Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Thomasz

Members
  • Posts

    45
  • Joined

  • Last visited

Recent Profile Visitors

54 profile views

Thomasz's Achievements

Contributor

Contributor (5/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In

Recent Badges

  1. Köpte för länge sedan Salomon Elite 5 Classic 205 ( har inte av olika anledningar hunnit använda dessa). Men för att jag köpte dem online,men fick aldrig med någon vettig instruktion hur jag ska valla dessa. Dock så fick jag med mig en närmast obegriplig snabbstarsguide( som jag bara skummade igenom men ägnade aldrig någon mer notis om detta. Med följden att jag sedemera skänkte denna till pappersinsamlingen),men aldrig något som verkligen förklarade vart jag skulle lägga fästvallan. Dock så har jag sett att c:a 29cm ( räknat frammifrån) ett streck. Då jag självt har ett par turskidor,så undrar jag om det är samma tänk gällande fästvallazonen? Jag har som sagt c:a 20cm fästvalazon på mina turskidor( 190).
  2. Vart då när jag vallade mina skidor med fel sorts valla. Även då om jag är lite av en nybörjare,men destå mer sunt bondförnuft finns under pannbenet. Lyckades komma över lite mer varmare valla ( från Swix)- VR50&60( dvs valla >0). Dem tycker jag påminer om flugpapper( som rullades ut). Problemet med denna valla är 2 saker: - Dels så skulle jag säga att denna valla mer är som ett klister än valla. Tragikomiskt så kunde jag inte ta mig fram alls på denna valla. Det vart mer som att stå på sandpapper. - Dels så reagerar denna valla på något kemiskt vis så att all snö ( blöt) bildar iskristaller. Dvs att vallan emulgerar likt majonäs( med den våta snön). Så jag säger som Gunde Svan om detta. " Att egentligen så är det bara 2 sorters vallor Du behöver"= Kallföresvalla typ V50/40.
  3. Vad min poäng är ( det jag vill betona): Alla kanske är inte lika källkritiska som mig,men utifrån min uppfattning( hur jag uppfattar Skistart)- så är det ett gäng elitåkare ( entusiaster) som driver detta. Det är bara att titta på deras marknadsföringsfilmer ( som finns till allmän beskådan på ex. Skistart.com). Dem som är så naiva( inte vill förstå), får stå för dem. Men hur som helst så har tyvärr många elitåkare en helt annan världsåskådning( inställning till livet) än oss andra. Personligen så uppfattar jag måga elitåkare som just Besserwissers( som aldrig kan ha fel). Just för att dem förvisso kanske har( besitter teroerisk kompetens), men avsaknar praktisk.= Att kunna kommunicera( göra sig förstådd)- på ett sådant sätt som gemene man förstår. Som det är idag så verkar deras snack kretsa kring att försvara teroetiska modelle, snarare än att se till helheten( att vilja förstå sin kund). Då eliten har ett helt annat tänk,så blir därmed också sortimentet därefter. Många " amatörer"- som inte läser på vad det egentligen köper,så har tyvärr tillverkare olika produktionsserier ( beroende på beställare). Så även då om en modell ser snarlik ut ( tom har samma namn), men att det finns då vissa tekniska differanser ( som många inte känner till). Dvs bara för att det ex är en Madshus skida( ex Race skate speed), som säljs hos skistart- ÄR tyvärr inte samma skida som hos konkurrenterna- Absolut inte den sortering som finns hos dem större sportbutikerna. ( Det är lite av en OBS- kvalite på dessa skidor) Det är precis av samma anledning som Du kan köpa en " standardutrustad" Volvo,VW, Skoda,Mersa ( eller vilket annat premiummärke som helst), men att beroende på handlare( Åf)- så finns det därmed också olika tillvalspaket. Så förenklat så om Du helre väljer att köpa Electrolux( med 5års garanti), eller ElectroHelios( med 2 års garanti). Det är som sagt samma fabrik som tillverkar detta,men endast priset som skiljer. Precis som många kloka personer har fått erfara( får uppfattningen att dem är lika besvikna som mig självt)- och som även belyser min poäng till vem egentligen skistart vänder sig till Eftersom Skistarts sortiment vänder sig till elitåkare ( eller i vart fall med någon form av tävlingsambition), så är det bara bortkastade pengar ( som om företaget medvetet/ har som affärside) att lura av konsumenter pengar. Lika så verkar inte heller Skistart vara särskilt kundservicevänliga( servicemind)/ mån om att ha nöjda kunder. På ren svenska så skiter skistart