Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullmotstånd


ErikJansson

Recommended Posts

Swenor 4 är ju erkänt tröga så du är åkstark! Jag är inte på din nivå så skall inte spekulera i startled, men tycker om att variera mellan lättåkta hjul och mer trögrullade. Att bara åka på 4:or låter lite segt. Tycker ett fartpass på 2:or hittar andra magmuskler.

 

Ja man kanske skulle ta ett pass på sina 2or. Många säger ju att det är lättare att komma upp i puls med 2or också.

På mina 4or får jag slut på musklerna innan konditionen. Har inte testat min kondition på hela sommaren heller ,kan vara så att jag lägger upp mina träningspass fel…

Link to comment
Share on other sites

Svårt att jämföra sig med andra och speciellt på längre turer när många kör lite lugnare. Har bara gjort 3 kortare pass på mina nya elpex 4:or och jag har snittat rund 2:50 /km i 1,7 mil.  Har ett par swenor fiberglass med 5:or bak och 2:or fram som rullar lite lättare än 4:or och mina pass på 4-5 mil brukar ligga kring 2:50-3:00/km, varken hårt eller lungt utan kring A2 pulszon.

 

Jag skulle nog säga att trögare rull skapar bättre förutsättningar för att musklerna ska orka jobba under längre tid/lopp.

Jag försöker iaf få till runt 1 timme A3 pulszon i veckan och speciellt nu mot hösten för att hjärtat ska få sin del av träningen och då tycker jag 4:or bli lite för muskelärt för att jag ska orka det.

Link to comment
Share on other sites

Är inte ”conventional wisdom” att 3:or liknar ”normalsnö? För mig är det typ så i alla fall. Å andra sidan har jag träningskompisar som smiskar mig ordentligt på rullskidor, men på snö ser de bara min rygg:)

Jag tycker nog 3.or är som "snabbt normalföre". men det beror ju på hur hjulen är. 3/4:or på rullskidorna tycker jag motsvarar snö bäst. Men som du skriver, rullskidor och snöskidor är olika saker.

Link to comment
Share on other sites

Hej !

Jag har endast tränat på mina swenor Fiberglass 4or i sommar och snittar 3:24 /km på 5 mil.

 

Skulle vilja höra vad ni andra snittar på era 4or , så man har något att jämföra sig med. Vill till startled 1 i Vasaloppet men vet inte om det räcker.

 

Jag ligger nog på 3:45 (16 km/h) på samma sträcka. Startled 3. Om jag åker på 2or blir det ca 3:00 - 2:51 (20 - 21 km /h).

Vad ligger du på för fart med 2or?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...