Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Extremt stort frågetecken?


Davidssoneddie

Recommended Posts

Hej

 

Var och tränade igår med en kompis som är en erfaren VL åkare och ska åka sitt 7 VL.

Han köpte nya Fischer carbonlite och väger 90+.

Jag frågade om jag kunde få prova hans skidor när vi tränat klart och jag fick en skräck känslor när jag åkte iväg! Jag kände att spannet låg i och att skidan var riktigt trög i glidet, hela upplevelsen var att skidan var mjuk och svampig!

Mina RCS är mycket styvare och de är anpassade för 75kg.

 

Jag började fundera på om mina är fel plock eller hans?

Han tycker att de nya skidorna är kanon men jag håller inte alls med.

 

Ska inte carbonlite vara en riktigt styv skida?

Link to comment
Share on other sites

Om jag som väger 73kg får ett par skidor som är anpassade för 95kg borde väl inte tycka att skidan känns svampig? Om carbonlite nu är så pass mycket hårdare så borde det vara en stor skillnad mellan mina RCS 70-75kg jämfört 90-95kg. Jag tror inte han är nöjd, bara dum som inte vågar erkänna att de inte levererar.

 

En annan tes kan då vara att dessa carbonlite är medium skidor och inte alls rätt för honom, de kan vara anpassade för 60-75 kg. Om man kan gå på vad som anges på skidan så kan man mycket väl handla skidor utan att behöva någon säljare som blandar sig i skid köp.

Valla zoner kan man gått be frugan om hjälp med blad mått!

Link to comment
Share on other sites

Känns svampigt vet jag inte om man ska se som negativt, vad man nu menar med svampigt. Mina favoritskidor, som går i mjukt burkföre, skulle en del kanske kalla svampiga fast jag själv upplever dem som smidiga och naturliga. Toklätta att trycka fast, och aldrig utsmetad fästvalla nånstans på hela fästzonen. Bra bärighet alltså, fast det "känns" som att de inte borde vara det. Så har jag skidor som känns fjongigare men som inte alls är lika bäriga.
Link to comment
Share on other sites

En tydligare beskrivning: när jag la allt tryck på en fot så kändes det som om jag skulle trycka skidan genom spåret.

Inget ont i att lätt få fäste men om jag tycker det är lätt så borde inte skidan passa honom.

 

Mina skräp Madshus är uttagna för 68kg och betydligt mjukare än mina Fischer, och där märker jag stor skillnad.

 

Någon som upplevt samma sak när ni testat skidor som är anpassade för tyngre åkare?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror mycket väl att det kan vara som du beskriver att hans skidor är alldeles för mjuka för honom. Vad jag förstår efter mycket läsande om spann mm är dock att det är stor spridning av styvhet och andra spannegenskaper inom en skidmodell. Så att Carbon lite alltid skulle vara styva tror jag är fel sätt att tänka.

 

Efter att ha tittat på många skiselector-charts så vågar jag knappt köpa skidor. Känns som ett ganska stort lotteri om man inte får hjälp av ett proffs som man dessutom kan lita på. OK att hitta en skida som du lätt trycker fast är väl inte så svårt att hitta, men vill du hitta en skida med bra glidzoner för det före du är intresserad av, precis lagom hård så att fastzonen inte blir för kort när du går över på ena skidan, och sen när du har vikten på ett ben och flyttar fram tyngden på tårna så går hela fästzonen, eller en stor del av den, lätt ner, spannet stänger, och detta utan att behöva lägga för mycket kraft på att gunga ner skidan. Tror att snacket att bättre åkare ska ha hårdare skidor måste vara helt fel. Ingen som åker 9 mil (förutom de som stakar större delen av loppet) vill lägga onödig kraft ner i backen för att få fäste.

 

Måste köpa nya skidor men det är inte lätt :-)

Link to comment
Share on other sites

Tror att snacket att bättre åkare ska ha hårdare skidor måste vara helt fel. Ingen som åker 9 mil (förutom de som stakar större delen av loppet) vill lägga onödig kraft ner i backen för att få fäste.

