Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Välja rätt i skiddjungeln


Knut Kragballe

Recommended Posts

Hej.

 

Jag sitter och funderar på att skaffa ett par skidor för att åka vasan på.

Har sneglat mot modellerna

Atomic World Cup Classic FL SDS

resp

Rossignol XIUM Classic

 

Eftersom det verkar vara två toppmodeller som ligger mycket bättre i pris än madshus och Fischer.

 

Vilka skulle ni valt? Ska jag snegla mot något annat.

Tänkt beställa från polder.se. Skidorna ovan ligger på ca 3500... kan väl max sträcka mig till 4000 kr för ett par skidor tror jag.

 

Tacksam för lite tips.

 

Åker kanske ca 10-15 mil per år + vasan

Link to comment
Share on other sites

Varför ska man inte kunna köpa det bästa även om man åker lite eller är en sämre(?) åkare. Inte för att jag säger att du är det Knut. Jag håller med Knut. Jag funderar själv på Rossignol och det finns en test på http://www.xc-ski.de/1271-langlaufski-test-kategorie-race-classic.html som sätter Rossignol högt. På andra forumtrådar ifrågasätter man tillförlitligheten för denna site/test så ta det för vad det är värt.
Link to comment
Share on other sites

Missförstå mig rätt. Jag vill inte missunna någon roliga prylar, men är inte säker på om du kommer att känna ngn större skillnad på en toppskida och en betydligt billigare om du åker så lite.

Min erfarenhet är att det oftast är så att man blir besviken de gånger man snålat eller försökt hålla igen. När man handlat saker av toppkvalitet så blir man sällan missnöjd. Sen är det säkert en mental sak med. Det är skönt att veta att man har bra saker.

 

Inom vissa idrotter är det ju så att man som motionär inte klarar av att hantera samma saker som eliten och det är bättre att köpa något billigare. Kan tex anta att eliten har hårdare skidor som en motionär som jag inte klarar av att trycka ner.

Det är inte så att man ska avstå från toppmodellen för att man inte klarar av den och det är bättre att köpa någon sk motionsskida?

 

Eller finns det spann som även jag klarar av på en toppskida? Finns det så ser jag inte ngn anledning till att jag inte ska köpa något som jag blir riktigt nöjd med.

 

Jag tycker inte att 3500 för ett par skidor som man säkert har i många år är speciellt mycket.

Löparskor åker man på ett par nya per år och då är det 1500-2000 kr per år...

 

Btw, varför skulle mänden av hur mycket jag åker spela roll om jag känner ngn skillnad.

Ferarri vs en Fiat behöver jag inte köra speciellt långt för att märka skillnad på....

Det är inte så att det underlättar rätt mycket på ett vasalopp att ha riktigt bra prylar?

 

JU sämre man är desto viktigare med bra glid och fäste borde det väl vara på ett sådant lopp.

Link to comment
Share on other sites

Finns ju en hel uppsjö av olika hårdheter på spann inom varje toppskida så köp det du vill ha och njut de gånger du står på dom :)

Jag har ett par Madshus Hypersonic som är skitgoa och de kostade inte skjortan heller. Men har man pengar att lägga så ser jag inget som skulle hindra att man köper toppmodell även fast man inte åker så mycket.

Link to comment
Share on other sites

Om du inte har några större begränsningar, köp grymma stavar. Det tycker jag är en stor skillnad mellan topmodellen och billigare. När det gäller skidor så är det väl bara in i en affär och testa, finns ju olika hårdhet. Trodde bara du behövde hushålla med resurserna som de flesta:)
Link to comment
Share on other sites

Inte ett inlägg riktad till någon särskild av er som skrivit i tråden utan bara en allmän fundering:

 

Nu åker vi igen med årets trådar med samma tema ;). Minns de med han som bara vill ha de dyraste och var helt säkra på att skidor (och allt annat) var precis lika "bra" relativt andra modeller hos samma tillverkare som prisförhållandet var, eller möjligen att tillverkningskostnadsförhållandet är exakt lika som förhållandet i utpris till slutkund (och som blev en diskussion om hur prissättning av konsumentvaror fungerar). Eller den tråden med han som tyckte att skidåkare var snåla för att flera använder flera år gammal utrustning och en del till och med inte har tillverkarnas dyraste modeller, när det är så billigt i skidåkning att köpa det bästa jämfört med andra sporter som cykel (där det kostar minst 100.000:-).

