Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Trögt glid på gärdet?


Rad

Recommended Posts

Nu tror jag att det beror på inblåst finkornig snö på en bädd av grov omfrusen konstsnö. Jag kör Kuzmin universal, med julgransrill fram och julgran + rak 1 mm bak, tycker det verkar fungera bättre än de flesta andra jag åker bredvid. Men att det blev så beror mer på lathet än eftertanke.
Link to comment
Share on other sites

Ok, nu gled jag mycket bättre vid sidan av spåren, stämmer inblåst finkornig snö teorin då?

 

@MattaP, du kan ha en poäng i för tjockt/långt då vallan såg ut ha slitits bort från den bakre delen av fästzonen. Fast jag åkte mestadels bredvid spåret och tänkte att det kanske var bristen på spår som skavde av mer valla än vanligt? (eller så är jag tyngre iår:))

Link to comment
Share on other sites

Ok, nu gled jag mycket bättre vid sidan av spåren, stämmer inblåst finkornig snö teorin då?

 

@MattaP, du kan ha en poäng i för tjockt/långt då vallan såg ut ha slitits bort från den bakre delen av fästzonen. Fast jag åkte mestadels bredvid spåret och tänkte att det kanske var bristen på spår som skavde av mer valla än vanligt? (eller så är jag tyngre iår:))

Jag lägger nog mina pengar på det du själv var inne på inledningsvis. Jag har koll på mina skidor och fästzoner och jag hade avsevärt bättre glid i mitten och det var lika mycket inblåst snö där om inte mer.

 

Sen måste man ju ha klart för sig att under vissa förhållanden kan man helt enkelt inte få sånt super glid. Det viktiga är att jämföra sig med andra åkare aktuell dag, inte att jämföra med det glid man hade en helt annan vecka.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...