i sina kunder- och väljer istället för att ha nöjda ( återkommande kunder), så väljer företaget att konsekvent efterlämna besvikna kunder. ( Lite ironiskt så får jag uppfattningen att skistart är ett gäng kluriga Norrlänningar,som Du absolut skall passa dig för)- på samma sätt som att Du ska passa dig för alla säljare på XXL. Det kanske många inte känner till ( känner till sina konsumenträttigheter) är att fler borde göra som jag- nämligen att anmäla dem till ARN. Dessvärre så blev detta till en besvikelse för mig,då som ARN resonerade: - Att jag inte har kunnat bevisa vad det egentligen jag köpte. Därmed ocskå svårt för nämden att kunna avgöra om det mot förmodan föreligger något tekniskt fel. - Däremot så höll nämnden med mig ( underförstått) att säljaren har brustit i att medleverera begripliga instruktioner. Det blir som att sälja en vara utan fungerande manual( instruktionsbok).
  4. Fast det som glöms bort( som jag vill förtydliga) är att skidor och skridskor inte är det samma. Även då om tekniken påminner om varandra så finns det vissa saker som skiljer dem åt. ( Det heter Skrinna, och inte felaktig som många säger skrisskor). Dvs Skridsko ( med betoningen på Id- ljudet). Som i skidåkning så är det stavarna som driver dig frammåt,men att i skidåkningen så är dem mer som tekniskt hjälpmedel. Men det gäller även att förstå hur skridskon är konstruerad( för vilken teknik). För den som inte är så insatt i detta ämne borde läsa boken " Stora Boken om långfärdsskridsko"- Av: Mårten Ajne. Men emmellertid så får jag uppfattningen ( känslan) av att det är en lite äldre generation,som har lärt sig att åka skridskor på dem äldre modellerna med fast häl. Men dessa är inte särskilt relevanta i dagsläget( mest för att det inte finns någon som kan slipa dem åt dig). Hör lite till en svunnen tid( relik) Som sagt dem äldre modellerna med fast häl byggde på ( påminde om klassisk åkning). Men dessvärre så fungerar denna teknik mindre bra på moderna skridskor( med lös häl)- sk. klappskridskor. Där handlar det uteslutande om skateteknik- fast med skillnaden att Du har korta skenor. För dem som har åkt mycket skridskor i sitt liv,kanske kan sätta sig in i detta bättre. För att göra det än mer begripligt så handlar det om att förflytta din kroppsvikt frammåt. Dvs att för att få bästa möjliga fart,så handlar det om att förflytta typ 90% av din vikt frammåt ( mot spetsen av skenan). Därmed då att Du trycker dig framåt med din kroppsvikt. Det är bara att titta på hur alla dessa Speedtrack åkare gör för att förstå. Tyvärr så blir det lite kontraproduktivt om Du vill åka klassisk stil ( med stavar) på moderna klappskridskor. ( ur ett energimässigt perspektiv)= dvs att det kostar dig mer energi att skrida fram med stavarna/ pikarna,än om Du endast åker skate. Just för att Du kommer att åka baklänges snarare än frammåt. Eftersom hela tekniken bygger på att Du måste synka "klapprörelsen" ( med pjäxan), för att komma frammåt. Men även att som jag också får erfara - Sprickor i isen efter alla dessa pikar. Jag har självt åkt på många av dessa. Just som det brukar vara med naturfrusen is- att den beter sig lite granna som riktigt glas. Får Du väl en spricka någon stans så kan detta dra iväg okontrollerat. En liten spricka ( orsakad av naturen självt på typ 1mm, blir lätt en bred reva på några cm)= efter alla dessa åkare. Givetvis så finns det en liten poäng med att det känns mycket mer ( krävs mer benstyrka) att endast åka skate( utan stavar), men jag personligen märker inte av detta- snarare att stavarna( pikarna) är i vägen. Däremot så är dem oumbärliga att ha med sig om isen är ojämn( sprucken)/ mycket snö ( typ om det ligger drivsnö på 3-4 cm), men om det bara är lös/ pudersnö så går det också, men även som känselspröt. Jag brukar stanna till ibland ( mest bara om jag känner mig osäker pga av spänningar i isen). Men att om jag märker att isen är helt stum( låter som att knacka i sten), så är det bara att njuta. Sist men inte minst ( utifrån mina erfarenheter), så det som tröttar ut mig mest är; - Om jag åker i motvind - Mängden snö på isen. Det går som sagt att åka även om det ligger 3-4 cm lös snö,( men att det blir inte riktigt samma glid). Värst är som sagt om det är drivsnö, o ovanpå detta buckor i isen ( efter råkar/ sprickor osv).
