Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Teknik tips


Davidssoneddie

Recommended Posts

Hej

 

 

Jag är himla sugen på att få lite mer ingående tips om teknik delar ang stakning.

Min skid åkning består av 95% stakning och skulle vilja få ut mer av stakningen.

 

Jag gjorde lite mätningar igår och ser en tydlig bild av att jag lyckas ligga stabilt på samma delar av banan och framförallt så håller jag samma fart i minstakning, (14,5 - 14,9km/h).

Jag vill verkligen hitta en väg att utvecklas på så mer fart kommer under skidorna.

 

Hjälp!!

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

 

Jag är himla sugen på att få lite mer ingående tips om teknik delar ang stakning.

Min skid åkning består av 95% stakning och skulle vilja få ut mer av stakningen.

 

Jag gjorde lite mätningar igår och ser en tydlig bild av att jag lyckas ligga stabilt på samma delar av banan och framförallt så håller jag samma fart i minstakning, (14,5 - 14,9km/h).

Jag vill verkligen hitta en väg att utvecklas på så mer fart kommer under skidorna.

 

Hjälp!!

Är väl bäst med personlig "feedback" när man ser någon "live". Annars är väl en OK metod att bli filmad och både analysera själv och ta hjälp av kunniga på området.

Link to comment
Share on other sites

Längdskidåkning.info har en del o You tube förstås.

Att studera vasaloppstäten borde ge en del, för det är väl den typen av stakning dom flesta söker?

Att titta på världscupspurter blir väl inte så relevant, vem orkar hugga eller gå upp på tå i nio mil? Har man inte tränat upp bröstmuskler så är inte armbågar ut ngt man orkar heller någon längre stund. Jag tror man får anpassa tekniken efter sina förutsättningar.

Link to comment
Share on other sites

Banan jag åkte på igår var en slinga konstsnö på 500m. Lång svag uppförsbacke ca 150m där jag växlar till hög intensitet så det blir som intervallträning.

Brukar oftast ligga och nöta då jag åker på golfbanan. Kanske ska köra mer stötar även där då det är flackare?

Styrketräning kör jag, men oftast hela kroppen och framförallt rygg,mage.

 

Kanske skulle försöka få en träff med Peo Svahn om lite teknik frågor.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...