Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sthlm Rollerski


Folkesson

Recommended Posts

Vill inte tävla på 2or' date=' alltid surt efteråt, har du lyckats med rullet är det svårt att glädjas, har du misslyckats är det ännu surare...., samt allt jox och test och vad är ok och inte....BUU för tävling på tvåor.[/quote']

Kan bara hålla med.

MEN, då kan jag låna din uppsättning från Alliansloppet RS? :)

MEN RS körde inte på 2er! ;)

I Norge och jag förmodar på denna tävling ska gummit vara stämplat med 2or.

Måste det vara 2:a instämplad på Stockholm rollerski, eller är det 2or eller motsvarande såsom det var på Allians.....:), hade ju motsvarande som rullade fint och var godkända, fast jag lånade hjulen enkom för Allians, har inte dessa in min ego, så tyvärr Ekis. Har iofs ett par ski go motsvarande som kanske är snabba, inte monterat bindningar på dessa och vet därmed inte än...,de var riktigt billiga (800kr) och skulle vara för nybörjare, hjulen liknar lite Alpina. Vem vet, kanske är de konkurenskraftiga...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 224
  • Created
  • Last Reply

Ja det var lite grumligt trots allt, med citationstecken.

I Stockholm Rollerski tillåts endast gummihjul, ”2:or”.

 

Du får väl dra iväg ett mail och få ett prejudikat. ;)

 

Jag mailade Skigo tidigare om deras Stadium-modell och fick detta svar:

Det är ungefär samma motstånd på våra rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Ja det var lite grumligt trots allt, med citationstecken.

I Stockholm Rollerski tillåts endast gummihjul, ”2:or”.

 

Du får väl dra iväg ett mail och få ett prejudikat. ;)

 

Jag mailade Skigo tidigare om deras Stadium-modell och fick detta svar:

Det är ungefär samma motstånd på våra rullskidor.

Ja, och det motståndet är lättare än de lättaste 2orna, dvs. Swenor, om man inte fått tag på Swenor special Alliansedition 2or, för de är ju mer lättrullade än SkiGo....

Link to comment
Share on other sites

Förstår inte varför man envisas med att ha alla delmomenten cykel löpning och skidor från samma utgångspunkt. Varför kunde man inte förlagt SR till att snurra runt tex. Bornsjön strax utanför stan och med nästan noll korsningar o farliga moment
Link to comment
Share on other sites

Det hade ju varit intressant om de förbjuder tävlingshjul i cykelloppet.... Då hade det blivit ramaskri bland cyklisterna. Borde gälla samma för rullskidor... Upptill var och en att köra på den utrustning man anser lämplig.

Det lär nog bli en hel del avhopp i tävlingsklassen. Återstår att se om arrangören är villig att betala tillbaka anmälningsavgiften?

Link to comment
Share on other sites

Rubrik på min e-post: BUU för att tävla på 2or

 

det blir inte den som är bäst som kommer först, utan den som lyckats tänja på reglerna mest. Trist, tänkte köra loppet.

 

 

Finns massa träningshjul som inte är märkta alls, och alla hjul går olika fort. Det blir orättvis, och inte roligt, lyckats man hitta väldigt snabba hjul, så känns det som fusk, har man standard 2 or, då är man frånrullad...

 

 

Snälla, tänk om, då kör jag och många med mig.

 

Svar:

Hej Thomas,

 

Vi har arbetat intensivt med tävlingen under många månader, vi har då arbetat med polisen, förbundet och trafikkontoret.

Nu står det klart att trafikkontoret inte ger oss tillstånd om vi genomför tävlingen med fria hjul.

Beslutet för oss som arrangör är då enkelt, vi genomför arrangemanget med de hjul som vi har tillstånd för under 2013.

 

mvh Stockholm Rollerski gm Jonny

Link to comment
Share on other sites

Beslutet för oss som arrangör är då enkelt, vi genomför arrangemanget med de hjul som vi har tillstånd för under 2013.

Frågan är då vilka hjul som de har tillstånd för. Är det "standardhjul" av valfritt märke eller just 2or?

