Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2020


Volevodin

Recommended Posts

Tja, ungefär så, startade i led 1 eftersom jag kom 464 eller något sådant ifjol. Så målsättningen var topp 500, fast dåligt med snöträning och inget lopp innan gjorde att jag inte hade någon aning om formen. Stod typ i mitten av 1:an, backen upp gick varken bra eller dåligt, tänkte vem har högtalare och låter..., det var Modin och hans entourage som åkte längst till vänster, vi höll jämna steg. Ser med facit i hand att jag var strax över 600 i Smågan och hela vägen in, kom 601..., skidorna gled bra, men i Risbergsbacken när jag började avancera så gick ena stavspetsen, tänkte att det kan nog gå för snön vräkte ner just då, men sedan någon km längre bort gick andra och det blev grundare med lössnö ovanför isbädden, gick inte att staka uppför då, blev tvungen att börja saxa. Gestrikeservice dök upp en bit bort mellan Risberg och Evertsberg, fick tag på ett par 2,5cm kortare stavar av udda sort som jag kan välja att behålla eller Swisha 250kr..., första uppförsbacken, trodde dom skulle vika sig, men dom höll och man vande sig eller blev kanske svag..., syns även i Volvofilmen hur dom böjer sig:). Lite surt, blev slagen av ett par tre kompisar som jag nog hade rått på, blev även lite hindrar av Modin på slutet när jag inte fick åka om utför..., men jag TROR inte jag hade kommit topp 500 ändå, typ 530 så då gör det det lite mindre surt, fast man vet ju aldrig, kände mig stark och avancerade när det började strula med stavspetsarna.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 136
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nyfiken på vilka trugor det var? Jag blev också av med båda mina spetsar på VL(Swix 97L). Blev av med en sista träningspasset innan VL också. Swix trugor, både 97L och Carbon Paw verkar vara av rent bedrövlig kvalité då jag hittills i år haft 5 trugor som gått sönder. Funderar på att limma dit rex-trugor istället
Link to comment
Share on other sites

Tur att man inte åkte, då hade det kanske varit en till "skadeskjuten" skidåkare. Ni som åkte var det så svårt i nedförsbackarna som det verkar på bilderna ? Det hade varit intressant med en video från Öppet Spår, då det det gick mycket fortare och ingen lössnö.

 

En del av stillbilderna på slutet är från ÖSS. Jag känner igen islänningen från akuten i Mora...

Link to comment
Share on other sites

Nyfiken på vilka trugor det var? Jag blev också av med båda mina spetsar på VL(Swix 97L). Blev av med en sista träningspasset innan VL också. Swix trugor, både 97L och Carbon Paw verkar vara av rent bedrövlig kvalité då jag hittills i år haft 5 trugor som gått sönder. Funderar på att limma dit rex-trugor istället

Swix stora svarta trugor, dom man limmar på, en klubbkompis bröt också två swixspetsar, fast stora skruv, spetsarna är för långa om det är isigt under, ytterligare en annan kompis bröt sina stora swix på öppet spår måndag
Link to comment
Share on other sites

Swix stora svarta trugor, dom man limmar på, en klubbkompis bröt också två swixspetsar, fast stora skruv, spetsarna är för långa om det är isigt under, ytterligare en annan kompis bröt sina stora swix på öppet spår måndag

Jag bröt också en spets på swix stora 97l truga (tbs). Fick en ny i mångsbodarna men det bytet tog säkert 5 min trots att det inte var någon kö. Nästa vasalopp kommer jag ha med extratruga. 

Link to comment
Share on other sites

Vad gjorde du på akuten ?

Röntgade och gipsade högerbenet. Halkade på parkeringen före start, bröt fotleden och vred sönder knät. Provade att starta eftersom sjukvårdarna trodde det var en stukning, men vände efter 300m eftersom jag inte kunde styra. Var i Mora bara två timmar efter start, det är PB med 4 timmar.  

Link to comment
Share on other sites

Röntgade och gipsade högerbenet. Halkade på parkeringen före start, bröt fotleden och vred sönder knät. Provade att starta eftersom sjukvårdarna trodde det var en stukning, men vände efter 300m eftersom jag inte kunde styra. Var i Mora bara två timmar efter start, det är PB med 4 timmar.  

 

Tråkigt att höra, hoppas du läker bra och är tillbaka nästa år!

Väldigt vårdslöst av VL att inte sanda, det var ju såphalt överallt. 

Link to comment
Share on other sites

Speciellt med all snö som kom och dolde isfläckarna... jag vet fler som hade skelettbrott som följd av halka... förutom alla med blåmärken...

 

Jag tycker att alla de som fick sådan skada att de fick avbryta borde ersättas med ny startplats, minst de med behandlat benbrott!

Link to comment
Share on other sites

Mitt första riktiga 90 km-Vasalopp. Jag halkade omkull när jag kom ut ur bussen, men det gick bra. Jag kände mig sedan som den ende på startområdet som inte redan var insatt i hur allting går till där före start, vad som bör göras och när och hur det bör göras etc., men förstår så klart att det fanns fler.

   När starten gått och jag stakat fram från led 10 till elitledet kom jag på "Jäklar! Chipet blev kvar i påsen, med grejerna som ska skickas till Mora!" En funktionär fick höra det och rekommenderade mig att kila in på race office och få ett nytt chip, vilket jag gjorde. Tillbaka till skidorna och ikapp den stora proppen vid vägövergången och backen. I backen och till viss del på myrarna mot Smågan och Mångsbodarna hämtade jag upp mig en del i startfältet genom att växla mellan olika spår.

   I Risbergsbackarna kände jag mig trött. Vallan tyckte jag inte fungerade så himla bra, varken glidet eller fästet, så jag lämnade in skidorna för vallaförbättring vid flera av kontrollstationerna. Vid Evertsberg och Oxberg hade jag krafter kvar och kämpade på friskt. Irriterande med all plogning i nedförsbackarna. Jag väntade i stället in tillfällen och valde ut delar av spårbädden som gjorde det möjligt att åka med skidorna så rakt som möjligt, för att tjäna fart och kraft.

   Men i Hökberg var jag alldeles slut, och med de dåliga möjligheterna (spår/valla) till bra diagonalåkning var jag orolig att jag inte skulle hinna till Eldris före reptiden. Men motiverad av att det efter Eldris inte fanns något mer rep kämpade jag vidare och klarade det med en halvtimmes marginal. Kom i julstämning i Eldris, som i det anländande mörkret var så vackert med all nysnö och marschaller m.m. De sista nio kilometerna mot Mora tog jag det lugnt och förlorade en del platser. Men mitt mål var bara att komma i mål och det klarade jag! - dock 1 h 40 min sämre tid än den jag hade på Öppet spår 2019.

 

Dagarna närmast efter Vasaloppet hade jag en viss placering i resultatlistorna och i ett mejl jag fick från Vasaloppet. Men nu, någon vecka senare, har jag åter tittat i resultatlistan och fått se att jag sedan dess fått ett steg sämre placering än tidigare. Man har inte kunnat svara mig vad det beror på (Var inte sur över det men nyfiken, så jag frågade). Jag antar att alla omkring mig i resultatlistan råkat ut för samma sak. Är det någon som har en teori om förklaringen?

Link to comment
Share on other sites

Swix stora svarta trugor, dom man limmar på, en klubbkompis bröt också två swixspetsar, fast stora skruv, spetsarna är för långa om det är isigt under, ytterligare en annan kompis bröt sina stora swix på öppet spår måndag

Köper inte riktigt att spetsarna är för långa, snarare Swix som har en skitprodukt. Rullholkar håller ju trots asfalt, har dessutom aldrig haft det problemet med Skigo. Har även dragit två Swix lössnötrugor då hela plastvingen lossnar om det finns lite skare/hårdare yta som man stakar igenom. Undrar nästan om tanken med TBS är att man ska ha med sig ett knippe trugor och byta trugmodell efter hur snöförhållandena ändrar sig längs banan

Link to comment
Share on other sites

Jag tappade en spets ur en KV+-truga för ett par år sedan, men i mitt fall så tror jag att det berodde på att jag hade värmt sönder trugan när jag monterade den. Efter det så har jag varit mycket försiktig med värme när jag byter trugor. Och numer så kör jag för övrigt med KV+ skruvtrugor.

