Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Svårt med vettig träningsmängd


Stina

Recommended Posts

Jag har problem med både armbågar och en snedställd fot som gör vanliga rullskidor omöjliga. Jag funderar på att prova Skike, kanske kan vara något för dig med när det gäller fötterna. De har ju större luftfyllda hjul då det blir mer skonsamt. För armbågarna är det nog två råd jag har, dels som flera nämnt Staffanstaven (eller exels dämpade rullskidsholk som är billigare men inte lika bra tror jag) alt. Riktigt mjuka stavar men det förtar ju känslan lite. Sen skulle jag tipsa dig om excentriska tricepsövningar för att öka motståndskraften i triceps. Ex falla mot en dörrpost och sakta bromsa fallet med en arm, brukar göra 3x10 sådana per arm och det stärker verkligen tricepssenan (om det nu finns en sån men nederdelen av triceps i alla fall).
Link to comment
Share on other sites

Om dina armbågsproblem är tennisarmbåge så har det med handens och handledens rörelser att göra. Det bästa för att förebygga tennisarmbåge är styrketräning för underarmarna.

 

Annars rekommenderar jag, precis som många andra, fjädrande handtag på stavarna. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...