 

Men i många poster i de trådarna (och kanske lite här, men inte så mycket än) så antyds att hårdheten i siffra (ex FA hos Fischer) gör att alla ändå kan få en "lagom svår" skida hos tillverkarnas absoluta toppmodell. En 42:a (FA) hos Fischer RCS CL eller SCS blir lika svåra är det man ska förstå. Men frågan är om det stämmer; Jag mätte en massa spann i våras (med höjd i ett antal olika punkter och längd som funktion av både vikt och placering av tryck). Och det är ju tydligt att vissa skidor har en snällare kurva så att spannet sluter sig snabbare utan att du fått över fullt så stor del av kroppsvikten. Och att en del verkligen kräver att du får fram vikten ordentligt, medan andra stänger lite mer snällt där du viktar upp utan att du nödvändigtvis fått fram tryckpunkten så mycket. Och en del kräver verkligen att du ordentligt både får över stor vikt och får trycket långt fram innan det verkligen börjar hända grejer med spannet - de skidorna tycker jag ser ut att hålla vallan bra upp från marken men kräver bra teknik för att få ner den. Men notera att alla dessa skidor kan mäta exakt samma "hårdhet", dvs om vi ex. definierar det som kraften för att stänga till 0,2 mm höjd i tryckpunkten när trycket placeras 8 cm bakom BP (så många mäter, men några små variationer i hur talet mäts mellan tillverkare, en del kör ex. BP -7 cm).

 

Lång post för att säga att jag faktiskt inte längre är säker på att toppmodellerna är ett bra val för alla åkare: En sämre åkare vill nog ha en skida med lätta och fina material och märkets bättre belag, men en som är konstruerad för att vara lite snällare - om jag gjorde skidor skulle jag iaf se till att modellerna precis under det som eliten åker på är mer förlåtande mot aningen sämre teknik. Men om det inte är så har jag fel och alla kan lika gärna köpa det dyraste som finns (för jag märker ju också att en lättare skida är skönare att åka med)! (det här är verkligen bara mina amatörfunderingar)

 

(litet tillägg: En bra plockare kan säker kompensera till viss del för att skidan i sig kräver bra teknik och väljer en lite mjukare skida för att få en nöjd kund, men det är då risk för andra negativa effekter, som ex. att den riskerar att tappa lite för mycket höjd vid glid på en fot (dvs fullvikt men kraften mer mittfot, är skidan lite för mjuk kan den ha börjat kollapsa redan då), eller att man för att få tillräckligt bra höjd på helvikt på mittfot får en skida som är lite för hög på halvvikt och då inte stänger tillräckligt fort (som jag fattat tydligen är nackdelen med en för hög skida på halvvikt))

Link to comment
Share on other sites

Så har ju skidor årgångar också. Man måste såklart förhålla sig till märken men göra det med öppet sinne. T.ex. hade ju Atomic problem med racing-materialet för ett par säsonger sedan. Samtidigt kommer vi i håg deras legendariska RC11 från början av milleniet. Madshus hade för några år sedan riktiga pissebleag som inte tålde värme. Jag tror också att vi i någon diskussion på skidforum lyckades slutleda att Pölder dömde ut fjolårets(?) Fishers RCR. Ska man tro samma Pölder så är Salomon fina i år.

 

Hoppas beslutsvåndan inte blev större nu.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hur är Salomon att få fäste på jämfört med madshus och rosignol? Märker en motionär någon större skillnad.

