Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Slipa sickel?


stu

Recommended Posts

När jag själv sicklar (händer inte så ofta eftersom jag är glad motionär - har dock tänkt att det ska bli oftare!) så tar det tid och är ett rackarns slit. När mina nya skateskidor preparerades så såg det dock ut att gå hur lätt som helst att sickla, nått enstaka drag och sen var det klart där i verkstan på skidbutiken. Dom slipade sin sickel i nån grej i bänken, hur ska man själv se till att få sickeln lite vassare? (och som sagt, motionsnivå-ambitioner)
Link to comment
Share on other sites

Sätt fast ett slippapper (P 80- 120) i bänken och dra sickeln några ggr över(kom ihåg att hålla den plant bara) så går det lättare. Har du mera pengar så fins det ju en sickelslip från toko att köpa, men det går fint med slippapperet. ;)
Link to comment
Share on other sites

Ett par drag med en stålsickel funkar. Nackdelen är dock att man slipar dem aningens rund och att man kan få småhack i dem om man inte är uppmärksam så helt bra blir det inte. En sickelslip eller en fin liten hyvel ger bättre resultat.

 

köp en ny sikel som är lite dyrare tex redcreek eller erkis koromantslipade. eller en sikelslip.

Redcreeks är bra men den bli slö den med även om den håller bättre än tex Intersports egna plastbit.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det inte alla som har en överhandsfräs, men resultatet blir suveränt. Jag spänner fast fräsen underifrån och arbetar med sickeln ett drag. På så sätt har jag 3-4 sicklar som jag slipar upp vid ett tillfälle. De blir ju slöa ganska direkt.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...