Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Var finns det skidträning i grupp i Stockholm?


Maria Snö

Recommended Posts

Den fina vintern borde göra att många stockholmare är sugna på att fortsätta träna skidåkning. Men vad finns det egentligen för grupper för motionärer och nya skidåkare i Stockholmsområdet? Tänk klubbar som har motionärsgrupper, rullskidkurser för nybörjare, vanliga klubbträningar där det är uttalat att alla nivåer är välkomna, mer lösa konstellationer, andra idrottsföreningar som har rullskidor på programmet, professionella coacher... 

Tipsa gärna om både vinter- och sommarträning i hela Stockholmsområdet! Var gärna konkreta med terminsstart, kostnad, kontaktuppgifter etc.

Link to comment
Share on other sites

SSIF (Stockholms studenters idrottsförening) börjar med rullskidkurser i Frescati vid Stockholms universitet. Tre grupper (nybörjare och medel) på tisdagkvällar, terminsstart den 6 april, 8 tillfällen för 1400 kr. Max 10 personer per grupp. Det finns rullsidor att hyra hela kursen för en liten slant. Just nu finns det 10 platser kvar. https://ssif.brponline.se/#/events

Link to comment
Share on other sites

Stockholms Rullskidklubb. Stephan Wilson är medlem där. Ser på Facebook att de har ett "träningsrace" 1 april.

Sedan finns XC Stockholm, känns lite mer "öfverklass". Aktiva på sociala medier.

Och Sundbybergs IK, de är väl mer traddare och med ungdomsverksamhet. Aflodals-bröderna kommer därifrån.'

Nacka-Värmdö SK inte att förglömma, där "Dunderklumpen" här på forumet kämpat hårt med langning och vallning.

Link to comment
Share on other sites

Stockholms Rullskidklubb. Stephan Wilson är medlem där. Ser på Facebook att de har ett "träningsrace" 1 april.

Sedan finns XC Stockholm, känns lite mer "öfverklass". Aktiva på sociala medier.

Och Sundbybergs IK, de är väl mer traddare och med ungdomsverksamhet. Aflodals-bröderna kommer därifrån.'

Nacka-Värmdö SK inte att förglömma, där "Dunderklumpen" här på forumet kämpat hårt med langning och vallning.

Överklass skulle jag inte kalla oss i XC STHLM, men det är sant att vi håller till en del på de ”finare gator”... Vi tränar på stadion, djurgården o Lidingö. Vi fokuserar på långlopp med medlemmar i alla led på Vasaloppet. Alla är välkommen. Vi kommunicerar mest på instagram o vår stakkurs startar i maj.

 

Välj en grupp som tränar där det passar dig: Täby o Sumpan norr om stan, rullskidklubben o nacka söder om stan. XC mest centralt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Inga här på Skidforum som tränar i Stockholmsklubbarna Nacka Värmdö, Sundbyberg, Täby, Haninge/Jordbänningarna, Stockholms rullskidklubb... jag har säkert missat några! Vore kul att veta om ni har sommar- eller vinterträningar för vanliga hobbymotionärer. Klubbarnas hemsidor är inte alltid så aktuella. Vilken är målgruppen, vad kostar det, hur ofta tränar man...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bra initiativ detta,men precis som många 08 har fått erfara så finns det inte så många föreningar för denna målgrupp.

Kanske mest för att sesongen är kortare,men även inte så etablerat( att intresset har svalnat).

 

Men överlag så får jag uppfattningen att skidsporten verkar vara en tämligen hierarkisk värld,där dem som mer eller mindre har fått växa upp med detta ( mestadels för att ens föräldrar eller liknande) har intresserat sig för detta. Men just dem som vill komma in och lära sig mer om detta har det destå svårare att etablera sig inom sporten.

 

Däremot så tycker jag att det är lite trisst att det inte finns fler ställen för detta, ex så vet jag med mig att det fanns på förslag att bygga skidtunnel i Lida,men dessvärre så blev det inget av detta.

Men det jag menar med detta är att det finns ju så många ledlaggda ( outnyttjade) bergsrum.

Bla just i närheten av Lida så finns det en helt oanvänd bergshangar på gamla flygfältet F18.

Listan kan ju göras hur lång som helst.

 

Vi i Sverigecsom skattebetalare har ju redan betalat för detta,varför skulle då kapitalet gå om intet?

Link to comment
Share on other sites

Bra initiativ detta,men precis som många 08 har fått erfara så finns det inte så många föreningar för denna målgrupp.

Kanske mest för att sesongen är kortare,men även inte så etablerat( att intresset har svalnat).

 

Men överlag så får jag uppfattningen att skidsporten verkar vara en tämligen hierarkisk värld,där dem som mer eller mindre har fått växa upp med detta ( mestadels för att ens föräldrar eller liknande) har intresserat sig för detta. Men just dem som vill komma in och lära sig mer om detta har det destå svårare att etablera sig inom sporten.

 

Däremot så tycker jag att det är lite trisst att det inte finns fler ställen för detta, ex så vet jag med mig att det fanns på förslag att bygga skidtunnel i Lida,men dessvärre så blev det inget av detta.

Men det jag menar med detta är att det finns ju så många ledlaggda ( outnyttjade) bergsrum.

Bla just i närheten av Lida så finns det en helt oanvänd bergshangar på gamla flygfältet F18.

Listan kan ju göras hur lång som helst.

 

Vi i Sverigecsom skattebetalare har ju redan betalat för detta,varför skulle då kapitalet gå om intet?

De flesta idrottsföreningar fokuserar på 1. ungdomsträning som ger klirr i kassan och 2. tävlingsverksamhet, där de talangfulla ungdomarna tar plats. De ungdomar som inte längre platsar på tävlingarna och inte ger statliga bidrag får, vanligtvis, sälla sig till den husvilla skaran av motionärer. Väldigt få klubbar som har öppen motionärsverksamhet. Motionärerna har i stort sett tagits hand om av kommersiella intressen - privata träningsgrupper och gym.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Inga här på Skidforum som tränar i Stockholmsklubbarna Nacka Värmdö, Sundbyberg, Täby, Haninge/Jordbänningarna, Stockholms rullskidklubb... jag har säkert missat några! Vore kul att veta om ni har sommar- eller vinterträningar för vanliga hobbymotionärer. Klubbarnas hemsidor är inte alltid så aktuella. Vilken är målgruppen, vad kostar det, hur ofta tränar man...

Hej, Stockholms rullskidklubb har folk på alla nivåer och tränar tillsammans både vinter och sommar. Normalt tisdagar och torsdagar, samt även en del långpass på helgerna. Utöver det hålls det även läger på olika orter, både på rullskidor och längdskidor.

 

Sent from my SM-G986B using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...