Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Ultimata rillerguiden...

• Vänligen logga in för att kunna svara
74 svar till detta ämne

MattaP

MattaP

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg
...skulle jag gärna vilja se! :-)

Alla verkar vara överrens om att rätt struktur kan vara extremt viktigt, men jag tycker det är svårt att få koll på vad som gäller. Enl RS-riller gäller följande: Standard rillning: Klassisk: Fin Diagonal hela skidan + Rak 0,3 fr styrspårets början + Rak 0,75 fr styrspårets början (kallare och torrare dra bak startpunkten + Rak 2,0 hela skidan.

Kollar man Swix så vurmar de för V0,5 som nån slags standard och 1mm rak vid varmare. De har inte ens de raka som RS förespråkar.

Sen har Red Creek en 3:e variant
http://redcreek.se/2...for-rillning-6/

Finns det någon duktig där ute som kan tipsa om lite generellt bra rillningar vid olika fören? Själv sitter jag med Swix V 0,5 och rak 1mm

Lakota

Lakota

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 862 inlägg
sitter samma båt frånsett att jag inte köpt ngn riller än. Har skidor med lj03 och lj02 struktur. Vad skulle jag vara mest betjänt av för rillers?

bumbipungen

bumbipungen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 329 inlägg
Toko, blå, röd, gul riller.. Kan inte bli enklare och extremt sällan nån glider ifrån mig :)
Glöm inte ta i som faen bara... Ja beroende på temperatur då... Lägger "hela" min kroppsvikt på (65kg) och känner jag skulle behöva mer tyngd ibland.. Försiktigt bara, jag har böjt sönder ett Skigo vallaställ ;)

ÖSM 2013: 6.07 - UltraVasan 2014: 10:24 - VL 2015: Pajad armbåge.

joneri

joneri

Medlem

• Members
  • Pip
  • 114 inlägg
Jag kör oxå ToKo och är helnöjd men jag kanske ska ta i mer för mitt Skigo ställ är fortfarande helt ;)

ÖSM11 7:06 | ÖSM13 5:20 | VL13 5:38 | VL14 5:27 | VL15 Sjuk 
"Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag"

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 050 inlägg
Finns grantopp som rillalternativ och när skall det i så fall användas ? Tyvärr dålig erfarenhet från min Madshus skateskidor, de hade grantopp som fabriksstruktur, gick inte förrän jag slipat om dem med lj-struktur.
Jag har inte riller, men kanske måste ge mig och skaffa så småningom.

Buster14

Buster14

Medlem

• Members
  • Pip
  • 346 inlägg
skiljer nog mellan spålsicklat och glidvallat också!?

bumbipungen

bumbipungen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 329 inlägg

skiljer nog mellan spålsicklat och glidvallat också!?

Ja, det ämnet är inte alls uttjatat! :P

Kramer

Kramer

Medlem

• Members
  • Pip
  • 118 inlägg
Jag har hört att tryckande rillers inte ger någon effekt på glidet alls. Det måste till en skärande riller för att det ska fungera?!

Om det är så känner jag mig lite lurad men finns det några tester som visar på att rillning med tryckande rillers (t.ex. Toko och Red creek) ger någon effekt överhuvudtaget på glidet?

drivernicke

drivernicke

Medlem

• Members
  • Pip
  • 368 inlägg
Försöker också lära mig detta med rillers, men verkar lurigt alla företag säger olika.
RS verkar köra mycket med raka Rillers och Red Creek mycket med Diagonal och Julgran.
BLir brara förvirrad av detta vilka rillers jag ska köpa.

MattaP

MattaP

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg
Ja, det är märkligt att det finns så lite info om något som så många påstår är så viktigt.

Förresten, Swiz V0,5, är det en julgran eller är det något annat specifikt mönster som kallas julgran? Många påstår ju tex att julgran "samlar smuts på VL"

bumbipungen

bumbipungen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 329 inlägg

Jag har hört att tryckande rillers inte ger någon effekt på glidet alls. Det måste till en skärande riller för att det ska fungera?!

Om det är så känner jag mig lite lurad men finns det några tester som visar på att rillning med tryckande rillers (t.ex. Toko och Red creek) ger någon effekt överhuvudtaget på glidet?

Om det fungerar med en skärande riller så fungerar det ju med en tryckande oxå. Resultat i belaget är ju i stort sett detsamma förutom att en skärnade riller är mer permanent.

Aldrig hört el. läst någon säga att tryckande riller är bluff. (Förens nu då...)

