Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Maja och Frida utanför landslaget


Lejonet

Recommended Posts

Ganska ointressant när det är tre män som gör undersökningen. Vad vet vi om att vara kvinna i en uthållighetsidrott, vi kan varken föda barn eller ha mens bara för att ta ett exempel. Jag vill se undersökningar ur kvinnoperspektiv för att det skall vara trovärdigt.

Eftersom jag arbetade med Maria Rydqvist på hennes bok Kvinnor, Idrott & Manliga ledare så får jag väl rekommendera att du läser den. Om du identifierar henne som kvinna.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Viss historieförfalskning ägnar jag mig åt såklart men det finns förebilder och föregångare som våra nutida åkare lutar sig mot. Säger inte att Kalla, Olsson, Fredriksson m fl gjorde rätt eller fel men de lade grunden för en kultur. Northug gick samma väg. Finns det fler norrmän som följer hans exempel?

Det är ju tyvärr vansinnigt svårt att veta vad som är rätt. Viktigt att komma ihåg är att en toppåkare (oavsett dam/herr) är ju oftast väldigt fokuserad på sin grej (det betyder inte att det är något fel på det). Det är ju en utmaning i det som landslagets organisation måste hantera på ett respektfullt sätt oavsett var man tycker om det. Åkarna själva kommer aldrig att vara så bra på det.

Link to comment
Share on other sites

Här är en länk till den: http://sociologiforskingringen.blogspot.com/2016/12/julkronika-att-gora-skillnad-pa-damer.html

 

Jag samarbetade lite med nämnda Sverker Sörlin och Daniel Svensson https://idrottsforum.org/forskarprofil-daniel-svensson-malmo-universitet/ kring det här. Nu är ju genusperspektiv bara en analysvinkel av många med det vet ju du Lars-Erik. För övrigt är idrott underforskat inom samhällskunskapen.

Tusen tack Lejonet. Det var verkligen intressant läsning och vi har absolut något gemensamt även om jag visat det i annat sammanhang än i Vasaloppet

Link to comment
Share on other sites

Skidlandslagets upplägg är föråldrat och resultaten för herrarna visar det tydligt. Jämför med friidrotten där de personliga tränarna ser till att de aktiva optimerar sina prestationer.

 

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk

Och damernas resultat visar på vad... Eller är det ett annat landslag?

Link to comment
Share on other sites

Och damernas resultat visar på vad... Eller är det ett annat landslag?

Damerna har varit mycket framgångsrika. Framförallt på sprint. Sedan finns det väl orostecken. Frida Karlsson´s misslyckade OS borde rimligen ha fått henne att fundera på ett och annat inför kommande säsong. Inte är det första gången heller hon kört tvärstopp formmässigt. Ebba Andersson har inte riktigt nått upp till sin tidigare nivå de senaste två säsongerna(hon övervägde också att stå utanför landslaget, men valde att stanna kvar). Charlotte Kalla har aldrig/sällan varit en stor världscupåkare, men de senaste åren har varit mediokra minst sagt sett till resultat. Sen alla dessa förstörda ryggar på både dam och herr.

Link to comment
Share on other sites

Vilka alla förstörda ryggar menar du? Hur många är det? Är det vanligare än hos befolkningen i övrigt? 

Jag tycker du ska börja med att läsa den här artikeln.

Allvarliga ryggproblem oroar landslagsläkare: ”Något måste göras” | SVT Sport

 

Om jag har förstått det rätt så jobbar du med "onda kroppar" så du har säkerligen en uppfattning om hur pass mycket ont i ryggen vanligt folk har. Men inte har väl ~10 till 20% av befolkningen så allvarliga problem med ryggarna som de som nämns i artikeln? Visst, om de slutar att träna som elitaktiva så kanske de mår som vanligt folk också. Men här var ju frågeställningen(åtminstone min) om det är något fel i träningsupplägget i landslaget? Uppenbarligen var förre landslagsläkaren inne på samma funderingar.

Link to comment
Share on other sites

Spännande text @lejonet. Det där kan ju va grunden till en spännande forskningsartikel, eller har du släppt akademin? Kanske ska ta och sno ide’n, jag har ju tidigare vågat mig på att skriva om feminisering av apotekaryrket:)

Man ska absolut sno bra idéer, träning eller annat. Nja jag har ett hälsosamt avstånd till akademin.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker du ska börja med att läsa den här artikeln.

Allvarliga ryggproblem oroar landslagsläkare: ”Något måste göras” | SVT Sport

 

Om jag har förstått det rätt så jobbar du med "onda kroppar" så du har säkerligen en uppfattning om hur pass mycket ont i ryggen vanligt folk har. Men inte har väl ~10 till 20% av befolkningen så allvarliga problem med ryggarna som de som nämns i artikeln? Visst, om de slutar att träna som elitaktiva så kanske de mår som vanligt folk också. Men här var ju frågeställningen(åtminstone min) om det är något fel i träningsupplägget i landslaget? Uppenbarligen var förre landslagsläkaren inne på samma funderingar.

Det stämmer att jag är sjukgymnast. artikeln i sig är lite oroväckande och det framgår väl att man tidigare inte riktigt haft koll på detta, men att man nu har bättre koll.

Vad gäller exempelvis diskbråck och hur vanligt det är så finns det hos lite drygt 25% MR-verifierade diskbråck hos så kallade ryggfriska 20 åringar. Det vill säga att hos personer utan ryggbesvär så har drygt 25% ett MR-verifierat diskbråck, sen har vi utöver dessa de som har besvär med ryggen....

Att det då tyvärr drabbar 4-5 st i landslaget är ju tråkigt och beklagligt, men det kan ju också bero på att de personerna var predisponerade för ryggbesvär?

Det jag vill säga är att det kanske bara är så att det inte hade spelat någon roll hur dessa hade tränat, de kanske ändå fått besvär och hade de levt ett lite lugnare liv så kanske de klarat sig bättre? 

Sen är det ju viktigt att se över så att träningen matchar den belastning som idrotten kräver. Detta arbete behöver nog börjas betydligt tidigare än när de aktiva kommer till landslaget...

Link to comment
Share on other sites

Jag kan nog tycka att problemet är större än så. Jag har barn som har tränat olika sporter (cykel, simning, skidåkning) och om det är något som har missats/underskattats i alla tre sporterna är risken för överbelastning och skador i unga åldrar. Även jag förundrades över de svenska skidåkarnas ryggproblem, orsaken har jag ingen kunskap om, men att det inte skulle vara träningsrelaterat låter lite konstigt. Friidrottarna hade väl med systrarna Kallur och några till gemensamma problem samtidigt, kommer inte ihåg om man hittade orsaken till det.
Link to comment
Share on other sites

Jag kan nog tycka att problemet är större än så. Jag har barn som har tränat olika sporter (cykel, simning, skidåkning) och om det är något som har missats/underskattats i alla tre sporterna är risken för överbelastning och skador i unga åldrar. Även jag förundrades över de svenska skidåkarnas ryggproblem, orsaken har jag ingen kunskap om, men att det inte skulle vara träningsrelaterat låter lite konstigt. Friidrottarna hade väl med systrarna Kallur och några till gemensamma problem samtidigt, kommer inte ihåg om man hittade orsaken till det.

Skiergen uppfanns 2009. Själv har jag 3 ryggskott direkt orsakade av maskinen pga linfästen som gått av. Dragit av 10 St ca. Kolla på filmen när Burman hetsar i skiergen. Efter det förstår man varför han har ryggproblem. Maskinen ger extrem belastning på korsryggen.

Link to comment
Share on other sites

Skiergen uppfanns 2009. Själv har jag 3 ryggskott direkt orsakade av maskinen pga linfästen som gått av. Dragit av 10 St ca.

??!!

Hur bär du dig åt?

 

Själv så började jag träna mer ambitiöst för bara några år sedan. Har tidigare alltid haft intrycket att jag är svag i bålmuskulatur och inte har så bra stabilitet. Körde en hel del roddmaskin innan jag skaffade SkiErg. Har hittills inte haft några som helst bekymmer med rygg. Fast lite rätt vill jag ge dig i din spaning med en frenetiskt stakande Burman. Jag tror mer på att det finns någon tuff gymövning som havererar elitryggarna snarare än den alltmer dominerande stakningen i sig. Sen går det ju att göra fel i allt förstås och för mycket pannben tål ingen kropp.

Link to comment
Share on other sites

Ja, nu skojar väl ändå oxberg till det mer än vanligt?!

 

10 st avdragna linfästen. Ger förvisso respekt!

Ja, alla mina förutfattade meningar om Oxberg havererar, trodde hen var en skintorr senig surgubbe... men hen måste vara ett stakmonster som dragit av 10 linor!!!. Själv har jag aldrig dragit av en enda lina på mina Skierg som jag haft i kanske 8 år, köpte när den nya modellen kom, inga avdragna linor eller diskbråck.

Link to comment
Share on other sites

Ja, alla mina förutfattade meningar om Oxberg havererar, trodde hen var en skintorr senig surgubbe... men hen måste vara ett stakmonster som dragit av 10 linor!!!. Själv har jag aldrig dragit av en enda lina på mina Skierg som jag haft i kanske 8 år, köpte när den nya modellen kom, inga avdragna linor eller diskbråck.

Dina förutfattade meningar är helt rätt. Vi känner ju varandra. Eller har träffats några gånger åtminstone.

 

De 10 linorna (egentligen fästena) har gått under korta intervaller på dåligt underhållna gym-maskiner. Surgubben väger ju 90 kg. Samma gym men olika maskiner kan tilläggas. Skräpgym.

Link to comment
Share on other sites

Dina förutfattade meningar är helt rätt. Vi känner ju varandra. Eller har träffats några gånger åtminstone.

 

De 10 linorna (egentligen fästena) har gått under korta intervaller på dåligt underhållna gym-maskiner. Surgubben väger ju 90 kg. Samma gym men olika maskiner kan tilläggas. Skräpgym.

Då skjuter det på rejält med 90 kg efter Oxberg, Oxberg !

Link to comment
Share on other sites

Jo det blir extra surt där.

 

Är jag den enda som dragit loss linorna på skiergen? Det bevisar i så fall återigen min storhet.

Jag drog sönder av linorna på skiergen på det lokala gymmet. Det var ganska modellen, köpte sedan en egen och den har fungerat perfekt i typ 4 år.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Landslagsmodellen ifrågasätts igen. Från artikeln så tolkar jag ett uttalande från Hanna Falk som att det kan vara intressekonflikter med tränare som både är personliga tränare och tränare åt landslagstruppen. Något jag själv funderat på några gånger över hur lyckat det kan vara?

Pliggen funderar vidare också på träningen i stor grupp vs behovet av individuell anpassning.

Förslaget efter avhoppen: Byt landslagsmodell | SVT Sport

Link to comment
Share on other sites

Men hur ofta har landslaget läger? Är det 1 v/månad? Träningen lär ju ändå bedrivas mkt individuellt och även på läger så kör väl inte alla allt tillsammans? 

Om man bara ser utifrån så verkar ju i allafall tex orienteringen lyckas bra med sin landslagsverksamhet. Jag tror att mkt av det ett landslag kan bidra med är en lag- och "vi"-känsla trots att det är en individuell idrott.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...