Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Hembygd stakmaskin (/modifierad roddmaskin) Hjälp!

• Vänligen logga in för att kunna svara
42 svar till detta ämne

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 605 inlägg

Hittade bra på nätet men fan vad dyrt det blev.. Nästan 1000kr för 4 st >.<

En vanlig bult genom t.ex en del av stolphållare eller andra passande stålbitar, passa in med brickor och muttrar och så vanliga kullager borde hålla.
Om du klarar hitta rullar i bra kvalitet och rätt dimension så det går att klämma dit lagren.

Jag har själv kört slut på två block av dyrare modell som köpts i en båtaffär. Nästa gång ett block ger sig blir det en hemmasnickrad lösning enligt Vasas beskrivning, i annat fall får man nog köpa block av industrikvalitet.

bumbipungen

bumbipungen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 329 inlägg
Hade ett snack med en kille som verkade väldigt insatt i problemet på en båtaffär.
Han trodde på kullagrade block men med större diameter, så det blir 40mm dia... Pajar dom så lovade han att köpa tillbaka dom :)

Han rekommenderade dessa:
http://www.benns.se/...1747-c-564.aspx
http://www.benns.se/...1749-c-564.aspx

Vad använde du Mr_T? Diameter? Kullager eller glidlager?

Redigerat av bumbipungen, 02 september 2013 - 13:35 .

ÖSM 2013: 6.07 - UltraVasan 2014: 10:24 - VL 2015: Pajad armbåge.

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 605 inlägg
Först använde jag ett block med glidlager i ett antal år men när det tillslut gav sig gick jag till en båtaffär och köpte block med kullager. Modellen var likvärdiga med det första lagret du visade.

Första lagret som gick sönder reklamerade jag och fick ett nytt av ett annat märke. Lager nr.2 höll dock ännu sämre än det första.
Lagrena i sig håller nog för påfrestningen men det blev en liten snedbelastning som gjorde att lagertrissan till slut låg ann mot blocket och det skar ihop.

Nu använder jag ett gammalt block som en jobbkollega gav mig, får se om det håller.

rru

rru

Medlem

• Members
  • Pip
  • 29 inlägg
Hoppas det är OK att jag lånar din tråd Bumbipungen ,ville bara ge fler förslag på hemmabyggda stakmaskiner .

Vilket fabrikat på roddmaskinen? Du har gjort precis som jag själv hade för avsikt göra efter att jag hittat lämplig roddmaskin. Lägg gärna in fler bilder, bl a lite närmare på konstruktionen uppe vid taket. Skulle tro att det är många här på forumet som är intresserade.

Fabrikatet på den roddmaskin som jag slaktade är JoySportConceptAir .
Jag har använt aluminiumprofiler till mitt bygge eftersom jag får tag på det genom jobbet , men det går givetvis att använda träregler eller något väggfast montage.

Postad bild
Postad bild
Postad bild

bumbipungen

bumbipungen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 329 inlägg
Ser jävligt proffsigt ut med alu profiler!!!

Klart du ska "kidnappa" tråden! Bara bra med en samling på ideer för andra som vill bygga! Så om någon fler har en egengjord stakmaskin hemma så posta gärna!!

Förresten, den svarta remmen/repet längs väggen du har... Vad är det? Hur funkar det?

Tack för alla svar allihopa!

rru

rru

Medlem

• Members
  • Pip
  • 29 inlägg
Det svarta 'gummibandet' är för att dra tillbaka själva stakningsrepet .
Har förstått att det sitter inbyggt i själva maskinen på många andra märken .

KjellJ

KjellJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 159 inlägg
Ni som byggt, var har ni införskaffat repen ni använder?

Jan_H

Jan_H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 420 inlägg
Postad bild

En annan modell. Jag satte skenorna på utsidan av reglarna och lutade dem nedåt. Då kan jag köra "stavisättning" en bit framför tårna utan några hack eller stopp i rörelsen.

Mina linor är båtlina från Biltema.

Maskinen är en Ski Pull Trainer

Redigerat av Jan_H, 04 september 2013 - 20:11 .

bumbipungen

bumbipungen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 329 inlägg
Min lina är oxå från Biltema.
Avancerad maskin Jan_H, blir lite avis! Saknas dock en flat-TV framför med lite inspirerande klipp från VL ;)
Fast jag har tänkt sätta upp en spegel för att se hur sjukt snygg jag är!

Jan_H

Jan_H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 420 inlägg

Min lina är oxå från Biltema.
Avancerad maskin Jan_H, blir lite avis! Saknas dock en flat-TV framför med lite inspirerande klipp från VL ;)
Fast jag har tänkt sätta upp en spegel för att se hur sjukt snygg jag är!

Tack för det! Jag kör med laptop på hyllan framför och lite filmer.

McVasa

McVasa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 18 inlägg
Mitt helgpulande blev såhär, nu kan den skånska vintern slå till och omöjliggöra rullskidandet wink

Postad bild

Redigerat av McVasa, 02 oktober 2013 - 12:08 .

bumbipungen

bumbipungen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 329 inlägg

Mitt helgpulande blev såhär, nu kan den skånska vintern slå till och omöjliggöra rullskidandet ;)

https://docs.google....dit?usp=sharing

Åtkomst nekad... ;(

McVasa

McVasa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 18 inlägg
Märkte det, fick ordna konto hos ImageShack...

Vilken sorts pass kör ni i stakmaskin? Det var ju oerhört tråkigt att staka in i väggen (därav TVn).

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 220 inlägg
hur funkar det; man riskerar inte få "träpinnen" i huvvet när man stakar järnet? - gissar att svaret är nej, då hade det väl inte sett ut som det gör. - Isf verkar det ju redigt enkelt modda en roddmaskin till stakmaskin; bara skruva upp på väggen å fästa remmar/handtag!

bumbipungen

bumbipungen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 329 inlägg
Intervall är det enda jag kört än, långpass blir nog för trist, tempo skulle nog funka med.

McVasa

McVasa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 18 inlägg
Funkar som det ska om man backar ett steg, möjligt att det blir lite bättre stakrörelse med separata linor men då verkar man kunna få problem med blocken...

Redigerat av McVasa, 09 september 2013 - 13:08 .

bumbipungen

bumbipungen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 329 inlägg

hur funkar det; man riskerar inte få "träpinnen" i huvvet när man stakar järnet? - gissar att svaret är nej, då hade det väl inte sett ut som det gör. - Isf verkar det ju redigt enkelt modda en roddmaskin till stakmaskin; bara skruva upp på väggen å fästa remmar/handtag!

Det var av den anledningen jag valde att "krångla till det".. Eller ja, ville inte slå pinnen mot låren/knäna var väl anledningen.. Huvudet tror jag att jag skulle få svårt att pricka :P

Redigerat av bumbipungen, 09 september 2013 - 13:10 .

McVasa

McVasa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 18 inlägg
Kan försöka ta ngn bild vid träning så ser man antagligen vilka nackdelar denna lösning har. Stora fördelen är ju att det är oerhört enkelt att slänga upp den på väggen och fästa handtag/kontrollrem och köra igång.

Redigerat av McVasa, 09 september 2013 - 13:15 .

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 220 inlägg
Jag har 3 meter i takhöjd i källaren (atletklubben :-) ) - då kanske det funkar att fästa maskinen längst upp vid taket, ha långa rep från träpinnen, och därmed inte riskera slå träpinnen i huvvet låren elikn.? - eller blir det konstiga vinklar för ens stakmotstånd vid en sådan lösning?

McVasa

McVasa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 18 inlägg
Postad bild

Typ såhär

Redigerat av McVasa, 09 september 2013 - 19:24 .

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar