Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Västgötaloppet 2023


Turbo123

Recommended Posts

Nu på söndag 22 januari är det dags för Västgötaloppet.

 

Någon som ska åka?

 

Ni som åker på Lassalyckan i dagarna får gärna rapportera om förhållanden och om dom sprutar snö.

 

Preliminärt får vi enligt SMHI kommande dygn, någon plus dagtid och någon enstaka minus på nätterna. Borde leda till snabba isiga spår med klockrent klisterföre.

Link to comment
Share on other sites

Jag är anmäld. Prognosen ser hyfsad ut, det finns chans till lite kalla nätter som gör spåren hårda. Jag kör blanka skidor, så jag hoppas mest på bra stavfäste.

 

Risken är väl att arrangörerna bättrar på snötäcket lite om det blir kalla nätter inför loppet. Nysprutad konstsnö brukar snabbt bli lös och sockrig.

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte att det blev en fin skiddag. Vädret var i det närmaste perfekt med några minusgrader och svag vind. Spåren höll förstås dåligt, det blev sockrigt och löst efter några varv. Jag åkte mest utanför spåren, det gled bättre där. Bättre stavfäste var det också. Efter några varv när man började varva åkare som just varvade ännu långsammare åkare blev det ganska trångt. Ännu värre när man själv blev varvad av tätåkarna på näst sista varvet.

 

Gammal isig konstsnö gjorde att det blev snabbt före. Jag snittade på 20 km/h, vilket är ovanligt högt för mig på en så kuperad bana.

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte att det blev en fin skiddag. Vädret var i det närmaste perfekt med några minusgrader och svag vind. Spåren höll förstås dåligt, det blev sockrigt och löst efter några varv. Jag åkte mest utanför spåren, det gled bättre där. Bättre stavfäste var det också. Efter några varv när man började varva åkare som just varvade ännu långsammare åkare blev det ganska trångt. Ännu värre när man själv blev varvad av tätåkarna på näst sista varvet.

 

Gammal isig konstsnö gjorde att det blev snabbt före. Jag snittade på 20 km/h, vilket är ovanligt högt för mig på en så kuperad bana.

Vad körde de för varv? (Nån variant på vanliga konstsnöspårsvarvet med lite snirkel minus kraftledningsgatan kanske? 5,5-6km eller nåt sånt i så fall va? )

Link to comment
Share on other sites

Vad körde de för varv? (Nån variant på vanliga konstsnöspårsvarvet med lite snirkel minus kraftledningsgatan kanske? 5,5-6km eller nåt sånt i så fall va? )

Det finns en banskiss på hemsidan. Varvet var knappa 6 km enligt min klocka, jag fick ihop 41,2 km på 7 varv. Det var samma bana som ifjor, förutom nere vid stadion där man vänder upp igen. I fjor åkte man ner runt dammen, nu var det en annan variant. De värsta backarna (Kraftledningsgatan, Väggen och Ryckåsen) var inte med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...