Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Få till bra distanspass.


Epok

Recommended Posts

Jag (som säkert många fler) har def svårt att få till distanspassen bra.

Dels pga tidsbrist (småbarnsföräldrer) sedan har jag svårt att hitta något där jag verkligen bara håller mig till max 75% av maxpuls. 

 

Har en träningscykel där jag lätt kan hålla en stabil puls men sitta i 2h och glo i en vägg är omöjligt, provat med poddar, titta på ngt osv men jag blir rastlös. Hur gör ni? 

 

Rullskidor: Väldigt svårt att åka "normalt" och köra A1, blir lätt A2. 

 

Men det svåraste av allt. Nu kommer det snart fram lite konstsnöspår här men samtliga är rejält kuperade, hur fasen får ni till distanspass på sådana typer av banor? 

 

Kom gärna med era tips, både vad/hur ni kör samt löser det praktiska med jobb, familj hushållssysslor osv. 

 

Kollar jag på sociala medier tycks ju folk hinna allt, renovera hemma, eget företag med 800 anställda, 5-7 ungar och tränar 20h i veckan. 

Link to comment
Share on other sites

En första fråga är ju, behöver du verkligen ligga bara i a1? Hur mkt tränar du totalt i veckan?

För egen del blir det få långpass, men kör jag något längre typ 1,5 h så blir det då inte bara a1 - jag kör så fort jag orkar. Jag tränar för lite(3-4h/v för att slösa bort den tiden på a1 ;-) 

Så tyvärr inget svar på hur du håller låg intensitet länge

Link to comment
Share on other sites

Nä, jag håller med Petter: A1 är för eliten som behöver många träningstimmar utan att slita ut sig. Som motionär kan man ligga på högre puls, bara man orkar hela vägen. Då är det viktigare att få till längden på passen.

 

Själv har jag dock svårt att få upp pulsen på mina långpass på rullskidor. Jag åker ju mest för att det är härligt att komma ut, och fastnar lätt i ett "feel-good-tempo" som jag kan hålla i flera timmar. På mitt senaste 4-timmarspass nu i helgen hade jag bara 71% av maxpuls i snitt, trots att det är ganska kuperat. 

Link to comment
Share on other sites

Jag kallar mig motionär med ambitioner om att bli bättre. I år ligger jag på 6tim/vecka i snitt. Har kört ganska många lugna långpass i A1. Upplever att det lyft mig. 2-3 tim i SkiErg är aldrig fel en kväll när barn lagt sig. Eller motionscykel på samma sätt.

 

På långa pass så bli väl snittpulsen också ett mått på kapaciteten. På 3-4 tim rullskidor så klarar jag inte att hålla så mycket mer än A1+. Gäller bara att få så många watt så möjligt på den pulsnivån....

Link to comment
Share on other sites

Sociala medier åt sidan, det hör till sakens natur att det är kämpigt att få till långpassen med småbarn hemma. Alla (eller åtminstone de flesta av oss) har varit där. De gamla slitna klyschorna ”ge och ta” samt ”passa på när tillfälle ges” är nog det som faktiskt fungerar bäst. Inget nytt under solen direkt. När barnen här hemma blev något större så började vi t ex turas om med att ena föräldern nattar barnen medans den andre får den ack så eftertraktade egentiden. Gäller här att hela tiden ligga steget före och ta tag i både hushållssysslor samt förberedelserna inför passet direkt för att minimera ställtid och sura miner hos alla inblandade.

 

När det gäller den andra delen av din frågeställning är jag nog lika frågande själv. Började med regelbundna, längre A1-pass nu i höstas och tycker också det är svårt att hålla nere pulsen. Rullskidor är för mig helt uteslutet då det alltid blir A2 eller t om A3 av bara farten. SkiErg fungerar mycket bättre och är, av oklar anledning, mycket mycket roligare än att sitta på en motionscykel samma tid. Stavgång modell lugn eller helt enkelt bara en hederlig rask långpromenad fungerar också. Fast oklart hur mycket det ger i träningseffekt.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att stiga upp tidigt på morgonen och köra passet och komma hem, när de andra stigit upp för frukost. Tillämpade den modellen ett antal gånger, när barnen var små (länge sen) även om jag inte tillhör de morgonpigga. Korta pass går ju att köra sent på kvällen, men risken är att det stjäl sömn, då det är svårt att somna när kroppen är uppe i varv.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips, 

Men kan verkligen inte förstå hur fasen ni får till 2-3-4 timmars pass på en skierg eller rullskidor (imponerad.)

 

När jag åker rullskidor har jag en sträcka på cirka 4km jag får åka flertalet gånger, efter 4 gånger känner jag mig helt hjärndöd och uttråkad samt stressad över att komma hem igen, (har en 4-åring och en på 6 månader.)

 

Jag får helt enkelt skippa de där lugna oh långa passen för att inte tröttna på det eller bli ungkarl :D 

Satsa på att iaf få till 90 min A2 då och då. 

 

Ang gå upp tidigt spelar det ingen roll när jag går upp, ngt barn är alltid vaket oavsett. 

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips, 

Men kan verkligen inte förstå hur fasen ni får till 2-3-4 timmars pass på en skierg eller rullskidor (imponerad.)

 

När jag åker rullskidor har jag en sträcka på cirka 4km jag får åka flertalet gånger, efter 4 gånger känner jag mig helt hjärndöd och uttråkad samt stressad över att komma hem igen, (har en 4-åring och en på 6 månader.)

 

Jag får helt enkelt skippa de där lugna oh långa passen för att inte tröttna på det eller bli ungkarl :D 

Satsa på att iaf få till 90 min A2 då och då. 

 

 

Ang gå upp tidigt spelar det ingen roll när jag går upp, ngt barn är alltid vaket oavsett.

 

Du är ju mitt uppe i den intensivaste tiden med barna så ta den tid du kan få att träna och gör det med ett ”rent samvete”. Finns inte mycket som är så trist att träna med känslan av att man borde vara hemma och hjälpa till istället! Blir bättre med tid sen när barna är lite mer självständiga och när man kan träna ihop med dom:)

Link to comment
Share on other sites

Du är ju mitt uppe i den intensivaste tiden med barna så ta den tid du kan få att träna och gör det med ett ”rent samvete”. Finns inte mycket som är så trist att träna med känslan av att man borde vara hemma och hjälpa till istället! Blir bättre med tid sen när barna är lite mer självständiga och när man kan träna ihop med dom:)

 

Tack, 

Jag har förmånen att kunna köra på lunchen men det blir ju oftast intervaller lr styrka. Har en löparvagn som räddar upp det lite då jag kan ta med ena barnet i den och köra lite. 

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips, 

Men kan verkligen inte förstå hur fasen ni får till 2-3-4 timmars pass på en skierg eller rullskidor (imponerad.)

 

När jag åker rullskidor har jag en sträcka på cirka 4km jag får åka flertalet gånger, efter 4 gånger känner jag mig helt hjärndöd och uttråkad samt stressad över att komma hem igen, (har en 4-åring och en på 6 månader.)

 

Jag får helt enkelt skippa de där lugna oh långa passen för att inte tröttna på det eller bli ungkarl :D

Satsa på att iaf få till 90 min A2 då och då. 

 

Ang gå upp tidigt spelar det ingen roll när jag går upp, ngt barn är alltid vaket oavsett. 

Ja, har man bara en sträcka på 4 km att åka på så förstår jag att det tar emot. När jag åker mina längsta pass så har jag en runda på 65 km på olika asfaltvägar som jag åker. Jag tycker att det är härligt att ge sig ut på rullskidor i lugnt tempo. Man upplever årstidernas växlingar, känner dofter, hör fåglar, det är motvind, medvind upppför och nerför. Man kan titta på hus, skog, hästar som betar, svanar i en sjö. Kör jag stakmaskin så pallar jag inte alls lika länge, det är ju mycket tråkigare.

 

Mina barn är i övre tonåren, så de brukar inte stiga upp förrän vid 12-tiden på helgerna. De märker inte ens att jag är borta hela förmiddagen.

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips är att skippa långpassen helt och istället försöka köra på hårt när du kan. Kommer ta mindre tid och du får bra effekt.

 

Känns helt enkelt inte riktigt som långpass ligger för dig, och är det inte kul blir det inte av när man hela tiden måste trolla fram tiden. Du är välkommen till "3-timmar är medeldistans"-klubben när vardagen lugnar ner sig :)

Link to comment
Share on other sites

Ska man tävla i långlopp under säsongen, och speciellt om nåt längre än maratonsträcka, så behöver man dock iaf ett par långrundor innanför västen. Annars kan man räkna med visst tvärstopp under timme tre tycker jag. 
 

Känns dock som man anpassar sig väldigt snabbt till längre pass, så om man bara får in 3-4 stycken totalt så tycker jag man flyttar vägg-gränsen väldigt uppenbart framåt. 

