Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Göteborgs Nya Arena


gasn

Recommended Posts

Och jag som är fristilens beskyddare är less på att skatebädden har blivit smalare för varje vecka som går. Jag kan förstå frestelsen att dra fler spår i bredd men nånstans går gränsen för vad man kan kalla för en skatebädd. Då jag bara kör fristil pga dålig rygg så kommer jag inte acceptera smalare än vad den är nu. När jag köpte mitt årskort stod det klart och tydligt att hallen ska ha två klassiska spår och en skatebädd.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 404
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Och jag som är fristilens beskyddare är less på att skatebädden har blivit smalare för varje vecka som går. Jag kan förstå frestelsen att dra fler spår i bredd men nånstans går gränsen för vad man kan kalla för en skatebädd. Då jag bara kör fristil pga dålig rygg så kommer jag inte acceptera smalare än vad den är nu. När jag köpte mitt årskort stod det klart och tydligt att hallen ska ha två klassiska spår och en skatebädd.

Fast de extra spåren är väl ett resultat att folk stakar på skatebädden när de ordinarie är för mosiga? Hjälper ju inte er som skatar men tror inte alla spåren är dragna av Skidome?? Körde också ett varv skate idag men den var inget vidare helller.

Link to comment
Share on other sites

Fast de extra spåren är väl ett resultat att folk stakar på skatebädden när de ordinarie är för mosiga? Hjälper ju inte er som skatar men tror inte alla spåren är dragna av Skidome?? Körde också ett varv skate idag men den var inget vidare helller.

Jag förstår vad du menar men det är spår dragna av Skidome. På vissa ställen är det numer 3 spår åt vardera håll plus det spår som stakare skapar själva i skatebädden.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår vad du menar men det är spår dragna av Skidome. På vissa ställen är det numer 3 spår åt vardera håll plus det spår som stakare skapar själva i skatebädden.

Skulle ju inte vara helt kul att komma dit med enbart skateprylar och så har de dragit ett spår till för att avlasta trycket. Å andra sidan får man väl öva stakning då, men det kanske inte ingår i allas planer.
Link to comment
Share on other sites

Jag sa inget; men jag visste att Göteborgarna inte skulle greja detta.

 Hade det hela legat i Stockholm hade det varit mycket bättre. - men vänta nu, varför finns inte ens något liknande i Stockholm...

Inte för att jag är regionnationalistisk men vad är den stora skillnaden på kompetensen mellan Framstjärten och Tjockhult?
Link to comment
Share on other sites

Jag var i Torsby ung ett år efter att de öppnat och det var kanon, bra snö, fast underlag och inga problem att skejta. Men i Torsby är det väl högre i tak än i Skidome, om det kan påverka hur den tillverkade snön blir. Gör de snön inne i hallen eller hur fungerar det ? Sen att underlaget inte håller måste väl ha att göra med frysanläggningen, eller ?

Link to comment
Share on other sites

Tror det var för två säsonger sedan som Torsby hade stora problem. Inte ens en nörd som jag tyckte att det var roligt då. Lös snö som inte frös ihop. Om jag minns rätt hade det med luftfuktigheten att göra och de höll på och mixtrade en hel del. Sedan de kom till rätta med problemet har det varit bra.

Ni/vi får nog ha lite tålamod med Skidome. Är övertygad om att de hittar en lösning på snöns kvalitet. Det blir svårare att hitta en lösning på att de har byggt ett parkeringsgarage och att Torsby är klart bättre.

Jag håller ändå fast vid att det är värt en stor eloge att bygga anläggningen.

Link to comment
Share on other sites

Sen kan jag känna lite att det är bra klantigt att de inte har någon regel om vallaförbud på skidor där. De borde erbjuda ett kylrum där skidorna förvaras innan folk lägger dem i snön. Jag har kört ovallat när jag var där men ändå rester på skidorna.

2 spår var av 1 utan valla.

Borde de inte kunna bevattna snön lät så det fryser ihop efter spårning? Standard som barn när man byggde hopp å skit.

Även Torsby har sina sockriga stunder men glidet är absolut mycket bättre.

Link to comment
Share on other sites

Sen kan jag känna lite att det är bra klantigt att de inte har någon regel om vallaförbud på skidor där. De borde erbjuda ett kylrum där skidorna förvaras innan folk lägger dem i snön. Jag har kört ovallat när jag var där men ändå rester på skidorna.

2 spår var av 1 utan valla.

Borde de inte kunna bevattna snön lät så det fryser ihop efter spårning? Standard som barn när man byggde hopp å skit.

Även Torsby har sina sockriga stunder men glidet är absolut mycket bättre.

Möjligen salta alternativt sänka temperaturen, snön är fuktig nu speciellt den nya för de tycks skicka den rakt in i hallen utan att den får rinna av. Är rädd att de lagt för tjockt med snö nu så snölagret isolerar för bra mot kylslingorna annars borde snö frusit och blivit isig. Hoppas att de får ordning på det snart.

 

Att de får ordning på snön är ju en grundförutsättning det är ju just snö som är deras enda konkurrensfördel jämfört med rullskidor, stakmaskin eller andra träningsformer, hade de haft en lite bättre planerad bana så kunde man ju haft lite mer överseende med bristande snökvalitet. 

Link to comment
Share on other sites

Att salta eller "vattna" snön är som att pissa på sig  vid köldgrader :)

 

Se bara på Falun förra året, de fick byta ut den saltade snön efter varje dag. Och vattnar du snön blir den  isigare och grynigare så snart är det som att köra i iskross.

 

Det är inte många parametrar att spela med, den ena är temperaturen och den andra är luftfuktigheten. De flesta anläggningarna i Finland har haft samma problem men efter att de lyckats optimera, speciellt luftfuktigheten, har snön hållit klart bättre kvalitet.

 

Hallen i Helsingfors kyler bara luften  samtidigt som de inte fåt till det med luftfuktigheten och där är det inte kul att åka....

Link to comment
Share on other sites

Åkte där för ett par år sedan. Är det fortfarande lika dåligt?

Det lär vara ännu sämre så har inte vågat pröva. Åkte tre gånger i Paippi i Pemar förra veckan och där är snökvalitet och glid klart godkända. Dom skulle dock kunna låta någon arbetslös konstnär måla väggarna i vackra naturlandskap, jag börjar få nog av gråa betongväggar.

Link to comment
Share on other sites

Det lär vara ännu sämre så har inte vågat pröva. Åkte tre gånger i Paippi i Pemar förra veckan och där är snökvalitet och glid klart godkända. Dom skulle dock kunna låta någon arbetslös konstnär måla väggarna i vackra naturlandskap, jag börjar få nog av gråa betongväggar.

Skidome har ju faktiskt fått upp lite sköna vinterlandskap på delar av väggarna.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...