Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavlängd vid stakning?


Davidssoneddie

Recommended Posts

Hej

 

Köpt 2par nya stavar och ena paret är 150 och det andra paret har jag kapat ner till 149cm.

Jag är 177cm och har läst att runt 30 cm kortare än sin egen längd är att rekomendera, men denna regel antar jag är en kombination av både frånskjut och stakning.

 

Jag upplevde förra året att jag skulle vilja ha lite längrestavar men ju längre säsongen gick och ju mer jag tränade på min teknik så fick jag för mig att jag behövde korta av staven så fekvensen kunde öka för att få mer fart i min åkning.

Gjorde inte detta då jag endast ägde ett par stavar förra året.

 

Vad är rekommenderat och vilka fördelar har korta eller långa stavar med just stakning i tanken.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Vid ren stakning anser jag att en kortare stav är att föredra, för det första så är det lättare att "komma upp" på staven och få bra tryck. Sen upplever jag också att det handlar lite om hur stark man är i överkroppen, en längre stav, mer kraft och lägre frekvens och tvärt om. Här finns bra läsning:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=1508

Link to comment
Share on other sites

Skrivit detta i en annan tråd också men jag hade förmånen att förra helgen befinna mig i Orsa med Träna för Vasan och blev då omåkt av Dan Moberg. Vet inte om han är en stakvirituos av rang men han tillhör i alla eliten när det gäller långlopp (har varit topp 10 på Vasan bl a). Jag slogs av hur kort och explosiv hans stakrörelse var och i den kan man definitivt inte ha för långa stavar. Tror att dagens stakteknink kräver något kortare stavar än tidigare. Så 0,83 - 0,85 x kroppslängden låter vettigt med dragning åt det lägre.
Link to comment
Share on other sites

Åker för samma klubb som Dan och jag tycker inte heller att han har så långa stavar. Han stakar de flesta långlopp och även VL om jag inte minns fel. Fort går det iaf!
Skrivit detta i en annan tråd också men jag hade förmånen att förra helgen befinna mig i Orsa med Träna för Vasan och blev då omåkt av Dan Moberg. Vet inte om han är en stakvirituos av rang men han tillhör i alla eliten när det gäller långlopp (har varit topp 10 på Vasan bl a). Jag slogs av hur kort och explosiv hans stakrörelse var och i den kan man definitivt inte ha för långa stavar. Tror att dagens stakteknink kräver något kortare stavar än tidigare. Så 0,83 - 0,85 x kroppslängden låter vettigt med dragning åt det lägre.
Link to comment
Share on other sites

Detta är lite lurigt. Jag tycker dte går bättre att staka med lite längre stav. Jag är 194 och länge åkt på 160. Nu provar jag med 165. Det jag märkt är att jag blir fortare trött i armarna vid diganolåkning med något längre stav. Stakningen går som sagt bättre framförallt om det är löst då stavan sjunker ner lite, då behövs längre stav.
Link to comment
Share on other sites

Detta är lite lurigt. Jag tycker dte går bättre att staka med lite längre stav. Jag är 194 och länge åkt på 160. Nu provar jag med 165. Det jag märkt är att jag blir fortare trött i armarna vid diganolåkning med något längre stav. Stakningen går som sagt bättre framförallt om det är löst då stavan sjunker ner lite, då behövs längre stav.

160 är väl kort. Jag är också 194 cm. Kör med 164,5 cm.

Link to comment
Share on other sites

Hur mäter ni då? är det från metallspetsen till handtagets topp eller från trugan till där remmen går in i korkhandtaget?

Jag mäter till där remmen går in i handtaget. Inte nödvändigtvis kork ;) Jag är 178 och har cirka 149.5 cm nu tror jag.

Nja - det kan du väl göra, men det är inte så man mäter om man köper en stav av en viss längd. De är ju mätta från spets till toppen av handtaget. Alltså kan den "viktiga" längden variera lite mellan olika märken. Detta har ju diskuterats i gamla trådar.

 

Samma sak vilken längd man bör ha på stavar. Men 0,83- 0,85 gånger kropslängd är ett riktvärde.

Link to comment
Share on other sites

Hur mäter ni då? är det från metallspetsen till handtagets topp eller från trugan till där remmen går in i korkhandtaget?

Jag mäter till där remmen går in i handtaget. Inte nödvändigtvis kork ;) Jag är 178 och har cirka 149.5 cm nu tror jag.

Nja - det kan du väl göra' date=' men det är inte så man mäter om man köper en stav av en viss längd. De är ju mätta från spets till toppen av handtaget. Alltså kan den "viktiga" längden variera lite mellan olika märken. Detta har ju diskuterats i gamla trådar.

 

Samma sak vilken längd man bör ha på stavar. Men 0,83- 0,85 gånger kropslängd är ett riktvärde.[/quote']

Ja, jo så gör jag. Det frågades efter hur vi mätte. Jag jämför ju självfallet stavar med varann och utgår från det och tittar främst på hur långt/högt det är till remmens infästning vilket jag ser som det mest relevanta måttet.

 

Alla mina stavar ä kapade någon cm och tittar inte på måttet som står på staven.

Link to comment
Share on other sites

Jag mäter till där remmen går in i handtaget. Inte nödvändigtvis kork ;) Jag är 178 och har cirka 149.5 cm nu tror jag.

Nja - det kan du väl göra' date=' men det är inte så man mäter om man köper en stav av en viss längd. De är ju mätta från spets till toppen av handtaget. Alltså kan den "viktiga" längden variera lite mellan olika märken. Detta har ju diskuterats i gamla trådar.