  5. Vill dela med mig av min sämsta deal någonsin. Rent krasst så känner jag mig både lurad( blåst) och besviken. Vill som sagt avråda fler från att göra om mitt misstag. Givetvis så förstår jag att andra har lite mer positiva erfarenheter,men då är Du säkerligen ingen nybörjare ( förstagångs köpare). Personligen så uppfattar jag Skistart som mindre seriösa ( servicemind). Tyvärr så är verkligheten som sådan att Du får en skida som handplockas utifrån dina teoretiska uppskattningar,men som bekant så är inte teori samma sak som praktik. När jag då menar att Skistart är oseriösa,så beter sig företaget väldigt arrogant ( tar det väldigt personligt), och agerar som ofelbara Besserwissers, som inte gör någonting för att vilja förstå sin kund på bästa sätt. Ni måste tro mig,men istället för att vara tillräckligt ödmjuk ( servicemind), och erkänna för kunden att även teorierna kan fela. Så väljer företaget att idiotförklara dig som kund( tillrättavisa dig), när det i själva verket handlar om att företaget har brustit ( inte kunnat slutföra ingånget avtal). Ex så vägrar företaget ( har någonsorts stolthet i att " Vi vet bäst/ vi kan allt") att kontakta kunden innan skidorna skickas iväg. ( Ni får som sagt ursäkta en envis räv,men jag är av den tradititionella sorten behöver få teorierna vekräftade) Trots då att jag utryckligen bad om att bli kontaktad innan köp,så undanlät företaget detta. Döm även till min förvåning när jag fick obefintliga skötselinstruktioner. Det är ju som att sälja en produkt utan manual. När väl företaget har skitit i det blå skåpet,så blir Du som kund skuldbelagd/ idiotförklarad. Men även att ett företag som saknar en personlig telefonsuport när det passar kund anser inte jag vara särskilt seriöst( trovärdigt). Agerar då mer ur ett " Kniven mot strupen " mentalitet. Istället då för att göra sig förstådd bland sina kunder ( att prata ett språk som gemene man förstår), så väljer företaget att prata ( försvara) kvalficerat nonsens( humbung/ rappakalja) som gör kunden än mer osäker. Dvs att hör av sig när kund väl är pissed off,och är förbannad på att ha blivit grundlurad. Som det är med skidor så är det mycket pengar för gemene man- 5000 ( i rjnda slängar) är ju då inget som gemene man strör omkring sig ( som om det vore strössel). Inte nog med detta så utlovar företaget guld och gröna skogar,men som i praktiken innebär att företaget frånsäger sig allt ekonomiskt ansvar( garantier). Till att börja med så har inte företaget fri returfrakt. Detta blir väldigt oekonomiskt för dig om Du köper skidor( då det tillkommer skrymmande tillägg). Sen då företagets sk.spanngaranti/ nöjd kund garanti anser jag vara mer av ett spel för galleriet. Vilket innebär att om Du behöver returnera( vill reklamera), så lägger företaget hela den ekonomiska smällen på dig. Vilket i praktiken innebär att Du blir skyldig företaget pengar,för något som företaget har tänkt fel. Dvs att företaget tvingar dig till att sälja. Samt att företaget efterlämar sig en besviken kund som sällan lär återkomma. ( rekommendera till andra) Sist men inte minst så tycker jag att Du som kund borde vara lite mer källkritsk när Du läser omdömmen. Rent objektivt så får inte Du publicera något negativt ( när det har dritit sig). Dvs att dem enda omdömmen som Du får publicera är när det är något positivt.
