Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppsveckan - förbättringsförslag för framtiden


Recommended Posts

Jag tror faktiskt att "T Dson 47" ÄR skådespelaren Ted Danson. Kollade på wikipedia och han är född 1947. Kul att ha en sådan världskändis på forumet. Förmodar att det är Vasaloppet USA du åker. Det loppet firar 50 års jubileum den kommande vintern (dvs lopp nr 50. Oavbrutet från 1973)

Jag tror du har rätt! Bara en sådan riktigt stor skådespelare skulle kunna spela rollen som "VL-veteran från småland" med sådan övertygelse;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag tror du har rätt! Bara en sådan riktigt stor skådespelare skulle kunna spela rollen som "VL-veteran från småland" med sådan övertygelse;)

 

Bara en sådan riktigt stor skådespelare skulle kunna spela rollen stålsicklingsoförmögen frysboxvallare så övertygande.

 

Vill man se mer av Ted Danson så rekommenderar jag Fargo Säsong 2.

 

Jag vet dock inte var man kan se den. Jag har sett alla avsnitten på långflygningar med Qatar 

(sorry inte PK jag vet)

Link to comment
Share on other sites

Jag halkade in på den här gamla tråden och återupptäckte Volevodins poesi som fick förgylla min frukost.

Vasaloppet skulle ju kunna starta en poesitävling. Årets Vasaloppsdikt får plats på diplomet  :D 

 

Jag hade faktiskt glömt bort den här dikten och när jag läste den tänkte jag att denna eller någon annan av mina dikter kanske platsat i Vasaloppsboken som komplement till alla äventyr och prestationer. Fast nu är den skriven och publicerad, så det lönar inte att "gråta över spilld mjölk"

ps. borde nog gå igenom mina diktinlägg och spara dem på ett usb-minne.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Ju mer jag tänker på den här idén med ett damlopp 90 km, desto bättre tycker jag att den är. Nästa vinter kan vi fira 100-årsjubileet av första dam i Vasaloppet. Säkert är det många som vill åka i Margit Nordins spår. Vasaloppet har en chans fira en utveckling: Från att man (män) omedelbart förbjöd kvinnor i Vasaloppet 1923, till att kvinnor liksom fyller hela startgärdet 2023.

 

När jag var ung var det förbjudet för kvinnor att åka 90 km. Det var liksom inget att fundera på, eller drömma om, eftersom det var förbjudet. Tänk vilka rysningar det skulle ge att stå där på startgärdet i ett historiskt jubileumslopp. Eller se i tv-rutan. Vilken manifestation! 

 

Jag föreslår engångsloppet ”Margit Nordins minneslopp / Margit Nordin memorial” med bara kvinnor som åker 90 km. Antingen dagen före vanliga Vasaloppet, eller att damerna tar söndagen och herrarna lördagen (nja, det kommer orsaka ett ramaskri… inte värt att rubba cirklarna för mycket). 

 

Häng en banderoll över målportalen med ”I mödrars spår för framtids segrar”. (Intressant nog infördes divisen med ”fäders spår” vid målet samma år som Margit Nordin åkte.)

 

Förra Vasaloppet var det 17 procent kvinnor anmälda (vilket ändå var rekord). Jag tror att SVT:s satsning på Brita Zackari och Clara Henry som åkande reportrar har bäddat för ett större intresse bland kvinnor för att ta sig an 90 km. Ihop med ”Margit Nordins minneslopp” kan det ge världens boom. 

 

En långsiktig fördel vore att många kvinnor skulle ta steget från 30 och 45 till 90, och Vasaloppet skulle i framtiden bättre kunna fylla sina platser i Öppet spår. God ekonomi på sikt!

 

Självklart ska det vara masstart för att ge den där maffiga effekten. Tänk drönarbilderna över startgärdet 2023 ihopklippta med starten 1923, och klipp på damer i lösmustasch. 

 

Två detaljer: Det kan vara bra med tidtagning från att man passerar startlinjen (eftersom det bör bli många oseedade åkare kan det bli lite trassligt i startbacken annars). Och låt oss åka med moderna kläder och vår vanliga utrustning, tack! 

Link to comment
Share on other sites

 

Ju mer jag tänker på den här idén med ett damlopp 90 km, desto bättre tycker jag att den är. Nästa vinter kan vi fira 100-årsjubileet av första dam i Vasaloppet. Säkert är det många som vill åka i Margit Nordins spår. Vasaloppet har en chans fira en utveckling: Från att man (män) omedelbart förbjöd kvinnor i Vasaloppet 1923, till att kvinnor liksom fyller hela startgärdet 2023.
 
