Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidkläder för tävling


Skidsimme

Recommended Posts

Hej,

Jag ska åka några seedningslopp och Vasaloppet -23 och funderar över det yttersta lagret kläder. Skulle helst ha en tunn slimmad jacka samt tights istället för en riktig tävlingsdräkt så att kläderna även är användbara utanför tävling.

Några tips?

Alternativt tips på tvådelat tävlingsset?

Link to comment
Share on other sites

varför skulle inte "tävlingsdräkt" vara användbart utanför tävling.

Jag tycker det är smidigare rörlighet i lycra/tävlingsdräkter.

 

kör alltid, även ofta då jag glider runt m ungarna, med windstopper underställ samt ngn lycra-dräkt, beroende på temp o intensitet så fyller jag på med lager under windstoppern. Funkar fint ned till -15 utan problem även vid lugn-åka (då jag åker själv) samt runt -5 med ungarna.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar. Är det något speciellt märke du kan tipsa om vad gäller jacka och tights?

 

Har aldrig gillat sk skidkläder, oftast för tjocka och ventilerar dåligt. Använder vintertights och jackor från löparcollektionen. Varierar underställ efter temperatur, helst från Woolpower

 

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ja, för smidigheten kan jag tänka mig att det är ett +.

Vad trivs du med för märke?

 

varför skulle inte "tävlingsdräkt" vara användbart utanför tävling.

 

Jag tycker det är smidigare rörlighet i lycra/tävlingsdräkter.

 

kör alltid, även ofta då jag glider runt m ungarna, med windstopper underställ samt ngn lycra-dräkt, beroende på temp o intensitet så fyller jag på med lager under windstoppern. Funkar fint ned till -15 utan problem även vid lugn-åka (då jag åker själv) samt runt -5 med ungarna.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar. Är det något speciellt märke du kan tipsa om vad gäller jacka och tights?

 

 

Jag har en Nike Running jacka som är mycket tunn, tyvärr har den huva men det stör inte nämnvärt. Om du vill ha tightare fit kan du kolla bland cykeljackor, Pearl Izumi är favoriten där.

Craft vintertights åker jag i på tävling, på träning Björn Dähli men de är för tjocka för tävling.

 

 

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar. Är det något speciellt märke du kan tipsa om vad gäller jacka och tights?

 

Jag använder ofta vinterlöpartights för träning eller när det är kallare. Oftast har jag Lager 157:s Winter tights "Vicenza".

"Jacka" oftast en löpartröja av valfritt fabrikat med kort dragkedja.

Tävling allt Lycraställ. 

Link to comment
Share on other sites

Alla är vi olika, det som fungera för en fungera inte alls för en annan så det handlar om att prova sig fram. Jag har alltid kört samma på träning och tävling, då vet man vad som fungerar i olika temperaturer. Ullstrumpor, Lidl bomullskalsonger med förstärkt knä, Nike vintertights med frotteinsida. Upptill underställströja med avklippta ärmar för ökad rörlighet, +2 o varmare, bomullspolo med lös krage, noll och kallare längärmad tröja i bomull/polyester med frotteisida, Nonames vindjacka med kort dragkedja och ficka på bröstet ytterst, kallt o blåsigt förstärkt med Länsförsäkringars reflexväst. Det svårast är att hitta handskar som fungerar i olika temperaturer, har blivit mycket köldkänslig sista åren .

ps. har en Swix tävlingsdräkt i lycra, trots en storlek större använder jag den aldrig, då jag höll på att "frysa ihjäl" när jag testade den.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör kanske lite klent på träning så absolut tunnare på tävling än på träning.

Nästan alltid vindskyddat underställ med tävlingsdräkt ytterst på tävling, nästan lika ofta upplever jag det för varmt efter ett tag (någon timme senare), eftersom jag är frusen av mig så fungerar det ändå.

Träning har jag gärna Dählie byxor som är vindskyddade och inte helt tight, ger god värme och ännu bättre ventilation men ingen tävlingskänsla. Överkropp där blir det vad som är rent i garderoben, många olika vindskyddade överdrag från löparjacka till cykeljacka.

Mitt första Vasalopp skedde i R90 ställ pga begränsad budget, varmt och skönt men som sagt rätta tävlingskänslan kommer med tight dräkt. Om det är ett önskemål?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är viktigt att testa på träning det man skall ha på sig på tävling(som Vasaloppet). Tunn tävlingsdräkt på ett bättre underställ funkar bäst för mig när det bli ansträngande. Möjligen förstärkt med tunn väst med vindskydd framtill. Ner till -15gr räcker detta för mig.

Mössa är ett klädesplagg som borde förbjudas. Samlar svett och är en källa till frysning. Pannband är idealet. Täcker öron och ventilerar bra. Nu har jag visserligen hår på huvudet och kanske får man tänka annorlunda som tunnhårig?

Senast på Vasaloppet blev det på överkroppen en tjockare underställströja från Swix, väst och pannband. Nedtill vindkalsonger och Craft tights Thermo. -15gr i starten och det enda som blev kyligt var fingrarna i startbacken. Det löst sig sen när man kunde börja åka. Torr och fin hela loppet.

Körde häromdagen träning när det var runt -10gr i underställ och tävlingsdräkt från Swix och det funkade fint. Vet att det funkar och kan spara dräkten till finare tillfällen.

Link to comment
Share on other sites

Många kloka råd. Samma kläder på tävling som på träning är en självklarhet för mig. Hur ska man annars veta vad som är lagom varmt? Alternativet är ju att köpa snygga tävlingskläder och träna i dem  :D

Du har flera gånger frågat om märken. Jag åker i Craft skidställ (kallare väder) blandat med Trimtex (varmare väder, plus när det förväntas klubbfärger och loggor). Gillar Trimtex!

Link to comment
Share on other sites

Lidl har den här veckan seriöst bra skidtights i bingarna med vindtät softhell fram och lycra bak. 179 kronor. Jag har haft mina två par i över tio år. Jag har skejtat skiten ur dem och inte tillstymmelse till trasiga sömmar i grenen ☺️. Skönt med vindtätt över låren så man kan reglera med vilka långkalsonger man vill vid kyla och inte behöver tänka på vindisar.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...