Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tänka på som nybörjare?


MrFT

Recommended Posts

Hur orolig och försiktig bör man vara för ojämnheter i vägen, är det lätt att förstöra en stomme om den skulle skrapa i marken vid ett gupp eller liknande? Går knappt att hitta vägar utan ojämnheter här uppe i norden.

 

Har hittat en riktigt fin runda men stora delar av den har lite sprickor i marken. Undviker gärna de stopp man fick som skejtare när hjulen fastnade mellan två stenplattor...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply
Hur orolig och försiktig bör man vara för ojämnheter i vägen, är det lätt att förstöra en stomme om den skulle skrapa i marken vid ett gupp eller liknande? Går knappt att hitta vägar utan ojämnheter här uppe i norden.

 

Har hittat en riktigt fin runda men stora delar av den har lite sprickor i marken. Undviker gärna de stopp man fick som skejtare när hjulen fastnade mellan två stenplattor...

Asfaltssprickor är lite jobbigt då man kan fastna med stavarna i dem. Har knäckt en stav i höjd med trugan på detta sätt.

Link to comment
Share on other sites

Fick mina lagg idag på posten och var själaglad. Kastade mig på rullorna direkt efter jobbet och kände mig jävligt häftig när jag spänt fast hjälm och skidor.

5 minuter senare kändes det inte lika häftigt längre. Dääuum va svårt det är. Vinklar man ena foten lite åt ett håll eller råkar lägga liter mer tyngd på ett ben så byter skidan snabbt riktning, och andra skidan går gärna åt motsatt håll. Fötterna värkte som tusen kanonskott efter bara några meter.

 

Shit det här blir en jobbig sommar. Tekniktips tas gärna emot. Vore även skönt att lära sig bara hur man ska stå avslappnat på rullorna

Link to comment
Share on other sites

Fick mina lagg idag på posten och var själaglad. Kastade mig på rullorna direkt efter jobbet och kände mig jävligt häftig när jag spänt fast hjälm och skidor.

5 minuter senare kändes det inte lika häftigt längre. Dääuum va svårt det är. Vinklar man ena foten lite åt ett håll eller råkar lägga liter mer tyngd på ett ben så byter skidan snabbt riktning, och andra skidan går gärna åt motsatt håll. Fötterna värkte som tusen kanonskott efter bara några meter.

 

Shit det här blir en jobbig sommar. Tekniktips tas gärna emot. Vore även skönt att lära sig bara hur man ska stå avslappnat på rullorna

Har samma problem som du, men man får härda ut så släpper värken i fötterna. Och man får börja på plana ytor och ínte för kuperad terräng.

Link to comment
Share on other sites

Fick mina lagg idag på posten och var själaglad. Kastade mig på rullorna direkt efter jobbet och kände mig jävligt häftig när jag spänt fast hjälm och skidor.

5 minuter senare kändes det inte lika häftigt längre. Dääuum va svårt det är. Vinklar man ena foten lite åt ett håll eller råkar lägga liter mer tyngd på ett ben så byter skidan snabbt riktning, och andra skidan går gärna åt motsatt håll. Fötterna värkte som tusen kanonskott efter bara några meter.

 

Shit det här blir en jobbig sommar. Tekniktips tas gärna emot. Vore även skönt att lära sig bara hur man ska stå avslappnat på rullorna

Jo jag såg att du köpt Fibreglass, de är ju tyvärr ganska vingliga, såvida man inte stakar hela tiden :). Det kan nog vara bättre att börja med bredare hjul såsom Elpex Wasa eller Swenor Finstep.

Link to comment
Share on other sites

Fick mina lagg idag på posten och var själaglad. Kastade mig på rullorna direkt efter jobbet och kände mig jävligt häftig när jag spänt fast hjälm och skidor.

5 minuter senare kändes det inte lika häftigt längre. Dääuum va svårt det är. Vinklar man ena foten lite åt ett håll eller råkar lägga liter mer tyngd på ett ben så byter skidan snabbt riktning, och andra skidan går gärna åt motsatt håll. Fötterna värkte som tusen kanonskott efter bara några meter.

 

Shit det här blir en jobbig sommar. Tekniktips tas gärna emot. Vore även skönt att lära sig bara hur man ska stå avslappnat på rullorna

Samma problem för mig men min vänsterskidan drar hela tiden åt höger, har testat byta skida men fortfarande samma problem. Fast högerskidan går som på räls. vad kan jag göra för fel?

Link to comment
Share on other sites

Jo vingligt är det, men jag antar/hoppas att man lär sig kontrollera det med tiden?

 

För mig drar nog båda skidorna åt alla håll, så just nu jag nog inte skylla på konstruktionsfel. Fast å andra sidan, om någon skida skulle dra fel skulle jag nog inte märka det med tanke på hur dålig koll jag har

Link to comment
Share on other sites

Tänk bara vilken triumf det blir när det börjar kännas stadigt! Vingligheten korrigeras lämpligen med små korrekturer i fotleden - försök att inte fånga upp med hela kroppen dvs spänna hela kroppen...

