Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Palaver i Värnamorullen


Volevodin

Recommended Posts

Han tävlade väl i H 40 och prispengarna var öronmärkta för segraren i H 21? Inte åkte de på samma rullmotstånd heller så vad jag tycker så är det rätt.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tycker att rätt beslut togs. Lärdomen blir väl att framöver släppa iväg H21 med låneskidor en stund före resten av startfältet. Diskussion om olika rullmotstånd blir hopplös för det kommer aldrig i slutänden att bli helt lika, oavsett svart eller rött, 2, 3 eller 4. Förhoppningsvis blir det ganska rättvist för elit/H21 när låneskidor gäller för den gruppen.

Det som även blev lite dumt i Värnamo var att det lite bakom tätgruppen fanns åkare med låneskidor som hade åkare med snabbare skidor runt sig. De kunde då få draghjälp uppåt i fältet av dessa och det kanske inte är så lyckat. Skilda starttider kommer att lösa detta också.

Link to comment
Share on other sites

Ja nu är reglerna ändrade så de som har lånehjul måste starta ensamma..

 

Sen varför han vann? Var inte att han hade bättre rull. Det var för att de släppte iväg honom eftersom de visste att han åkte i h40. Detta var hans andra lopp iår. Så han visste nog inte hur bra han var, därav åkte han i h40. Efter loppet ändrade han sin klass till h21 i NybroRullen...

 

Dock får jag säga att det speakern säger 100ggr är rätt elakt och får inte hända... Måla upp honom som fuskare. Han är typ världens ödmjukaste kille. Som aldrig skulle fuska eller trimma hjulen . Han har mått skit efter allt som hände...

Link to comment
Share on other sites

Dock får jag säga att det speakern säger 100ggr är rätt elakt och får inte hända... Måla upp honom som fuskare. Han är typ världens ödmjukaste kille. Som aldrig skulle fuska eller trimma hjulen . Han har mått skit efter allt som hände...

 

Reagerade också på det när jag följde loppet live. Var ganska många gånger som han nämnde att han troligen åkte på felaktiga hjul och kommer att diskas.

 

Jag kan inte reglerna men är det alltid så att det bara är H21 som har möjlighet till pallplatser även vid mindre lopp?

Jag trodde att man blev indelad efter ålder och att det inte gick att ändra.

Link to comment
Share on other sites

Ja nu är reglerna ändrade så de som har lånehjul måste starta ensamma..

 

Sen varför han vann? Var inte att han hade bättre rull. Det var för att de släppte iväg honom eftersom de visste att han åkte i h40. Detta var hans andra lopp iår. Så han visste nog inte hur bra han var, därav åkte han i h40. Efter loppet ändrade han sin klass till h21 i NybroRullen...

 

Dock får jag säga att det speakern säger 100ggr är rätt elakt och får inte hända... Måla upp honom som fuskare. Han är typ världens ödmjukaste kille. Som aldrig skulle fuska eller trimma hjulen . Han har mått skit efter allt som hände...

Håller med om det du skriver. Tänker bara att en skillnad mellan låneskidor och egna skidor förutom hjulen och olika fabrikat, är ju att man med egna skidor naturligtvis ser över dem så att allt fungerar optimalt. Det gör man ju på vintern och då måste det vara okej på sommaren också utan att det börjar anses moraliskt förkastligt. Trimma, javisst men så länge regler uppfylls så måste det anses fullt okej. Slipa axel eller köra 200 mil och spara denna axel och backspärr till tävlingar? Vad är skillnaden? Ingen alls anser jag och framförallt inte moraliskt. Lättrullande lager osv, javisst!

Vill man å andra sidan att det skall gå så tungt så möjligt så kan man ju t.ex binda ett rep runt midjan och fästa i en höbal som släpas efter. Fast det här måste få vara ett personligt val. Kanske Sixten Jernberg hade gillat metoden?

 

Sen är det nog problem att åka på låneskidor också. Kanske beroende på hur bra dessa låneskidor är. Såg under Värnamorullen minst 3st som bröt loppet på låneskidor. Fick för mig att minst ett par av dem hade bekymmer med skidorna.

 

Speakern gjorde ingen strålande insats....

Link to comment
Share on other sites

Ja nu är reglerna ändrade så de som har lånehjul måste starta ensamma..

 

Sen varför han vann? Var inte att han hade bättre rull. Det var för att de släppte iväg honom eftersom de visste att han åkte i h40. Detta var hans andra lopp iår. Så han visste nog inte hur bra han var, därav åkte han i h40. Efter loppet ändrade han sin klass till h21 i NybroRullen...

 

Dock får jag säga att det speakern säger 100ggr är rätt elakt och får inte hända... Måla upp honom som fuskare. Han är typ världens ödmjukaste kille. Som aldrig skulle fuska eller trimma hjulen . Han har mått skit efter allt som hände...

Väldigt bra att detta kom fram och är det någon som skall kritiseras så är det speakern, han borde vara insatt i att rosa PU-hjul är godkända som 2:or. En ursäkt från speakern hade varit på sin plats.

Link to comment
Share on other sites

Reagerade också på det när jag följde loppet live. Var ganska många gånger som han nämnde att han troligen åkte på felaktiga hjul och kommer att diskas.

 

 

Jag kan inte reglerna men är det alltid så att det bara är H21 som har möjlighet till pallplatser även vid mindre lopp?

Jag trodde att man blev indelad efter ålder och att det inte gick att ändra.

Ja så är det oftast på alla lopp. H21 och d 21 är huvudklasserna. Och då ska de ha de bästa priserna. Men det är ju upp till arrangören att välja om bästa åkaren skall vinna prispengar eller bästa i huvudklasserna men som sagt nästan alla lopp får huvudklasserna bästa priset...

Link to comment
Share on other sites

Detta gav försmak hur det blir den dagen Visma åkarna kör utan fluor och någon utanför Visma-teamen lägger på fluorpulver. Då inga kontroller görs innan loppet på den stora massan kommer det att vara omöjligt att efter tävlingen bevisa att "vinnaren" själv vallat med flluor. I testerna förra vintern gav rena skidor utslag om åkaren körde bakom en åkare men fluorpulvervallning

Link to comment
Share on other sites

Detta gav försmak hur det blir den dagen Visma åkarna kör utan fluor och någon utanför Visma-teamen lägger på fluorpulver. Då inga kontroller görs innan loppet på den stora massan kommer det att vara omöjligt att efter tävlingen bevisa att "vinnaren" själv vallat med flluor. I testerna förra vintern gav rena skidor utslag om åkaren körde bakom en åkare men fluorpulvervallning

För in de här synpunkterna i tråden Flourförbud, då de är viktiga för den fortsatta diskussionen där.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...