  6. Kan bara hålla med om att ju länge skena destå bättre. Precis som både " Hysad Skidåkare" och " Anl" har sagt så stämmer detta. Men baksidan är att ju längre skena Du har destå längre blir åkradien. Jag kan bara ta mina Lundhags som ex. ( T- skate 50cm), EUR 45. Enl.tillverkaren så ska det vara 28 m,men tyvärr så är det 29( i verkligheten). Vill heller inte propagera för något enskilt märke,men tyvärr så får Du vad Du betalar för. Personligen så skulle jag aldrig köpa något billigt importkrafs ( som dem större spirtkedjorna säljer). Köp helre erkänd / beprövad kvalite- helst från Lundhags. Det finns inget som slår hederligt svenskt kvalitetsstål. Jag personligen åker ganska mycket( förvisso då på rundisbana/ konstfrusen is). På ett genomsnitt så åker jag minst 15km/ dag. Utan överdrift så håller en sådan slipning för mig en hel sesong. På ett cirkus så kan jag åka 150 km,innan jag måste slipa om dem. Det tror jag nog inget av dem billigare kinesiska märkena klarar av. Nu är jag också en glad amatör,men att utifrån det jag har lärt mig så bygger modern långfärdsskridskoteknik på skate. Det heter som sagt skrinna ( som att skrinna sig fram). Däremot så dem lite äldre( billigare), med fast pjäxa, så vart tekniken att stå lodrät och stava sig fram. Medans skate tekniken ( med lös häl) inebär att Du lutar dig frammåt ( läger större delen av din vikt frammåt). Samt att för att ta sig frammåt att Du gungar dig fram, och att Du alltid behåller ena skridskon kvar i skäret. Dvs som Björn Granath sa i Sällskapsresan: " Tyngden på dalskidan). Vilket innebär för dem flesta att Du får mest fart i att trycka dig fram med högerskridsko( den dom Du släpper sist i skäret), samt då att Du har den vänstra mer av ett stöd( för att behålla takten). Men att då för dem som har lite sämre koordination( men även för att inte tumma på säkerheten), att ha med sig pikarna. ( givetvis säkrade). Mest för att när Du åker med pikar så river Du altid upp stora hål i isen. Är det redan en spricka,så förstärks denna ännu mer. Jag har självt åkt på många sådana sprickor i mitt liv. Sist men inte minst så är inte långfärdsskridskor gjorda för konstfrusna isar ( köra med på rundisbana). Det som också glöms bort är att skridskorna alltid måste slipas när dem är nya. Dem kanske känns vassa,men dem har ingen skärande( vas egg). Sen så är det också viktigt att Du slipar dessa rätt. Det går som sagt inte att slipa dem hos vem som helst, specielt inte hos hockeybutiker. Dem slipar dem felaktigt. Om det skall vara riktigt så ska det vara med en sk.planslipad radieslipning. Inte felaktigt med en skålslipad radieslipning. Så vitt jag vet så är det typ bara föreningar som sysslar med short track/ longtrack åkning som kan detta.
  7. Det som är det mest generella problemet med många skidpjäxor( och skridskor) är själva lästen. Rent krasst så är dem inte byggda för oss nordbord, synnerligen inte med hålfotsinlägg. Det som är skillnaden är att lästen alltid utgår ( är) UK/ US. För en då som inte är så insatt( kunnig), så innbär detta att dessa läster är; långa och smala ( trånga), medans en EUR är motsattsen. Dvs bred och kort. Men däremot så garderar sig många större tillverkare att " översätta" dessa läster till vanlig EUR. Men eftersom ingen av dessa läster är särskilt kompatibla med varandra,så kommer Du att käna dig missnöjd.( svårt att hitta lämpliga pjäxor som inte är för trånga). Givetvis så finns det vissa undantag,men att dessa är endast kompatibla med NNN- BC bilndningar. Dvs till turskidor och långfärdsskridsko. Men däremot så tycker jag att Fischerpjäxor är helt Ok. Hade tidigare ett par RC3 Skate.