 

Samma sak vilken längd man bör ha på stavar. Men 0,83- 0,85 gånger kropslängd är ett riktvärde.[/quote']

Ja, jo så gör jag. Det frågades efter hur vi mätte. Jag jämför ju självfallet stavar med varann och utgår från det och tittar främst på hur långt/högt det är till remmens infästning vilket jag ser som det mest relevanta måttet.

 

Alla mina stavar ä kapade någon cm och tittar inte på måttet som står på staven.

Men då är det svårare om du ska använda formeln 0,83 - 0,85 gånger kroppslängd ;).

 

Men om du åker på snö är det mest intressanta måttet från "trugan" till där remmen fäster. På rullskidor blir det förstås spetsen ;).

 

Men jag håller med, det blir lite förvirrande. Ta t.ex. swix - på senare år har de ju satt på en extra "hög" remplupp uppe på staven! Gör säkert en centimeter... ;)

 

Några av mina stavar! De grå och de svarta CT1-orna har ingen "hög" remplupp! Tänk vad krångligt det blir då... ;)

 

http://1.bp.blogspot.com/-CC1iHzytYSA/Uo8vvILQauI/AAAAAAAAAgk/oKcJEA0VkTk/s1600/IMG_0938.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nja - det kan du väl göra' date=' men det är inte så man mäter om man köper en stav av en viss längd. De är ju mätta från spets till toppen av handtaget. Alltså kan den "viktiga" längden variera lite mellan olika märken. Detta har ju diskuterats i gamla trådar.

 

Samma sak vilken längd man bör ha på stavar. Men 0,83- 0,85 gånger kropslängd är ett riktvärde.[/quote']

Ja, jo så gör jag. Det frågades efter hur vi mätte. Jag jämför ju självfallet stavar med varann och utgår från det och tittar främst på hur långt/högt det är till remmens infästning vilket jag ser som det mest relevanta måttet.

 

Alla mina stavar ä kapade någon cm och tittar inte på måttet som står på staven.

Men då är det svårare om du ska använda formeln 0,83 - 0,85 gånger kroppslängd ;).

 

Men om du åker på snö är det mest intressanta måttet från "trugan" till där remmen fäster. På rullskidor blir det förstås spetsen ;).

 

Men jag håller med, det blir lite förvirrande. Ta t.ex. swix - på senare år har de ju satt på en extra "hög" remplupp uppe på staven! Gör säkert en centimeter... ;)

 

Några av mina stavar! De grå och de svarta CT1-orna har ingen "hög" remplupp! Tänk vad krångligt det blir då... ;)

 

http://1.bp.blogspot.com/-CC1iHzytYSA/Uo8vvILQauI/AAAAAAAAAgk/oKcJEA0VkTk/s1600/IMG_0938.jpg

Det gör exakt 1cm jämfört med gamla handtagen eller oneway. Oneway och leki ger samma längd om man mäter upp till den kortaste spetsen av de två där handtagsremmen skall föras emellan! :)

Link to comment
Share on other sites

Man mäter hela staven.

Något annat vore dumt.

Då skulle det heta rör längd eller rör längd plus handtag. Osv

Varför vore det dumt att mäta till remmens infästning istället för handtagets topp? Den delen över reminfästningen är ju helt ointressant.

Link to comment
Share on other sites

Man mäter hela staven.

Något annat vore dumt.

Då skulle det heta rör längd eller rör längd plus handtag. Osv

Varför vore det dumt att mäta till remmens infästning istället för handtagets topp? Den delen över reminfästningen är ju helt ointressant.

Man mäter väl hur F#N man vill? :) Tycker det du säger är ganska befängt också, håller med ekis. Eller det är ju inte ens en åsiktsfråga, om man pratar biomekanik är det det enda relevanta.

Link to comment
Share on other sites

Man mäter hela staven.

Något annat vore dumt.

Då skulle det heta rör längd eller rör längd plus handtag. Osv

Det dumma är kanske att mäta just stavlängden?

För att undvika variationer mellan tillverkare så borde det vara smartare att ha ett normaliserat mått, där man bara anger den effektiva längden.

Så enligt vad som nämnts ovan:

Snö: Från truga till remmens infästning (fast det man egentligen kommer vilja veta är från trugan till nedre delen av remmen)

Asfalt: Från spets till infästning/remmens nedre kant.

 

Dock så förutsätter ju detta att man vet vilken längd man vill ha.

Att utgå från en procentsats av kroppslängden är ju inte heller speciellt bra då ingen kropp har de samma proportionerna. Bättre (anser jag) är att ange förhållandet mellan handen och axeln när man står upprätt med staven rakt ner i backen. Det är ju detta avståndet som betyder ngt, inte hur lång staven är i förhållande till kroppslängden.

Link to comment
Share on other sites

Men för fan skärp er nu!!

Om ni mäter er själva så plockar ni väl inte bort några cm på er längd?

Om ni köper 202 skidor så förväntar ni er väl ändå att skidans längd är 202 och inte 207?

Tänker ni likadant i skoköp, eller bilköp? Betalar för 19" men nöjer er med 18"?

 

Den effektiva längden har inget med den faktiska längden att göra. 2 meter kommer alltid vara 2 meter.

Link to comment
Share on other sites

Ska man gå på infästningen till remmen så stämmer inte måtten heller, olika stora händer på olika folk= olika längd på remmen. Sedan betyder det inte att alla vill hålla handen så när infästningen som möjligt heller.

Mäta den effektiva delen på en stav funkar inte heller då olika rör med olika hårdhet ger olika effektiv verkan vilket kommer påverka längden.

Jag är tämligen säker på att dagens sätt att mäta är det bästa.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...