McVasa Posted March 14, 2014 Report Share Posted March 14, 2014 Behöver hjälp... Jag ska köpa ett par nya rullskidor för att använda för att träna in diagonalteknik och använda till tunga stakpass och kan få tag i Alutech eller Fibreglass med 4or till ett bra pris. Har idag Fibreglass med 2or som funkar bra men utan backar i närheten så är det svårt att diagonala med dem eftersom det går rent för snabbt. Åkförmåga: diagonal=kass, staknning med frånskjut=sådär, dubbelstakning=OK Tack på förhand,Mackan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted March 14, 2014 Report Share Posted March 14, 2014 Jag röstar på Alutech. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted March 14, 2014 Report Share Posted March 14, 2014 Har ej testat Alutech men kan kanske tipsa om att ta bredaste hjulparet för att öka stabiliteten vid diagonalträning.Om det är samma hjulbredd så rekommenderar jag Fibreglass så att du kan använda samma stommar som reservdelstänk... saker kan alltid gå sönder. Dessutom något bättre komfort i Fibreglass pga svikt i stommen. Jag har testat diagonal med Fibreglass i uppförsbackar (endast tvåor för mig också) och det blir lätt lite instabilt (syns på hjulen som blir slitna i kanterna). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted March 14, 2014 Report Share Posted March 14, 2014 Det är samma hjul (inkl. bredd), synd bara att de inte brukar samma gafflar.Tycker att Alutechen är lättare att diagonala på. Angående komfort så är det väl en vanesak.Däremot är det otrevligt med instabilitet om det är riktigt grovt med hög fart, och då hjälper ändå ingen dämpning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
McVasa Posted March 14, 2014 Author Report Share Posted March 14, 2014 Eftersom diagonalen är huvudmålet så lutar det åt Alutech om de är lättare att just diagonala med. Med tanke på att det ska vara 4or på kommer det inte att bli några 2 timmarspass på dessa och då kan ju komforten få vika ner sig lite. Vasa: hur menar du med instabilitet i hög fart - är det ngt som Fibreglass lider mer av? Link to comment Share on other sites More sharing options...
rible12 Posted March 14, 2014 Report Share Posted March 14, 2014 Jag röstar på Alutech.+1 fiberglas är klumpiga och väger mer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted March 14, 2014 Report Share Posted March 14, 2014 Eftersom diagonalen är huvudmålet så lutar det åt Alutech om de är lättare att just diagonala med. Med tanke på att det ska vara 4or på kommer det inte att bli några 2 timmarspass på dessa och då kan ju komforten få vika ner sig lite. Vasa: hur menar du med instabilitet i hög fart - är det ngt som Fibreglass lider mer av?Jag tycker att Alutech är något stabilare än Fibreglass.De är någon millimeter lägre och lite stummare så kanske beror på det, eller så sitter det i huvudet.Däremot Elpex Evolution är ytterligare lite högre om jag mätt rätt, dessutom smalare hjul och de känns med ganska mjuka hjul lite "skumma" ibland. :) En viktig detalj borde vara att få de att gå rakt när du köpt dem, om de inte redan gör det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lakota Posted March 15, 2014 Report Share Posted March 15, 2014 Alutech regerar. Körde Finstep först. Har upptäckt att man kan diagonalåka på rullskidor först med mina gulingar.Nån som vet om ngt plogslitna bakhjul gör ngt neg för frånskjut tekniken om framhjulen är reko? (man styr ju med dem trots allt)drar mig för att byta hjul till nya som först är lite trögare innan de blir inkörda :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted March 15, 2014 Report Share Posted March 15, 2014 Vore det inte bättre att nöta in diagonalen på snö först ?Fördelar: du lär dig att åka diagonal utan det bombfäste som rullskidor ger du får lättare till den lilla avslutande framåtförningen av foten, som gör att du lättare får ner skidan på rätt ställe dvs träffar rätt, utan denna blir avstampet för sent och skidan släpper trots tillräckligt med fästvalla det är lättare att ställa om sig från rullskidor till snö, om man en gång lärt sig rätt diagonalteknikNackdel: du måste vänta till du har tillgång till snö, såvida du inte tar en tur till tunneln och specialtränar diagonal med och utan stavar Link to comment Share on other sites More sharing options...
skiforfun Posted March 16, 2014 Report Share Posted March 16, 2014 Väger du över 80kg så är alutech det ända alternativet!Skulle nog rekommendera dessa ändå! Link to comment Share on other sites More sharing options...
