Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Gummiband


2slow

Recommended Posts

Jag tyckte tidigare att band var för "husmorsgymnastik" men beslöt ändå att ge det en chans för det är så enkelt att ha det till hands. Jag har det i sovrummet o kör 1-2ggr per dag och det ger rätt bra. Anledningen var att jag sökte övningar som ska ge "skidmuskler" och rullskidor ger inte styrka på ett sätt som jag tycker utvecklar. Min svaga sida är diagonal så det behöver förbättras Jag kör runt fotleden och med rakt ben både framåt o bakåt och sidor inåt o utåt. Stärker både lår höfter o rumpa samtidigt som balansen tränas iom att man håller emot lite med andra benet. Efter 2 veckor känns det rätt stor skillnad och på sikt får man kanske köpa ett starkare band, just nu har jag ett grönt.

Ett tips i all välmening, hoppas att ngn har glädje av det. :)

Link to comment
Share on other sites

Paolo Roberto visade en övning på tv som också är kanon och enkel,= dom som oftast blir av

Stå nedanför en stol och sätt upp ett ben på den kliv upp med ett ben till rakt stående på stolen.

Har man långt till backträning eller ingen skivstång hemma så är den ett bra alternativ.

 

"Den bästa träningen är den som blir av"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag blir lite full i skratt åt mitt inlägg så här i efterhand när jag tänker på hur olika nivå och olika ambition vi tränar på. Speciellt när man läser att en del av er tränar "tills man spyr"

Samtidigt så finns det väl en del nybörjare och andra som ligger på en mer "normal" nivå vad det nu kan vara..

Jag blev lite nyfiken på och göra en enkel jämförelse med ngn/några som kör riktigt hårt i sin träning. Esom jag är riktigt kass på att diagonala uppför branta backar så tycker jag det vore intressant o veta hur långt efter jag är i styrka? Sen kan ju andra göra samma jämförelse.

Tanken var att göra den övningen som Paolo visade på tv, den kan alla göra hemma och man spyr inte av den. Man behöver inte leta sig till en lokal som har skierg, alla har väl en stol hemma. Den är väl tillräckligt skidnära för att man ska kunna göra en jmfr.

 

Så ni som kör hårt och även andra förstås, skulle ni vilja göra ett test ?

Det skulle vara kul och uppskattas om ni "ställde upp" ( på en stol). :)

 

När jag började med den här övningen gjorde jag 3set x15 på varje ben sen var jag mör o andfådd.

Efter 1 vecka ( tränat 7 ggr) är jag uppe på 3x 30 och då börjar det göra ont.

 

Hur många gör du?

Link to comment
Share on other sites

Så ni som kör hårt och även andra förstås, skulle ni vilja göra ett test ?

Det skulle vara kul och uppskattas om ni "ställde upp" ( på en stol). :)

 

När jag började med den här övningen gjorde jag 3set x15 på varje ben sen var jag mör o andfådd.

Efter 1 vecka ( tränat 7 ggr) är jag uppe på 3x 30 och då börjar det göra ont.

 

Hur många gör du?

Ett ben i taget antar jag. Det var så jag testade i helgen alla fall. Då klarade jag 3x10 ggr i taget för varje ben. Inte så bra för min självbild. Som orienterare har jag alltid tänkt mig att min styrka är benstyrkan. Måste hem och testa i kväll igen, men varje dag törs jag inte, då kommer knäna säga ifrån (kanske ska leta upp en lägre stol...).

Link to comment
Share on other sites

Äntligen ngn som antar "utmaningen" tack Nalle Puh!

Visst är det på ett ben i taget, för att få så skidlikt som möjligt, och det är mkt jobbigare än man kan tro :)

 

Rent tekniskt så känns det som man ska ha rätt mkt vinkel på benet så orkar man bättre, och då tänker jag att det borde ju funka på skidor också på det sättet och inte som jag fått lära mig att man ska "fram med benet så långt du kan" så att kliven blir längre tror jag det var menat, men om man inte orkar gå på ända upp så är det väl bättre att korta av och spara krafter?

Prova själva, det är rätt stor skillnad i kraftåtgång!

 

Jag har fått ännu större respekt för det dom gör i Tour de ski slalombacken, va kan det vara 2000 steg med ytterst lite vila emellanåt?

Jag kanske ska döpa om den till "Hellner testet" så får den högre status?

Link to comment
Share on other sites

Äntligen ngn som antar "utmaningen" tack Nalle Puh!

Visst är det på ett ben i taget, för att få så skidlikt som möjligt, och det är mkt jobbigare än man kan tro :)

 

Rent tekniskt så känns det som man ska ha rätt mkt vinkel på benet så orkar man bättre, och då tänker jag att det borde ju funka på skidor också på det sättet och inte som jag fått lära mig att man ska "fram med benet så långt du kan" så att kliven blir längre tror jag det var menat, men om man inte orkar gå på ända upp så är det väl bättre att korta av och spara krafter?

Prova själva, det är rätt stor skillnad i kraftåtgång!

 

Jag har fått ännu större respekt för det dom gör i Tour de ski slalombacken, va kan det vara 2000 steg med ytterst lite vila emellanåt?

Jag kanske ska döpa om den till "Hellner testet" så får den högre status?

Och den som först klarar 2000 vinner tävlingen och får exklusiv rätt att döpa om sig till Hellner på forumet.:)

I går gick det bra med 3*15. Jag kanske har fått till. Bättre tekknik sen i förrgår. Har svårt att tro att ddet är styrkan såsom ska ha ändrats efter ett pass. Jag ååterkommer till helgen mef en uppdatering.

Link to comment
Share on other sites

Ha ha, härligt!! Kul att vi får följa hur det går för dig.

 

Kom just på att det kanske inte framgick så bra om man har stolen framför sig eller på sidan,

Jag har den framför för att simulera diagonal i backe, när det blir brant så gör både fästet och orken att dom flesta går över till att saxa istället, det skulle kunna motsvara att stå med stolen i sidan? Och vinkla foten utåt för att det ska ta på rätt ställe, och med en rörelse som är lite mer utåt. Eller vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Bra fråga, min tanke är att man gör så strikt som möjligt, att man inte studsar med foten som når golvet och inte skjuter ifrån med den heller utan den följer med bara med som för att mäta att man nått golvet, jag brukar vända rörelsen när hela fotbladet har nått golvet.

Den andra foten blir kvar på stolen hela tiden.

 

Så gör man ju inte när man åker skidor tänker nån säkert, o det är ju rätt, det här är jobbigare och iom det så får man tuffare träning och tycker förhoppningsvis att det "går lätt " när man väl är i spåret.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...