När jag var ung var det förbjudet för kvinnor att åka 90 km. Det var liksom inget att fundera på, eller drömma om, eftersom det var förbjudet. Tänk vilka rysningar det skulle ge att stå där på startgärdet i ett historiskt jubileumslopp. Eller se i tv-rutan. Vilken manifestation! 
 
Jag föreslår engångsloppet ”Margit Nordins minneslopp / Margit Nordin memorial” med bara kvinnor som åker 90 km. Antingen dagen före vanliga Vasaloppet, eller att damerna tar söndagen och herrarna lördagen (nja, det kommer orsaka ett ramaskri… inte värt att rubba cirklarna för mycket). 
 
Häng en banderoll över målportalen med ”I mödrars spår för framtids segrar”. (Intressant nog infördes divisen med ”fäders spår” vid målet samma år som Margit Nordin åkte.)
 
Förra Vasaloppet var det 17 procent kvinnor anmälda (vilket ändå var rekord). Jag tror att SVT:s satsning på Brita Zackari och Clara Henry som åkande reportrar har bäddat för ett större intresse bland kvinnor för att ta sig an 90 km. Ihop med ”Margit Nordins minneslopp” kan det ge världens boom. 
 
En långsiktig fördel vore att många kvinnor skulle ta steget från 30 och 45 till 90, och Vasaloppet skulle i framtiden bättre kunna fylla sina platser i Öppet spår. God ekonomi på sikt!
 
Självklart ska det vara masstart för att ge den där maffiga effekten. Tänk drönarbilderna över startgärdet 2023 ihopklippta med starten 1923, och klipp på damer i lösmustasch. 
 
Två detaljer: Det kan vara bra med tidtagning från att man passerar startlinjen (eftersom det bör bli många oseedade åkare kan det bli lite trassligt i startbacken annars). Och låt oss åka med moderna kläder och vår vanliga utrustning, tack! 

 

Förslag på åkdag: Samma som Tjejvasan

Link to comment
Share on other sites

Två detaljer: Det kan vara bra med tidtagning från att man passerar startlinjen (eftersom det bör bli många oseedade åkare kan det bli lite trassligt i startbacken annars). Och låt oss åka med moderna kläder och vår vanliga utrustning, tack!

Problemet med backen är väl främst relaterat till att den kommer så tidigt i loppet innan det hunnit ske en naturlig spridning av åkare. Om detta långa damlopp blir av så kommer man knappast få ihop 15000 startande och då behövs inte lika mycket utrymme bakom startlinjen. Då skulle startlinjen kunna flytta till bakre delen av gärdet så att det blir 2 km platt innan backen.

 

Jag är inte säker på om jag tycker att sådant lopp är en bra ide men om detta Margit Nordin -lopp blir av så vore det coolt om loppet är 91 km. Fin passning till de som tycker att damer alltid ska åka en kortare sträcka.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

 

Ju mer jag tänker på den här idén med ett damlopp 90 km, desto bättre tycker jag att den är. Nästa vinter kan vi fira 100-årsjubileet av första dam i Vasaloppet. Säkert är det många som vill åka i Margit Nordins spår. Vasaloppet har en chans fira en utveckling: Från att man (män) omedelbart förbjöd kvinnor i Vasaloppet 1923, till att kvinnor liksom fyller hela startgärdet.

Egentligen skulle ett "Margit Nordins minneslopp" vara ännu bättre 2024. Det är hundraårsminnet av att det var förbjudet för att kvinnor att delta. Som en manifestation och en knäpp på näsan för idioterna som förbjöd det. För att visa att det är bättre i dag.

Link to comment
Share on other sites

Egentligen skulle ett "Margit Nordins minneslopp" vara ännu bättre 2024. Det är hundraårsminnet av att det var förbjudet för att kvinnor att delta. Som en manifestation och en knäpp på näsan för idioterna som förbjöd det. För att visa att det är bättre i dag.

 

Bra förslag!

Vi kanske ska börja autokorrigera idiot till trähatt i alla trådar? ;)

Link to comment
Share on other sites

Egentligen skulle ett "Margit Nordins minneslopp" vara ännu bättre 2024. Det är hundraårsminnet av att det var förbjudet för att kvinnor att delta. Som en manifestation och en knäpp på näsan för idioterna som förbjöd det. För att visa att det är bättre i dag.

 

Jag planerar att skida tjejvasan i förklädnad 2023. Mitt namn kommer eka genom århundradena.

Link to comment
Share on other sites

Framöver hoppas jag att Vasaloppet gör större skillnad mellan prestationsmedalj och den vanliga medaljen. Typ silver för prestation och en annan färg för den som alla får.

Tycker helt tvärtom. Är av åsikten att man lika gärna kan ta bort den typen av medaljer . Vem bestämmer vad en prestation i ett lopp är? Loppen bör istället fokusera på andra saker. För många är det en prestation att ens ta sig till Mora.

Link to comment
Share on other sites

Tidigare var det bara de som klarade segertiden + 50 % som fick medalj. Då var medaljen värd något extra och en grej som många kämpade för. Bara för att det finns en prestationsmedalj betyder inte det att övrigas prestation blir mindre värd. Alla som kommer till Mora är vinnare.
Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd...

Håller med om att skillnaden mellan vanlig och prestationsmedalj är lite för lika. Ser gärna att man gör något där. Detta betyder ju såklart inte att 11h åkare gör en mindre prestation. Det är helt enkelt två olika typer av prestation!

 

För övrigt tycker jag att Vasaloppet har haft bra arrangemang, smidigt, enkelt och en folkfest. Men känns ändå som att det gått både ett, två och tre steg tillbaka? Innan mam ändrar medaljer osv bör man se över detta...

 

*Nummerlappsutdelning

Otroligt rörigt, haft bättre känsla förr, till och med bättre på Vasaåket.

 

*Starten

Grindarna framför eliten, varför togs det bort? Tycker personligen att det är fint att se det gå upp, detta som orsakade kraschen? Ovisst om starten gått osv?

 

*Trafiksituationen

Detta BÖR Vasaloppet prioritera hårt! Köerna ringlar långa mot Mora/Malung, uppskattningsvis 1,5 mil långa och 2h i tid. Bussar som inte kom fram i tid osv osv

 

*Första söndagen i Mars i all ära, men...

Sportlov och Vasaloppsveckan samtidigt... Låter bra, men detta går såklart ihop med punkten ovan. Varför inte ha vasaloppet i mitten av februari? Inget sportlov, bättre vinter osv osv... Vi går ju också mot sämre vintrar. Folk från Göteborg har väl inte ens vinter 4 veckor inndn vasaloppet?

 

*Flyttat målet

Till vilken nytta? Deltagarna ska ändå ta sig hela vägen till gamla målet, jag saknar det speciella långa upploppet!

 

*Prissättning

Vad skiljer öppet spår mot Vasaloppet? Jo priset, vad gör Vasaloppsåkare extra mot ÖS åkare? Jo tommare plånbok, sämre spår och tid.

 

 

 

*100 år ska firas ordenligt om det ska firas

Med ärlighetens namn, vad skulle årets vasalopp mot andra? Kände ingen extra fest...

 

 

Finns en rad massa saker till, men vill inte klaga gör mycket heller. För det finns mycket bra med vasaloppet också. Det får man inte glömma.

Link to comment
Share on other sites

En sak jag kom att tänka på är att Vasaloppet borde göra något av skylten 45 km kvar. Sätt en sponsor där som får göra det till en fest.

 

En syrgasleverantör kan få sponsra skylten vid högsta punkten. En begravningsbyrå kan få sponsra lundbäcksbackarna.

Finns mycket kvar att klämma ur vasaloppet från ett kommersiellt perspektiv. Kanske dags att bjuda in en riskkapitalist till festen?

Link to comment
Share on other sites

Ja, fel av mig och lite väl tidigt att lägga Vasaloppet första helgen i Februari eller i januari. Men då får man väl spärra av vägar och göra dubbelfiler eller något för att få fram bilar snabbt till Berga.

 

Inte släppa in bilar på parkeringarna som inte ska stå där under loppet, de som ska släppa av får fortsätta framåt eller släppa av vid vägen.

 

Detta gör att bilar inte får plats fören 15 min innan och då kommer inte bussar fram.

 

Jag vet inte, men det ska inte behöva vara 2h långa köer 40 min innan start. Eller? Det lär åtminstone tas upp för att få ett bättre flöde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...