Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rapport: Stålsicklat eller stenslipat?


Niklas

Recommended Posts

Lite hårklyverier... du menar väl 39:a? Eller har du koll på om Constantin från Italien kör sicklat ovallat?

Jag var ju fräck nog att svara med fler frågor senast' date=' så det är väl inte mer än rätt att jag avlivar dem nu, för jag har precis fått bekräftat att årets 39e-plats var med stålsicklat, rillat och utan glidvalla, så det är väl säkraste uppgiften idag på hur nära eliten man kan ligga med sådan skidpreparering.

 

(Fjolårets 34e-plats var egentligen också stålsicklat, rillat och utan glidvalla, men där fanns en liten osäkerhet på om någon glidvalla från senaste vallningen kunde finnas kvar i belaget efter stålsicklingen.)[/quote']

Japp o de 38 framförvarande åkte på ngt annat eller hade en bättre dag.. ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply
... testet var gjort med glidtest apparat' date=' ...[/quote']

... Vad mäter en glidtestapparat? ...

... den mäter både tid och hastighet (km/h) ...

Om apparaten: Nån som kan beskriva eller ge länk till nån websida om hur en sån fungerar? Är det dyra grejer?

 

Har kommit fram flera intressanta upplysningar här nyligen. Det skall bli intressant att se om det formar sig till någon alltmer tydlig helhetsbild med tiden.

 

Du har självklart helt rätt. Har man 10 egna par att ta hand om blir det inte tid över för massa fånig träning. Tycker väl som jo att man ska prioritera det som man själv tycker är roligt. Själv tycker jag det "rockar fett" när man får suga i sig lite fluorvallor. Träning är däremot bara något nödvändigt ont - om ens nödvändigt...

Jo det är en seglivad myt att man måste träna för att bli duktig skidåkare. Faktum är att det räcker att dra kraftigt och resolut med en stålkam över musklerna några gånger per säsong så skall du se att det går undan på Vasaloppet sedan...;)

 

Japp o de 38 framförvarande åkte på ngt annat eller hade en bättre dag.. ;-)

Kan ju rentav hända att någon av dem dessutom var en bättre skidåkare också? Jag har hört att det skall ha en viss betydelse även vad man har ovanpå skidorna. ;)

Link to comment
Share on other sites

DOm ligger väl på ca 5.000kr, man har två reflexpinnar en mottagare på foten och en display på handen. Sätter ut pinnarna säg med 10meters avstånd, mätningen startar vid första å slutar vid andra å då får man tid och hastighet på klockan på armen.

 

sport skrev:

Niklas skrev:

sport skrev:

... testet var gjort med glidtest apparat, ...

 

... Vad mäter en glidtestapparat? ...

 

... den mäter både tid och hastighet (km/h) ...

 

Om apparaten: Nån som kan beskriva eller ge länk till nån websida om hur en sån fungerar? Är det dyra grejer?

Link to comment
Share on other sites

Japp o de 38 framförvarande åkte på ngt annat eller hade en bättre dag.. ;-)

Tänk dom dryga 15 000 som han hade efter sig!! Ganska många som hade en dålig dag :(

För att komma 39 måste man nog ha både extremt bra utrustning, bättre fysik än de flesta och en bra dag. (...tycker i alla fall jag, som ser det hela ur ett led 3-perspektiv. :) )

Link to comment
Share on other sites

DOm ligger väl på ca 5.000kr, man har två reflexpinnar en mottagare på foten och en display på handen. Sätter ut pinnarna säg med 10meters avstånd, mätningen startar vid första å slutar vid andra å då får man tid och hastighet på klockan på armen.

 

sport skrev:

Niklas skrev:

sport skrev:

... testet var gjort med glidtest apparat, ...

 

... Vad mäter en glidtestapparat? ...

 

... den mäter både tid och hastighet (km/h) ...

 

Om apparaten: Nån som kan beskriva eller ge länk till nån websida om hur en sån fungerar? Är det dyra grejer?

http://www.oslosportslager.no/product/2778/8051/421218/Star_Chronotest_Fartsm%E5ler.html ska finnas en enlkare variant också. men hittar den inte.

