Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kontrollera om skidorna fortfarande passar i spannet


pearl

Recommended Posts

Hej,

 

Åkte en hel del skidor tidigare när jag bodde längre norrut, men har sedan ett par år hamnat i Stockholm och åker inte alls lika mkt. Träningen har istället bestått av styrketräning och simning, vilket har fått till följd att jag nog gått upp 15-20kg sedan jag köpte mina befintliga skidor.

 

Nu till min fråga, går det att göra något test hemma för att se om mina skidor numer är alldeles för mjuka i spannet? Troligtvis är de för mjuka, men finns det något sätt att få det bekräftat? Förutom att ev. se folk glida förbi en när det går utför.

 

Kanske går att dra ihop fästvallazonen ifall de är för mjuka?

 

Kör både klassiskt och skate.

Link to comment
Share on other sites

Det enklaste testet är nog att ta något väldigt tunt, typ en pappersremsa, ställ dig på skidorna och be någon dra remsan under spannet. Där det tar stopp slutar spannet. 

 

Ett bättre sätt är att ta med skidorna till en sportbutik som erbjuder spannmätning. 

Link to comment
Share on other sites

Det enklaste testet är nog att ta något väldigt tunt, typ en pappersremsa, ställ dig på skidorna och be någon dra remsan under spannet. Där det tar stopp slutar spannet. 

 

Det där kräver ett riktigt plant golv, eller något annat helt plant som är stort nog att stå på. Har du ojämnheter på en millimeter eller så tappar det sin tillförlitlighet.
Link to comment
Share on other sites

Det där kräver ett riktigt plant golv, eller något annat helt plant som är stort nog att stå på. Har du ojämnheter på en millimeter eller så tappar det sin tillförlitlighet.

 

Det blir inte så användbart för att göra en bra spannmätning, men jag tänker att som ett test för att se om det finns något spann överhuvudtaget på ett par skidor efter 15kg viktuppgång så kan det ha en viss poäng. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...