  8. Som svar på dina frågor( jag må ha besvarat dem tidigare,men för övertydlighetens skull). 1. Jag har bara provåkt skidorna 2 ggr. 2. Det vart inte så mkt snö,men uppskatar detta till 3-4cm ( typ som halva skidhöjden), men uppenbarligen så räckte detta. Fast jag får uppfattningen att detta har att göra med själva föret,som mer vart som en hög med upplaggd snö på Stockholms Stadion,snarare än en välprepad bädd lämpad för ändamålet(mer för klassiskt än skate,men då kanske mer för spannlösa skidor typ turskidor) 3.Själva sprickan vart då i själva nostippen,troligtvis så skedde detta efter att skidorna grävde ner sig i snön( fastnade). Att detta kanske beskrivs värre än vad det är,men skidan håller fortfarande ihop,så på detta sätt så är dem funktionella.
  9. Verkar som att Vi har en poet i detta forum. Uppskattar verkligen detta,och att budskapet blir mer lättförståeligt( diplomatiskt). Hur som helst så då Skistart själva inte ville kompensera mig ( deras spann/ nöjd kundgaranti är att betrakta som ett skämt) , o för att räddas det som räddas kan. Hade jag valt att returnera dessa till skistart så hade jag dels fått bekosta returfraktem,men även att jag i slutändan skulle ha gått back hur som helst. Som det är med kapital så gäller det att omsätta detta,o inte känna ngt sentimentalt värde i detta. I vart fall så gick jag "bara" back 2500.
  10. Bra initiativ detta,men precis som många 08 har fått erfara så finns det inte så många föreningar för denna målgrupp. Kanske mest för att sesongen är kortare,men även inte så etablerat( att intresset har svalnat). Men överlag så får jag uppfattningen att skidsporten verkar vara en tämligen hierarkisk värld,där dem som mer eller mindre har fått växa upp med detta ( mestadels för att ens föräldrar eller liknande) har intresserat sig för detta. Men just dem som vill komma in och lära sig mer om detta har det destå svårare att etablera sig inom sporten. Däremot så tycker jag att det är lite trisst att det inte finns fler ställen för detta, ex så vet jag med mig att det fanns på förslag att bygga skidtunnel i Lida,men dessvärre så blev det inget av detta. Men det jag menar med detta är att det finns ju så många ledlaggda ( outnyttjade) bergsrum. Bla just i närheten av Lida så finns det en helt oanvänd bergshangar på gamla flygfältet F18. Listan kan ju göras hur lång som helst. Vi i Sverigecsom skattebetalare har ju redan betalat för detta,varför skulle då kapitalet gå om intet?
  11. Ja men visst, men som sagt bli inte förvånad om detta går fortare(effektivare). Vad som även är bra med balsamterpentin att detta även fungerar i sträng kyla - tom att detta smälter bort frusen snö på skidorna. Faktiskt konstigt nog så biter detta bättre i sträng kyla,men att detta har uteslutande med flampunkten( när detta förångas) på terpentinet. Precis som att bensin tänder bättre i kyla,och tvärt om för Diesel/ lacknafta o dyligt. För vad allt sammans handlar om är basic kemi.
  12. Hoppas att Du har sett min redigering. Hur som helst så kanske det kan uppfattas som hårt formulerat,men precis som jag är inne på med mitt resonemang om Besserwisers,så är detta som jag närmast kan komma till. Min poäng är att jag försökte att få tag på Skistart( men det har varigt en omöjlighet), när jag märkte att Skistart närmast idiotförklarade mig som person ( att jag inte skulle ifrågasätta deras kompetens), att komma krypande till korset som en halvhjärtelig ursäkt när loppet redan vart kört, så vad hade jag annars för val?
