Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träna för att bli snabbare uppför startbacken i Vasaloppet


boffi

Recommended Posts

Tänkte jag skulle bli snabbare på att staka uppför startbacken nästa år.

Behöver tips på bra träning för att bli snabbare uppför en lång backe typ startbacken.

 

För rullskidor har inga långa backar hemma. Men brukar köra backintervaller i en backe som är 1 km lång och ca 60 höjdmeter och då kör jag alltid på 4or. Men det går inte att jämföra mot startbacken som tar mycket längre tid utan vila. Funderar på att prova lite längre intervaller på platten med ett bildäck på släp efter.

 

Tar gärna emot tips på bra träning för att bli starkare och snabbare uppför en lång uppförsbacke. Sedan vet jag ju att det även är väldigt mycket teknik, men tänkte mest på träning för att bli starkare.

Link to comment
Share on other sites

Skierg kör jag redan väldigt mycket och nästan alltid på 10:an både långdistans (3-4 tim) och korta intervaller.

Tipset att köra sig trött före stakintervallerna har jag provat. Ska nog öka det i sommar. Men jag tycker det är svårt att bli lika trött muskulärt som i startbacken.

Link to comment
Share on other sites

Jag stakade för första gången i år och tyckte ändå att första backen var ganska enkel. Har kört mycket skierg och stakning på 4 or. Ett nyceloaaa föem of har varit att köra upp och ner för en backe som tar ca 6 min upp i typ 90 min, tycker det bygger bra hårdhet.
Link to comment
Share on other sites

Det är bara att sätta på ett ski classics lopp på iPaden och sen köra :)

Om man tar SVT-sändningen av Vasaloppet 2014 så får man tänka på att sändningen är kortare än loppet. 

Har funnits på youtube (vet ej om den är kvar). 

 

Detta pga att SVT gjorde avbrott varje timme för att bevaka Rysslands invasion av Krim.

Link to comment
Share on other sites

Mest av nyfikenhet men från vilket led finns det ett behov av att vara snabbare? Känns som det ganska tidigt är mer en dag i Stockholmstrafiken och ganska lugnt?

 

Startade långt fram i led 3 och troligen pga kraschen vid starten kom jag väldigt långt fram och när backen startade märkte jag att jag inte hade en chans att hänga med uppför. Var full fart från start hela vägen upp för backen.

Link to comment
Share on other sites

Jag stod i led 2 men fastnade i utkanten av kraschen. Var 895 på toppen men tyckte det gick ganska sakta upp, men blev ganska så adrenalinfylld efter kraschen så kanske inte riktigt kände av farten. Att vara med i en krasch kanske är ett bra tips för att få upp farten
Link to comment
Share on other sites

Startade långt fram i led 3 och troligen pga kraschen vid starten kom jag väldigt långt fram och när backen startade märkte jag att jag inte hade en chans att hänga med uppför. Var full fart från start hela vägen upp för backen.

Du är helt klart en vassare åkare än jag, men har för mig (från tidigare inlägg i andra trådar) att vi båda väger mer än de flesta andra. Vältränade kilon eller inte, så tror jag aldrig att 100-plussare kan mäta sig med de andra vesslorna uppför. Min akilleshäl är också uppför, fast jag blir knäckt av minsta småbacke efter Risberg och trots att jag går med fäste. Finns lite att jobba på men nån raket uppför blir jag nog aldrig.....

Link to comment
Share on other sites

Nygaard väger ju som en mindre jumbojet så jag köper inte det.. detsamma gäller ju vår åldrande Tjeck. Självklart är syreupptagning per kilo relevant men det är fortfarande 90k. Nygaard är antagligen grymt syratålig (läs 15 mmol+) och kan återhämta sig fort utför.
Link to comment
Share on other sites

Inte jumbojet väl? En lättviktare på max 90kg säger jag utan att veta. Det är ändå stor tur för Nyygard att Vasaloppet inte bara består av uppförsbackar. För då tror jag inte att han hade haft en chans att vinna loppet.

 

Borde vara syreupptagning per kilo som räknas och som blir avgörande faktor i längre och krävande lopp(med mycket uppför) och jag antar att lätta/mindre åkare oftast har mer lungor i förhållande till kroppsvikten än vad större åkare har.

 

För ett par år sedan kollade jag lite data på svenska damåkarna i världscupen. De bästa på distans hade en kroppslängd på ca 1,65m(som Ebba Andersson, Charlotte Kalla) medan de bästa på sprint låg på ca 1,75m(som Ida Ingmarsdotter, Stina Nilsson, Maja Dahlqvist). Samma skillnader kan ses på de lätta långdistanslöparna mot de kraftigare sprinters som ofta är 1,90m+(herrar).

Link to comment
Share on other sites

Tänkte jag skulle bli snabbare på att staka uppför startbacken nästa år.

Behöver tips på bra träning för att bli snabbare uppför en lång backe typ startbacken.

 

För rullskidor har inga långa backar hemma. Men brukar köra backintervaller i en backe som är 1 km lång och ca 60 höjdmeter och då kör jag alltid på 4or. Men det går inte att jämföra mot startbacken som tar mycket längre tid utan vila. Funderar på att prova lite längre intervaller på platten med ett bildäck på släp efter.

 

Tar gärna emot tips på bra träning för att bli starkare och snabbare uppför en lång uppförsbacke. Sedan vet jag ju att det även är väldigt mycket teknik, men tänkte mest på träning för att bli starkare.

Det verkar ju som du tränar bra av vad du har skrivit här.

 

3x5000m test på Skierg tycker jag funkar bra som backträning, på motstånd 10 självklart. Gå nästan max första 5000m och sen det du klarar på dom 2 övriga. Bra långloppsträning. 

 

Stakning brant uppför på rullskidor, 4:or, självklart men svårt att hitta en bra backe. 

 

Annars för både teknik och belastning så ska du nog försöka leta upp branta backar på snö, det är en annan belastning i seg snö uppför en backe. I år var det ju väldigt snällt före på Vasaloppet.

 

Kanske du behöver spetsa med styrketräning? Men det ska man ju göra ändå. 

Link to comment
Share on other sites

Själv har jag svåra problem och gå fort på Platten, men betydligt lättare och utveckla stakning uppför. En sak som förvånade mig på Seed tävling för ett par år sedan, som led 6 åkare blev jag varvad av vl topp 100 åkare.

Uppför körde dom knappt ifrån mig, då hade jag inte bra skidor heller. Sedan kommer led1 åkare som kör ifrån mig som tusan uppför. Ibland verkar det som vissa led 1 åkare eldar på för mycket uppför och blir avhängda av eliten på Platten. Jag har noterat några exempel på det, men att fokusera på bli snabbare uppför kan sabba rejält. Långa intervallpass i backe där man letar en teknik där det känns billigt och ta sig upp och som bygger muskler på rätt ställen. Sedan måste man ha koll på pulsen, att nosa på rött är en sak, men att gå upp i dräparzonen kan straffa sig. Aldrig tälta på hårt underlag, ev tälta i lösföre få få fast trugan. Ner med armbågarna, kom upp och inte bli sittandes. vart ska stavarna sättas ner i förhållande till fart lutning. Alla dom där prylarna som endast går träna på skidor och rull.. Är det lite sugande kan man testa och klicka lite med ena benet i staktaget, tror det var Joar som jag apade efter med det. Funkar ibland som avlastning om man får till timeing. långpass i skierg ger inte mycket resultat på mig, däremot explosiva kortintervaller på högre växlar som någon nämnt.. Cykelpass på 2.3h och uppåt med låg medelpuls typ 125 svarar min kropp sjukt bra på och kasta in ibland mellan all stakning.. Det ska man nästan kasta in varje vecka.. Är själv ett basket case när det gäller skidåkning, men stakning uppför är skitkul. Man ska passa sig lite för Ski erg i vissa lägen, gör man fel så får man ingen feedback som på riktiga prylar.. Fötternas mottryck uteblir helt.. Själv skulle jag vilja bli mycket snabbare på Platten. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...