Link to comment
Share on other sites

Inte vad jag vet har aldrig tänkt på det. Timer/Datumdisplay, 60min. Digital stoppur,i 1/100 sek.Utrustat med mellantidsfunktioner, Vattentät boett samt knappar, Specialmodell: Start och Stoppfunktion med magneter.Cross Country Timing System , så står det på Bruksanvisningen + hur den används.
Link to comment
Share on other sites

Inte vad jag vet har aldrig tänkt på det. Timer/Datumdisplay, 60min. Digital stoppur,i 1/100 sek.Utrustat med mellantidsfunktioner, Vattentät boett samt knappar, Specialmodell: Start och Stoppfunktion med magneter.Cross Country Timing System , så står det på Bruksanvisningen + hur den används.

måste va nått som inte är bra för den är ju jäkligt billig jämfört med andra produkter men ingen som anväder dem ändå.

Link to comment
Share on other sites

Bra diskussion och ett stort tack till er som skrivit rapporten. Några kommentarer:

En del tycker att det inte är vetenskapligt men jag tycker många av testerna är väldigt seriösa och spridningen är i sig väldigt intressant. De ideala vore ju om alla skidåkare ( eller väldigt många - helst flera hundra) testade både stenslipat/ stålsicklat och även om ingen testade strikt vetenskapligt så skulle nog de flesta hålla med om att sammanställningen av alla resultaten från de testerna skulle ge betydligt mer säkra resultat än en vetenskaplig test med rimliga kostnader.

 

Själv testar jag gärna men jag tycker att jag är för alldeles för dålig på att valla och sickla för att det skall vara meningsfullt utom möjligen som del i en masstest, där just styrkan snarare är att kvaliteten på vallarna är ojämn. Däremot så skulle jag mkt gärna ställa upp på en test i Torsby Skidtunnel om jag fick blindtesta proffsvallade och proffsicklade skidor. Istället för, eller som komplement till att mäta hastighet/längd så skulle jag vilja mäta tid och puls per varv. Detta för att inte bara få veta vilka skidor som glider bäst i en viss hastighet i en viss nedförsbacke utan vilka som ger bäst tid under ett långlopp. Testen skulle kunna utföras så att jämngoda par av åkare med ungefär samma vikt åkte ihop under 6-10 varv för att sedan byta skidor med varandra under vätskepauserna. Ett par skall givetvis vara stålsicklat och ett stenslipat och ingen av åkarna skulle veta hur skidorna, som givetvis måste vara av samma märke, är preparerade. För att verkligen testa hur glidet påverkas i slutet av långlopp bör testet gärna vara lika långt som VL. Skidorna bör givetvis vara utan fästvalla. Om ngn mot förmodan ;-) kan ställa upp med att låna ut skidor enligt ovan och vara med som testledare så kan jag ställa upp nästan när som helst under året.

Link to comment
Share on other sites

... test i Torsby Skidtunnel

Ett test just i Torsby-tunneln är för mig bara av ringa intresse, eftersom jag troligen aldrig kommer att tävla under de specifika förhållanden som är där. Men som indikation på hur man ska valla (eller inte) för just skitig sockrig konstsnö - jo vars.

Link to comment
Share on other sites

... test i Torsby Skidtunnel

Ett test just i Torsby-tunneln är för mig bara av ringa intresse' date=' eftersom jag troligen aldrig kommer att tävla under de specifika förhållanden som är där. Men som indikation på hur man ska valla (eller inte) för just skitig sockrig konstsnö - jo vars.[/quote']

ja tunneln är ju väldigt olika beroende på när man ärdär tid på dagen antal åkare m.m. hur gammal snön är. har inte varit samma före någon gång när ja åkt. och tyvärr så beter sig denna snö inte riktigt som snö man tävlar på.

 

 

sen är ju glid väldigt subjektivt, jag har här läst tex att man har åkt på stålsiklat och glidit om alla.

 

byt ut det om helt utan flour parafin, pulver eller hf valla och alla gånger har dom berättat att dom har haft överlägset glid. det är inte lätt det här med skidglid. det finns heller ingen bra backe att glidtesta i i tunneln heller.