Link to comment
Share on other sites

Ja svårt att få till dom längre passen när man har småbarn, För mig var enda sättet att köpa en skierg för att enklare få alla typer av pass. Älskar dock att köra skierg eftersom man hela tiden kan se resultat på sina förbättringar vilket är otroligt motiverande samt att man inte behöver bry sig om vädret. Jag tycker inte man ska träna länge bara för man måste utan för att man tycker det är kul och har tid. Tyckte förr som du att man var uttråkad och slut efter ett tag men allt eftersom att man blev snabbare och uthålligare så blev det roligare och passen förlängdes utan att det blev jobbigare. Jag brukar klämma in nått pass ibland när ungen har somnat.

 

Ett långpass för mig på skierg kan se ut så här (2 tim 45 min)

10km uppvärmning

2x5km tröskeltempo

10km lungt med 1 impuls efter varje km.

10min 40/20 intervaller

5km valfritt tempo

 

Att köra lungt 2-3 timmar i sträck utan variation är så mycket jobbigare mentalt så jag klarar knappt det. Att ha en plan är därför rätt bra inför passen.

Link to comment
Share on other sites

Ja svårt att få till dom längre passen när man har småbarn, För mig var enda sättet att köpa en skierg för att enklare få alla typer av pass. Älskar dock att köra skierg eftersom man hela tiden kan se resultat på sina förbättringar vilket är otroligt motiverande samt att man inte behöver bry sig om vädret. Jag tycker inte man ska träna länge bara för man måste utan för att man tycker det är kul och har tid. Tyckte förr som du att man var uttråkad och slut efter ett tag men allt eftersom att man blev snabbare och uthålligare så blev det roligare och passen förlängdes utan att det blev jobbigare. Jag brukar klämma in nått pass ibland när ungen har somnat.

 

Ett långpass för mig på skierg kan se ut så här (2 tim 45 min)

10km uppvärmning

2x5km tröskeltempo

10km lungt med 1 impuls efter varje km.

10min 40/20 intervaller

5km valfritt tempo

 

Att köra lungt 2-3 timmar i sträck utan variation är så mycket jobbigare mentalt så jag klarar knappt det. Att ha en plan är därför rätt bra inför passen.

Det där passet är ju ändå respekt! Men lägg in några korta intervaller innan 2x5km när musklerna är pigga så tränar du snabbhet/maxintensivt också.

Link to comment
Share on other sites

Ang gå upp tidigt spelar det ingen roll när jag går upp, ngt barn är alltid vaket oavsett. 

 

Hög igenkänning på det där  :D

Från mig får du ett sånt där trist svar: Var sak har sin tid. 

Man är ju oftast två vuxna som ska hinna träna och hålla sig friska - svårt att få in långpass i det schemat. Annars är mitt bästa knep flexibilitet - var beredd att träna vad som helst när som helst, men var inte slav under ett schema. Ni vill väl inte gå in i väggen. 

Det är ju tur att det är skidåkning du håller på med, där man kan förbättras långt upp i åren. 

/trebarnsmamma

Link to comment
Share on other sites

Jag har under alla år varit dålig på att köra långpass, tävlingar på långa sträckor har fått ersätta. Ett långpass har jag dock aldrig fuskat med och det har gällt 14 dagar för VL antingen som seedningslopp eller långpass på 4 mil. Ett år började jag på snö, men på grund av kraftigt töväder tog den slut efter 2-3 tim, jag åkte hem och fortsatte resten på rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Vilket engagemang :) 

 

Nu är det inte så att jag knappt har tid till träning utan jag får oftast till 6-8 timmar i veckan, Styrketräning / intervaller A3, A2 på 60 min kanske. 

Långpass har jag fått i sommar med min mtb men sällan 3-4 timmar. Men å andra sidan är jag heller ingen elitmotionär. 

 

Har en Assault som används 2-3 gånger i veckan blandat med intervaller / distans. 

 

Men nu kommer en annan stor utmaning: Konstsnöspåren har öppnat :)

Dock är de väldigt kuperade här nere och det blir då svårt att få till lugn åkning, jag måste ju liksom komma upp för backarna samt akta mig för bygdens egna wassberg som bara köttar på flåsandes i nacken (som man vägrar man släppa om någon som tycks vara en "sämre" åkare) 

Så det blir oftast halvhårda pass på 60-90 min kanske. 

 

Måtte det komma rejält med snö så jag kan köra lite lugnare och längre när tid finns.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...