boffi Posted November 19, 2022 Report Share Posted November 19, 2022 Någon som har testat. Såg den hos Pölder.https://polder.se/swix-rotoborste-merinoull-100mm-250174 BeskrivningPassar till Swix Rotohandtag 100mm.Ett nytt och revolutionerande sätt att applicera paraffiner utan behov av ett vallajärn. Metoden är skräddarsydd för fluorfria hårda paraffiner som exempel Marathon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LFN Posted November 19, 2022 Report Share Posted November 19, 2022 Min spontana reaktion är att det låter som ett jävligt dyrt sätt att applicera valla. 1000 spänn för en rotorborste låter lite väl saftigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted November 19, 2022 Report Share Posted November 19, 2022 Går det inte lika bra att använda korkborsten ? (Skid-Åke på sin tid var en stor vän av denna) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrT Posted November 20, 2022 Report Share Posted November 20, 2022 Biltema säljer ett tvåpack rollerset i mohair för 39,90....jag ser inte priset som något problem. Finns många skidsaker som kan ersättas med likvärdiga produkter för en bråkdel av priset.Finns säkert trådar om detta.....i annat fall borde en sådan tråd startas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maria Snö Posted November 20, 2022 Report Share Posted November 20, 2022 Finns många skidsaker som kan ersättas med likvärdiga produkter för en bråkdel av priset.Finns säkert trådar om detta.....i annat fall borde en sådan tråd startas.Bra idé! Jag tror inte det finns en sån samlad tråd. Starta den gärna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LFN Posted November 21, 2022 Report Share Posted November 21, 2022 Den här är ju rätt nära https://www.skidforum.se/index.php/topic/14026-skidhacks/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeirs Posted December 12, 2022 Report Share Posted December 12, 2022 Har ikke prøvd orginalen, men prøvde å lage en biltemakopiRullet et saueskinn rundt en vanlig rotobørste.Fikk jevn rotasjon på høy fart, men voks ville ikke feste seg til ullaSå gav opp.Ser at ull er mye brukt i bilpolering og regnes som en grovt poleringsmaterialeSå har i utgangspunktet tro på det for skibruk også Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrT Posted December 13, 2022 Report Share Posted December 13, 2022 Har ikke prøvd orginalen, men prøvde å lage en biltemakopiRullet et saueskinn rundt en vanlig rotobørste.Fikk jevn rotasjon på høy fart, men voks ville ikke feste seg til ullaSå gav opp.Ser at ull er mye brukt i bilpolering og regnes som en grovt poleringsmaterialeSå har i utgangspunktet tro på det for skibruk ogsåTror du inte ullet är för fett för att vallan ska fästa i skinnet? Kanske bättre att gnida på ett tunt lager på skidan och polera in det efteråt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeirs Posted December 16, 2022 Report Share Posted December 16, 2022 Tror du inte ullet är för fett för att vallan ska fästa i skinnet? Kanske bättre att gnida på ett tunt lager på skidan och polera in det efteråt?Jo det kan hende. Kanskje swix har prosessert sin ull siden de får voksen til å sette seg.Men for meg ble det for lite synlig resultat. En nylonbørste gjør jo mye av det samme mhp polering Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik H Posted February 8 Report Share Posted February 8 Jag gjorde också en egen kopia av en mohair roller och en 8 mm gängstång. Märkte nog inte att ullen tog upp någon valla alls. Det sluta i att jag gned in vallan på skidan och så polera jag skidan med rollern. Kan inte säga att resultatet såg bättre ut än med nylon borste, idén är väl att det ska lägga in vallan djupare, men det går nog inte att verifiera med blotta ögat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik H Posted February 15 Report Share Posted February 15 Jag är nog skeptisk till att detta verkligen fungerar. Eventuellt får man något att fastna med ett mjukt paraffin, men med dagens hårda paraffiner tror jag inte att något fastnar i ullen. Har någon evidens på det? Ullen borde ju få samma färg som paraffinet om något verkligen fastnar där och man borde ju också upptäcka om det skett någon nötning på paraffin klossen. I varje fall med min hemmagjorda Mohair borste upptäcker jag ingenting alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted February 16 Report Share Posted February 16 Rotoborste kork, bättre än korka för hand ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik H Posted February 17 Report Share Posted February 17 Rotoborste kork, bättre än korka för hand ?Knappast, det går väl bara enklare och snabbare. Det är väl som att jämföra vanlig rotoborste med att borsta för hand, resultatet är detsamma bara man orkar hålla på tillräckligt länge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik H Posted February 19 Report Share Posted February 19 Gjorde ett nytt försök med min Mohair borste och Vauhtis UP LDR paraffin. Det syntes nog faktiskt nötning på paraffinet bara man tryckte på tillräckligt. Däremot upptäckte jag inte om något faktist fastnade i skidbelaget. Kanske det behövs mikroskop för att se det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts