Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

skate och klassiskt


Stam

Recommended Posts

Hej jag är en nyfrälst skidåkare och har lite funderingar angående skate- och klassika skidor. Vad är det igentligen som skiljer dessa åt? Ska nämligen köpa mig ett par skidor nu och det lutar åt klassika med tanke på att jag siktar på vasan. Skulle däremot vilja testa på skatestilen också. Går det att åka skate med klassiska skidor? Nu menar jag som träning och inte i några tävlingar eller dyligt.
Link to comment
Share on other sites

Välkommen i i den frälsta familjen. Naturligtvis kan du åka skate på klassiska skidor men det fungerar inte så bra. Att åka 4:an på en sjö funkar nog men i ett kuperat spår är det ingen stor upplevelse. Flera skäl, de klassiska skidorna är för långa, spannet för mjukt och det är ingen höjdare att måsta göra ren fästzonen från glider när man varit ute. De klassiska pjäxorna ger för dåligt stöt för en nybörjare, eliten klarar att åka i klassiska pjäxor.
Jag skulle rekommendera att du satsar på att köpa en skateutrustning. Det är fantastiskt kul och en bra omväxling i träningen. Om du har möjlighet att fara till fjälls på vårvintern och skata i det "fria" är det värt varenda krona du satsat.
Lycka till från en skatefrälst gubbe 60+.
Link to comment
Share on other sites

Det går bättre att åka skejt med klassiska skidor än tvärtom. Jag skejtade en hel del med mina gamla klassiska skidor innan jag köpte skejtskidor. Det är som hanriis skriver att de egentligen är för långa. Väljer du mellan två längder kan du ju ta den kortare om du vill kunna skejta lite också. Spannet har jag aldrig haft problem med, och när det gäller fästvalla så får man inte ha för mjuk, för då hugger det. Lite hårdare fästvalla (blå eller så) funkar hyfsat, man sliter ganska snabbt bort den från innerkanterna ändå när man skejtar.

Har man stadiga vrister så går det bra att skejta med vanliga klassiska pjäxor. Det gjorde jag i många år innan jag köpte skejtpjäxor. Det är inte bara eliten som klarar det... Längre stavar är dock ganska skönt. Jag har 10 cm längre än i klassiskt. Men visst, det går att köra med samma där också.
Link to comment
Share on other sites

Det är klart att det går. Men jag tycker att det är som att köra i skogen på en gammal cykel istf en mtb. Känslan att skejta e topp med en bra utrustning.
Jag skulle önska att fler tog till sig denna teknik. Jag kommer ihåg en berättelse från gamla skidsport.com, kanske signerad Håkan D. om en tant som körde om berättaren i ett fristilslånglopp på kontinenten. Det är aldrig för sent att börja.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...