Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träning för Vasaloppet 2019


MC Hammer

Recommended Posts

He he... nej det är nog ingen risk att jag kommer att överskatta träningens effekt. Börjar man närma sig 60 så får man vara glad om ökad träning innebär att man behåller samma nivå något år till. Men det som förmodligen skulle ge störst resultat för mig är om jag lyckades träna hela året. I år fick jag till ett par pass på rullskidor och det var allt mellan maj och till snön kom i december. Sedan har det blivit 45 mil skidor och det är ju inte så mycket det heller.

 

En intressant reflektion jag gjorde när jag satt och kollade gamla rullskidpass i Runkeeper var att jag hade överlägset bäst tid när jag åkte i april direkt efter skidsäsongen. Om man skulle börja skidträningen på den nivån skulle nog utgångsläget vara ett annat. I år siktar jag på att kunna hålla 15 km/h i minst 15 km på rullisarna  :)

 

/Mats

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 203
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har också konstaterat att konditionsnivån är hög direkt efter skidsäsongen och att man presterar bra även i andra idrotter, som man inte tränat på hela vintern. Även om jag fortsätter att träna på med annan träning har jag svårt att behålla den höga konditionsnivån som under skidsäsongen. Det tyder på att vinterträning, där man använder både armar och ben, är ett utmärkt sätt att träna kondition.

Eftersom jag inte tillhör stakarna vet jag inte om enbart stakning ger samma konditionshöjande effekt. Jag har på senare år inte lyckats behålla den höga vårnivån på konditionen, men det kanske inte är nödvändigt, kanske bra om man går ner lite för att sen höja upp sig framemot skidsäsongen.

Link to comment
Share on other sites

Klassisk diagonalåkning är nog svårslaget som konditionsträning. Jag har satsat mycket på stakträning i år och det märks när backen blir för brant. Tar fort slut och särskilt i benen. Har åkt ett par dagar nu i kärv nysnö med mycket diagonal. Orkar inte alls lika mycket som då jag mest står och stakar.

 

Mats

Link to comment
Share on other sites

Helt klart är all träning bra och kontinuitet är basen i att hålla.

Ökning ger risk för skador och energilöshet (övertränad?).

Så snabbt igång igen och åtminstone hålla en grundnivå på stakträning via rullskidor är min melodi.

Pullups och dips gör jag redan och tänker lägga till situps för helhetens skull.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...