Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur snabba är 16/17 åringar


rmus

Recommended Posts

Tjenare, har en bror som brinner för att åka skidor. Han påstår att han är hyffsad på skidor, men inte tillräckligt bra för att tävla. Men jag börjar fundera på om han ändå är rätt duktig. Förra säsongen tränade han normalt skulle jag säga. Ändå klarade han av halvvasan på strax över 2.40.

 

Jag började då spekulera i hur vida den tiden jämför sig med andra i samma ålder (16 år, född 1996). Vet att han gärna skulle tävla lite seriösare (inte bäst i världen, utan bra lopp där motståndarna är i samma ålder och inte nybörjare). Men han vill inte åka 12 mil för att kunna tävla och inte ens veta om man mäter sig någorlunda med de andra.

 

Ingen på orten, i samma ålder, åker skidor så han har ingen att jämföra sig med. Istället får han tävla mot mig och 30+are.

 

Så min fråga är, hur snabb är en "skoj tävlande" 16/17 åring på klassisk stil? Både långdistans och kortare sträckor.

Link to comment
Share on other sites

Det är svårt att säga hur snabbt man åker på en viss sträcka då kupering och snö/väderförhållanden spelar stor roll. 2.40 på halvvasan ifjol motsvarar led 4.

 

De 96:or som verkligen satsar på skidor går andra året på skidgymnasium och är duktiga. Men skiljer nog en hel del mellan de bästa och de sämre.

 

Man kan ju kolla upp resultat från JSM för att få en liten koll. Tror han kan mäta sig någorlunda i a f. 45 km och 5/10km är dock stor skillnad.

Link to comment
Share on other sites

För några år sedan tränade jag en del med ungdomarna i min skidklubb. När de var 13-14 år så kunde jag slå dem, när de var 15 hängde jag med hjälpligt. När de blev 16 hade jag inte en suck att hänga med killarna. Då var jag en motionär i mina bästa år (35-40), led 3-4 på VL.

 

Däremot tror jag att det är skillnad på korta och långa distaner. 16-åringarna som lätt drog ifrån mig i varje uppförsbacke och på kortare distanser hade jag nog kunnat matcha något sånär i ett långlopp.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en grabb som tävlade upp tills han blev 16. Problemet är att skidor är en liten sport i Sverige och de som tävlar är mkt duktiga. Det finns endel lokala tävlingar som kan funka, men på mer nationella tävlingar så går det fruktansvärt fort (tyvärr)
Link to comment
Share on other sites

Att han brinner för det är nog det viktigaste och vill han träna hårt i ett par år så kan han göra stora framsteg som i sin tur ökar motivationen, för ytterligare satsning... även om han troligtsvis är långt efter de första åren...jag skulle tro att någonstans vid 16-17 så börjar de bästa killarna åka fortare än dam eliten, det går alltså rejält fort.
Link to comment
Share on other sites

Att han brinner för det är nog det viktigaste och vill han träna hårt i ett par år så kan han göra stora framsteg som i sin tur ökar motivationen, för ytterligare satsning... även om han troligtsvis är långt efter de första åren...jag skulle tro att någonstans vid 16-17 så börjar de bästa killarna åka fortare än dam eliten, det går alltså rejält fort.

Tack för alla svar, om han nu beslutar sig för att bli riktigt bra och satsar fullt ut till säsongen 2014/2015 eller 2015/2016 tror du det är möjligt att utvecklas så pass mycket att han kan mäta sig med de andra? Eller ens vara i närheten av dem. Tänker då t.ex 20-30 plats på en tävling med de bästa åkarna. Är jag alldeles för optimistisk nu?

 

Kollade upp lite resultat från JSM, de bästa tiderna var runt 28 minuter på milen, sen var det stor variation. Men det är ju svårt att jämföra då man inte vet vilken bana och vilket före det var. Samt gjorde han ingen tid på 10 km förra året. Annars hade han en snitthastighet på 35 minuter/milen på halvvasan, men det är ju en väldigt lättåkt bana.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...