Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sub 1000 VL


Bommen

Recommended Posts

Jag var inte heller så långt efter er, startade i led 4.

Hur går det med eran träning just nu?

Jag själv slog rekord på skireg 1000m (3.46 min) och 200m (40s) igår.

Efter lite sjukdom känns kroppen rätt bra och jag ligger som tänkt på 7-8 tim i veckan.

Är det många av er som bor norr över? Känns som en fördel att lyckas nå topp 1000.

Jo jag bor i Umeå iaf. En liten fördel kan det väl vara men nog kommer man långt på barmarksträningen också. En nackdel är dock att man inte tränat rullskidor under sommaren!

 

Träningen går ganska bra, igår blev det långa intervaller i regionens längsta backe, idag styrka.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 269
  • Created
  • Last Reply
Jag var inte heller så långt efter er, startade i led 4.

Hur går det med eran träning just nu?

Jag själv slog rekord på skireg 1000m (3.46 min) och 200m (40s) igår.

Efter lite sjukdom känns kroppen rätt bra och jag ligger som tänkt på 7-8 tim i veckan.

Är det många av er som bor norr över? Känns som en fördel att lyckas nå topp 1000.

Göteborg är nog t.o.m. sämre än Ljungby :/

Har haft några slappa veckor efter löpsäsongen. Persade på Lidingöloppet så motorn är nog i sin bättre form. Värre med stakmusklerna. Har bara kört rullisar (pik Everest) varannan vecka typ så nu får det bli ändring på det fram till isen kommer.

Ska köra snöpremiär i tunneln imorgon. Har nog aldrig ställt mig på ett par skidor tidigare än sista helgen i november förr i livet. Sen ska man bara hålla sig frisk också med två småbarn i hasorna.

Link to comment
Share on other sites

Och jag var en minut snabbare än Johaaan' date=' ni ungtuppar behöver lite gubb-konkurrens :)[/quote']

Jupp, gubb-konkurrens. Har ju precis passerat de fyrtio och får också jobba ifatt några minuter. Kan bli ett getingbo...

Kul, flera stycken några minuter emellan. Blir som sagt ett getingbo! Eller?!

Här kommer en geting till.

Är en gubbe på 39 år som startade med konditionsträning vid 34 års ålder, för att vid 35 genomföra en svensk klassiker.

Har tidigare i livet endast styrketränat och det väldigt sporadiskt med ibland flera års uppehåll.

Tränar nu och sedan några år tillbaka ca 5h i veckan, bestående av cykel rullskidor lite löpning och så här års rätt mycket skierg och en hel del styrketräning.

Körde vasan 2013 på 5,31.

Link to comment
Share on other sites

Jupp' date=' gubb-konkurrens. Har ju precis passerat de fyrtio och får också jobba ifatt några minuter. Kan bli ett getingbo...[/quote']

Kul, flera stycken några minuter emellan. Blir som sagt ett getingbo! Eller?!

Här kommer en geting till.

Är en gubbe på 39 år som startade med konditionsträning vid 34 års ålder, för att vid 35 genomföra en svensk klassiker.

Har tidigare i livet endast styrketränat och det väldigt sporadiskt med ibland flera års uppehåll.

Tränar nu och sedan några år tillbaka ca 5h i veckan, bestående av cykel rullskidor lite löpning och så här års rätt mycket skierg och en hel del styrketräning.

Körde vasan 2013 på 5,31.

..och ytterliggare en på 37 år. Vasan 2013 på 5.58, tappade 700placeringar efter Evertsberg, så surrade väl kring er där. Därefter försvann era ryggar.....

Nu blir det mer uthållighetsträning och stakstyrka, så kanske jag hänger med ända till mål...

Link to comment
Share on other sites

Skoj, då har vi ett gemensamt mål, tresiffrigt i VL 2014. Dessutom en intern (och vad man kan gissa, alltmer prestigefylld :)) kamp mellan tråd-deltagarna om vem som är först i Mora.

 

(och kanske också en åldersdriven kategori, är det de unga förmågorna eller gubbarna som levererar :))

Link to comment
Share on other sites

Bra tråd!

 

Gör något av en comeback i VL i år. Åkte senast 2010 och kom då på plac 732, hoppas på ungefär motsvarande resultat i år. Är förövrigt 37 år och har ca 20 års historia med konditionsidrott, därinnan fotboll och innebandy.

 

Osäkert på hur jag ligger till rent träningsmässigt. 2012 var fram tom augusti det kanske bästa träningsåret nånsin. Mycket fokus på löpning, och hyfsade resultat (med mina mått mätt) på både Sthlm Marathon 2.59 och Axa Fjällmarathon (seger i herrarnas parklass :-)).

 

Perioden sep 2012-maj 2013 var dock betydligt sämre rent träningsmässigt beroende på en mängd olika faktorer både privat och jobbmässigt. Snittade kanske 1 pass/v (framförallt löpning).