 

en parameter som är intressant i skidglid om du testar skateskidor sen kommer en tjomme och åker med klassiska i "ditt" spår så genast är du kanske du får 1-2 tiondelar sämre tid. skillnaden mellan superskidor och motionär är någon tionondek på 2-5 sek.glidtid.

Link to comment
Share on other sites

skillnaden mellan superskidor och motionär är någon tionondek på 2-5 sek.glidtid.

Vid ungefär vilken hastighet (+ ev andra förhållanden) anser du att den skillnaden gäller?

 

När jag jämförde skillnad mellan ett stålsicklat och ett stenslipat+glidvallat skidpar i kallföre i vintras var det som störst (och riktigt stor) skillnad mellan mina två par vid låga hastigheter och med lite nysnö i spåret, medan det kunde vara nån tiondels sekund på ca 25 sekunders glid i högfart i brantare backe.

Link to comment
Share on other sites

... test i Torsby Skidtunnel

Ett test just i Torsby-tunneln är för mig bara av ringa intresse' date=' eftersom jag troligen aldrig kommer att tävla under de specifika förhållanden som är där. Men som indikation på hur man ska valla (eller inte) för just skitig sockrig konstsnö - jo vars.[/quote']

ja tunneln är ju väldigt olika beroende på när man ärdär tid på dagen antal åkare m.m. hur gammal snön är. har inte varit samma före någon gång när ja åkt. och tyvärr så beter sig denna snö inte riktigt som snö man tävlar på.

 

 

sen är ju glid väldigt subjektivt, jag har här läst tex att man har åkt på stålsiklat och glidit om alla.

 

byt ut det om helt utan flour parafin, pulver eller hf valla och alla gånger har dom berättat att dom har haft överlägset glid. det är inte lätt det här med skidglid. det finns heller ingen bra backe att glidtesta i i tunneln heller.

 

en parameter som är intressant i skidglid om du testar skateskidor sen kommer en tjomme och åker med klassiska i "ditt" spår så genast är du kanske du får 1-2 tiondelar sämre tid. skillnaden mellan superskidor och motionär är någon tionondek på 2-5 sek.glidtid.

0.2 sek tapp på 2 eller 5 sek är stor skillnad. Hur skulle du ange i %?

Glidtest av skejtskidor i (klassiska) spåret blir bara relevant då man åker i just spåret.

Mesta tiden körs utanför spåret där förhållandet kan vara ganska annorlunda. Dessutom har man hela tyngden plus frånskjutskraften på en skida i taget. Testas ändå skejtskidor på samma sätt som klassiska?

Link to comment
Share on other sites

Ett test just i Torsby-tunneln är för mig bara av ringa intresse' date=' eftersom jag troligen aldrig kommer att tävla under de specifika förhållanden som är där. Men som indikation på hur man ska valla (eller inte) för just skitig sockrig konstsnö - jo vars.[/quote']

ja tunneln är ju väldigt olika beroende på när man ärdär tid på dagen antal åkare m.m. hur gammal snön är. har inte varit samma före någon gång när ja åkt. och tyvärr så beter sig denna snö inte riktigt som snö man tävlar på.

 

 

sen är ju glid väldigt subjektivt, jag har här läst tex att man har åkt på stålsiklat och glidit om alla.

 

byt ut det om helt utan flour parafin, pulver eller hf valla och alla gånger har dom berättat att dom har haft överlägset glid. det är inte lätt det här med skidglid. det finns heller ingen bra backe att glidtesta i i tunneln heller.

 

en parameter som är intressant i skidglid om du testar skateskidor sen kommer en tjomme och åker med klassiska i "ditt" spår så genast är du kanske du får 1-2 tiondelar sämre tid. skillnaden mellan superskidor och motionär är någon tionondek på 2-5 sek.glidtid.

0.2 sek tapp på 2 eller 5 sek är stor skillnad. Hur skulle du ange i %?

Glidtest av skejtskidor i (klassiska) spåret blir bara relevant då man åker i just spåret.