 

Lycka till!

 

Det blir kul!

Link to comment
Share on other sites

Samma problem för mig men min vänsterskidan drar hela tiden åt höger, har testat byta skida men fortfarande samma problem. Fast högerskidan går som på räls. vad kan jag göra för fel?

Kör du på vänster eller höger sida?

 

Om du kör på vänster sida så kan min förklaring vara din också?

För mig så drar alltid ytterskidan (den mot vägkanten) inåt, man vänjer sig och kompenserar omedvetet efter ett tag.

Men du kan ju ha annan förklaring förstås.

Link to comment
Share on other sites

När jag började köra rullskidor för två år sedan tyckte jag också att fotlederna värkte (hjälper inte att jag har gamla fotbollskador i dem heller) och blev rejält trött i fotlederna fort. Detta blir bättre! För mig tog det max en månad ínnan jag tyckte att jag kunde stå betydligt mera avslappnat.

 

De enda andra rullskidorna jag provat är Everest och då är Fibreglass en dröm att köra med, Everest känns som en Atlantångare i jämförelse med Swenors kvicka och smidiga styrning. Att de känns "vingliga" gör ju att de inte kräver mycket kraft för att hålla styr på vilket man lär sig efter ett tag.

 

Diagonala är dock lite klurigt, det går om man tränar på det men det är inte alls lika enkelt som på skidor i spår.

Link to comment
Share on other sites

Det var första gången någonsin på rullskidor idag, blev någon mil på någon timme. Började med att åka runt några minuter på kvarteret och gav mig sedan iväg mot industriområdet och stackade fram och tillbaka på de långa raksträckorna och sedan blev det den planerade rutten.

 

Tycker skidorna drog en del åt olika håll ibland, det var säkert en blandning av underlaget och min ovana. Fötterna blev lite småömma i början men det var inte alls så vingligt som jag hade trott. Känner ingenting i fötterna såhär efteråt, men armarna ömmade en del på slutet. Det största problemet var de sinnesjuka skavsår jag fick av mina nya swix-stavar.

 

Stakning med frånskjut gick hur bra som helst efter ett tag, men diagonalandet fick jag aldrig till, men det är ju fan knappt så att man behöver använda det. Testade att bromsa mig ned för en backe, vilket också fungerade kanon. Jag slipper cykla typ 6km till skidspåret och valla skidorna, så trots att det inte går upp mot åkkänslan när man har bra vallade skidor så är jag inte så besviken över att skidsäsongen är slut. :D Jag har dessutom astma och bildar absurda mängder slem när jag tränar när det är kallt och jag slipper den kalla luften eller att behöva ta av mig min airtrim för att snyta mig helatiden...

 

Har inga andra skidor att jämföra med men mina Elpex evolution x tog i alla fall upp vibrationerna superbra, det bara kittlades lite i fötterna när jag åkte på ojämna underlag, det var inte heller obehagligt att åka igenom kortare bitar av genomblöta grussträckor.

 

Har duschat av dem nu efteråt, är detta någonting som alltid bör göras eller räcker det med att göra de har blivit blöta? Bör jag skruva av hjulen för att kunna rengöra lagren bättre?

Link to comment
Share on other sites

Spola av och ställ upp mot en vägg så vattnet rinner av. Du behöver inte ta loss hjulen. Fortsätt nöta på :)

Du torkar alltså inte ens av hjulen? Rengjorde hjulen med tops, fastnade ganska mycket skit... Men bara mindre jobb om det visar sig att det är onödigt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag är väldigt sugen på att köpa mig ett par rullisar men är rädd att det skall skaka för mycket vid körning på dålig asfalt/asfalt med grus. Jag har dåliga minnen från hockey-inlines (15 år sedan) där fötterna vibrerade något fruktansvärt och totalt förstörde upplevelsen.

 

Hur upplever ni att vibrationsdämpningen fungerar?

Link to comment
Share on other sites

Tar du salvan innan passet?

Det bör du nog göra, tror inte att den tar bort blåsor som redan har uppstått.

Sen är det viktigt att remmarna sitter tight på handen och nära handtaget. Jag blev av med mina problem när jag bytte till mediumremmar. Men i början av säsongen ska man få lite blåsor. Det är en del av charmen ;)

Link to comment
Share on other sites

Finns det nåt bra sätt att förhindra blåsor i händerna, förutom att ha handskar?

Jag hade också problem med detta men ännu värre var problemen i "finger"musklernas infästning vid armbågen. Vet inte om det är det som kallas tennisarmbåge? I mitt fall satt det på insidan av underarmen. Inflammation som aldrig riktigt ville ge med sig, flera år innan det försvann.

 

Både blåsor och inflammation försvann när jag började staka med öppen hand.

Jag fångar staven som vanligt och sätter den mot asfalten/snön men öppnar sedan handen i själva staktaget.

Man behöver vass stavspets men mycket blir bättre... blåsorna och underarmsproblemen fösvann.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...