Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaåket Hemma


StefanWq

Recommended Posts

Jag var anmäld till Vasaloppet, som blev Vasaåket. Jag har bestämt mig för att det för min del kommer bli Vasaåket 90 Hemma och funderar på logistiken kring detta. På Vasaloppet finns ju kontrollstationerna där man kan få blåbärssoppa, vatten, sportdryck, bullar etc. Jag tänker att jag ska försöka räkna ut hur mycket jag brukar konsumera på stationerna och packa en ryggsäck med motsvarande mängd, om det är genomförbart.

 

Ni som har åkt, eller tänker åka, Vasaloppet 90 Hemma, hur har ni gjort med logistiken?

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte Vasaåket Hemma 30 km utan app med egen tidtagning och då krävdes inte så mycket dricka. Jag hade 0,5 l svartvinbärssaft med flaskan i en strumpa och en termosflaska ca 1 l egenkokt blåbärssoppa. Drack 3 ggr samt förlängde till 36 km. Jag bar ej med mig drickan utan hade den i varvningen på en 4 km-bana, så jag tror inte Du kan bära med dig hela ransonen för 90 km utan måste ha en depå för påfyllning. Sen är det frågan om du strikt skall följa vasaloppets kontroller och dricka just där för att få en så autentiskt lopp, i så fall får du vänta in plinget i din mobil som kommer vid passering av varje vasaloppskontroll.

Sen kan det också bli nödvändigt med omvallning, men valla kan du ha med i ryggväskan som på vasaloppet,

Link to comment
Share on other sites

Det är väl få förunnat att ha 90 km spår hemmavid. För de flesta borde Hemmavasan bli någon typ av varvlopp i ett kortare spår, och då är det väl bara att ställa upp en egen vätskekontroll vid varvningen. Campingbord med några termosar på och en kakburk med mat?
Link to comment
Share on other sites

Det är väl få förunnat att ha 90 km spår hemmavid. För de flesta borde Hemmavasan bli någon typ av varvlopp i ett kortare spår, och då är det väl bara att ställa upp en egen vätskekontroll vid varvningen. Campingbord med några termosar på och en kakburk med mat?

Eller varför inte en kakburk med kakor? Det kan man gott unna sig.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte Vasaåket Hemma 30 km utan app med egen tidtagning och då krävdes inte så mycket dricka. Jag hade 0,5 l svartvinbärssaft med flaskan i en strumpa och en termosflaska ca 1 l egenkokt blåbärssoppa. Drack 3 ggr samt förlängde till 36 km. Jag bar ej med mig drickan utan hade den i varvningen på en 4 km-bana, så jag tror inte Du kan bära med dig hela ransonen för 90 km utan måste ha en depå för påfyllning. Sen är det frågan om du strikt skall följa vasaloppets kontroller och dricka just där för att få en så autentiskt lopp, i så fall får du vänta in plinget i din mobil som kommer vid passering av varje vasaloppskontroll.

Sen kan det också bli nödvändigt med omvallning, men valla kan du ha med i ryggväskan som på vasaloppet,

Har du lust att dela ditt recept på blåbärssoppa?

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer göra som på Vasan. Vätskebälte med slang och gels fästa med kardborre på benet. Sen kanske kompletta med en flaska sportdryck vid varvning.

Hur långt blir varvet, nu när snön försvinner som smör i solsken, antar att det är konstsnöspår som är enda alternativet i södra Sverige nu ? Idag har jag åkt på natursnö, men det kan vara sista gången för säsongen ?

Link to comment
Share on other sites

Hur långt blir varvet, nu när snön försvinner som smör i solsken, antar att det är konstsnöspår som är enda alternativet i södra Sverige nu ? Idag har jag åkt på natursnö, men det kan vara sista gången för säsongen ?

Kommer åka på mitt hemmaspår Hanaslöv utanför Alvesta. Spåret är som längst 1800 m men kan bli så att det bara är 800 m kvar till vasaloppshelgen vi får se.

Link to comment
Share on other sites

Kommer åka på mitt hemmaspår Hanaslöv utanför Alvesta. Spåret är som längst 1800 m men kan bli så att det bara är 800 m kvar till vasaloppshelgen vi får se.

Är det konstsnö på hela spåret även på extraslingan upp mot berget, men den delen bör man nog välja bort för att inte få för tuff terräng. Återstår  det bara 800 m blir det många vändor bort till skidboden och en trasa med vallaväck  kan nog behövas för att tvätta av belaget några gånger. Har inga planer på att åka hela 90 km, men kanske startar jag den 1/3 och kör några mil för att testa hur appen fungerar.

Link to comment
Share on other sites

Ingen kostsnö på begsslingorna endast basspåret samt det korta "nya" spåret. Det är lättåkt, finns endast två backar som ändå är lätta att staka.

Angående kuppering så blir det som det blir. Jag kommer nog inte åka hela loppet utan sätter en tid. Typ 4 eller 5 h så får jag se hur långt jag kommer.

Link to comment
Share on other sites

Fuskade mig igenom Engelbrektsloppet 60 hemma igår. Hållan-Tännäskröket-Funäsdalen-Hållan. Skridskois till Tännäs, sedan mjukt och nyspårat, på tillbakavägen nysnö på isen så varken snabbt eller stabilt. Två ostmackor, en bar och 1,5 liter vatten var för lite, kroknade efter fem mil.

 

Om någon dag blir det klassisk åkning med lite mer i ryggan.

(Hade anmält mig till dubbelhelgen Engelbrektsloppet 60 motion innan det Coronaanpassades sista gången.)

Link to comment
Share on other sites

Är man i Västsverige kan man åka Vasaåket Hemma i Hestraspåren i Borås på lördag 27/2. För 100 kr får man vätskeservice vid varvningen mellan kl 07 och 15.

 

Konstsnöspåret är 2,9 km och ganska flackt. Skippar man den brantaste backen (åker nedanför) blir det 2,65 km och ännu flackare. Borde bli 31 eller 34 varv i så fall om man vill åka hela 90 km.

 

Väderprognosen för lördag ser just nu ganska bra ut: Minusgrader på natten och upp till +8 och sol på dagen.

Link to comment
Share on other sites

Ingen kostsnö på begsslingorna endast basspåret samt det korta "nya" spåret. Det är lättåkt, finns endast två backar som ändå är lätta att staka.

Angående kuppering så blir det som det blir. Jag kommer nog inte åka hela loppet utan sätter en tid. Typ 4 eller 5 h så får jag se hur långt jag kommer.

Var och åkte där idag - den här nya varianten med en 8:a var mycket trevligare än den gamla rundslingan som blev ganska enformig. Sen är nedfarten snäll, inga problem om man sneddar i kurvan, klarar tom en 70+ som jag utan problem. Jag åker med fäste, hade rött på ett par och det samlade mycket barr, silver som suttit på 1 mån = inget fastnade.

Link to comment
Share on other sites

Minusgrader på natten är bra, men sol och plus 8 låter mindre bra om man ska åka nio mil.

Ja, man hade ju önskat sig lite mer kyla. I måndags åkte jag där i liknande förhållanden, och mycket av spåret var forfranade fruset fram till 11-tiden då det ligger i skugga. Startar man tidigt kan man nog åka större delen i hårda spår.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde 90 km i Stadsparken i Lund i lördags. 1,5 liter starkt blandad sportdryck i slangbälte, kort paus med ostmacka och energidryck vid 60 och en nödgel efter 83. Seg sista biten men kändes helt ok.

 

Nyckeln är att inte ha för mycket kläder, kan du undvika svettning så klarar man sig på ganska lite vätska.

Link to comment
Share on other sites

Just nu smälter det på bra även längst norrlandskusten men någon meter snö är det ju kvar, tänkte köra nästa helg. Mycket plusgrader och sol i prognosen, knappt någon minusgrad på natten. Får se om det blir något lite arrangemang eller helt solo. Blir sportdryck i slangbälte (antingen fylla till 1.5 liter, eller ca 1 liter och byta till flaskbälte när det är slut) och gels/liquid gels med målet att få i sig 90g kolhydrater i timmen. Stakning runt på något spår från 5-15 km beroende på hur det ser ut. 

Link to comment
Share on other sites

Ser kritiskt ut inför måndagen. I tisdags var jag och åkte i Hanaslöv på 1,8 km slingan och det var jättefint underlag och spår. Jag var där idag och åkte och gårdagens +14 hade underminerat delar av 1 km-slingan och åkbart är bara 800 m. Fortfarande OK 600 m men mycket barr på av o påfarten. Om det går att åka stiger jag av i Mångsbodarna, får räcka med 23 km.

Sen har jag lite funderingar att dela upp sträckan i klassiskt o skejt, kanske skinskidor för att slippa att barren fastnar i klistret, får se beror lite hur underlaget ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Hestraspåren i Borås var till sin fördel idag. Jag startade kl 6 på morgonen och det var -4 och hårda fina spår. Fram till ungefär kl 10 var det fruset, sedan började solen värma och det blev mjukare och mjukare. Sista varven var det löst, slabbigt och trögt.

 

Det blev 34 varv, 90,6 km på 5:30. 

Link to comment
Share on other sites

Hestraspåren i Borås var till sin fördel idag. Jag startade kl 6 på morgonen och det var -4 och hårda fina spår. Fram till ungefär kl 10 var det fruset, sedan började solen värma och det blev mjukare och mjukare. Sista varven var det löst, slabbigt och trögt.

 

Det blev 34 varv, 90,6 km på 5:30. 

Bra kört och att hålla fart själv. Har själv inte haft någon fart under skidorna i vinter men ska försöka åka 90 km nästa lördag. Under 6 timmar vore najs men det beror förstås på föret.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...