Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Engelbrektsloppen 2023


zäta

Recommended Posts

Hej,

 

Några reflektioner från dom som kört Engelbrektsloppet 45? Hur var föret? Någon som åkte med fästvalla - hur gick det?

 

Själv siktar jag på Engelbrektsloppet 60 och börjar fundera på fästvallan.

Jag är ju där och testar spår och skidor på fredag/lördag så kan skriva rek för fäste också.

Link to comment
Share on other sites

Körde 45an i sista tävlingsledet - det var ju ett par minus och fint snöfall innan start och sen blev det varmare, jag hade lite problem med fästet med skins, fanns dock ingen som hade bättre glid runt mig. En snubbe fråga om jag gick utan fäste - "näe skins" resulterade i stora ögon.

 

Överlag väldigt fina spår som höll hela loppet igenom. Är man en habil stakare kör man lätt den banan utan fäste.

 

EDIT: Seedning uppe, missa led 6 med knappa 2min, känns som snäll seedning.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte också 45km i helgen. Vallade burk, ett par-tre lager VR45 täckt med ett lager VR40 men det frös i och gav dåligt glid, hade behövt täcka med mer 40 (eller kanske bara 40). Bergfäste dock.

 

Fick seedning till led6 och tycker nog också det var snällt, bättre än vad jag trodde på efter loppet.

 

Tillägg: tyckte det var ett riktigt toppenarrangemang, härligt med långt varv och fina spår som höll bra

Link to comment
Share on other sites

Jag körde 60km igår. Trevligt arrangemang tycker jag - motionärsvänligt. Jag startade i sista tävlingsled. Någon minuts tidsförlust p.g.a köande i starten kanske.  Den brantaste backen från konstsnöspåret i klackberg var bortplockad. Jag vallade med gul skigo burk för fäste , kuzmin sickel och rillat för glid. Sämst glid och bäst fäste av alla omkring mig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...