 

Har sedan juni 2013 kommit igång med träningen igen och tycker nu att jag har kommit upp på en hyfsad nivå givet de förutsättningar familjeliv och arbete ger. En normal träningsvecka ser ut som följer:

 

Mån 90 min styrka

Tis 30 min löpning A1

Ons 45 min löpning A1-A2

Tors vila

Fre 45 min styrka

Lör 120 min rullskidor A1-A2

 

Planen är att fortsätta enl ovan tills snön/vintern kommer. Har tidigare aldrig åkt mer än några enstaka mil rullskidor inför snöpremiären, så hoppas att det ska ge lite resultat. Har lite ågren för att jag varit för lat för att lägga in ett intervallpass, så kommer väl göra det den dagen ångesten kommer upp på tillräckligt hög nivå...;-)

 

Ska bli intressant att följa er övrigas framfart under hösten/vintern!

Link to comment
Share on other sites

Så hittills är det följande som är med i kampen:

 

Johaaan: 20 år

Bommen

Larsbern

Offa

Mellerudarn: 39 år

Climb_76: 37 år

Dalslänningen: 37 år

HampeE: 22 år

 

kan bli spännande det här!

Körde ett testrace 10 km igår inför lördagens tävling, 29,15 min med 2: or, regn och vind. Dock var det rätt flackt. Enbart stakning.

Lägger till min ålder.

 

Johaaan: 20 år

Bommen

Larsbern

Offa 24 år

Mellerudarn: 39 år

Climb_76: 37 år

Dalslänningen: 37 år

HampeE: 22 år

Link to comment
Share on other sites

Så hittills är det följande som är med i kampen:

 

Johaaan: 20 år

Bommen

Larsbern

Offa

Mellerudarn: 39 år

Climb_76: 37 år

Dalslänningen: 37 år

HampeE: 22 år

Joneri: 39 år

 

kan bli spännande det här!

Det är lika bra att hänga på jag med.

Höll på med alpin utförsåkning fram till 20 och var då den största motståndare till konditionsidrott som fanns. Sen inget på många herrans år.

Började med lite löpning 2009 och ett ÖS 2011.

Började träna lite mer målmedvetet till detta år och körde en dubbel.

Trappade upp ännu mer i vår med rullskidor och blev stoppad längs vägen en sommardag av Dunderklumpen som med stor inlevelse förklarade fördelarna med NVSK.

Försöker ligga på ca 10 mil rullskidor i veckan och ett pass skidgång i Hammarbybacken.

Link to comment
Share on other sites

Så hittills är det följande som är med i kampen:

 

Johaaan: 20 år

Bommen

Larsbern

Offa

Mellerudarn: 39 år

Climb_76: 37 år

Dalslänningen: 37 år

HampeE: 22 år

Joneri: 39 år

 

kan bli spännande det här!

Det är lika bra att hänga på jag med.

Höll på med alpin utförsåkning fram till 20 och var då den största motståndare till konditionsidrott som fanns. Sen inget på många herrans år.

Började med lite löpning 2009 och ett ÖS 2011.

Började träna lite mer målmedvetet till detta år och körde en dubbel.

Trappade upp ännu mer i vår med rullskidor och blev stoppad längs vägen en sommardag av Dunderklumpen som med stor inlevelse förklarade fördelarna med NVSK.

Försöker ligga på ca 10 mil rullskidor i veckan och ett pass skidgång i Hammarbybacken.

Är det sub1000 som gäller? Isåfall "hänger jag på"

Link to comment
Share on other sites

Så hittills är det följande som är med i kampen:

 

Johaaan: 20 år

Bommen

Larsbern

Offa

Mellerudarn: 39 år

Climb_76: 37 år

Dalslänningen: 37 år

HampeE: 22 år

Joneri: 39 år

 

kan bli spännande det här!

Det är lika bra att hänga på jag med.

Höll på med alpin utförsåkning fram till 20 och var då den största motståndare till konditionsidrott som fanns. Sen inget på många herrans år.

Började med lite löpning 2009 och ett ÖS 2011.

Började träna lite mer målmedvetet till detta år och körde en dubbel.

Trappade upp ännu mer i vår med rullskidor och blev stoppad längs vägen en sommardag av Dunderklumpen som med stor inlevelse förklarade fördelarna med NVSK.

Försöker ligga på ca 10 mil rullskidor i veckan och ett pass skidgång i Hammarbybacken.

Är det sub1000 som gäller? Isåfall "hänger jag på"

Jag vill va med...Besviken om jag inte "Sub:ar 1000 iår....Plac 750 är kanske realistiskt!?

Ökat träningsmängd från 225tim till 265tim, hittills 150mil enbart stakning på rullisar och en del löpning/cykel:)

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag gillar utmaningar måste jag ju hoppa på.

2011: Öppet spår på 7h 32min med ca 20 mil skidor bakom mig.

Hösten 2011 gick jag en teknikkurs på rullskidor. Det gav mycket.

2012: Vasaloppet på 5h 31min.

2013: Tumskada.

Tränar ca 8 timmar i veckan och försöker ligga på minst 60% rullskidor av den tiden.

Försöker hela tiden tänka på mitt upplägg och modifiera min träning, bl a min styrketräning.

45 år (när Vasaloppet 2014 startar).

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag gillar utmaningar måste jag ju hoppa på.