Mesta tiden körs utanför spåret där förhållandet kan vara ganska annorlunda. Dessutom har man hela tyngden plus frånskjutskraften på en skida i taget. Testas ändå skejtskidor på samma sätt som klassiska?

allt test av glid sker på skateskidor, specialbygda testskidor. man testar alltid glid till en klassisk tävling med skate skidor mycket lättare..

när det väl är skate tävling testar du aldrig glid i cronotest med tävlingsparen utan där kör man på känsla..

 

 

har inga tider i huvudet för % uträkning

Link to comment
Share on other sites

Har inte igentligen lust att delge mina tester av stålsicklat mot stenslipp+tävlingsvallning men känner att det nog är läge att göra det nu.

 

Vallning på Test skida 1 Grund HF 8 sen BDHF 8 och toppat med FC10 och en helt vanlig stenslip med 2+3mm rak swix i draget. Test skida 2 stålsicklat enl kuzmin metod + 2+3mm rak swix. Testet gjordes i blött före på 15km. testet var gjort med glidtest apparat, testskidorna serienummer brevid varandra. Seriösare testmetod går nog inte att göra för att få fram det verkliga resultatet.

 

Det ända jag vill få fram var att pulver vallningen var överlägset bäst hela tiden. Samt att enligt mitt öga var ansamlingen av skit likvärdig på båda skidor efter test. Vilket igentligen var en överraskning för mig. Det enda som förmodligen hade stoppat skiten skulle vart diesel.

 

Kom gärna med era synpunkter,

Härligt med nya test i vårvärmen. Jag förstår att du håller till i Kirunatrakten eller motsvarande där det fortfarande finns snö, åtminstone lite längre upp på fjället.

* Var gjorde du ditt test ?

(Jag var själv över till Narvik för någon vecka sedan och höll föredrag så jag kunde själv konstatera att det på höjderna ovanför Kiruna fortfarande fanns gott om snö.)

 

Det var synd att du inte redovisade testet enligt de regler vi kom överens om, men ditt test är ändå mycket intressant eftersom resulatet ju avviker relativt kraftigt mot vad de andra testarna kommit fram till. Kan det bero på att det gjordes under helt andra (värme) förhållanden ? Vi måste absolut testa mera under dessa förhållanden nästa vinter OCH redovisa för att se om vi kommer till samma slutsats.

 

Jag tycker att det du skriver Sport är så intressant att jag föreslår följande:

 

** Du och jag gör ett GEMENSAMT test (eller flera gemensamma tester) nästa vinter .

Jag stålsicklar mina gamla Vasaloppsskidor (som jag nu bl.a. åkt 5 Vasalopp på de senaste två åren) och du "elitvallar" ditt favoritpar och vi använder din speciella utrustning att mäta glidtid. Vi åker gemensamt en kortare slinga (t.ex. 1-2 km.) och mäter glidtid varje varv. Vi byter skidor med jämna mellanrum så att vi lite eliminerar den faktor att vi själva påverkar (försöker påverka) i någon riktning. Jag föreslår att vi åker minst 50 km. på detta vis och gärna 90 km. om vi båda orkar (men det skall vi väl göra i äkta Moraman anda (Obs vitsen) ).

 

** Accepterar du mitt förslag på gemensamt test ?

 

 

Jag har en ganska perfekt plats på Ormberget i Luleå att göra testet på men är så intresserad av detta att jag nog kan ta mig en tur t.ex. även till Kirunatrakten.

Om du accepterar att komma till Luleå får du givetvis bo och äta hos mig.

 

Slutlig anmärkning: Om du vill fortsätta att behålla din anonymitet så lovar jag att aldrig avslöja den för någon.

Link to comment
Share on other sites

En fråga till Sport, som jag glömde senast:

 

Har du fått liknande resultat i andra fören också eller redovisade du det resultat du gjorde just för att det avvek extra mycket från vad som diskuterats här tidigare?

 

Är nyfiken på om skillnaden beror p g a skillnder i struktur eller valla eller båda. (D v s hur skulle resultatet ändras om även de stålsicklade skidorna glidvallades med samma glidvalla?)

