Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaåket Hemma


StefanWq

Recommended Posts

Kanske blir det åkbar skare nästa helg, hade ju varit något.

Prognosen ser lite lovande ut med att det vänder ner och blir kallare igen. Men på lördag är det snöfall (hemma alltså, inte VL spåren) :( Dock kan det ändras många gånger. Dagens slabbföre hade inte varit roligt om man inte startat supertidigt.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte testa att åka Hemma med vasaappen, men det "sket sig", då jag inte lyckades ladda ner appen på min mobil. Jag blev lovad koden på min mail, men inte heller den fick jag, så det hade inte spelat någon roll.

Då det finns möjlighet att rapportera manuellt sitt resultat, så åkte jag ändå idag. Jag bestämde redan från början att 90 km på en 800 m-bana med en liten seg backe inte var realistiskt, så det fick bli 30 km. Jag hade lagt fram 6 skidskrapor på skidfodralet, som jag flyttade var 6:e varv och började om räkningen då för att hålla reda på varven lättare. Det funkade bra ända tills på slutet, då jag måste tappat räkningen och åkte ett varv för mycket dvs 38,5 varv i stället för 37,5. Det var ganska tungt före med barr i skogen och sugande före i solpartier. 56 min på första milen, 1,54.30 på 2 mil och på sluttiden 2.58,30 får jag dra av 4,30 för extravarvet och då hamnar jag på 2.54, vilket är ok för en 73 årig gubbe i rådande före. Bäst var min hemmakokade blåbärssoppa, den la sig som bomull i magen. :)

Link to comment
Share on other sites

Tänkte testa att åka Hemma med vasaappen, men det "sket sig", då jag inte lyckades ladda ner appen på min mobil. Jag blev lovad koden på min mail, men inte heller den fick jag, så det hade inte spelat någon roll.

Då det finns möjlighet att rapportera manuellt sitt resultat, så åkte jag ändå idag. Jag bestämde redan från början att 90 km på en 800 m-bana med en liten seg backe inte var realistiskt, så det fick bli 30 km. Jag hade lagt fram 6 skidskrapor på skidfodralet, som jag flyttade var 6:e varv och började om räkningen då för att hålla reda på varven lättare. Det funkade bra ända tills på slutet, då jag måste tappat räkningen och åkte ett varv för mycket dvs 38,5 varv i stället för 37,5. Det var ganska tungt före med barr i skogen och sugande före i solpartier. 56 min på första milen, 1,54.30 på 2 mil och på sluttiden 2.58,30 får jag dra av 4,30 för extravarvet och då hamnar jag på 2.54, vilket är ok för en 73 årig gubbe i rådande före. Bäst var min hemmakokade blåbärssoppa, den la sig som bomull i magen. :)

Vasaåket hemma är kanske inte lika roligt som det vanliga VL, men det genererar många intressanta historier här på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Här blev det en Hemmavasa som kunde genomföras på ett milspår samt ett spår med endast skatebädd (främst för hundförare) á 9 km. Jag körde på VL-söndagen och på lördagen började det blåsa upp till halvstorm, det kom någon cm snö under lördag och någon till cm under söndag f.m., som tillskott till den annars gamla omvandlade snön. Milspåret prepareras av kommunal pistmaskin vid kl 07, således ingen räls som det annars hade varit från gårdagens frusna spår (ganska bra med minus på natten).

 

Jag såg första timmen av Vasan på TV och hoppades vinden skulle mojna något, men prognosen ändrades lite och blåsten skulle vara kvar ända till kvällen. Så vid start blåste det 9 m/s med 15 m/s i byarna, lätt snöfall, -2 grader. En fåtal motionärer hade åkt i spåren men det gick fortare utanför även om det inledningsvis var lite mjukt, så likt de på TV stod jag mycket utanför. Inte minst hade det ju blåst mycket skogsbråte på/i spåren, - fördel att inte ha något fäste under skidorna! 

 

Jag åkte främst på  milslingan, där jag snurrade några varv extra på en 4-km slinga som har lite lagom VL-kupering. Här fanns på vissa slingor en sträng av skatebädden där senaste pistningen inte kommit åt, således lite mer tillfrusen och raskt underlag. Försökte inte kriga alltför hård när motvinden bet till, hade inte lust att vägga för tidigt! Tre varv på hundspåret (insprängt bland resten), som inte hade preparerats på en vecka och således ännu mer skit och nedblåst skog på - det fortsatte blåsa lika mycket första fyra timmarna så de senare varven låg det stora grenar och små träd hade fallit intill spåret. Men delvis var det öppet och där var det jävligt isigt på vissa sektioner, härligt även om det var halvsvårt att styra =) 
Mestadels molning med snö och kraftig vind i början, solen tittade fram en stund. Sista timmen blev klassiska spåret lite mer lättfört. 

Det gick ändå lite fortare än jag befarade iom. vinden. Kom in på 5.09 och kunde trycka på ganska bra sista 15km, annars brukar jag öppna optimistiskt första halvan. Siktade på att få höjdmeter/kupering i likhet med VL-spåret och landade på cirka 1150 m stigning. Ingen blåbärssoppa men bra med hårt blandad sportdryck i slangbälte och gels. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lars Erik; Såg att du åkte Vasaåket Hemma 90 km på 9.23. Om jag inte räknat fel är du upp i 73 st 9-milafärder inkl Vasaåket Hemma (antar att STV betyder det) Kom gärna med en rapport om hur det var att åka utan att vara på plats, Lars-Erik.

Tack Volevodin. Det är korrekt att jag åkt 72 Vasalopp/öppna spår. Och enligt Birger Feldt kan det vara näst mest genom tiderna. Jag upplevde inte att det var riktigt samma att åka Vasaåket hemma som att få känna den magiska stämningen som omgärdar själva Vasaloppet. Och som du ser var det inte direkt någon tid att skryta med heller. Det kändes mera som ett förlängt träningspass där jag åkte själv i stort sett hela tiden. Jag har ju ännu inte fått mitt vaccin så det var nog ändå bra att jag inte åkte ner till Mora. Nu kommer ju ni kära skidforumbröder och systrar att få dras med knäppa 77 åriga Professorn ytterligare några år inklusive hans  "konstiga" synpunkter om stålsickling och annat.  :wub:  Förhoppningsvis ses vi nästa år i båda Vasaloppet och ett öppet spår (jag klarar nog aldrig mer att åka öppet spår två dar i rad)

Link to comment
Share on other sites

Tycker också att Vasaåket Hemma inte var detsamma som att åka på plats, men ändå en lite annorlunda upplevelse som jag inte velat vara utan. Frågan är om jag kan räkna de två hemmaåken (36+30 km) som tävlingar och i så fall 54 tävlingssäsonger från startåret 1966 (förra året gick ju bort) Räknar du Vasaåket Hemma 90 i din statistik eller är det bara lopp på plats ?

 

Beträffande 2022 är det säkrast att inte lova att ställa upp, då man inte vet vad som inträffar i framtiden. Märkligt är dock att när man börjar se slutet på skidkarriären så är det som tanken dyker upp att åka ett lopp till innan det är för sent......

Link to comment
Share on other sites

Tycker också att Vasaåket Hemma inte var detsamma som att åka på plats, men ändå en lite annorlunda upplevelse som jag inte velat vara utan. Frågan är om jag kan räkna de två hemmaåken (36+30 km) som tävlingar och i så fall 54 tävlingssäsonger från startåret 1966 (förra året gick ju bort) Räknar du Vasaåket Hemma 90 i din statistik eller är det bara lopp på plats ?

 

Beträffande 2022 är det säkrast att inte lova att ställa upp, då man inte vet vad som inträffar i framtiden. Märkligt är dock att när man börjar se slutet på skidkarriären så är det som tanken dyker upp att åka ett lopp till innan det är för sent......

I Vasaloppets OFFICIELLA statistik står det att jag åkt 73 fullängds 90 km lopp: 46 Vasalopp 26 öppna spår och ett Vasaåk hemma (+ diverse Vasastafetter). Men jag själv räkar bara 72 lopp eftersom jag definierar att beviset på att man åkt ett "riktigt" Vasalopp är att man startat i Sälen och avslutat under målportalen i Mora. Men GIVETVIS kan DU räkna alla lopp du genomfört på det sätt du vill. Jag hoppas verkligen att jag klarar av att åka hela sträckan även nästa år, och helst minst två gånger (Vasalopp +öppet spår) men i min/vår ålder måsta man ju ta ett år i taget så vi får väl se. Och tack Veteranbroder Volevodin för alla uppmuntrande ord genom åren 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...