Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Blir det någon konstsnö i vinter?


Pask

Recommended Posts

Man får väl se på samhällsnyttan och var elen behövs bäst.

En skidanläggning som kan förse hela orten med jobb har mer "existensberättigande" än en anläggning som producerar snö åt vasaloppsnördar i Västsverige.

Har ingen aning hur mycket en snökanon drar, du får söka på nätet.

Link to comment
Share on other sites

Besvarar min sista fråga själv. Ca 4kWh/m3 snö (äldre modell), drygt 1kWh/m3 snö (nyare modell).

 

Av länkad undersökning så drar en genomsnittlig längdanläggning motsvarande årsförbrukning på en villa med uppvärmning och övrig el - om det är gamla snökanoner. Vid nyare modeller, ca en fjärdedel.

 

Otroligt många som kan ha glädje av skidspår och förbättre hälsa med träning. Alternativet är att sitta inne och deppa, kolla att inomhustemp inte går över 19,0 grader och tröstäta chips (mössa på huvudet och med fingervantar på förstås, avklippta toppar).

https://c163375f-d0a9-4110-99da-0a5971624543.filesusr.com/ugd/bbc3c3_2b71c87b37fb40f7b56227495b22fe1a.pdf?index=true#:~:text=Tidigare%20studier%20tyder%20p%C3%A5%20att,2%20kWh%20el%2Fm3%20sn%C3%B6.

 

"Studien konstaterar utifrån resultaten att det finns potential till energibesparing på så väl lokal som nationell nivå. Från förstudien framkom det att en representativ snökanon (belägen på en längdskidanläggning någonstans i Sverige) i genomsnitt använder 3,5 till 4,3 kWh elenergi per m3 konstsnö. Samma snökanon producerar, enligt studien, ca 7 500 m3 snö per år. Sett till energianvändningen betyder detta att genomsnittsanläggningen använder 26 250 - 32 250 kWh per säsong. En motsvarande ny snökanon skulle producera samma mängd snö (7 500 m3) med 8 250 kWh el (baserat på medelvärdet 1,1 kWh el/m3 snö)."

Link to comment
Share on other sites

Man får väl se på samhällsnyttan och var elen behövs bäst.

En skidanläggning som kan förse hela orten med jobb har mer "existensberättigande" än en anläggning som producerar snö åt vasaloppsnördar i Västsverige.

Har ingen aning hur mycket en snökanon drar, du får söka på nätet.

Nu är det väl inte bara Vasloppsnördar som nyttjar skidspåren. Barn, ungdomar och "vanliga motionärer" ser jag ofta där jag brukar åka konstsnö. Fast här har väl klubbarna som producerar snö en uppgift. Locka dit folk att åka! Om t.ex en kommun sponsrar med snöproduktion så gäller det ju att folk använder spåren också. Då tror jag att samhällsnyttan lätt överstiger insatsen. 

Link to comment
Share on other sites

Man kan ifrågasätta om inte snöproduktion borde vara förbjuden under rådande elbrist. Samhället riskerar att behöva släcka ner, då ska man inte slösa på energin.

 

Kan köpa att jobbskapande skidanläggningar gör det, dock inte snötillverkning i typ Borås eller liknande.

Det är väl ganska valfritt hur man vill bedöma samhällsnytta. Uppe på stadion i just Borås så har BSK i runda slängar 150-200 barn i sin ungdomsverksamhet. Utöver det så förlägger Äspered och delvis GIF även sin ungdomsverksamhet där. 

Du är även välkommen en lördag då det, speciellt finare dagar, är fullt i spåret med barnfamiljer, pensionärer och vasaloppsnördar.

 

Är du riktigt nyfiken kan du säkert kontakta kommunen och få ett utdrag på vad spårkortsförsäljning genererar så kan vi göra en liten räknelek vad den tveksamma samhällsnytteaktiviteten, som inte genererar några jobb, kostar. Den kan vi sen jämföra med badhus, ishallar, inomhushallar, bibliotek osv. Fyll gärna på om jag missat något.

 

Väl medveten om syrligheten i svaret. Men att bara kasta ur sig att en verksamhet inte borde bedrivas utan vetskap om vad den faktiskt kostar och kräver i form elförbrukning är ju rätt löjligt. Visst att frågan kan och skall kanske till och med lyftas. Men då får det ju ske med ett mycket bredare perspektiv vad som skall stängas ned/ inte startas vintertid. Och vad faktisk besparing kontra estimerade förluster så som ex. värde för samhälle, ungdomsverksamhet och folkhälsa. 