Det blir ju mer kraft ner i skidan med automatik när en duktig/snabb åkare fördelar sin vikt och trycker i från. Jämfört en långsammare.

 

Hur man än gör kan man ju inte rikta all energi/kraft rakt fram, den måste ju till viss del neråt i backen om du ska kunna få avstamp för att skicka i väg "nästa skida".

 

Jag ser det mer som att eliten normalt sett har fullt tillräcklig kraft för att trycka ner elitskidan, medans motionären är i behov av något som är lättare att trampa ner. Därav diskussionen "lättare att få fäste med"

 

Sen vill man ju ha en "kick" i skidan också, eller är det ett begrepp som helt gått ur tiden.. :)

 

 

För att bidra till ursprungsfrågan kan jag nämna att jag en gång fick ett par skidor utplockade enligt konstens regler, för burk/kall-före, dom känndes ungefär så som TS beskriver kompisens men jag hade både bra glid och bra fäste, men jag trivdes aldrig med dom ändå.

Link to comment
Share on other sites

Det troliga är att din kompis aldrig åkt på ett par skidor med "kick" i efter avslutat avstamp och därför är nöjd med dem. Skulle han ha samma erfarenhet som du, skulle han tyckt att skidorna var "döda".Dav.eddie

Har affären sålt skidor med för mjukt spann, kan man ju alltid reklamera och be om att få byta till ett hårdare och spänstigare spann. Med NIS-bindning och test på snö som ej repar är ju

skidorna som nya, så det borde vara möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Förstår inte varför man ska ha en "kick" i skidan. Det enda som är intressant är att fästvallan inte ligger i i glidfasen och trycks ner så lätt som möjligt i frånskjutet. Är skidan för mjuk så är den, men det är inget som någon känsla säkert kan tala om med tanke på alla olika spannkonstruktioner.

 

Och enligt mätningar så går ca 90% av kraften i diagonalsteget rakt ner i backen och 10% till frånskjut, och varje extra % till det förra och från det senare måste väl ändå ses som onödig, elitåkare eller ej. Dock med reservation för att senare spannkonstrukitoner har ändrat det förhållandet--jag tror mätningarna var gjorda på 70-talet. Det förändrar dock inte att man--alla--vill rikta kraft nedåt så lite som möjligt och bakåt så mycket som möjligt. Uppgifterna finns f.ö. i den här föreläsningen från Mitthögskolan:

 

http://www.youtube.com/watch?v=jT1R2Ta5yNM

Link to comment
Share on other sites

Skummade igenom tråden, av mina erfarenheter så vill jag bara nämna att fischers toppmodeller från de två senaste åren är sjukt mycket mer lättåkta än tex atomic, dvs du behöver inte jobba lika mye för att få fast dem i snön, ändå har man bra speed i skidan.

Så de kan vara en anledning till att du tycker de känns svampiga, men tveksam på om denna teori stämmer in här eftersom vikterna du angav var liten väll stor diff på

Link to comment
Share on other sites

Det som verkligen är otäckt är att dessa skidor är köpta av personer som utger sig för att verkligen kunna detta med skidor också!

Svampiga/mjuka jämfört med mina RCS 2012/2013 modell.

Ska bli väldigt kul i vår eller höst när jag införskaffar nya skidor och får känna skillnaden.

Som Jola61 redan frågat: Är inte det viktigaste att din kompis är nöjd med sina skidor? Det är ju ändå han som ska åka på dom... Om dom inte passar för dig är väl rätt oviktigt.

Link to comment
Share on other sites

Det som verkligen är otäckt är att dessa skidor är köpta av personer som utger sig för att verkligen kunna detta med skidor också!

Svampiga/mjuka jämfört med mina RCS 2012/2013 modell.

Ska bli väldigt kul i vår eller höst när jag införskaffar nya skidor och får känna skillnaden.