2011: Öppet spår på 7h 32min med ca 20 mil skidor bakom mig.

Hösten 2011 gick jag en teknikkurs på rullskidor. Det gav mycket.

2012: Vasaloppet på 5h 31min.

2013: Tumskada.

Tränar ca 8 timmar i veckan och försöker ligga på minst 60% rullskidor av den tiden.

Försöker hela tiden tänka på mitt upplägg och modifiera min träning, bl a min styrketräning.

45 år (när Vasaloppet 2014 startar).

Tack Maraz, var rädd jag skulle bli ålderman :)

 

Om jag räknade rätt så är vi totalt 11 stycken. Träningsmängden verkar ligga på mellan 5 till 8 timmar i veckan, och nästan alla står (nu) i Led 3.

 

Redan i fjol var målsättningen för mig top-1000, men jag var inte ens nära. Startade från Led 3 då också och tyckte jag var vid starten länge på förhand men det var många fler som kom än tidigare. Stog därför mycket längre bak än planerat och tvingades försöka köra offensivt (plac 1837 i smågan och 1489 i Evertsberg). Kombinationen av lite för offensivt i backarna vid 30 km och dåliga skidor resulterade helt enkelt i att det sket sig och jag tappade hela tiden på slutet.

 

Så för egen del är slutsatsen (om man inte vill stå och frysa som en idiot) att för att lyckas i år så måste jag seeda upp mig till Led 2 innan. Och planen är att köra stockholmsloppen (3 st) och lyckas inte det så blir det en resa till dalarna. Någon som har annorlunda syn eller upplägg?

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag gillar utmaningar måste jag ju hoppa på.

2011: Öppet spår på 7h 32min med ca 20 mil skidor bakom mig.

Hösten 2011 gick jag en teknikkurs på rullskidor. Det gav mycket.

2012: Vasaloppet på 5h 31min.

2013: Tumskada.

Tränar ca 8 timmar i veckan och försöker ligga på minst 60% rullskidor av den tiden.

Försöker hela tiden tänka på mitt upplägg och modifiera min träning' date=' bl a min styrketräning.

45 år (när Vasaloppet 2014 startar).[/quote']

Tack Maraz, var rädd jag skulle bli ålderman :)

 

Om jag räknade rätt så är vi totalt 11 stycken. Träningsmängden verkar ligga på mellan 5 till 8 timmar i veckan, och nästan alla står (nu) i Led 3.

 

Redan i fjol var målsättningen för mig top-1000, men jag var inte ens nära. Startade från Led 3 då också och tyckte jag var vid starten länge på förhand men det var många fler som kom än tidigare. Stog därför mycket längre bak än planerat och tvingades försöka köra offensivt (plac 1837 i smågan och 1489 i Evertsberg). Kombinationen av lite för offensivt i backarna vid 30 km och dåliga skidor resulterade helt enkelt i att det sket sig och jag tappade hela tiden på slutet.

 

Så för egen del är slutsatsen (om man inte vill stå och frysa som en idiot) att för att lyckas i år så måste jag seeda upp mig till Led 2 innan. Och planen är att köra stockholmsloppen (3 st) och lyckas inte det så blir det en resa till dalarna. Någon som har annorlunda syn eller upplägg?

Nej, till led 2 måste jag i år, minst :) Bestämde mig förra året när jag stod i kön till trean, fick stå i den bakre tredjedelen i alla fall, även om det inte var så farligt. Kom upp i 193 puls i första backen på något sätt!

Link to comment
Share on other sites

Känns som att man ligger ganska dåligt till i jämförelse med bara 40 mil rullisar :)

Jag har med bara hunnit med ca 40 mil rullskidor. Var skadad fram till början av augusti. Men nu är det mer och mer rullskidor som gäller. Åkte ett pass på 4,6 mil idag, riktigt härligt :)

Men har faktiskt även fått ca 15-20 mil på snö nu på hösten.

 

Johaaan: 20 år

Bommen

Larsbern

Offa

Mellerudarn: 39 år

Climb_76: 37 år

Dalslänningen: 37 år

HampeE: 22 år

Joneri: 39 år

Madshusracer

TT

 

13 stycken hittills då!

Link to comment
Share on other sites

Känns som att man ligger ganska dåligt till i jämförelse med bara 40 mil rullisar :)

Jag har med bara hunnit med ca 40 mil rullskidor. Var skadad fram till början av augusti. Men nu är det mer och mer rullskidor som gäller. Åkte ett pass på 4' date='6 mil idag, riktigt härligt :)

Men har faktiskt även fått ca 15-20 mil på snö nu på hösten.

 

Johaaan: 20 år

Bommen

Larsbern

Offa

Mellerudarn: 39 år

Climb_76: 37 år

Dalslänningen: 37 år

HampeE: 22 år

Joneri: 39 år

Madshusracer

TT

 

13 stycken hittills då![/quote']

Är 47 det skrev jag väl? Risken är väl stor att jag aldrig kommer närmare topp 1000 än de två minuter som fattades i år men jag ska försöka. :) Snart 30 mil på snö och fler blir det i morgon.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...