 

Just nu velar jag mellan ett paket Salomon Equipe RC Classic och Salomon RC Carbon Classic

eller om jag ska köpa något annat märke och få gamla modellen av Salomon bindningen och köra vidare med de pjäxor jag har idag och som jag gillar och knappt använt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har 4 par längdskidor. De billigaste är ett par gamla Hypersonic vilka är bästa i nästan alla fören. De nyare och dyrare, Featherlight och Nanosonic är det sämre glid i men lättare att valla.

 

Min slutsats är att spannet är långt viktigare än hur dyra skidorna är. Med rätt spann är ett par billiga skidor mycket bättre än ett par dyra med ett lite felaktigt spann.

 

Så är du villiga att spendera mycket så köp fler par billiga skidor, något av de par'n kommer troligen att passa dig mycket bättre än om du endaste köpte ett par dyra...

Link to comment
Share on other sites

Jag har 4 par längdskidor. De billigaste är ett par gamla Hypersonic vilka är bästa i nästan alla fören. De nyare och dyrare, Featherlight och Nanosonic är det sämre glid i men lättare att valla.

Och då blir den intressanta frågan. Hur stor blir skillnaden i tid på t ex 10km? 10 sek, 1 min, 5min?

Eller handlar det mest om känslan?

Link to comment
Share on other sites

Hur är Salomon att få fäste på jämfört med madshus och rosignol? Märker en motionär någon större skillnad.

 

Just nu velar jag mellan ett paket Salomon Equipe RC Classic och Salomon RC Carbon Classic

eller om jag ska köpa något annat märke och få gamla modellen av Salomon bindningen och köra vidare med de pjäxor jag har idag och som jag gillar och knappt använt.

Varför betala extra för att byta ut skridskor som fungerar bra? Jag skulle bara köpt skidor i ditt läge.

Link to comment
Share on other sites

Hur är Salomon att få fäste på jämfört med madshus och rosignol? Märker en motionär någon större skillnad.

 

Just nu velar jag mellan ett paket Salomon Equipe RC Classic och Salomon RC Carbon Classic

eller om jag ska köpa något annat märke och få gamla modellen av Salomon bindningen och köra vidare med de pjäxor jag har idag och som jag gillar och knappt använt.

Varför betala extra för att byta ut skidskor som fungerar bra? Jag skulle bara köpt skidor i ditt läge.

Link to comment
Share on other sites

Lånar den här tråden lite.

 

Jag ska åka Vasaloppet 2014, utan tidigare erfarenhet alls. Det bäst för mig vore väl att köpa ett Vasaloppspaket? Frågan är vilka skidor, pjäxor osv som ska ingå? Jag bor i Göteborg och förstår att jag bör testa utrustningen först, men det är kanske billigare att beställa från Pölder än att handla på Ski&Run eller Udéns sport?

 

Vill ju så klart komma undan billigt, men ändå inte åka på dåliga grejer. Kommer troligtvis åka väldigt lite skidor utöver Vasaloppet.

 

Är det någon som har några tips? Vad tror ni om de här under som jag länkar till? Har sökt runt på nätet för info, men inte hittat så värst mycket.

 

 

http://www.sportspec.se/web/Produkter/Langdpaket/2013_Atomic_Vasa_Race_Classic_Langdpaket-7871.aspx

 

http://www.sportspec.se/web/Produkter/Langdpaket/2013_Fischer_CRS_Classic_Vasa_Langdpaket-8338.aspx

 

http://www.lannasport.se/sv/articles/3257/langdpaket-vasalopp#&&page=1&group=3296

 

http://www.polder.se/sv/produktsortiment/langdskidor-paket/

 

 

En annan fråga: Vet någon om man kan gå till Udéns sport och be dem om hjälp med köp av och att byta stavspetsar på mina rullskidstavar, som jag har lånat av en vän och släppte under turen idag?

Link to comment
Share on other sites

Lånar den här tråden lite.

