glid i vårföre, så försök att hitta en gammal skruv, gärna med lite rost, dra den hårt tvärs över skidornas glidzoner och ge dig sedan ut på en underbar vårtur. Men använd inte grusskidorna utan gå direkt på dina bästa klisterskidor. Jag lovar - konkurrenterna kommer att bli långt efter. En glidförbättring på 16,3%, vilketär 1 timme och 8 minuter på ett 7-timmars Vasalopp.

Hur stor tidspåverkan blir det om skruven ifråga inte skulle vara vind? Kan det kompenseras med en överdosering bakpulver med bibehållen tidseffekt?

Link to comment
Share on other sites

Hur stor tidspåverkan blir det om skruven ifråga inte skulle vara vind? Kan det kompenseras med en överdosering bakpulver med bibehållen tidseffekt?

Kompensera istället med tandkräm med extra flour. Rotoborsta med hjälp av strävhårig tax (klår tagel med hästlängder - om det inte är en synnerligen avlång tax, då räknas taxens längd istället). OBS! Använd inte så kallad "whitening"-tandkräm, då kommer belaget att vara vitt strax bakom hälen när du tar upp och tittar på skidorna efter tävlingen, och då kommer du bli ledsen och tycka att du åkte loppet förgäves.

Link to comment
Share on other sites

Men herregud. Över timmen på vl. Vad ska tp då göra m allt pulver som inte säljs...!!! - eller ger tvärrill + pulver två timmar eller uppnås gom ngn form av synnergieffekt' date=' typ 3 timmar på vl!!![/quote']

Toppar man med bakpulver ger det ytterligare avdrag på tiden. Men tyvärr är det nu över midnatt så jag återkommer nästa år med resultaten av detta test. Tror emellertid att det kan bli en storsäljare bara man döper om det och höjer priset med 10.000%.

Bakpulver funkar inte! Har testat, det blev bakhalt!

Ja men det är ju just det som är vitsen! Bakhalt=bättre glid!

Link to comment
Share on other sites

Man vet inte förrän man läst på internet om någon som prövat. Jag tänker att det skulle kuna vara bra att på väl valda ställen göra avbrott i vattenfilmen under vissa förhållanden för att minska suget. Jag satt häromveckan med en liknande fundering om att "tvärrilla" fästvallan, och om det kunde minska suget från fästzonen. Jag menar då att man lägger maskeringstejp tvärs över fästzonen innan man vallar, så att det färdiga resultatet blir som en ribbstol. Men nu har jag stängt vallalådan och stakar säsongen ut. Nästa säsong :)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...