Link to comment
Share on other sites

Beslutet för oss som arrangör är då enkelt' date=' vi genomför arrangemanget med de hjul som vi har tillstånd för under 2013.[/quote']

Frågan är då vilka hjul som de har tillstånd för. Är det "standardhjul" av valfritt märke eller just 2or?

Jag tror polisen, eller vilka det blir som utför bedömning ok hjul. ....:), min gissning är att de kan skilja på olika färger. Så bara skaffa svarta PU, funkar nog bra på alliansloppet också föf att seeda sig till de främre leden. En gubbe på alliansloppet åkte med gula Eaglar, iaf när jag åkte om honom. Kanske hade andra rullisar vid stsrt och målgång.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så här skriver arrangörerna på sin facebook sida:

 

"Angående vilka hjul som får användas så är detta en mer komplicerad fråga än man kan ana, och beslutet ligger hos vår tävlingsdelegat tillsammans med förbundet. Vi ligger på för att få besked snarast möjligt och återkommer såklart så snart vi får klart med vad som gäller! Beslutat är ju att det är "tvåor" som gäller, men det krävs ännu snävare definition än så har vi insett och där ligger frågan som sagt nu hos förbundet. To be continued!"

Link to comment
Share on other sites

Beslutet för oss som arrangör är då enkelt' date=' vi genomför arrangemanget med de hjul som vi har tillstånd för under 2013.[/quote']

Frågan är då vilka hjul som de har tillstånd för. Är det "standardhjul" av valfritt märke eller just 2or?

Söker man tillstånd för hjulen? Är det även så i cykel att man måste söka tillstånd för alla olika lättrullandes nav? Löpning mer eller mindre lätt sprungna skor?

Verkar konstigt i rullskidvärlden. Säger inte regeln att skidan ska vara tillgänglig och serietillverkad. Så att hålla på att byta och trixa "joxa" med hjulen torde inte vara tillåtet.

Link to comment
Share on other sites

Beslutet för oss som arrangör är då enkelt' date=' vi genomför arrangemanget med de hjul som vi har tillstånd för under 2013.[/quote']

Frågan är då vilka hjul som de har tillstånd för. Är det "standardhjul" av valfritt märke eller just 2or?

Söker man tillstånd för hjulen? Är det även så i cykel att man måste söka tillstånd för alla olika lättrullandes nav? Löpning mer eller mindre lätt sprungna skor?

Verkar konstigt i rullskidvärlden. Säger inte regeln att skidan ska vara tillgänglig och serietillverkad. Så att hålla på att byta och trixa "joxa" med hjulen torde inte vara tillåtet.

själklart er man inget tillstånd för olika typer av hjul. Arrangörer bara svamlar i sina svar om vad som gäller ibland.

 

Man söker tillstånd att arrangera "tävling på väg"

Det är exakt samma tillstånd och blankett man använder som när man ordnar cykeltävling, rullskidtävling eller biltävling.

 

Finns ingeting i ansökan om man har en viss typ av hjul eller inte. Har väldigt svårt att tro att folket på länsstyrelsen som tar emot ansökan sitter och tänker att hmmm, är det en PU-bana, eller kanske skall jag kräva 2or eller 3or av arrangören.

 

Men nu är det lite spännande, för arrangören har ju själva valt att bestämma att tävlinge skall gå på 2or, men nu vet dom inte vad 2or är utan ber förbundet ta beslutet åt dom vilka fabrikat dom skall tillåta. Ett förbund som vill att tävlingen skall genomföras på PU-hjul.

 

Men det blir nog intressant. Extra intressant eftersom förbundet i detta fall består av bland annat mig själv, två andra forumbekant, Everest och Rullskidmannen. :)

Link to comment
Share on other sites

Men nu är det lite spännande, för arrangören har ju själva valt att bestämma att tävlinge skall gå på 2or, men nu vet dom inte vad 2or är utan ber förbundet ta beslutet åt dom vilka fabrikat dom skall tillåta. Ett förbund som vill att tävlingen skall genomföras på PU-hjul.