Link to comment
Share on other sites

Sen kan det tilläggas att vissa konstsnöanläggningar inte har tillgång till elnätet där de producerar el utan använder sig av diselverk. Och de belastar inte elnätet. Kanske inte så bra för miljön dock..

Sen kör endel anläggningar sin produktion på natten då behovet av el är lägre. 

Link to comment
Share on other sites

I Kungälv där jag håller till finns en konstfrusen bandybana som står och drar el hela vintrarna, trots att det vanligtvis regnar och är plusgrader hela vintern.

Tråden handlar om tillverkning av konstsnö och inlägget ska ses som en reflektion mot den pågående energikrisen.

Ska man välja mellan att släcka ned i bostäder, arbetsplatser eller idrottsanläggningar så kommer idrottsanläggningarna släckas först.

 

Jag har väl inte ifrågasatt samhällsnyttan med att människor idrottar. Som jag ser det så är det bättre investerade pengar att lägga konsnö i Värmland eller norr över och hålla avfolkningsbygder vid liv än att lägga en kilometerlång slinga i södra Sverige som troligen regnar bort innan säsongen är över ändå.

Link to comment
Share on other sites

I Kungälv där jag håller till finns en konstfrusen bandybana som står och drar el hela vintrarna, trots att det vanligtvis regnar och är plusgrader hela vintern.

Tråden handlar om tillverkning av konstsnö och inlägget ska ses som en reflektion mot den pågående energikrisen.

Ska man välja mellan att släcka ned i bostäder, arbetsplatser eller idrottsanläggningar så kommer idrottsanläggningarna släckas först.

 

Jag har väl inte ifrågasatt samhällsnyttan med att människor idrottar. Som jag ser det så är det bättre investerade pengar att lägga konsnö i Värmland eller norr över och hålla avfolkningsbygder vid liv än att lägga en kilometerlång slinga i södra Sverige som troligen regnar bort innan säsongen är över ändå.

Regnar bort....?

 

I Trollhättan fanns förra säsongen konstsnöspår från slutet av November till slutet av Mars. Stod pall för många väderomslag. Flitig klubb som sköter det mesta av arbetet och till glädje för väldigt många.

Link to comment
Share on other sites

sthlm hade väl förra året dryg vecka i dec med ordentligt kallt, ungefär som nu, den snö som producerades då höll spåren igång fram till mars (väl?) i huvudsak ganska varma månader.

Stämmer bra, Konstsnön var igång redan början av december och det var åkbart på vissa av konstsnö spåren så längt som in i april. 

Link to comment
Share on other sites

Det nu varit åkbart i en vecka på natursnö, då det varit stabil kyla till glädje för både skidåkare och snötillverkare. Det har ju fyllt på med snö i portioner och "förstört" skejtunderlaget på den fastfrusna snö. Jag är dock väldigt tacksam för att man tillverkar klassiska spår med en omvänd plog framför spårkälken, men fortfarande sätts skejtåkningen på undantag trots att det finns ungdomar i skidföreningen som tävlar i båda disciplinerna.

Link to comment
Share on other sites

Man kan ifrågasätta om inte snöproduktion borde vara förbjuden under rådande elbrist. Samhället riskerar att behöva släcka ner, då ska man inte slösa på energin.

 

Kan köpa att jobbskapande skidanläggningar gör det, dock inte snötillverkning i typ Borås eller liknande.

Hur är inte ideella krafter viktigare för samhället än betalda? Är Skistar viktigare än Hestra i Borås? Det är som att du hejjar på kapitalismen samtidigt som du hatar kapitalismen och själv vill bedömma vad som är viktigt och inte.

Link to comment
Share on other sites

Hur är inte ideella krafter viktigare för samhället än betalda? Är Skistar viktigare än Hestra i Borås? Det är som att du hejjar på kapitalismen samtidigt som du hatar kapitalismen och själv vill bedömma vad som är viktigt och inte.

Det var väl inte så jag skrev eller? Var skrev jag något om skistar?

 

Ja, ja man får väl räkna med ett drev om man skriver något som inte passar det allmänna grupprunket på detta forum.

 

Men som jag skrev förut så är det min åsikt att en investerad kWh som kan hålla avfolkningsbygder under armarna är en bättre investering än att göra snö i Västra Götaland.

 

Har varit med på detta forum sedan 2009 och förstår inte vad det är för jävla tonläge nu för tiden, en massa jävla påhopp och tråkningar för allt och inget!

Ska inte störa er världsbild i fortsättningen.

Link to comment
Share on other sites

Det var väl inte så jag skrev eller? Var skrev jag något om skistar?

 

Ja, ja man får väl räkna med ett drev om man skriver något som inte passar det allmänna grupprunket på detta forum.

 

Men som jag skrev förut så är det min åsikt att en investerad kWh som kan hålla avfolkningsbygder under armarna är en bättre investering än att göra snö i Västra Götaland.

 

Har varit med på detta forum sedan 2009 och förstår inte vad det är för jävla tonläge nu för tiden, en massa jävla påhopp och tråkningar för allt och inget!

Ska inte störa er världsbild i fortsättningen.

Sålänge man håller sig i "den breda mittfåran" är allt frid och fröjd, men vågar man sticka ut från det allmänna åsiktsbruset blir man inte så populär. Ett ämne som är tabu att ifrågasätta är vad som orsakar klimatförändringen - vid minsta antydan till att annat än koldioxidutsläppen påverkar blir man kallad "klimatförnekare" (ett ord som egentligen inte finns) trots att det var lika varmt under medeltiden. ps. men när Gustav Vasa skidade har Lilla istiden inletts. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Tonläget ska vara i hyfsläge såklart, givetvis enklare att skriva på anonymt forum men man får tänka sig för helt enkelt.

 

Åsikter ifrågasätts speciellt om det är utanför mittfåran.

 

Därmed inte sagt att jag håller med om vare sig att kommersiella skidanläggningar har företräde framför ideella map elförbrukning eller att vi inte påverkar klimatet med vår konsumtion.

 

Jag anser att fritidsanläggningar mer eller mindre kan dras över samma kam och inte har prioritet över samhällskritiska saker typ bostadsvärme, vård osv.

Det är förhållandevis låg elkonsumtion vid snöproduktion men såklart (min åsikt) inte prioriterat i nödläge vid avstängning av el.

Storlek på anläggningen påverkar väl mer än ideell jämfört med kommersiell.

 

Det finns Flat Earth Society också förresten, man måste inte lyssna på vetenskap . Här får man tolka information hur man vill men för inte så länge sedan var el det miljövänliga men nu bränner man olja för att göra el så inget är enkelt längre förutom kanske om man inte tror på miljöpåverkan av fossilbränslen.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ju hoppa in då och påpeka att den här förmodade bristen på el som möjligtvis kan komma kommer att vara korta stunder och då kan man ju naturligtvis låta bli en massa verksamhet om vi kan komma överens vilken verksamhet vi ska låta bli. Det kan dock bli svårt vilket inte minst pandemin visar att vara överens om vad som ska prioriteras.

 

Att vi bitvis har väldigt höga priser har mer med sammankopplingen med kontinenten i elsystemen att göra även om vi ibland importerar el till Sverige. Men vi importerar mer höga priser än el faktiskt.

 

Allt vi människor gör påverkar så klart miljö och klimat, mer eller mindre. Men det är ju fortsatt ,mycket svårt att komma överens om vissa verksamheter som inte ska få drivas, det blir ju oftast det man själv inte tycker är viktigt. Det blir också svårt in en demokratisk marknadsekonomi att förbjuda hit och dit. men naturligtvis kan vi fortfarande göra så mycket vi kan eller lite mera.

Link to comment
Share on other sites

Sen kan det ha betydelse vilket elavtal klubben har och om det är möjligt att tillverka snö under de delar av dygnet, då det är lägst pris. Givetvis spelar det in hur länge en köldperiod varar och om det är möjligt att pausa när priset är som högst.

Ur spara elsynpunkt så fick vi ju en prefekt period här i norra Västmanland/södra Dalarna med -10 och mer i en vecka. Blev snabbt mycket snö, och det är ju bra på många sätt.

 

Sen kan jag ju tänka mig att fler konstsnöanläggningar sparar många mil med bil och en del fossilt bränsle om man har nära till dom.

Link to comment
Share on other sites

Efter 14 dagars skidåkning på snö bredde sig mildluften ut över södra Sverige och smälte de mesta av snön på två dygn (som det brukar vara) Då är det bra med konstsnön som back up nu när man fått upp en hygglig nivå även om det kanske går att åka någon dag till på en del av elljusbanan (jagat snö idag) Såg att Alvesta sok konstsnöspår behållit åkavgiften på 60 kr/dag och 500 kr/säsong trots ökade kostnader för snötillverkning-

Link to comment
Share on other sites

Gällande elbristen så har vi i min kommun (Alvesta) en krisgrupp som fattar beslut om vilka verksamheter som ska stängas eller inte vid elbrist. Sett över ett helt år så drar inte konstsnö tillverkning så mycket el. Vår kommun har dessutom ett bra elavtal som gäller året ut därför kunde vi producera mycket snö nu i december men ändå behålla våra låga priser.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...