  13. Skulle vilja dela med mig av mina bästa tips vad dom fungerar bäst för ändamålet. Precis som i rubriken,men skulle vilja börja i ändan att först bena ut att precis som i kemins underbara värld säga att : Lika löser lika. Dvs för att besvara kärnfrågan så gäller det att ta reda på vad själva basen består av. Jag liknar deras klistervax vid flugpapper( som fanns på rulle eller som lösa ark). För dig som aldrig har hållit på med detta så kan jag sammanfatta detta som ett elände. Ju mer vatten som används destå värre blir det. Ung som att göra majonäs. Eller för den delen som har försökt tvätta bort kåda. Det enda som bevisligen fungerar är: Såpa( tall eler gran beroende på vilken sorts kåda) eller balsamterpentin. Egentligen så är det enligt min personliga erfarenhet ingen större skillnad mellan deras VR eller V serie. Jag har självt ( precis som många andra gör) att försöka använda vallaväck ( lacknafta),men precis som med exemplet ovan då fungerar inte lacknafta alls. Snarare att det bara blir kletigt/ smetigare av detta. Så det enda som bäst fungerar är hederligt Balsamterpentin ( finns att köpa i välsorterad fackhandel för typ 150 spänn litern). Skulle säkerligen även fungera utmärkt till deras klister också,då jag får uppfattningen att detta verkar vara kåda( hartsämnesrikt). Så det jag brukar göra när jag ska valla om är att införskaffa lite basic( husapotek). - Balsamterpentin - Bomullsrondeller/ avsminkningsditon( bara att dem torra o luddfria)- Köp billigt, brukar finnas till hyfsat pris på ex ÖoB. - Valaväck - Fiberlene -Sandpapper( trott eller ej men den kloss som Swix säljer dyrt i välsorterade skidbutiker är samma slippapper som finns att köpa i handeln för en struntsumma). Givetvis då börja alltid med att få bort klistervallan innan Du ens försöker ta bort resterande glidvalla. Grunda precis som om det vore glidvalla, börja med att dra ett par varv med fiberlene( för att ta bort det värsta). Upprepa sedan denna procedur med några bomullrsondeller- för att ta bort resterande. Avsluta sedan med att rugga upp med sandpaper för att ta bort resterande rester. Avsluta ånyo med 1a 2 bomullsrondeller. Låt sedan torka. Värm sedan på med nytt Base prep. Som ett bonustips för att inte skita ner vallajärnet! Lägg bakplåtspapper ( smörgåspapper) mellan skidan/ järnet. -
  14. Om jag har förstått det hela rätt så har Swix glidvallaserie bytt namn på resp kategori. Så om jag försöker bena ut vad som är vad i resp kategori, börjar med deras PS ( Performers Speed) -> CH( som även verkar vara precis samma sak som CH serien). PS ( Performers Speed)-> CH HS( High Speed)-> LF TS( Top Speed)-> HF Hittade även en intressant youtubevideo som besvarar många av dessa frågor : youtube.com/watch?v=7ldDJzyM6tk
  15. Egentligen så är detta ingen större vetenskap ( rocket sience). Det enda som är värt att beakta är vad dem olika vallorna är baserade på. Precis som i kemin så- Lika löser lika. Så vitt jag vet ( känner till) så är all glidvalla paraffinbaserad= Lacknafta. Däremot så är det en djungel vad dem olika fästvallorna är baserade på, ex så finns Swix burkvalla ( Ur VR/ VX- serien, som korkas) baserade på bivax. Samma sak skulle även fungera optimalt till klistervalla på tub. Då detta påminer om flugpapper. Alla som har hållit på med detta vet vilket elände det är att tvätta bort detta. Eller för den delen tallvirke( kåda). Vatten= Blir bara än mer kladdigt/ grisigt, Diskmedel= Nja, Såpa( tall)/ balsamterpentin= Klockrent. Det jag har lärt mig är då att lacknafta fungerar dåligt ( blir mer som en majonäs), men att hederlig balsamterpentin fungerar destå bättre. Sen så kan jag tänka mig ( har inte så stor personlig erfarenhet av tejpvalla),men med största sannorlighet så skulle det kunna vara bäst med antingen; aceton,bensin( kemiskt ren), thinner. Skulle även kunna tänka mig att det är ngt liknande i denna spray,men till ett närmast ockerpris. Det blir mycket billigare att köpa detta i handeln istället än hos specialiserade skidbutiker.
×
×
  • Create New...