 

Men nu skall jag försöka komma mig i säng innan Dunderklumpen loggar in... =)

Link to comment
Share on other sites

Har inte igentligen lust att delge mina tester av stålsicklat mot stenslipp+tävlingsvallning men känner att det nog är läge att göra det nu.

 

Vallning på Test skida 1 Grund HF 8 sen BDHF 8 och toppat med FC10 och en helt vanlig stenslip med 2+3mm rak swix i draget. Test skida 2 stålsicklat enl kuzmin metod + 2+3mm rak swix. Testet gjordes i blött före på 15km. testet var gjort med glidtest apparat' date=' testskidorna serienummer brevid varandra. Seriösare testmetod går nog inte att göra för att få fram det verkliga resultatet.

 

Det ända jag vill få fram var att pulver vallningen var överlägset bäst hela tiden. Samt att enligt mitt öga var ansamlingen av skit likvärdig på båda skidor efter test. Vilket igentligen var en överraskning för mig. Det enda som förmodligen hade stoppat skiten skulle vart diesel.

 

Kom gärna med era synpunkter,[/quote']

Härligt med nya test i vårvärmen. Jag förstår att du håller till i Kirunatrakten eller motsvarande där det fortfarande finns snö, åtminstone lite längre upp på fjället.

* Var gjorde du ditt test ?

(Jag var själv över till Narvik för någon vecka sedan och höll föredrag så jag kunde själv konstatera att det på höjderna ovanför Kiruna fortfarande fanns gott om snö.)

 

Det var synd att du inte redovisade testet enligt de regler vi kom överens om, men ditt test är ändå mycket intressant eftersom resulatet ju avviker relativt kraftigt mot vad de andra testarna kommit fram till. Kan det bero på att det gjordes under helt andra (värme) förhållanden ? Vi måste absolut testa mera under dessa förhållanden nästa vinter OCH redovisa för att se om vi kommer till samma slutsats.

 

Jag tycker att det du skriver Sport är så intressant att jag föreslår följande:

 

** Du och jag gör ett GEMENSAMT test (eller flera gemensamma tester) nästa vinter .

Jag stålsicklar mina gamla Vasaloppsskidor (som jag nu bl.a. åkt 5 Vasalopp på de senaste två åren) och du "elitvallar" ditt favoritpar och vi använder din speciella utrustning att mäta glidtid. Vi åker gemensamt en kortare slinga (t.ex. 1-2 km.) och mäter glidtid varje varv. Vi byter skidor med jämna mellanrum så att vi lite eliminerar den faktor att vi själva påverkar (försöker påverka) i någon riktning. Jag föreslår att vi åker minst 50 km. på detta vis och gärna 90 km. om vi båda orkar (men det skall vi väl göra i äkta Moraman anda (Obs vitsen) ).

 

** Accepterar du mitt förslag på gemensamt test ?

 

 

Jag har en ganska perfekt plats på Ormberget i Luleå att göra testet på men är så intresserad av detta att jag nog kan ta mig en tur t.ex. även till Kirunatrakten.

Om du accepterar att komma till Luleå får du givetvis bo och äta hos mig.

 

Slutlig anmärkning: Om du vill fortsätta att behålla din anonymitet så lovar jag att aldrig avslöja den för någon.

Hallå

 

Ja testet gjordes i början på april då det fortfarande var gott om snö. Så jag håller ju till en bra bit från kiruna å luleå. Jag hade tyvärr inte koll på erat sätt å redovisa tester. Visst kunde vi göra sådanna tester men vinter kalendern har en tendens att helgerna inte räcker till. Men jag kommer själv att arrangera sådanna tester med hjälp av andra för att det ska gå fortare, någon gång under vintern, dock har vi igentligen inga intressen av att testa så långt som 50-90km. Men visst är det roligt att testa olika saker.

 

Dock vill jag fortfarande mena att det bästa är och ha 2par testskidor skidor som vallas upp vid test och inte egna skidor.

 

Men visst skulle det visa att det finns en helg över i vinter, vilket är en liten risk, men i så fall hör jag av mig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...