 

Jag ska åka Vasaloppet 2014, utan tidigare erfarenhet alls. Det bäst för mig vore väl att köpa ett Vasaloppspaket? Frågan är vilka skidor, pjäxor osv som ska ingå? Jag bor i Göteborg och förstår att jag bör testa utrustningen först, men det är kanske billigare att beställa från Pölder än att handla på Ski&Run eller Udéns sport?

 

Vill ju så klart komma undan billigt, men ändå inte åka på dåliga grejer. Kommer troligtvis åka väldigt lite skidor utöver Vasaloppet.

 

Är det någon som har några tips? Vad tror ni om de här under som jag länkar till? Har sökt runt på nätet för info, men inte hittat så värst mycket.

 

 

http://www.sportspec.se/web/Produkter/Langdpaket/2013_Atomic_Vasa_Race_Classic_Langdpaket-7871.aspx

 

http://www.sportspec.se/web/Produkter/Langdpaket/2013_Fischer_CRS_Classic_Vasa_Langdpaket-8338.aspx

 

http://www.lannasport.se/sv/articles/3257/langdpaket-vasalopp#&&page=1&group=3296

 

http://www.polder.se/sv/produktsortiment/langdskidor-paket/

 

 

En annan fråga: Vet någon om man kan gå till Udéns sport och be dem om hjälp med köp av och att byta stavspetsar på mina rullskidstavar, som jag har lånat av en vän och släppte under turen idag?

Beträffande Sportspec så köpte jag mitt första par skidor där som jag skulle ha till ÖS 2013,

Tyckte alltid att jag hade dåligt glid samt svårt med fästet. Visade sig att jag fått ett par skidor med kollapsat spann......,.

 

Blev till att snabbhandla vecka 7 på plats hos Skistart. Dessa skidor hade jag inga problem att få ner fästet eller få ett ok glid med.

 

Så min slutsats är, undvik gärna Sportspec.

 

Vill även minnas en tråd där någon velat köpa skidor hos Skiandrun sent på säsongen men fick inte lov att köpa några för butiken sa sig ej finna ett par som skulle passa åkaren. Detta tolkar jag som att man är mån om att finna ett bra par skidor till just dig och inte bara kränga på dig första bästa något sånär par.

Skiandrun skall väl också ha Eikermätaren som hjälpmedel vid utplockning av skidor.

 

Mvh Tretjak

Link to comment
Share on other sites

Lånar den här tråden lite.

 

Jag ska åka Vasaloppet 2014' date=' utan tidigare erfarenhet alls. Det bäst för mig vore väl att köpa ett Vasaloppspaket? Frågan är vilka skidor, pjäxor osv som ska ingå? Jag bor i Göteborg och förstår att jag bör testa utrustningen först, men det är kanske billigare att beställa från Pölder än att handla på Ski&Run eller Udéns sport?

 

Vill ju så klart komma undan billigt, men ändå inte åka på dåliga grejer. Kommer troligtvis åka väldigt lite skidor utöver Vasaloppet.

 

Är det någon som har några tips? Vad tror ni om de här under som jag länkar till? Har sökt runt på nätet för info, men inte hittat så värst mycket.

 

 

http://www.sportspec.se/web/Produkter/Langdpaket/2013_Atomic_Vasa_Race_Classic_Langdpaket-7871.aspx

 

http://www.sportspec.se/web/Produkter/Langdpaket/2013_Fischer_CRS_Classic_Vasa_Langdpaket-8338.aspx

 

http://www.lannasport.se/sv/articles/3257/langdpaket-vasalopp#&&page=1&group=3296

 

http://www.polder.se/sv/produktsortiment/langdskidor-paket/

 

 

En annan fråga: Vet någon om man kan gå till Udéns sport och be dem om hjälp med köp av och att byta stavspetsar på mina rullskidstavar, som jag har lånat av en vän och släppte under turen idag?[/quote']

Beträffande Sportspec så köpte jag mitt första par skidor där som jag skulle ha till ÖS 2013,

Tyckte alltid att jag hade dåligt glid samt svårt med fästet. Visade sig att jag fått ett par skidor med kollapsat spann......,.

