Håll höger! Posted January 15 Report Share Posted January 15 Har ett par madshus stakskidor uppmätta för 78kg.Ett par blanka fisher klassiska för 85kg.Väger jag för mycket för mina madshus?Tänker att de kanske ligger i för mycket och bromsar? Jag kan testa att lägga ett papper under skidan, men det säger väl inte allt när man tex stakar och man rör sig upp och ner.Är i led 2-3 på vasaloppet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NLundmark Posted January 15 Report Share Posted January 15 Hur är dom uppmätta? Vilken stakskida är det, lång eller kort? Redline 3.0 eller nya Redline? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Håll höger! Posted January 16 Author Report Share Posted January 16 De är uppmätta med typ skiselector. Madshus från Northsport.Fisher från Pölder. Madshus är det första propulsionmodellen som kom. Den är runt 202 cm skulle jag gissa. Kallskida Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
artur Posted January 16 Report Share Posted January 16 Testa glidet innan du ska tävla och så tar du de som glider bäst för den dagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anl Posted January 17 Report Share Posted January 17 Testa glidet innan du ska tävla och så tar du de som glider bäst för den dagen.Håller med. Skidval kan ju också bero på hur väl glidzonerna passar spår och snö ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl A Posted January 20 Report Share Posted January 20 skillnaden är 3,5 kg per skida, knappt 9%; borde inte spela så stor roll rent spontant kan jag tycka. - särskilt inte på en skida utan fästvalla. i vissa fören kanske tom "fördel"...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Håll höger! Posted January 21 Author Report Share Posted January 21 Tack för svar.När jag köpte de klassiska skidorna vägde jag 78 och då mot de 85kg som de var utplockade till så skiljde fästzonen bara 1cm.Men vet inte om det fungerar likadant på stakskidor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts