Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur loggar ni skidgång etc?


very_big_n00b

Recommended Posts

Hej all glada (och oglada)!

Har bestämmt mig för att ta tag i skidträningen för att änligen bli inte-helt-värdelös och som ett led i det börja med att träna skidgång/älghufs/etc på regelbunden basis.

 

Som dataälskare skapar detta dock problem! Hur ska dessa pass loggas i klockan? Går de under löpning eller kanske under stavgång? Kategoriseringen är viktig så att man vid senare tillgälle kan se rättvisande aggrererade timmar/aktivitet. Som löpare skapar dock alternativet att logga dem som "stavgång" en extrem existensiell ångest om mil av löpning byt ut till "gång". Det är inte heller självklart att skidgång/etc bäst ska kategoriseras som "stavgång" och inte en form av "löpning".

 

Tror jag lutar mig åt att logga dessa som löpning med en specificerande kommentar i appen jag använder. Vill höra hur har ni andra gjort och resonerat?

Link to comment
Share on other sites

När jag väl tar mig ut och ”hufsar” sådär i november när det är för halt för rullskidor och snön saknas så landar det in på löpkontot. De passen har alltid en upp- och nedjogg dessutom. Tror inte jag har alternativet stavgång i Strava. Jag förlikar mig så smått med att snittempot i löpningen dras ner av elghufsen.
Link to comment
Share on other sites

På den tiden jag fortfarande tränade stavgång (eller skidgång som man sa på 80-talet) så redovisade jag det som en egen aktivitet. Men det beror väl lite på hur man kör också, jag har alltid gått eller "sprättat" i uppförsbacke som intervaller när jag stavgått.

Link to comment
Share on other sites

Jag reggar de först som löpning i klockan men ändrar sedan till det något mer allmängiltiga "Workout". I just det begreppet samlar jag alla, lite ovanliga aktiviteter jag utför. (Exempelvis också SkiErg eller roddmaskin). Hade jag genomfört skidgång mer regelbundet hade jag sett större nytta med vettigare loggning men just nu duger det.

 

Har med andra ord inte heller förlikat mig med tanken på att förstöra löpningens snitthastigheter och kilometerantal. Illa nog att regga pass i obanad terräng och asfaltslopp på samma sätt liksom, så jag förstår verkligen problemet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sen innan gjort valet att logga all löpning som löpning även fast min klocka har valet "terränglöpning". Där resonerade jag som så att eftersom båda varianterna är löpning och belastar samma återhämtningskonto så vill jag ha det på samma. Känns som att samma borde gälla skidgång. Provade faktiskt ett litet pass under fm och det blev det blev de facto löpning med explosiva backintervaller med stavar. Känns helt klart som löpning. Sen vet jag inte hur mycket av "skidgång" det blev av det hela men överkroppen fick helt klart sig också en körare.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...