Som Jola61 redan frågat: Är inte det viktigaste att din kompis är nöjd med sina skidor? Det är ju ändå han som ska åka på dom... Om dom inte passar för dig är väl rätt oviktigt.

Undrar vad som är mest oviktigt, att "Davidsoneddie" resonerar om sin kompis skidor och vill höra vad andra säger om det hela, eller att "artur" berättar för honom att det hela är oviktigt och att han inte ska bry sig om det hela.

:-)

Link to comment
Share on other sites

Det som verkligen är otäckt är att dessa skidor är köpta av personer som utger sig för att verkligen kunna detta med skidor också!

Svampiga/mjuka jämfört med mina RCS 2012/2013 modell.

Ska bli väldigt kul i vår eller höst när jag införskaffar nya skidor och får känna skillnaden.

Som Jola61 redan frågat: Är inte det viktigaste att din kompis är nöjd med sina skidor? Det är ju ändå han som ska åka på dom... Om dom inte passar för dig är väl rätt oviktigt.

Undrar vad som är mest oviktigt' date=' att "Davidsoneddie" resonerar om sin kompis skidor och vill höra vad andra säger om det hela, eller att "artur" berättar för honom att det hela är oviktigt och att han inte ska bry sig om det hela.

:-)[/quote']

Det hela ær ju ændå rætt enkelt, drar fæstet i så glider skidorna avsevært sæmre. Eftersom ni har 2 par skidor och 2 ordentligt olika vikter så ær det væl bara att testa alla 4 kombinationer och se om kompisens skidor glider avsevært sæmre med 90 kg belastning æn Davidssoneddie gør på sina. (Den hær gången och med det hær syftetbehøver glidtesten gøras med fæstvallning.) Glider dom bra nog så duger dom.

Link to comment
Share on other sites

Jag personligen bryr mig inte alls om han har bra glid eller inte!

Jag har fått höra massor av gånger att carbonlite är en styvare skid och ska vara svårare att få ner fästet på, vart därför jävligt förvånad när jag hade sämre glid och skidan var mjukare trotts uttagen till betydligt tyngre person än mina vanliga RCS.

 

Magkänslan säger att man inte kan lita fullt ut på säljarna som ska kunna detta.

Hur ska man veta vart man ska vända sig känner jag??

Link to comment
Share on other sites

Har både RCS och RCS CL i förrådet och tycker inte att jag GENERELLT kan säga att CarbonLite är särskilt mycket hårdare/spänstigare än vanliga RCS. Däremot så finns där en viss skillnad i skidornas vikt.

 

Har du ingen butik med SkiSelector i närheten? I så fall är det ju lätt att jämföra spannprofiler, då du lär upptäcka att det skiljer EN HEL DEL mellan olika skidor och skidpar, oavsett om det är vanliga RCS eller RCS CarbonLite.

Link to comment
Share on other sites

När jag testade en skida utmätt för en 100kg-åkare så var också min tanke att jag skulle få svårt att få fäste samtidigt som glidet borde vara bra. Verkligheten var dock att jag hade väldigt lätt att få fäste och att skidorna gled uselt, det kändes som att glidet låg i och bromsade.

 

En skidförsäljare förklarade min upplevelse med att spannet på skidan var mjukt (men högt), därav lätt att få fäste. Däremot gled de inte dåligt pga att fästzonen tog emot snön. Istället berodde det på att glidzonerna blev väldigt korta då mina 75kg inte tryckte ned skidan tillräckligt på halvvikt. Allt tryck hamnade då på korta glidzoner som tenderade till att ploga sig ner i snön. 100kg-åkaren hade tryckt ner skidorna mer i halvvikt och på så s ättfått större yta glidzon mot snön och då också bättre glid.

 

Detta kanske inte är förklaringen i Davidssoneddies-fall men det visar iaf på att tyngre åkare inte alltid behöver vara lika med hårdare spann.

