Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klarälvsloppet


Blohm87

Recommended Posts

  • Replies 140
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bara att muddra trådarna här på forat ;)

. Slipa på backspärrarna

. Sätta backspärrshjulen fram

. Demontera hjul och rengör all smuts med sprit

. PTFE-olja eller litium-fett

. Keramiska lager (verkar vara överkurs)

. Slipa stavspetsarna (kan själv rekommendera Clas Ohlsons diamantbryne med grov och fin sida, go tyngd i den)

. Jämn viktfördelning på alla fyra hjulen

. Tempoloppshjälm

. Speedsuit

. Spoilers på vaderna

. Clostebol på läpparna

. EPO, nej där blev det dikeskörning :D

Link to comment
Share on other sites

Men utan skärmar ser snabbare ut , dessutom ett par sportsolglasögon och sedan ser det åtminstone snabbt ut på startlinjen...

 

Skämt åsido så är rengöringen och de keramiska lagren ordnade pga utslitna gamla lager.

Flytta hjulen låter också enkelt...

 

Klarälvsloppet låter roligt, man lär väl inte bli varvad heller som på så många andra lopp...

Link to comment
Share on other sites

Bakre skärmarna är bra för att skapa downforce, då klarar man kurvorna i högre fart :)

Det är lite intressant att jämföra rullskidor med eller utan skärmar. Teoretiskt sett borde skärmarna hjälpa till att ge skidorna bättre balans - är det så i verkligheten också ? (jfr en pinne med eller utan tyngder i båda ändarna, vilken är lättast att balansera, jo den med tyngderna)

Link to comment
Share on other sites

Det är lite intressant att jämföra rullskidor med eller utan skärmar. Teoretiskt sett borde skärmarna hjälpa till att ge skidorna bättre balans - är det så i verkligheten också ? (jfr en pinne med eller utan tyngder i båda ändarna, vilken är lättast att balansera, jo den med tyngderna)

Du är avslöjad. Volevodin är ett alias för Stephen Hawking.

Link to comment
Share on other sites

Du är avslöjad. Volevodin är ett alias för Stephen Hawking.

Jag menar att "the end of the world" kommer att inträffa om rullskidåkarna börjar köra utan skärmar. :rolleyes:  Obs detta är skrivet innan jag dog och jag tackar min käre vän Volevodin för att han publicerar detta  :wub: 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har ett par alpina sca (vita med röd text) klassiska rullskidor. Är 2:or men står ingen siffra på sidan av hjulen. Får man åka med dom på klarälvsloppet?!

 

 

Det står enligt nedan på Klarälvsloppets hemsida i PM.

Och då främst denna skrivning:

Vi rekommenderar att man som arrangör bara godkänner hjul som har någon typ av tryckt markering på hjulen.

 

 

Hjul/skidor

Tävlingen följer Svenska Skidförbundets rekommendationer gällande träningshjul vid rullskidtävlingar.

Ur SSFs arbetsgrupp för rullskidors rekommendationer:

  • Vi rekommenderar att man som arrangör bara godkänner hjul som har någon typ av tryckt markering på hjulen. Detta för att som arrangör slippa diskussioner med åkarna kring godkännandet. Det finns hjul som är helt omarkerade men dessa har i regel några år på nacken, sedan flera år tillbaka har alla seriösa rullskidstillverkare tydliga markeringar på hjulen som visar vilket rullmotstånd de har.
  • I listan nedan står alla godkända hjul från respektive fabrikat. T.ex. under Swenor så står det 2, 3 eller 4. Vanliga standardhjul är då markerade med en ”2”, sen finns det trögare hjul som heter 3 eller 4, de går långsammare, men de är också godkända för att tävla på.
  • Fler fabrikat än de här nedan kan tillkomma efter hand.
 

Hjulfabrikat

Märkning

Övrig information

Swenor

2, 3 eller 4

Svarta gummihjul

Elpex

2, 3 eller 4

Svarta gummihjul och rosa PU-hjul

Skigo

2 eller 3

Svarta gummihjul

Swix

2 eller 3

Svarta gummihjul

Marwe

0, 6 eller 7

Svarta gummihjul

Ski Skett

L, P eller 2

Svarta och blåa hjul

AE Roller Ski

2

Svarta gummihjul

Kontroll sker före start och efter målgång. Minst ett hjul på varje skida måste vara utrustat med backspärr.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Funderar starkt på att köra, blir premiär i sådana fall. Har ett par frågor som Ni som kört innan kanske kan svara på.

Hur pass vindutsatt är banan, om det är styv kuling, blir det en plåga då, eller märker man knappt av det?

Hur är asfalten? är den bra (typ cykelbana) hela vägen?

Gör man något åt banan innan, typ sopar, kan ju vara såp-halt om det ligger löv på banan och det är fuktigt!

Link to comment
Share on other sites

Banan är vindutsatt, om det blåser från syd kommer det bli ett jobbigt lopp och om det blåser nord ganska lättåkt.

 

Asfalten är på en del sträckor omlagd och det har även kompletterats nu i sommar. Finns dock fortfarande ställen som man inte kan stå och sova utan får hålla koll. De var bitvis utmärkta med grön färg (gräs) häromveckan.  ;) 

 

De kommer nog sopa av gräs och löv, tror de gjorde det ifjol om jag minns rätt?

 

Det är så platt som ryktet säger. Och det är jobbigt att staka utan att vila i 9 mil!

Man kan nog jämföra banan med sträckan Hökberg-Eldris på Vasaloppet minus utförsbackarna.

 

Tror det blir en trevlig tur ändå!  :) 

Link to comment
Share on other sites

Går det lättare med backspärren på framhjulen? Kanske ännu en promille för mig som snart ska ha tävlingspremiär...

Jag har ännu aldrig gått över 20 på träning så dessa hastigheter låter utopiska...

Polaren testade sätta sina bakhjul fram, men eftersom han hade slitit in bakhjulen genom att ha dem bak och därmed slita mer på axlarna, gick det klart trögare med bakhjulen fram... Så teorin behöver inte fungera i praktiken...
Link to comment
Share on other sites

Vaknar upp nu idag med 38,5 graders feber och halsont från helvetet. Skit också får se om det hinner släppa tills söndag. Någon som har någon superkur?

Jag brukar köra med Great Earths C-vitamintabletter, med start omedelbart på morgonen. Eftersom det är fördröjd effekt max 3 st/dag, morgon, mitt på dagen, kväll. Fast du måste bli av med halsontet före söndag, annars är en start inte att rekommendera.

Lite snuva och feberfri är inte så farligt, men halsont är inte att leka med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...