Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Gällivare


snabben

Recommended Posts

Är det bara jag som är taggad inför premiären i gällivare?

 

Vilka åkare är ni mest nyfikna på?

 

Efter att ha följt både Burman och Dyvik på youtube en längre tid så är jag väldigt spänd på att se vad de går för i år. Båda verkar ha haft lyckade, om än något olika, träningssäsonger under sommaren.

 

Ang. Anna så noterar jag att hon slagit Johanna, Maja och Moa under sm förra året samt mora ski festival i år. Presterar hon bra i början av säsongen så är hon i mina ögon högaktuell för OS. Speciellt med tanke på att Linn är skadad.

 

Burmans avslutning förra året gav mersmak och han verkar kunnat träna på för fullt utan strulande rygg.

Link to comment
Share on other sites

Ja han såg stark ut fram till fallet!

 

Märkligt det där med stakzoner i största allmänhet tycker jag, det känns så ”duttigt”. Vill man att vinnaren ska ha fästvalla under skidan så får man väl helt enkelt göra banan mer kuperad. Såg att Ulvang trodde skidsporten i framtiden endast skulle innehålla en stil, men det ser jag som osannolikt.

 

Synd med Burman, hoppas verkligen inte det är nåt som blir långvarigt.

 

Landslaget är sannerligen ett slaget gäng, otroligt många sjukdomar och skador, inte den bästa starten på säsongen…

Link to comment
Share on other sites

Tydligen låg Max Novak i slagläge när han druttade - https://www.langd.se/.6423296.html

Inte helt snyggt hanterat av teknikzoner (stakfria) heller. "Det är väl för att vi långloppsåkare med dålig kondition som jag inte ska kunna vinna."

Fast lite delade meningar om "diagonalfria lopp" är en utveckling eller en utarmning - jag tycker det sistnämnda.

Link to comment
Share on other sites

Absolut volvodin, jag är benägen att hålla med! Men jag är inte säker på att jag tycker de stakfria zonerna är det bästa verktyget för att behålla diagonalen. Som det såg ut nu så har jag svårt att se att novak vunnit, även om han stått på fötterna, fast det får vi ju aldrig nåt svar på.

 

Att tuffa till banorna och lägga in fler höjdmeter tror jag är den smartaste lösningen. Å andra sidan så är det ju redan fullt med diverse regler som begränsar tekniken, som att du inte får ta skejtskär, stavlängd mm. Och dessa funkar ju fint.

 

/snabben

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...