Link to comment
Share on other sites

När jag testade en skida utmätt för en 100kg-åkare så var också min tanke att jag skulle få svårt att få fäste samtidigt som glidet borde vara bra. Verkligheten var dock att jag hade väldigt lätt att få fäste och att skidorna gled uselt, det kändes som att glidet låg i och bromsade.

 

En skidförsäljare förklarade min upplevelse med att spannet på skidan var mjukt (men högt), därav lätt att få fäste. Däremot gled de inte dåligt pga att fästzonen tog emot snön. Istället berodde det på att glidzonerna blev väldigt korta då mina 75kg inte tryckte ned skidan tillräckligt på halvvikt. Allt tryck hamnade då på korta glidzoner som tenderade till att ploga sig ner i snön. 100kg-åkaren hade tryckt ner skidorna mer i halvvikt och på så s ättfått större yta glidzon mot snön och då också bättre glid.

 

Detta kanske inte är förklaringen i Davidssoneddies-fall men det visar iaf på att tyngre åkare inte alltid behöver vara lika med hårdare spann.

Tror på denna teori, speciellt med tanke på att skidorna generellt är väldigt lättåkta!

Hade inte tänkt på de med glidytan, men det ska stämma!

Link to comment
Share on other sites

Är jag ensam om att anse att åkkänslan är lika viktig som bra glid och lätt att få fäste på. Jag tar hellre en skida med högt och spänstigt spann, som det är "kick" i än med lågt spann, som glider något bättre. Min skidor, som är roligast att åka på, (Rossignol x-ium -04)är nästan lite sprättbågar, 7 cm spannhöjd ihopsatta. De hjälper till att komma upp över stavarna vid stakning, speciellt om man stakar med ett litet lyft på en pjäxan (man fullföljer inte stakning med frånskjut). I diagonalen får man ett litet uppkick efter avslutat avstamp, om det är effektivt bryr jag mig inte om, huvudsaken att det hjälper till att få lite spänst i åkningen.

Mina nya Rossignol X-ium 13/14 har inte så höga spann (5,5 cm inopsatta)och åkkänslan är väldigt lik Fischers, de glider väldigt bra, lätta att få fäste på och lätt svängda, men inte ger de någon spänst i åkningen, Trots dessa plusvärden är jag nästan lite besviken, troddde Ross skidor fortsatt skulle ha "spänstspann". Går det överhuvudtaget att få tag i skidor med höga och spänstiga spann ?

Link to comment
Share on other sites

När jag testade en skida utmätt för en 100kg-åkare så var också min tanke att jag skulle få svårt att få fäste samtidigt som glidet borde vara bra. Verkligheten var dock att jag hade väldigt lätt att få fäste och att skidorna gled uselt, det kändes som att glidet låg i och bromsade.

 

En skidförsäljare förklarade min upplevelse med att spannet på skidan var mjukt (men högt), därav lätt att få fäste. Däremot gled de inte dåligt pga att fästzonen tog emot snön. Istället berodde det på att glidzonerna blev väldigt korta då mina 75kg inte tryckte ned skidan tillräckligt på halvvikt. Allt tryck hamnade då på korta glidzoner som tenderade till att ploga sig ner i snön. 100kg-åkaren hade tryckt ner skidorna mer i halvvikt och på så s ättfått större yta glidzon mot snön och då också bättre glid.

 

Detta kanske inte är förklaringen i Davidssoneddies-fall men det visar iaf på att tyngre åkare inte alltid behöver vara lika med hårdare spann.

Jag tror du blivigt lurad av den där säljaren. Om spannet är mjukt så är resterande del ab skidan också mjuk.

Detta skulle ju betyda att bladmåtts och pappers teorin inte funkar alls.

jag på 73kg får en skida som passar en 50kg åkare eller en skida för 100kg åkarn bara för jag trycker ner fästet med min tyngd.

Jag säger att han inte vet vad han pratar om!

Jag tror inte heller på att glidytan bromsar, detta skulle också betyda att det är bättre med lite längre skidor än vad som rekommenderas.

Jag som du har vart med om skräck exempel på hur säljare tror de kan sina saker.

Link to comment
Share on other sites

Jag inhandlade ett par Madshus nanosonic av årets modell i år hos en erkänd skidhandlare i Småland (det kanske blev obvious men jag är jäkligt nöjd med dem så de kan gott få lite beröm). Från tidigare har jag ett par Fischer CRS (officiella vasaloppskidan står det på dem) från 2011/2012. Mina fischer är mjuka och "svampiga" men jag har aldrig sett att fästet ligger i så de glider helt OK eftersom de också är utprovade för mina 75 kg men det är en helt annan liga att åka på mina nanosonic. När jag jämför dem så har nanosonicen en ganska tydlig kick när spannet slår ner. Jaghar inga problem att få fäste på dem utan att ta i och trycka i onödan och de är skitsköna att staka på för jag tycker det känns som om de "bär" på ett helt annat sätt än mina fischer.

 

Carbonlite eller andra "finskidor" har jag inte provat så de kan jag inte jämföra med men jag tycker mina nanosonic har den "kick" som ni pratar om och jag tycker det är skitskönt att åka på dem.

Link to comment
Share on other sites

Förstår inte varför man ska ha en "kick" i skidan. Det enda som är intressant är att fästvallan inte ligger i i glidfasen och trycks ner så lätt som möjligt i frånskjutet.

Jag vill att skidan ska svara emot och ge vad jag kallar för en ”kick”, vet inte vad det rätta ordet ska vara. Men det du beskriver känns mer för mig som att åka på en enkelspannad turskida som däckar ihop helt när man lägger tyngd på den.

 

Varför är elitskidorna styvare då om "alla" vill ha vasalopps-motionärs-spann?

 

Är skidan för mjuk så är den, men det är inget som någon känsla säkert kan tala om med tanke på alla olika spannkonstruktioner.

Det är väl klart att jag känner ("känsla") om jag har för mjuka skidor!!? Dom slår ju i bott i spåret som fälgen på ett punkterat cykelhjul och glider ungefär som samma hjul skulle rulla. Frågan är väl snarare hur man INTE kan "känna" att man har för mjuka skidor.

 

 

Och enligt mätningar så går ca 90% av kraften i diagonalsteget rakt ner i backen och 10% till frånskjut, och varje extra % till det förra och från det senare måste väl ändå ses som onödig, elitåkare eller ej. Dock med reservation för att senare spannkonstrukitoner har ändrat det förhållandet--jag tror mätningarna var gjorda på 70-talet. Det förändrar dock inte att man--alla--vill rikta kraft nedåt så lite som möjligt och bakåt så mycket som möjligt. Uppgifterna finns f.ö. i den här föreläsningen från Mitthögskolan:

 

http://www.youtube.com/watch?v=jT1R2Ta5yNM

Det här känns ju också mer som skrivbordsteorier, än praktisk erfarenhet från spåret. Hur kraften fördelas neråt/framåt regleras ju sekund för sekund och meter för meter och är en ständigt pågående process utifrån en mängd parametrar, där resultatet är väldigt långt ifrån någon 90-10 regel.

 

Eller hur tänker du? Åker du mer eller mindre alltid runt och bränner ca90% av kraften "rakt ner i backen"?

Link to comment
Share on other sites

Det troliga är att din kompis aldrig åkt på ett par skidor med "kick" i efter avslutat avstamp och därför är nöjd med dem. Skulle han ha samma erfarenhet som du, skulle han tyckt att skidorna var "döda".Dav.eddie

Den teorin är nog inte fel. Faktum är ju att en hyfsat stor andel av landets längdskidåkare inte provat så vansinnigt många olika par skidor och därför inte har så supe rmycket att jämföra med.

 

Men vad menas med "Dav.eddie"?

 

Blev lite nyfiken.. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...