 

Blev till att snabbhandla vecka 7 på plats hos Skistart. Dessa skidor hade jag inga problem att få ner fästet eller få ett ok glid med.

 

Så min slutsats är, undvik gärna Sportspec.

 

Vill även minnas en tråd där någon velat köpa skidor hos Skiandrun sent på säsongen men fick inte lov att köpa några för butiken sa sig ej finna ett par som skulle passa åkaren. Detta tolkar jag som att man är mån om att finna ett bra par skidor till just dig och inte bara kränga på dig första bästa något sånär par.

Skiandrun skall väl också ha Eikermätaren som hjälpmedel vid utplockning av skidor.

 

Mvh Tretjak

Okej, tack för hjälpen. Men generellt verkar Fischer CRS Vasa Classic eller Fischer RCR Classic-paket vara de som rekommenderas Vasaloppsnybörjare eller?

 

Är det någon annan som har några tankar? Udéns sport har jag varit på innan och verkar ha tillmötesgående personal och ligger lägre i priser än Skia&Run, men Ski&Run är kanske ändå bättre eftersom de testar skidor i Eikermätare?

Link to comment
Share on other sites

Jag säger köp det som ligger dig varmast om hjärtat!

Var med i några dissektioner förra året om skid köp, många tyckte jag var knäpp som trodde att materialet gjorde någon skillnad.

Jag märker faktiskt stor skillnad på stabiliteten i skidan och att det är betydligt lättare att kontrollera skidan.

Jag gjorde som dig och köpte en dyrare modell.

Man får vad man betalar för!!

Link to comment
Share on other sites

Okej, tack för hjälpen. Men generellt verkar Fischer CRS Vasa Classic eller Fischer RCR Classic-paket vara de som rekommenderas Vasaloppsnybörjare eller?

 

Är det någon annan som har några tankar? Udéns sport har jag varit på innan och verkar ha tillmötesgående personal och ligger lägre i priser än Skia&Run, men Ski&Run är kanske ändå bättre eftersom de testar skidor i Eikermätare?

Skistart har RCR för 1995. Det är ju grymt pris för en kanonskida. Särskilt om du har pjäxor redan... Men man kan ju försöka hitta något hos lokale handlaren också om han är duktig eller om du får med dig någon som kan lite... Det är ju roligt om man kan stötta den lokale handlaren också:-)

Link to comment
Share on other sites

Nu låter det kanske lite lustigt av mig att rekommendera beg.marknaden då jag själv säljer skidor men gamla skidor har ofta grymt bra belag och i synnerhet gamla fischer av typen rcr och rcs. Men även andra märken är bra men fischer har en förmåga att ha kvar sitt spann lite extra bra. Ta med en duktig kompis som kan känna och klämma lite så finns chansen till ett superfynd för 300-500 kronor! Själv belaget är grymt bra även på riktigt gamla skidor. Har själv fixat iordning minst 4 par skidor från 70-talet och plasten ser efter behandling ut som nya! Man behöver inte alls ha värsta utrustning med sig för att kunna bedöma hur spannet är. Nu var kanske inte mitt tips just skidor från 70-talet utan snarare slutet på 90-talet men det är heller inte så dumt att låta oss säljare få lite mat på bordet! ;-)
Link to comment
Share on other sites

Okej, tack så mycket för svaren.

 

Begagnade låter inte som en dum idé då, men jag har dessvärre ingen riktigt skidkunnig kompis som jag kan ta med mig för inspektion, så risken finns kanske att jag blir lurad där. 1995 SEK låter som ett bra pris i mina öron. Har dessvärre inga pjäxor, stavar eller någonting, så allting behöver köpas.

 

Fischer RCR verkar vara det som gäller alltså?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...