Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavlängd vid stakning?


Davidssoneddie

Recommended Posts

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply
Bästa förslaget för de allra, allra flesta är att välja stavar som är "normallånga" i förhållande till kroppen, dvs motsvarande stavlängd som i princip hela eliten kör med, och sedan träna och vänja sig med det. Det här med att hålla på och fundera på stavlängd och experimentera är något som mest (vi) motionärer sysslar med...
Link to comment
Share on other sites

Bästa förslaget för de allra, allra flesta är att välja stavar som är "normallånga" i förhållande till kroppen, dvs motsvarande stavlängd som i princip hela eliten kör med, och sedan träna och vänja sig med det. Det här med att hålla på och fundera på stavlängd och experimentera är något som mest (vi) motionärer sysslar med...

Har du något belägg för denna rekomendation?

 

Allt för många på detta forum uttalar sig om saker det ej har pröjat, t.ex långa stavar eller stålsicklar.

 

Om ditt inlägg var ett svar till "hebbe" så skulle jag vilja kontra med detta svar till honom:

-Allt under 175 är för kort för dig, (enligt mina erfarenheter). Pröva med 180-stavar och kapa av tills det känns bra.

Link to comment
Share on other sites

Bästa förslaget för de allra' date=' allra flesta är att välja stavar som är "normallånga" i förhållande till kroppen, dvs motsvarande stavlängd som i princip hela eliten kör med, och sedan träna och vänja sig med det. Det här med att hålla på och fundera på stavlängd och experimentera är något som mest (vi) motionärer sysslar med...[/quote']

Har du något belägg för denna rekomendation?

 

Allt för många på detta forum uttalar sig om saker det ej har pröjat, t.ex långa stavar eller stålsicklar.

 

Om ditt inlägg var ett svar till "hebbe" så skulle jag vilja kontra med detta svar till honom:

-Allt under 175 är för kort för dig, (enligt mina erfarenheter). Pröva med 180-stavar och kapa av tills det känns bra.

+1

Link to comment
Share on other sites

Bästa förslaget för de allra' date=' allra flesta är att välja stavar som är "normallånga" i förhållande till kroppen, dvs motsvarande stavlängd som i princip hela eliten kör med, och sedan träna och vänja sig med det. Det här med att hålla på och fundera på stavlängd och experimentera är något som mest (vi) motionärer sysslar med...[/quote']

Har du något belägg för denna rekomendation?

 

Allt för många på detta forum uttalar sig om saker det ej har pröjat, t.ex långa stavar eller stålsicklar.

 

Om ditt inlägg var ett svar till "hebbe" så skulle jag vilja kontra med detta svar till honom:

-Allt under 175 är för kort för dig, (enligt mina erfarenheter). Pröva med 180-stavar och kapa av tills det känns bra.

Håller för sannolikt att den vanliga rekommendationen knappast kan vara fel för de allra flesta. Rimligen betyder det också något att skickliga stakåkare som t ex J. Aukland och Oskar Svärd menar att det blir svårt att komma över stavarna och få bra tryck om stavarna är för långa. Men om någon tycker att extrema stavar funkar bättre för dem - kul att de hittat något som funkar bättre! Generellt sett brukar det dock vara en bra vägledning att kolla på de bästa och se hur de gör. Och faktum är att det inte finns någon i eliten som sett tillräckliga fördelar med att köra med ovanligt långa stavar.

Link to comment
Share on other sites

Ronnie löw då :) ?

Man ska alltid göra som eliten? I marathon är det självklart att ha ett lågt löpsteg om du inte springer riktigt fort, men ska du vinna marathon är självklart med ett högt löpsteg, annars går det för sakta. Lågt löpsteg funkar till 35 per mil fart, inte snabbare, säger dom, själv lunkar jag:)

Tror inte heller det går tillräckligt fort när Ronnie Löw stakar med sina jättelånga stavar, men det duger till typ topp 50 på Vasaloppet för en heltidsarbetande gubbe på +40 år.

Link to comment
Share on other sites

Va mer svar till Willie att ingen i eliten sett tillräckligt med fördelar för att köra med överlånga stavar :)

Självklart ska man välja de som går snabbast för sig själv ;) själv Har ja kortare stavar än rekommenderat men jag åker bra jäkla sakta också haha

Link to comment
Share on other sites

Va mer svar till Willie att ingen i eliten sett tillräckligt med fördelar för att köra med överlånga stavar :)

Självklart ska man välja de som går snabbast för sig själv ;) själv Har ja kortare stavar än rekommenderat men jag åker bra jäkla sakta också haha

Jo, att du är bra långsam det vet vi....:), mitt motiv till rätt längd, typ 159 till mina 185cm är att toppfarten blir för låg när man har överlånga stavar, funkar dåligt på tävlingsrullisar där jag kommer upp i snöelitfart. Vill ha ungefär samma stavlängd året om, annars kanske jag fortfarande hade kört med överlånga. För trögstakning i låg fart är jag övertygad om att överlånga stavar är bäst, men man tappar i diagonalen.

Link to comment
Share on other sites

Ronnie löw då :) ?

Man ska alltid göra som eliten? I marathon är det självklart att ha ett lågt löpsteg om du inte springer riktigt fort' date=' men ska du vinna marathon är självklart med ett högt löpsteg, annars går det för sakta. Lågt löpsteg funkar till 35 per mil fart, inte snabbare, säger dom, själv lunkar jag:)

Tror inte heller det går tillräckligt fort när Ronnie Löw stakar med sina jättelånga stavar, men det duger till typ topp 50 på Vasaloppet för en heltidsarbetande gubbe på +40 år.[/quote']

Haha, såklart Ronnie Löw skulle dyka upp som (enda) exempel! Bra där globen! :)

Link to comment
Share on other sites

Som bekant tappar man snabbhet och central kapacitet med stigande ålder medans styrkan hänger med bättre, så att gubbeliten tjänar på längre stavar kan man väl tänka sig. Det är ju ingen evidens för att unga rappa åkare med bibehållen snabbhet såväl som cental kapacititet skulle tjäna på det. Förutsättningarna för att ligga och pumpa på snabbt i stakningen med kortare stavar är ju bättre där. Och det kanske är snabbast sättet om man har de fysiska förutsättnignarna?

 

Vart redskap efter åkarens förutsättnignar, kanske. Det hade varit intressant om typ WSRC i Östersund kunde göra någon hjälpligt strukturerat test med både elitåkare och veteraner för att jämföra inte bara kratuttag utan även såna saker som bränslekonomi i olika farter mellan vardertagen stavlängd och överlång för bägge grupperna.

Link to comment
Share on other sites

Som bekant tappar man snabbhet och central kapacitet med stigande ålder medans styrkan hänger med bättre, så att gubbeliten tjänar på längre stavar kan man väl tänka sig. Det är ju ingen evidens för att unga rappa åkare med bibehållen snabbhet såväl som cental kapacititet skulle tjäna på det. Förutsättningarna för att ligga och pumpa på snabbt i stakningen med kortare stavar är ju bättre där. Och det kanske är snabbast sättet om man har de fysiska förutsättnignarna?

 

Vart redskap efter åkarens förutsättnignar, kanske. Det hade varit intressant om typ WSRC i Östersund kunde göra någon hjälpligt strukturerat test med både elitåkare och veteraner för att jämföra inte bara kratuttag utan även såna saker som bränslekonomi i olika farter mellan vardertagen stavlängd och överlång för bägge grupperna.

Kunde inte sagt det bättre! Håller med helt och fullt. Ställer gärna upp på ett sådant test, som vetrangubbe då förstås.

Link to comment
Share on other sites

Ronnie Löw har ju ryggproblem om jag fördtått det hela rätt. Det är väl ett av skälen till de långa stavarna.

 

Som sagt jag är väl gammal (snart 51) och jag har numera ganska normallängd på stavar. Ca 0,848 x kroppslängd. Och jag har stakat MYCKET med skatestavar. Jag är nog stakstarkare än genomsnittsgubben. Dessutom har jag haft "långlopps-CT1-or" som varit typ 0,88 x kr.l. Men efter träning med Mats Larsson och mer övergång till hans sätt att staka, är långa stavar för mig helt omöjligt. Just med tanke på att det inte går att komma över stavarna med kroppstyngden. Det var därför jag skrev "den där gamla artikeln av Olle...)

 

Men jag vet att en del gillar långa stavar. Jag har ju på detta forum haft duster med Everest t.ex. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, ska du staka som Mats Larsson så funkar det inte med jättelånga. Det är bara att titta på bilderna på den finske stakmonsterfarbrorn med de extremt jättelånga stavarna, tekniken blir annorlunda om du ska kunna utnyttja hyperlånga stavar. Så självklart, ska du försöka kopiera Mats Larsson eller Auklands teknik är det lämpligt med samma 0.8x ggr kroppslängd som dom.
Link to comment
Share on other sites

Helt off Topic och jag ber om ursäkt för det men eftersom jag inte kände till Mats så gjorde jag en sökning på Wiki och man tycker ju lite synd om killen när man läser detta:

 

Under sin karriär har Larsson haft stora problem med längre sjukdomstillfällen. Detta visade sig under våren 2010 bero på att han är allergisk mot bland annat havre och vete i kombination med att Larsson hade ätit havegrynsgröt nästan varje morgon sedan han var 15.

Link to comment
Share on other sites

Jag känner att jag inte får med magen särskilt bra när jag stakar, blir aldrig särskilt trött i just magmusklerna. Jag har 150 cm stavar och är 176 cm lång vilket blir ca 0,85*Kroppslängd. Jag funderar att som vissa skrivit här korta ner till 0,82-0,84 istället, vilket då skulle innebära ca 144-148 cm. Jag kortade dem ifjol från 151,5 till 150 vilket gjorde stor skillnad och jag blev inte trött i axlarna som förut. Nu har jag problem med en handled och en armbåge sen förra säsongen som inte vill ge med sig. Kanske kan detta också avlastas lite med kortare stavar? (Högre frekvens och mindre kraft per stavtag)

 

Vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

En tanke:

Man tar efter eliten i allt vad gäller kläder, skidor, valla mm. Men stavlängden ska motionärerna vara experter på. Titta på hur eliten har det med stavlängden. Och det lär väl efter lite träning funka lika bra för oss. Det finns inga genvägar bara hård träning.

Link to comment
Share on other sites

Jag känner att jag inte får med magen särskilt bra när jag stakar, blir aldrig särskilt trött i just magmusklerna. Jag har 150 cm stavar och är 176 cm lång vilket blir ca 0,85*Kroppslängd. Jag funderar att som vissa skrivit här korta ner till 0,82-0,84 istället, vilket då skulle innebära ca 144-148 cm. Jag kortade dem ifjol från 151,5 till 150 vilket gjorde stor skillnad och jag blev inte trött i axlarna som förut. Nu har jag problem med en handled och en armbåge sen förra säsongen som inte vill ge med sig. Kanske kan detta också avlastas lite med kortare stavar? (Högre frekvens och mindre kraft per stavtag)

 

Vad tror ni?

Under sommaren tränade jag med 160cm. Testade 161,5 som jag hade på vinterstavarna gångna vintern, kändes helt fel, kom inte över staven utan fick lyfta fram den. Tänkte att detta måste väl bero på att det är något med rullskidåkningen.

 

 

Sen kom denna säsongs vinter tillslut. Började med 161,5. Kortade sedan till 160,5. Bättre. Sen körde jag stakintervaller. 6x3km. Samma varv men vartannat i spåret och vartannat stakandes bredvid spåret. Tiderna var så lik att det inte går göra slutsats om vad som gick snabbare. Däremot känslan att man jobbade kännbart med de större musklerna när man stakade bredvid spåret. Tog efter detta med mig två par. Ena med 160,5 cm och dom andra på 160. O nu kapar jag ner alla till 160. Visst kan jag kom att sakna överväxeln när de lutar svagt utför och är lättfört. Men jag orkar hålla relativt hög frekvens och är bäst på motstånd 7 och inte 10 på skiERGen :) alltså inte en gymprodukt.

 

Med min längd 192cm ger 160cm en faktor på 0,8333.

Link to comment
Share on other sites

Vad skiljer Mats Larssons stakteknik ifrån andra idag använda tekniker?

Man ser nog inte så stor skillnad. Men tanken är att jobba med de stora muskelgrupper du har i benen mer. Att tänka att du stakar till 70% med benen. Detta genom att komma högt och långt fram med kroppstyngden. Så om du inte hade stavar att ta emot med skulle du falla framåt. Fäll ihop armbågarna i stort sett maximalt till så spetsig vinkel du kan i stakögonblicket. Du kommer då jobba mer med benen och mindre med mage/armar. Lite som att kolla på hur sprintåkare stakar.

http://semisekelbloggen.blogspot.se/2012/09/staka-med-magen-eller-staka-med-benen.html

För mig sliter det rejält på axlar och till viss del på armbågar och knän. Med för långa stavar får jag ordentliga problem med axlarna. Med för långa stavar måste man staka mer med mage/bål. Går inte att utnyttja kroppstyngden på samma sätt då. Det blir mer ett vikande av överkroppen vid stakningen. Med "Mats" sätt att lära ut stakning blir det mer att du vill få kraften vertikalt genom kroppen. Inte vika vid höften på samma sätt.

Link to comment
Share on other sites

Tack för en omfattande förklaring, intressant.

Jag undrar, när du säger slår i armvecket så tänker jag, minska vinkeln, men när du skriver "fäller ihop armarna" så undrar jag är det verkligen det du menar?

Jag brukar tänka, så lite vinkel som möjligt i arm för att låsa dom o låta stora muskler ta över.

Men jag förstår inte riktigt varför inte bålen kan hålla emot, är det för att det finns inget stöd, dvs. det är fall framåt som sker?

Jag tänker spontant att det bästa är väl om inget i överkroppen håller emot rörelsen "fritt fall"

men att benen tar upp det i slutdelen av rörelsen?

Är jag på rätt spår då?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...