Ikke veldig enig i det du skriver her. Det var forøvrig ikke meningen å være nedlatende. Beklager hvis det ble oppfattet slik.
Med standard innstilling på rulleski blir ca 2/3 av vekten på bakhjulet og 1/3 på fremhjulet. Dersom man har tregeste hjul bak så ruller man litt dårligere. Det er velknet og bekreftet av både teori og praktisk måling.
Mht sikkerthet så har jeg jobbet med design av rulleski (er ingeniør) og vi gjorde mye testing av plassering av binding. Det er ikke tull at sikkerheten påvirkes av hvor bindingen står. Når man passerer hindringer er det (og ikke kun på rulleski, samme på sykkel etc.) tryggest å ha tyngdepunktet så langt bak som mulig. Du skriver jo selv at man skal skyve et ben fram og lene seg bakover når man ruller over grus. Effekten av dette er større når man står lenger bak på skiene. Og hvis bindingen står lenger frem så vil man være avhengig av å korrigere tyngdepunktet mye oftere. Kommer det plutselig noe i veien som gjør at skiene nyper, så er det definitivt en fordel at man allerede har tyngdepunktet langt bak. Dette er hovedårsaken til at man alltid har satt bindingen langt bak. Man har valgt dette istedenfor å sette de i balansepunktet som vil gi en bedre skifølelse. Jeg er helt enig i at skien er i bedre balanse med bindingen lenger frem, men den vil stoppe lettere ved uforutsette hendelser pga at tyngdepunktet ditt er så langt frem.
Så det var mest forsøk på en morsom advarsel. Om man hører på den er opptil hver enkelt.