 

Köper inte riktigt att spetsarna är för långa, snarare Swix som har en skitprodukt. Rullholkar håller ju trots asfalt, har dessutom aldrig haft det problemet med Skigo. Har även dragit två Swix lössnötrugor då hela plastvingen lossnar om det finns lite skare/hårdare yta som man stakar igenom. Undrar nästan om tanken med TBS är att man ska ha med sig ett knippe trugor och byta trugmodell efter hur snöförhållandena ändrar sig längs banan

Link to comment
Share on other sites

Köper inte riktigt att spetsarna är för långa, snarare Swix som har en skitprodukt. Rullholkar håller ju trots asfalt, har dessutom aldrig haft det problemet med Skigo. Har även dragit två Swix lössnötrugor då hela plastvingen lossnar om det finns lite skare/hårdare yta som man stakar igenom. Undrar nästan om tanken med TBS är att man ska ha med sig ett knippe trugor och byta trugmodell efter hur snöförhållandena ändrar sig längs banan

 

Har också stakat av två swix-spetsar (och köpte en såndär exklusivt paketerad sak med tre olika ersättningsstorlekar till bra pris, för swix alltså). Tidigare i vintras stakade jag precis som megas av hela plastvingen, men då mejlade jag & klagade på dålig kvalitet och fick nya skickade med posten :) Hade med mig en reservtruga på VL, men den gjorde hål på en gel. Håhåjaja, aldrig får man vara nöjd.

Link to comment
Share on other sites

Röntgade och gipsade högerbenet. Halkade på parkeringen före start, bröt fotleden och vred sönder knät. Provade att starta eftersom sjukvårdarna trodde det var en stukning, men vände efter 300m eftersom jag inte kunde styra. Var i Mora bara två timmar efter start, det är PB med 4 timmar.  

OK, det kommer jag ihåg nu att du skrev i en tidigare tråd och rekommenderades att skaffa Alpina overshoe av mig. Hur har det gått med det skadade benet, otur att du bröt det sålänge det var grönt ljus för skidtävlingar, men du behöver inte stressa för deltagande i ev. tävling, dem har corona satt stopp för.

Link to comment
Share on other sites

Race-Rapport Vasaloppet 20 - Enbart stakning 
Bestämde mig i januari för att staka vasaloppet efter en bra höst med mycket rullskidor (framförallt rullskidor uppför i backe) 
Blev riktigt nervös när väderrapporten visade all snö, väggade totalt med 20km kvar ifjol (var då led 3åkare och kom in på plac 1200) Hade som mål att iallafall försöka seeda mig till led2 iår och på Moraloppet som jag åkte med blanka skidor låg jag bakom ett lokomotiv till norrman 2/3 av loppet innan jag tryckte på solo sista biten, resultatet kom och jag hade nu blivit seedad till led1!? Tillbaka till staknojan, testade att staka uppför startbacken på lördagen och det kändes förvånansvärt bra, dom två kilometrarna upp till toppen tog 10min. Jag blev mer övertygad i mitt val av att gå på blanka skidor dagen därpå. 
Var nere i fållan 05:00 hamnade på rad 6 i led1 (ungefär i mitten) la ut skidorna i mitten, (var tomt till vänster men där ville jag inte ställa mig pga att jag visste att startrakan skulle gå långsamt där då eliten alltid drar sig till höger inför backen) 
Hade mitt vättskebälte med 1L vatten blandat med 5skopor (400 kolhydrater)Umara sportdryck som skulle visa sig vara skillnaden på att inte gå in i väggen som ifjol då jag bara tog 1mugg sportdryck i snitt på stationerna.  

Starten gick och gick på rött fram till backen, visste att det skulle gå fort från början. Började hugga mig uppför, det gick långsamt tyckte jag men flöt på bra. Man tappade ofta farten och fick börja staka från 0 vilket var jobbigt. sista tredjedelen var tuff, och fick tankar som "kommer aldrig hinna återhämta mig och ta mig imål" men väl upp på toppen rättade jag in mig i ledet och började återhämtningen. Började dricka från vättskebältet direkt och fick i mig den varma, höga koncentrerade sportdrycken. Jag låg kvar i min plats i ledet fram till Evertsberg, höll mig till taktiken att ligga kvar på samma plats och inte ödsla onödig energi under första halvan av loppet.  Visade sig att jag gjort en 500 backe och hade placering 451 i smågan och 420 i Evertsberg. Nu började jag trycka på och tog placering i varje uppförsbacke på ren stakning, störde mig på alla som saxade brett då jag inte kom förbi, blev förvånad över att så många saxade. Tror många är rädda för snön och väljer att saxa för att spara energi, men jag tror det slår åt fel håll i slutändan då du använder fler muskelgrupper när du saxar. Hade iallafall placering 386 i hökberg och då som många andra har skrivit gick vänster trugspets sönder. som tur va har jag skruvtruga (swix) och hade med en extra i vätskebältet. tappade ca 40plac i trugbytet, gick fort sista biten och åkte helt solo från eldris, plockade ca 80plac sista 5km. oc hdå hade även den andra  spetsen gått av men var inget att göra, var inga uppförsbackar så klarade mig bra utan spets på högerstaven. Gled in på plac 343, sjukt nöjd! Dels att jag hade energi kvar på upploppet och dels för att ha stakat ett helt Vasalopp. Kommer aldrig diagonala ett Vasalopp igen. Fick grym träningsvärk i framsida lår, kommer träna mer benböj och stå i fartställning nästa säsong. 

Tillbaka till spetsarna, fick höra att jag gjort ett rookiemisstake och haft "långa" stavspetsar och att det är självklart att dessa går av på det hårda underlaget som var när man stakar med hård kraft. Hade dom små spetsarna som är halvrunda på dom små swixtrugorna men hade långa spetsar på dom större trugorna, köper nya till nästa säsong! 
 

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att höra, hoppas du läker bra och är tillbaka nästa år!

Väldigt vårdslöst av VL att inte sanda, det var ju såphalt överallt. 

 

Det hade sandat föredömligt (detta var ÖSS) på själva parkeringen, de korta passagerna mellan olika delar var däremot snorhala. Jag hade koll på det och tog det försiktigt, men plötsligt låg jag där. Ska definitivt köpa halkskydd till pjäxorna inför nästa år...

Link to comment
Share on other sites

Race-Rapport Vasaloppet 20 - Enbart stakning 

Bestämde mig i januari för att staka vasaloppet efter en bra höst med mycket rullskidor (framförallt rullskidor uppför i backe) 

Blev riktigt nervös när väderrapporten visade all snö, väggade totalt med 20km kvar ifjol (var då led 3åkare och kom in på plac 1200) Hade som mål att iallafall försöka seeda mig till led2 iår och på Moraloppet som jag åkte med blanka skidor låg jag bakom ett lokomotiv till norrman 2/3 av loppet innan jag tryckte på solo sista biten, resultatet kom och jag hade nu blivit seedad till led1!? Tillbaka till staknojan, testade att staka uppför startbacken på lördagen och det kändes förvånansvärt bra, dom två kilometrarna upp till toppen tog 10min. Jag blev mer övertygad i mitt val av att gå på blanka skidor dagen därpå. 

Var nere i fållan 05:00 hamnade på rad 6 i led1 (ungefär i mitten) la ut skidorna i mitten, (var tomt till vänster men där ville jag inte ställa mig pga att jag visste att startrakan skulle gå långsamt där då eliten alltid drar sig till höger inför backen) 

Hade mitt vättskebälte med 1L vatten blandat med 5skopor (400 kolhydrater)Umara sportdryck som skulle visa sig vara skillnaden på att inte gå in i väggen som ifjol då jag bara tog 1mugg sportdryck i snitt på stationerna.  

 

Starten gick och gick på rött fram till backen, visste att det skulle gå fort från början. Började hugga mig uppför, det gick långsamt tyckte jag men flöt på bra. Man tappade ofta farten och fick börja staka från 0 vilket var jobbigt. sista tredjedelen var tuff, och fick tankar som "kommer aldrig hinna återhämta mig och ta mig imål" men väl upp på toppen rättade jag in mig i ledet och började återhämtningen. Började dricka från vättskebältet direkt och fick i mig den varma, höga koncentrerade sportdrycken. Jag låg kvar i min plats i ledet fram till Evertsberg, höll mig till taktiken att ligga kvar på samma plats och inte ödsla onödig energi under första halvan av loppet.  Visade sig att jag gjort en 500 backe och hade placering 451 i smågan och 420 i Evertsberg. Nu började jag trycka på och tog placering i varje uppförsbacke på ren stakning, störde mig på alla som saxade brett då jag inte kom förbi, blev förvånad över att så många saxade. Tror många är rädda för snön och väljer att saxa för att spara energi, men jag tror det slår åt fel håll i slutändan då du använder fler muskelgrupper när du saxar. Hade iallafall placering 386 i hökberg och då som många andra har skrivit gick vänster trugspets sönder. som tur va har jag skruvtruga (swix) och hade med en extra i vätskebältet. tappade ca 40plac i trugbytet, gick fort sista biten och åkte helt solo från eldris, plockade ca 80plac sista 5km. oc hdå hade även den andra  spetsen gått av men var inget att göra, var inga uppförsbackar så klarade mig bra utan spets på högerstaven. Gled in på plac 343, sjukt nöjd! Dels att jag hade energi kvar på upploppet och dels för att ha stakat ett helt Vasalopp. Kommer aldrig diagonala ett Vasalopp igen. Fick grym träningsvärk i framsida lår, kommer träna mer benböj och stå i fartställning nästa säsong. 

 

Tillbaka till spetsarna, fick höra att jag gjort ett rookiemisstake och haft "långa" stavspetsar och att det är självklart att dessa går av på det hårda underlaget som var när man stakar med hård kraft. Hade dom små spetsarna som är halvrunda på dom små swixtrugorna men hade långa spetsar på dom större trugorna, köper nya till nästa säsong! 

 

 

En leseverdig og spennende rapport. Gratulerer med solid prestasjon! Den er til inspirasjon for andre. Det hadde vært fint å være så sterk at man kunne stake hele Vasaloppet en gang. Men det haster for egen del. Alderen tynger (H55). 

 

Hvordan ser dine treningsøkter ut på rulleski? Er det mange langøkter? Intervaller? Timer og kilometer pr. uke? Løper du mye i tillegg, eller sykler? Hva med styrketrening? Det hadde vært interessant å få tips fra en med så sterk plassering.

Link to comment
Share on other sites

Mitt första riktiga 90 km-Vasalopp. Jag halkade omkull när jag kom ut ur bussen, men det gick bra. Jag kände mig sedan som den ende på startområdet som inte redan var insatt i hur allting går till där före start, vad som bör göras och när och hur det bör göras etc., men förstår så klart att det fanns fler.

   När starten gått och jag stakat fram från led 10 till elitledet kom jag på "Jäklar! Chipet blev kvar i påsen, med grejerna som ska skickas till Mora!" En funktionär fick höra det och rekommenderade mig att kila in på race office och få ett nytt chip, vilket jag gjorde. Tillbaka till skidorna och ikapp den stora proppen vid vägövergången och backen. I backen och till viss del på myrarna mot Smågan och Mångsbodarna hämtade jag upp mig en del i startfältet genom att växla mellan olika spår.

   I Risbergsbackarna kände jag mig trött. Vallan tyckte jag inte fungerade så himla bra, varken glidet eller fästet, så jag lämnade in skidorna för vallaförbättring vid flera av kontrollstationerna. Vid Evertsberg och Oxberg hade jag krafter kvar och kämpade på friskt. Irriterande med all plogning i nedförsbackarna. Jag väntade i stället in tillfällen och valde ut delar av spårbädden som gjorde det möjligt att åka med skidorna så rakt som möjligt, för att tjäna fart och kraft.

   Men i Hökberg var jag alldeles slut, och med de dåliga möjligheterna (spår/valla) till bra diagonalåkning var jag orolig att jag inte skulle hinna till Eldris före reptiden. Men motiverad av att det efter Eldris inte fanns något mer rep kämpade jag vidare och klarade det med en halvtimmes marginal. Kom i julstämning i Eldris, som i det anländande mörkret var så vackert med all nysnö och marschaller m.m. De sista nio kilometerna mot Mora tog jag det lugnt och förlorade en del platser. Men mitt mål var bara att komma i mål och det klarade jag! - dock 1 h 40 min sämre tid än den jag hade på Öppet spår 2019.

 

Imponerande att du fixade omvägen via race office utan benbrott.

 

Om du inte gillar sönderplogade backar så har du en perfekt motivationsfaktor för att träna hårdare och ta dej framåt i leden. Jag har gjort den resan själv. 2013 hade jag placering ca 8000 och 14-15 åkte jag inga lopp alls. I slutet av 2015 bestämde jag mej för att ta tag i mitt liv och komma i form. Fixade led 7 i första seedningsloppet 2016 och har sedan stretat mej framåt. Led 3 åkare senaste 2 VL. Ang åkarnas förmåga att åka i nedförsbackar så är det hyfsat i led 5 men du kan fortfarande råka ut för incidenter där folk framför dej vurpar helt oprovocerat. Från led 4 är nivån riktigt bra enligt min erfarenhet.

Link to comment
Share on other sites

En leseverdig og spennende rapport. Gratulerer med solid prestasjon! Den er til inspirasjon for andre. Det hadde vært fint å være så sterk at man kunne stake hele Vasaloppet en gang. Men det haster for egen del. Alderen tynger (H55). 

 

Hvordan ser dine treningsøkter ut på rulleski? Er det mange langøkter? Intervaller? Timer og kilometer pr. uke? Løper du mye i tillegg, eller sykler? Hva med styrketrening? Det hadde vært interessant å få tips fra en med så sterk plassering.

Tack för feedback. 

Rullskidor till och från jobb 2-3gånger i veckan med start i september. 8km enkel väl. 

Från september, ett långpass varje helg på 3timmar. 

Köpte nya hjul i höstas rullmotstånd 4. Första passet orkade jag bara åka 20km och kändes dåligt men efter hand gick det lättare och nu tänker jag inte ens på att det är någon skillnad på motstånd 4 eller 2. 

 

Löper inget förutom intervall på löpband gång ca 1gång/veckan. då kör jag 5x6min 10% lutning på motstånd 10. 1min vila 

Styrketränar på lunchen 3-4gånger i veckan ca 30min-mycket rygg och mage och chins. 7chins i minuten*7minuter 

Tränar ett skiegpass i veckan 5000m - rekord 18.11 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tilläggsfråga?

Vilke typ av skida stakade du på icabulan?

 

Imponerande resultat och mycket bra beskrivet :).

 

Tack för feedback Knappen! 

 

Fischer RCS 16/17 -kallföre skida.  

Ville köpa nya DP sprint skidan men fick inte lägga mer pengar på längdskidor för sambon, får bli ett köp det året när satsningen på elitledet kommer. 

Link to comment
Share on other sites

Låga skidor var helt rätt val, körde på det förra året. Gick grymt mycket bättre,

stakade precis allt då. i År vart det lite sax. Det enda stället jag får träningsvärk på är just quadriceps, förra året

var det inte alls lika mycket. Men då körde jag en del träningscykel som återhämtning A1 2h med surfplattan på styret. Men även några intervallpass på cyckeln.

 

Vete tusan om det inte ger mer för låren än löpning, sedan ger löpning en del annat. . Så det är en avvägning  Sedan vart det mer skidmil förra året på äkta snö :)

 

För övrigt har jag inget och tillägga, du verkar ha grym koll på läget och kul läsning.

Själv gick det ej som planerat, skidorna gick bra i 3 mil. Sedan fick jag slita som ett djur, slutade med nästan 5h på grönt. Tar man slut muskelärt orkar man inte piska puls. Kan vart något i kroppen också, blev förkyld några dagar efter?

 

Men man var där, kul och få känna på ett vasalopp och stämmningen!

Funderar själv på byta till fyror fram eller bak på mina treor till och börja med. Elpex treor är på tok för lätta.

 

Tack för feedback Knappen! 

Fischer RCS 16/17 -kallföre skida.  
Ville köpa nya DP sprint skidan men fick inte lägga mer pengar på längdskidor för sambon, får bli ett köp det året när satsningen på elitledet kommer. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...