Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

De nya rosa PU-tvåorna


andreasjarblad

Recommended Posts

  • Replies 213
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har kört med Swenor Alutech stomme och det funkar med ett par brickor på varje sida (rosa Elpex är ju 40 mm och Alutech 45 mm). Fram kan man använda Swenors längre axel, men bak får man använda Elpex axel och då gäller det att kolla så att muttern verkligen sitter ordentligt på den korta axeln. Det funkade, men för säkerhetens skull så köpte jag ett par Elpex Evo.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kanske svårt att ge ett direkt svar beoende på t ex åkarens vikt, årgång på hjulen m.m, men generellt, rullar gummihjul eller Elpex rosa bästa vid regn/våt vägbana?

Gummi rullar bättre om det är svalare ute. Dom rosa biter ordentligt i kurvor och frånskjut på blöt asfalt.

 

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag på 94 kg vad rekommenderar ni rosa pu med keramiska lager eller gummihjul med keramiska lager?

Hade valt PU med tanke på din vikt och att det verkar bli ändå hyfsat varmt. Känns som att det ska bra mycket till såvida inte just dina gummihjul rullar exceptionellt bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ända sedan i våras/somras har mina Swenor rosa låtit på högerskidan ett knirkande ljud, som blivit värre i höst. Som jag skrev i en annan tråd så drog de snett inåt och därför vände jag på framhjulet och rengjorde och fettade in hjulen, (se kullagertråden)

Jag startade och de gick hyfsat rakt, men det knirkande ljudet var nästan värre. Efter några km började höger skida slinta i frånskjutet och jag stannade och såg då att hjulet släppt från fälgen. Jag fortsatte i krypfart och det knirkande ljudet var i stort sett borta. Efter en rekordlångsam resa (inte hjulets fel) var jag hemma och såg då att gummit krupit lite utanför fälgen och gick att flytta inåt och utåt, så det verkar kört med hjulet. (går väl inte att limma)

 

En fråga; ni som reklamerat hjul, hur länge gäller garantin. Skidorna är inköpta i augusti 2016 och hade väl gått ca 30-40 mil, när knirkandet började, nu kanske 50-60 mil. Är det till Elpex man vänder sig i så fall ?

 

ps. nåt lurt har det varit med det hjulet, då det svartfärgats på ena sidan som om det tryckts ut olja mellan fälg och gummi, nu var hela sidan svart trots att den var helt ren när jag startade.

Link to comment
Share on other sites

Ända sedan i våras/somras har mina Swenor rosa låtit på högerskidan ett knirkande ljud, som blivit värre i höst. Som jag skrev i en annan tråd så drog de snett inåt och därför vände jag på framhjulet och rengjorde och fettade in hjulen, (se kullagertråden)

Jag startade och de gick hyfsat rakt, men det knirkande ljudet var nästan värre. Efter några km började höger skida slinta i frånskjutet och jag stannade och såg då att hjulet släppt från fälgen. Jag fortsatte i krypfart och det knirkande ljudet var i stort sett borta. Efter en rekordlångsam resa (inte hjulets fel) var jag hemma och såg då att gummit krupit lite utanför fälgen och gick att flytta inåt och utåt, så det verkar kört med hjulet. (går väl inte att limma)

 

En fråga; ni som reklamerat hjul, hur länge gäller garantin. Skidorna är inköpta i augusti 2016 och hade väl gått ca 30-40 mil, när knirkandet började, nu kanske 50-60 mil. Är det till Elpex man vänder sig i så fall ?

 

ps. nåt lurt har det varit med det hjulet, då det svartfärgats på ena sidan som om det tryckts ut olja mellan fälg och gummi, nu var hela sidan svart trots att den var helt ren när jag startade.

Hör med Elpex, dom väldigt bra att ha och göra med. Det är mina erfarenheter.

Link to comment
Share on other sites

Kollat igenom min träningsdagbok och det började någon gång i våras efter ca 40 mil. Sen över sommaren har det inte hörts så mycket, men sen framåt hösten har det kommit tillbaka. Jag hade uppehåll i 3 veckor i oktober pga olycka och efter det har de rullat sämre och sämre. Den rundan som jag kört under timmen gick upp i 1.12 och sen 1.18 nu i december och rullskidintervallerna 1 min sämre än förra hösten och nu sista gången 1.28 på rundan. Jag förstår nu att hjulet måste ha bromsat för så sakta ska det inte gå att åka.

Jag skall ringa till Elpex i nästa vecka och höra vad de säger, tycker även att höger framhjul slitits snett ovanligt fort.

 

ps. knappast marwekvalitet - 19 år utan problem

Link to comment
Share on other sites

Kollat igenom min träningsdagbok och det började någon gång i våras efter ca 40 mil. Sen över sommaren har det inte hörts så mycket, men sen framåt hösten har det kommit tillbaka. Jag hade uppehåll i 3 veckor i oktober pga olycka och efter det har de rullat sämre och sämre. Den rundan som jag kört under timmen gick upp i 1.12 och sen 1.18 nu i december och rullskidintervallerna 1 min sämre än förra hösten och nu sista gången 1.28 på rundan. Jag förstår nu att hjulet måste ha bromsat för så sakta ska det inte gå att åka.

Jag skall ringa till Elpex i nästa vecka och höra vad de säger, tycker även att höger framhjul slitits snett ovanligt fort.

 

ps. knappast marwekvalitet - 19 år utan problem

PU-hjulen blir mycket långsammare i kyla så där kan du ha en stor del av försämringen i tid på dina rundor.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Åldras rosa hjul eller vad kan det vara att mina rullar så dåligt trots 15-20 grader varmt. Köpte dem i aug 2016 och den hösten gick de bra och även hyfsat bra även på vintern, när jag åkte på en bana fram och åter på cykelbanan. Under 2017 hyfsat bra, men framåt hösten sämre och riktigt dåligt innan ett hjul gav upp. Gjorde ett test nu i veckan med det gamla hjulet fastlimmat med stålepoxi och de rullade dåligt redan från start. Rundan tog 58 min mot ca 50 min i motsvarande temperatur (bästanotering 45 min i +25) och är ca 11 km lång. Visserligen försämras man över tid, men så dålig har jag inte blivit. Så min undran är om rosa PU påverkas och ger sämre rull med tiden även i varmare temperaturer ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...