 

Men det blir nog intressant. Extra intressant eftersom förbundet i detta fall består av bland annat mig själv, två andra forumbekant, Everest och Rullskidmannen. :)

Tack för kvällens skratt! :D Nånting säger mig att en förvirrad fortsättning följer...

Link to comment
Share on other sites

Ett förbund som vill att tävlingen skall genomföras på PU-hjul.

Tveksamt om någon vill ha PU-hjul på den banan. En av de klubbkompis jag har mest respekt för vad gäller omdöme om detta, Magnus A (även om han slutat blogga för tillfället http://magnusultra.blogspot.se) bara skakade på huvudet åt saken. Tillika klubbkompisen Johan Myhr. Den banan och tätklunga - HU ! Är väl arrangörens sätt att rätta till sitt misstag med lite för farlig bansträckning...???

Link to comment
Share on other sites

Ett förbund som vill att tävlingen skall genomföras på PU-hjul.

Tveksamt om någon vill ha PU-hjul på den banan. En av de klubbkompis jag har mest respekt för vad gäller omdöme om detta' date=' Magnus A (även om han slutat blogga för tillfället http://magnusultra.blogspot.se) bara skakade på huvudet åt saken. Tillika klubbkompisen Johan Myhr. Den banan och tätklunga - HU ! Är väl arrangörens sätt att rätta till sitt misstag med lite för farlig bansträckning...???[/quote']

precis, ingen vill ha PU på den banan, därför är ju felet fel banval inte fel hjultyp. Känner väl till hur banan ser ut och hur det kommer bli på tävlingen. troligen rejält trångt och besvärligt med stora klungor oavsett hjultyp.

Så svaret är enkelt. Man måste tävla på en bana som är anpassad helt enkelt.

Samma sak gäller ju på snö, på SM i falun i vintras var inte banan rätt för dom förhållande som gällde då. Samma sak på skidspelen lite senare och då fick man ändra banan.

Såg på TV häromdagen från Rally VM, där hade man byggt in en extra kurva mitt på en raksträcka för att få ner farten.

 

Man måste alltid anpassa banan och välja rätt vägar oavsett vad det är för sport man håller på med. Om det så är asfalt eller snö.

Banan är A och O inte hjultypen!

Link to comment
Share on other sites

he' date=' he - jo det blir nog ngra stadiga konstaplar med jättebatonger som genomför besiktning av hjulen.[/quote']

Ungefär så är det tänkt, dock kan jag inte uttala mig om jättebatonger.

Ja man nämnde något om att mäta hårdheten på hjulen? Jag är skeptisk.

Link to comment
Share on other sites

he' date=' he - jo det blir nog ngra stadiga konstaplar med jättebatonger som genomför besiktning av hjulen.[/quote']

Ungefär så är det tänkt, dock kan jag inte uttala mig om jättebatonger.

Ja man nämnde något om att mäta hårdheten på hjulen? Jag är skeptisk.

Skeptisk till vad?

Link to comment
Share on other sites

Ungefär så är det tänkt' date=' dock kan jag inte uttala mig om jättebatonger.[/quote']

Ja man nämnde något om att mäta hårdheten på hjulen? Jag är skeptisk.

Skeptisk till vad?

Skeptisk till att mäta hårdhet på hjulen antar jag, håller med. Även om man skulle lyckas mäta det på ett bra sätt så är inte det rullsanningen. Alpina är hårda och rullar otroligt bra, (så även gula Eagle eller Orange Swe). Studstest är det närmaste rullsanningen man kommer utan rulltest. (Alpina hårda och studsar högt, så även mjuka gummiettor antar jag).

Link to comment
Share on other sites

Ja man nämnde något om att mäta hårdheten på hjulen? Jag är skeptisk.

Skeptisk till vad?

Skeptisk till att mäta hårdhet på hjulen antar jag' date=' håller med. Även om man skulle lyckas mäta det på ett bra sätt så är inte det rullsanningen. Alpina är hårda och rullar otroligt bra, (så även gula Eagle eller Orange Swe). Studstest är det närmaste rullsanningen man kommer utan rulltest. (Alpina hårda och studsar högt, så även mjuka gummiettor antar jag).[/quote']

Hur bör man göra då tycker ni?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...