Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

vilka skaterullisar ska man köpa?


Elofsson941

Recommended Posts

I väntan på att Artur ger måtten för sina fristilsrullskidor av märket Swedski kan jag meddela måtten för Swedski Speed:

 

Hjulbas: 696 mm

Stomme: 40 x 20 x 580 mm

Monteringsytans längd: 560 mm

 

Det går alltså bra att balanspunktmontera Rottefellas bindning R3 Skate för pjäxstorlekar 36-39 och 40-43 som tar 245 respektive 265 mm i anspråk från balanspunkten och bakåt. För storlekar 44-47 som tar upp 285 mm behöver man dra bindningens klackdel över de två bultar som fäster bakgaffeln i stommen vilket borde vara möjligt. Man blir då kanske tvungen att fästa eventuell stänkskärm i annat än de två bultarna.

 

Angående min diskussion med Andreas Karlsson på Skigo kan jag säga att Andreas efterfrågade min lösning på balanspunktsproblemet och att han när han fick läsa den tyckte det var en intressant lösning.

Swedski skate-skidorna har jag ingen uppgift på och dom är sedan länge skrotade men jag har inget minne av att dom skulle varit längre än de Swedski F1 som dom ersattes av. Swedski F1 har lika lång hjulbas som Elpex F1 Pro som har 577mm. Båda dessa modeller har också en nedsänkt profil.

Om du minns rätt borde det rimligen innebära att Swedski Speed är en äldre modell än Swedski Skate vilket dock förefaller mindre sannolikt eftersom modellnamnet Skate förefaller äldre än Speed. Varför döpa efterföljaren till en äldre fristilsrullskida vid namn Speed till Skate?

Speed var samtida med Skate. Skillnaden var att Speed var en tävlingsskida med snabba hjul medan Skate var en träningsskida.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Swedski skate-skidorna har jag ingen uppgift på och dom är sedan länge skrotade men jag har inget minne av att dom skulle varit längre än de Swedski F1 som dom ersattes av. Swedski F1 har lika lång hjulbas som Elpex F1 Pro som har 577mm. Båda dessa modeller har också en nedsänkt profil.

Om du minns rätt borde det rimligen innebära att Swedski Speed är en äldre modell än Swedski Skate vilket dock förefaller mindre sannolikt eftersom modellnamnet Skate förefaller äldre än Speed. Varför döpa efterföljaren till en äldre fristilsrullskida vid namn Speed till Skate?

Speed var samtida med Skate. Skillnaden var att Speed var en tävlingsskida med snabba hjul medan Skate var en träningsskida.

Mycket intressant. Swedski ansåg alltså förmodligen att en tävlingsrullskida skulle kunna balanspunktmonteras medan det inte behövdes för en träningsrullskida. Tack för informationen, Artur. Uppkom således dagens korta fristilsrullskidor som ett resultat av en budgetmodell med lägre krav på utförandet?

Link to comment
Share on other sites

Otroligt billigt' date=' under 1000-lappen för ett par skejtrullskidor. Är det tävlingshjul som sitter på dem och går det att köpa till skärmar ?[/quote']

De som är på är PU men inte tävlingshjul, jag köpte långsamma gummi direkt men inga skärmar, finns dock i "tillbehör" men vet ej om de passar...?

Du köpte mer medelsnabba hjul, både stänkskärmar och broms finns till alla Powerslides rullskidor.

Jo jag menade att de är långsammare än pu-hjulen... antar jag. Har inte testat de röda. Dock går tävlingshjulen forrrtt

Link to comment
Share on other sites

Om du minns rätt borde det rimligen innebära att Swedski Speed är en äldre modell än Swedski Skate vilket dock förefaller mindre sannolikt eftersom modellnamnet Skate förefaller äldre än Speed. Varför döpa efterföljaren till en äldre fristilsrullskida vid namn Speed till Skate?

Speed var samtida med Skate. Skillnaden var att Speed var en tävlingsskida med snabba hjul medan Skate var en träningsskida.

Mycket intressant. Swedski ansåg alltså förmodligen att en tävlingsrullskida skulle kunna balanspunktmonteras medan det inte behövdes för en träningsrullskida. Tack för informationen' date=' Artur. Uppkom således dagens korta fristilsrullskidor som ett resultat av en budgetmodell med lägre krav på utförandet?[/quote']

Du får fråga Tony Pölder. Han jobbade med Swedski på den tiden.

Link to comment
Share on other sites

Speed var samtida med Skate. Skillnaden var att Speed var en tävlingsskida med snabba hjul medan Skate var en träningsskida.

Mycket intressant. Swedski ansåg alltså förmodligen att en tävlingsrullskida skulle kunna balanspunktmonteras medan det inte behövdes för en träningsrullskida. Tack för informationen' date=' Artur. Uppkom således dagens korta fristilsrullskidor som ett resultat av en budgetmodell med lägre krav på utförandet?[/quote']

Du får fråga Tony Pölder. Han jobbade med Swedski på den tiden.

Jag har nu skrivit till Tony. Låt oss se om han svarar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Intressant. Roligt att höra att fler tycker paddlingen är den svåraste tekniken att få skidlik. Men sammantaget undrar jag om man får en trevligare upplevelse med de längre rullisarna? Blir dom tunga och klumpiga? Tycker inte allt handlar om att få en optimal skidlik träning. Men för eliten så :)
Link to comment
Share on other sites

Intressant. Roligt att höra att fler tycker paddlingen är den svåraste tekniken att få skidlik. Men sammantaget undrar jag om man får en trevligare upplevelse med de längre rullisarna? Blir dom tunga och klumpiga? Tycker inte allt handlar om att få en optimal skidlik träning. Men för eliten så :)

Det finns väl åtminstone en här på forumet som kommer att vara supernöjd om dom nya rullskidorna är så långa att det går att balanspunktsmontera bindningarna... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Intressant. Roligt att höra att fler tycker paddlingen är den svåraste tekniken att få skidlik. Men sammantaget undrar jag om man får en trevligare upplevelse med de längre rullisarna? Blir dom tunga och klumpiga? Tycker inte allt handlar om att få en optimal skidlik träning. Men för eliten så :)

Det finns väl åtminstone en här på forumet som kommer att vara supernöjd om dom nya rullskidorna är så långa att det går att balanspunktsmontera bindningarna... ;-)

Det är bra, Artur; jag tror jag vet vem du tänker på. Det var roligt att se att IDT tillsammans med elitskidlöpare har utvecklat en modell jag skulle kunna tänka mig att köpa. Fast med en hjulbas på 705 mm räcker de antagligen inte till för balanspunktmontering av pjäxstorlek 44-47, så storfotade rullskidåkare med detta krav får kanske vänta på min produkt. Det ska bli intressant att se om t.ex. Skigo kommer att förändra sin produktserie eller om IDT tillsvidare blir ensamma om att göra rullskidor i min och elitskidlöpares smak.

Edited by Magnus Johansson
Link to comment
Share on other sites

Det är bra, Artur; jag tror jag vet vem du tänker på. Det var roligt att se att IDT tillsammans med elitskidlöpare har utvecklat en modell jag skulle kunna tänka mig att köpa. Fast med en hjulbas på 705 mm räcker de antagligen inte till för balanspunktmontering av pjäxstorlek 44-47, så storfotade rullskidåkare med detta krav får kanske vänta på min produkt. Det ska bli intressant att se om t.ex. Skigo kommer att förändra sin produktserie eller om IDT tillsvidare blir ensamma om att göra rullskidor i min och elitskidlöpares smak.

Du tror helt rätt:-)

Är du på gång att ta fram egna rullskidor?

Link to comment
Share on other sites

Det är bra' date=' Artur; jag tror jag vet vem du tänker på. Det var roligt att se att IDT tillsammans med elitskidlöpare har utvecklat en modell jag skulle kunna tänka mig att köpa. Fast med en hjulbas på 705 mm räcker de antagligen inte till för balanspunktmontering av pjäxstorlek 44-47, så storfotade rullskidåkare med detta krav får kanske vänta på min produkt. Det ska bli intressant att se om t.ex. Skigo kommer att förändra sin produktserie eller om IDT tillsvidare blir ensamma om att göra rullskidor i min och elitskidlöpares smak.[/quote']

Du tror helt rätt:-)

Är du på gång att ta fram egna rullskidor?

Ja, jag har redan ett par färdigställda men de som förhoppningsvis kommer är på en annan nivå.

Link to comment
Share on other sites

Intressant med en längre skejtrullskida. Även jag åker mer på trean med rullskidor än på vanliga skidor. Tvåan blir något konstlad jämförd med hur du åker på snö.

Om jag ska koppla tillbaka till trådskaparens fråga så vill jag tipsa om XXL och Alpina SSA. Du får en skejtrullskida inkl Rottefella Xcelerator för 1399:-. Vet egentligen inget om hållbarheten, men på bra asfalt rullar de mjukt och fint. Har faktiskt köpt ett extra par som jag fick för 1299:-. Bara 4 nya hjul av något annat märke kostar mer än så. Det är inte den senaste konstruktionen med kompositmtrl men priset är ju rätt OK.

Idag har de även lagt upp pris på utbyteshjul. Om hållbarheten är bra är det inget annat än ett fynd.

Edited by jola61
Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte att de billigaste hjulen var Elpex för 375kr/styck. Jämfört med det är Alpina ett fynd. Hade inte koll på Skigo. Som jag tidigare skrivit har jag ingen aning hur det är med kvaliteten på Alpinas rullskidsprylar, men de gör ju andra saker med utmärkt kvalitet............
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Vilken rullskida skulle passa mig bäst för skejt:

80 kg och har aldrig åkt skejtrullskida. Köpte ett par Ross premium skejt pjäxor för 1v sedan som jag bara haft när jag kört stakpass på mina alutech hittills.

Har med upptäckten av den vidunderliga stabilitetsskillnaden jämfört med mina tidigare för stora budget skejtpjäxor upptäckt att jag kan stå stabilare i nedförskörningar med fart samt blivit övertygad om att skejtåkningen kommer att bli en helt ny upplevelse på snö.

vågar därför - är en ngt feg klassisk rullskidåkare utför- fundera på de smalare hjulen...

 

Om jag åker på 3 or runtom -swenor- och är bekväm med farten utför i sthlm s terräng vad vågar jag ha för skida då tro

 

Hörde med en kunnig handlare och han menade att Marves 6or rullar lika fort som mina 3or klassiska, fast om jag försöker skejta med dem får jag syra efter 1min. Dilemma... Verkar svårt att få tryggfart utför o rätt rullmotstånd för 3/4 ans växel...

Link to comment
Share on other sites

Vilken rullskida skulle passa mig bäst för skejt:

80 kg och har aldrig åkt skejtrullskida. Köpte ett par Ross premium skejt pjäxor för 1v sedan som jag bara haft när jag kört stakpass på mina alutech hittills.

Har med upptäckten av den vidunderliga stabilitetsskillnaden jämfört med mina tidigare för stora budget skejtpjäxor upptäckt att jag kan stå stabilare i nedförskörningar med fart samt blivit övertygad om att skejtåkningen kommer att bli en helt ny upplevelse på snö.

vågar därför - är en ngt feg klassisk rullskidåkare utför- fundera på de smalare hjulen...

 

Om jag åker på 3 or runtom -swenor- och är bekväm med farten utför i sthlm s terräng vad vågar jag ha för skida då tro

 

Hörde med en kunnig handlare och han menade att Marves 6or rullar lika fort som mina 3or klassiska, fast om jag försöker skejta med dem får jag syra efter 1min. Dilemma... Verkar svårt att få tryggfart utför o rätt rullmotstånd för 3/4 ans växel...

Har du Marwe med 6-or redan??? Tycker jag är den skönaste skidan och lagom tröghet. Med trögare är det svårt att hitta viss teknik (åtminstone om man inte är duktig). Men om du redan har Marwe med 6-or, och tycker det är lite för trögt, kan du inte köpa två hjul med 0-or, och sätta fram?

Link to comment
Share on other sites

Som nybörjare på skate bör man inte ha för tröga skidor, för det blir oftast för jobbigt och svårt. Precis som AndEdb skriver så är det när man lärt sig det klart lättare att bromsa på skateskidor än klassiska skidor. Så för egen del är jag ju säkrare i stadsmiljö tex. på skateskidor än på klassiska skidor. För det är mycket enklare att stanna fort på skateskidor inför korsningar eller snabba nerförsbackar.

Är du mer erfaren och verkligen vill bra på snö är t.ex. Marwe 6:or bra, annars är det bättre köra med US0 hjul i början om man vill ha Marwe.

Eller så väljer man andra skidor så som Elpex F1 pro som är en lättare skida och oftast klart lättare för en nybörjare att starta med.

Att prova att köra skate med klassiska skidor med 3:or förstår jag ger mjölksyra, det är trots allt en väldigt stor skillnad att köra skate med just skateskidor eller klassiska skidor.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag funderar på om jag ska införskaffa ett par Swenor Skate Elite eller ett par Swenor Skate Alu. Tanken är att det ska vara mest för träning och kanske något lopp per år men det är bara kanske. Någon som har testat någon av dem och vad tycker ni i så fall?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tror det får bli ett par skejtrullisar i vår. Baksida lår sätter stop för löpning så nåt alternativ för benen kommer behövas.

Verkar som de flesta lovordar Marwe 620XC så det blir nog ett par sådana om inte xxl kommer med något pangerbjudande.

 

Vad rekommenderar folk för pjäxor? Är Alpina ASK Summer nått att ha eller ska man satsa på en tunnare vinterpjäxa? Har ett par gamla Madhus Hyper RPS som vinterpjäxor men de tror jag blir för varma. Jag har redan ett par SCO Kombi Summer men har hört att de inte funkar för skejt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...