McVasa Posted March 17, 2014 Author Report Share Posted March 17, 2014 Då verkar det bli ett par Alutech - tack för hjälpen, det uppskattas!/Mackan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted March 17, 2014 Report Share Posted March 17, 2014 Väger du över 80kg så är alutech det ända alternativet!Varför skull det vara så? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lakota Posted March 17, 2014 Report Share Posted March 17, 2014 Vore det inte bättre att nöta in diagonalen på snö först ?Fördelar: du lär dig att åka diagonal utan det bombfäste som rullskidor ger du får lättare till den lilla avslutande framåtförningen av foten, som gör att du lättare får ner skidan på rätt ställe dvs träffar rätt, utan denna blir avstampet för sent och skidan släpper trots tillräckligt med fästvalla det är lättare att ställa om sig från rullskidor till snö, om man en gång lärt sig rätt diagonalteknikNackdel: du måste vänta till du har tillgång till snö, såvida du inte tar en tur till tunneln och specialtränar diagonal med och utan stavarHelt rätt, Tyndöverföring för fäste är man ju rätt rökt på att få till på rull Link to comment Share on other sites More sharing options...
McVasa Posted March 17, 2014 Author Report Share Posted March 17, 2014 Nu är ju snön borta så mer diagonalande på snö blir det ju inte nu. Det blev 16-17mil på snö med en liiten del diagonalträning sådet borde ju inte vara omöjligt. Anledningen till att jag ska fokusera mer på diagonal med rullskidor är att snötillgången ställde till det och det var rätt mycket uppförsbackar i Västgötaloppet och VL som blev onödigt jobbiga om man tvingas att saxa uppför varenda lutning... Med det som bakgrund måste det ju vara all ide att nöta diagonal med rullskidor - eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunlake Posted March 17, 2014 Report Share Posted March 17, 2014 Nu är ju snön borta så mer diagonalande på snö blir det ju inte nu. Det blev 16-17mil på snö med en liiten del diagonalträning sådet borde ju inte vara omöjligt. Anledningen till att jag ska fokusera mer på diagonal med rullskidor är att snötillgången ställde till det och det var rätt mycket uppförsbackar i Västgötaloppet och VL som blev onödigt jobbiga om man tvingas att saxa uppför varenda lutning... Med det som bakgrund måste det ju vara all ide att nöta diagonal med rullskidor - eller?Nytta gör det absolut iom att du vänjer musklerna vid rörelsen. Jag stakar så mycket jag kan på rullskidor så får benen jobba med löpning och elghufs istället. Link to comment Share on other sites More sharing options...
p.k Posted March 17, 2014 Report Share Posted March 17, 2014 Väger du över 80kg så är alutech det ända alternativet!Väger ca 86-87kg o åker mycket på fiberglass. Fungerar alldeles ypperligt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
löbon Posted March 17, 2014 Report Share Posted March 17, 2014 [...] om man tvingas att saxa uppför varenda lutning...Jag håller nog med de andra att det låter som att det finns risk att du ändå inte hittar tekniken för att få fäste. För det måste väl varit det som var problemet om du behövde saxa? Jag menar, med stighudar under skidorna hade du ju inte behövt saxa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniperolsson Posted March 17, 2014 Report Share Posted March 17, 2014 Väger du över 80kg så är alutech det ända alternativet!Varför skull det vara så?Jag ställer samma fråga som Skåningen!? Jag väger 96kg och jag åker Alutech, Fibreglass och ett par Elplex Vasa...Åker mest på Vasa då jag gillar dem skarp men jag har tävlat på både Fibreglass och Alutech med PU-hjul och båda fungerar utmärkt!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
annaanton Posted March 28, 2014 Report Share Posted March 28, 2014 Har tidigare kör på Alutech och tycker att det funkar bra. Köpte dom begagnat på annons men de var så gott som nyskick och funkade alldeles utmärkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
McVasa Posted March 28, 2014 Author Report Share Posted March 28, 2014 Det blev ett par Alutech med 4:or - tack för hjälpen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.