Kramer

Kramer

Medlem

• Members
  • Pip
  • 118 inlägg
Läste det i en bok om vallning där man mätt grovheten i belaget efter olika preparering. Med tryckande rill blev det ingen skillnad om jag förstod det rätt, men jag håller nog med dig att visst borde det fungera :S

Om det fungerar med en skärande riller så fungerar det ju med en tryckande oxå. Resultat i belaget är ju i stort sett detsamma förutom att en skärnade riller är mer permanent.

Aldrig hört el. läst någon säga att tryckande riller är bluff. (Förens nu då...)

D.Sanchez

D.Sanchez

Medlem

• Members
  • Pip
  • 40 inlägg

Ja, det är märkligt att det finns så lite info om något som så många påstår är så viktigt.

Förresten, Swiz V0,5, är det en julgran eller är det något annat specifikt mönster som kallas julgran? Många påstår ju tex att julgran "samlar smuts på VL"

Här finns även en del info att läsa:
http://shop.caldwell...tructure-tools/

Såhär skriver dom om Red Creek t.ex:
"These tools have the reputation among the European pro marathon teams of providing good benefit for the duration of a long race, while more aggressive tractor-box tools have been connected with slowing skis due to pollution"

drivernicke

drivernicke

Medlem

• Members
  • Pip
  • 368 inlägg
BLir bara mer och mer förvirrad av detta. Rak riller från ena bolaget diagonal från nästa
Diagonal inte bra på långlopp hm. Törs man ge sig in i detta.

Sportprofilen

Sportprofilen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 19 inlägg
Den ultimata guiden skulle nog tyvärr bli ganska omfattande. Det skiljer lite bland de olika fabrikaten och deras teorier och erfarenheter om vad som går bra i respektive snö osv.
Det som dock är viktigt (tycker jag):
Ingen struktur blir bättre än dess verktyg/strukturrullen.
De kombinationer som går bra är helt beroende av vilken "grundstruktur" skidan har dvs är den stenslipad eller stålsicklad samt är det en grov eller fin struktur.
Att rilla är inte svårt, det gäller bara att samla på sig erfarenheter och vara lite strukturerad:) i testandet.

speedzone

speedzone

Medlem

• Members
  • Pip
  • 463 inlägg
Har 5 par tävlingsskidor samtligt med väldigt fin grundstruktur typ LJ02. Rillar alltid min skidor och har aldrig fått någon försämring med rillern. Antingen är den lika bra som tidigare men oftast blir det en stor förbättring av glidet. Använder mig enbart av Red creek samt korsstruktur vid skate. Köp dom som finns med på länken nedan och jag kan lova att det kommer att ge resultat! http://redcreek.se/2...for-rillning-6/

Climb_76

Climb_76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 362 inlägg

Har 5 par tävlingsskidor samtligt med väldigt fin grundstruktur typ LJ02. Rillar alltid min skidor och har aldrig fått någon försämring med rillern. Antingen är den lika bra som tidigare men oftast blir det en stor förbättring av glidet. Använder mig enbart av Red creek samt korsstruktur vid skate. Köp dom som finns med på länken nedan och jag kan lova att det kommer att ge resultat! http://redcreek.se/2...for-rillning-6/

De vanligaste i södra Sverige (väder 0- -5 minus) borde då enligt RC rillningsschema vara;
1. 0/-10 Julgran (bland/gammal snö)
2. 1 mm rak (bland/gammal snö)
3. 0°/-6°. Snedhuggen/skrå (nysnö)

Är det nån som har erfarenhet av den sista, 0°/-6°. Snedhuggen/skrå?

drivernicke

drivernicke

Medlem

• Members
  • Pip
  • 368 inlägg
På RS-sida pratarna man om att man på fästzonen ska använda rak 1mm. Det nämns aldrig hos Red Creek vad jag kan se. Något som har betydelse ?

Tretjak

Tretjak

Medlem

• Members
  • Pip
  • 183 inlägg

På RS-sida pratarna man om att man på fästzonen ska använda rak 1mm. Det nämns aldrig hos Red Creek vad jag kan se. Något som har betydelse ?

Inte svar på din fråga men Kroksta har en fästvallariller ....... http://www.enklaresp...products_id=632

Mvh Tretjak

Redigerat av Tretjak, 20 november 2013 - 17:01 .

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 050 inlägg
Enl Vauhtis vallaguide skall man har en grövre rillning för skateskidor än klassiska, 3 mm där den klassiska har 0,5-1. Vad säger ni om det ?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar