Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Förslag till VM/OS-klassad längdåkning/längdskyttebana i Åre & Ullådalen


ÅreSkier

Recommended Posts

Hej, jag är nyfiken på vad ni som är experter på längskidåkning tycker om detta.
Som frekvent Årebesökare har jag tänkt på var man hade kunnat anlägga en elitbana som hade kunnat anordna ett VM i längdskidor/skidskytte eller rent av ett OS i samma sporter.

(Jag vet att det finns en sån bana i Östersund, men nu håller vi oss till Åre)

Tanken slog mig att man hade kunnat ha start/mål ungefär där Nationalarenan för alpin skidåkning är; vid VM-8ans dalstation.
Sedan åker man västerut, korsar Årevägen och järnvägen ut på Ängarna/Draklanda vid sjön innan man korsar dem igen (samt E14) och ansluter vid spåren i Ullådalen. Innan man återvänder till start/mål-området.

Något i stil med detta. Vad tror ni?

post-20979-0-27167800-1618566913_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Välkommen till forumet

 

Ja kvoten för både världscups och mästerskapsorter är fylld till bredden. Falun och jättesuccen Ulricehamn är helt klart FIS prio. Och ett skid VM utanför Falun är bara glömma tex. Åre skulle möjligen kunna få ett SM. Men då krävs en skidstadion och ett befintligt spårsystem.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte riktigt hur du menar men det är ju inga befintliga längdspår (förutom Ullådalen) som du har tänkt att det skulle spåras eller så? Allt vad passering heter och som har med E14 o järnvägen är bara att glömma,finns inte en chans att det går att få tillstånd till att t ex lägga ut snö för passering.

 

Apropå spår här i Åredalen så är föreningen Södra Årefjällen på uppgång och har i år gått samman så man har samma spårkort för Trillevallen-Edsåsdale-Ottsjö-Vålådalen. Ambitionen är förhoppningsvis att fortsätta med det nästa år.

Link to comment
Share on other sites

Personligen hade jag gärna sett ett Skid-vm i Sollefteå eller Ö-vik (de enda orterna med respektabla hoppbackar) istället för Falun. Säkerligen bättre förhållanden än varma Falun.

 

Största problemet med ett Skid Vm, är att man måste ha med de dyra och utdöende sporterna Backhoppning och Nordisk kombination. Lyssna gärna på P1 dokumentär om "skrytbackarna i Falun". Till och med kommunrepresentativa kommer med cyniska kommentarer som "vi behövde nya hoppbackar för att få hit LÄNGD-VM".

Link to comment
Share on other sites

Jag tror precis som traser att passagerna över eller under E14 och järnvägen är problematiska. Finns de inte redan kostar de massor med pengar, sen är närhet till väg/järnväg sällan särskilt trevliga miljöer att åka eller titta på skidor i heller.

 

För internationella tävlingar i längd eller skidskytte finns ganska strikta regelverk för hur banan ska vara utformad (för längd finns kraven här: https://assets.fis-ski.com/image/upload/v1594967048/fis-prod/assets/FIS_homologation_manual_2020_jv_v1.pdf ). Förslaget ovan verkar mest vara en enda lång uppförsbacke med många höjdmeter följd av en lika lång utförsbacke. Lite mer variation skulle inte skada sen brukar det behöva vara ganska korta rundbanor (mellan 2-5 km i skidskytte och kanske en lite längre runda för 5-mil/3-mil för längdåkarna) för att TV ska kunna sända.

Link to comment
Share on other sites

Ja mycket ska man höra innan öronen blir fulla av chola. Att backhoppning och nordiskt kombination skulle vara utdöende. Båda sporterna har större publik än lilla längdskidsporten.

 

Falun är vårat hem och mecka. Underbara banor och underbar publik.

Du kan ha något rätt i det världsliga perspektivet.

Men vem fasen bryr sig om backhoppning och NK i Sverige.

 

Det jag försöker föra fram är att det inte går att argumentera för att bygga nya hoppbackar för 200 miljoner i Sverige då det görs Max 20 hopp om året utanför ett eventuellt mästerskap.

 

Som i p1 dokumentären nämns det av en Falu-bo:

"Hoppbackarna står där som ett hån mot oss invånare."

 

Om FIS delade upp så att det bara var LÄNGD-VM så skulle fler orter kunna hålla vm, typ Davos, Minneapolis, Les Saisies, Toblach, Ulricehamn, Beitostölen, Gällivare.

Link to comment
Share on other sites

Visst. Dela upp det är jag inte emot. Jag är rätt säker att nordisk kombination är en större sport än längdskidor globalt sett. Ta Polen, Tyskland,Japan, Österrike. Lilla Sverige är väl det enda vinterland som inte bryr sig.

 

Och den dokumentären ger jag inte mycket för. Men orkar och tänker inte starta nån debatt om vad som är plus och minus med olika ekonomiska satsningar. Är det värt renovera Nya Ullevi för tre konserter per år? Osv osv .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...