Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kan man se att struktur är lagd med blotta ögat?

IPJT

Recommended Posts

Hej, 

Lämnade in mina skidor för stenslipning för att lägga struktur men misstänker att de eventuellt bara planslipat skidorna utan att för den sakens skull sedan lägga struktur. Undrar därför om jag genom att bara kolla på belaget kan se om de faktiskt lagt ngt och i så fall vad?

Anledningen till att jag misstänker detta är för att jag aldrig haft så dåligt glid som efter att detta gjordes (samma valla och före som dagen innan, fast ny mättning osv). Dessutom kunde jag tidigare se ett fiskbensliknande mönster i belaget vilket jag inte längre kan göra. Bifogade några bilder som kanske hjälper er att hjälpa mig. 

Stort tack på förhand!

post-20537-0-82265700-1675381920_thumb.jpg

post-20537-0-01431700-1675381927_thumb.jpg

post-20537-0-05041800-1675381934_thumb.jpg

Det er satt en ganske vanlig allround krysstruktur på det skiparet. RA ca 4.5. Så ingenting feil der. En slik slip er mer anvendelig enn en fiskebeinsslip. 

Husk at skiene ofte må glides noen ganger før de fungerer maksimalt, samt at man knapt kan sammenligne glid mellom ulike dager. 

Var det fabriksstrukturen du hade på skidorna före stenslipningen. Jag har två par Rossignol Delta med en annan struktur än den man får vid stenslipning oftast LJ02 dvs linjär. På Rossen är den ett mönster, som gör att det kommer in mer luft mot snön och jag tycker att den strukturen ger bättre glid. Frågan är om man kan begära att få en sådan struktur vid stenslipningen och vad den heter i så fall ?

Var det fabriksstrukturen du hade på skidorna före stenslipningen. Jag har två par Rossignol Delta med en annan struktur än den man får vid stenslipning oftast LJ02 dvs linjär. På Rossen är den ett mönster, som gör att det kommer in mer luft mot snön och jag tycker att den strukturen ger bättre glid. Frågan är om man kan begära att få en sådan struktur vid stenslipningen och vad den heter i så fall ?

Har du bild på det? Nuförtiden går det väl att få hurdant mönster som helst med de mesta avancerade stensliparna. Jag hade också något special mönster på mina Ross som bara gick bra i plus fören. Det sluta med att jag stålsickla bort det, så kan tyvärr inte ta bild av det.

Har du bild på det? Nuförtiden går det väl att få hurdant mönster som helst med de mesta avancerade stensliparna. Jag hade också något special mönster på mina Ross som bara gick bra i plus fören. Det sluta med att jag stålsickla bort det, så kan tyvärr inte ta bild av det.

Slipen har duttat mönster som går som en linje i 45 grader uppifrån och ner över glidytan, vet inte vad den strukturen kallas. (har ingen bild) De jag hört är julgran, traktor och snedslipad ?

Rossignols 'butikkslip' er ikke kjent for å være spesielt god. Nesten mer trykt enn slipt, og veldig hard og fliser seg litt opp. 

De 'enkleste' slipene er lineære eller med krysstruktur. Så brukes diverse mønster for å bryte strukturene og utseende blir nærmere det man får ved bruk av rillejern. Mer avanserte slip er gjerne sammensatt av flere kjøringer (og ikke bare flere mønster satt steinen før 1 kjøring). 

• 1 month later...

Hej, här är flera som verkar ha koll på strukturer. Jag har en fjolårs dp sprint som gick okej med fabriksslipen, men jag slipade om dessa för ett tag sedan. Skidan har nu en slip som heter P5-1N. I vilka förhållanden borde denna slip gå som bäst och är det en passande slip på en stakskida? 

Hej, här är flera som verkar ha koll på strukturer. Jag har en fjolårs dp sprint som gick okej med fabriksslipen, men jag slipade om dessa för ett tag sedan. Skidan har nu en slip som heter P5-1N. I vilka förhållanden borde denna slip gå som bäst och är det en passande slip på en stakskida? 

De som sliper ski navngir de selv. Så i praksis kan P5-1N være hva som helst. P5-1 er dog Fischers navn på deres standardslip, så det vil være naturlig at det er en lignende allroundslip. Om den er god eller dårlig er umulig å si. 2 slipere kan sette samme slip og ende opp med 1 super og 1 elendig slip.

Tack för bra svar. Sätter en bild på strukturen om det säger er något mera. Känns som den är rätt så grov för att vara en "universalstruktur" och jag inbillar mig att skidorna nu går sämre uppför.

Liknar faktist Fischers struktur, men kanske lite grövre. Fischers struktur är trög uppför. Blir kanske bättre om man stålsicklar av ”topparna”.

Fsichers sliper har blitt finere med årene. Denne her er en ganske så grov krysslip. Kan bli lurt av kameraet da det ser litt ulikt ut med ulike linser, men det ser ut som en RA rundt 6. Så den er i retning sørpeføre. Jeg ville satt en mye finere slip på de fleste stakeski.