Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Seedning Vasaloppet 2023


Hansson

Recommended Posts

Killgissar lite och det som kan påverka avståndet till vinnare skulle kunna bero på vem som vinner, en erkänt duktig åkare så blir det ju längre avstånd till gränsen för ettan. Ibland är det ju tex. ingen elitledsseedning i loppen och då är ju avståndet till led ett gränsen kortare. Vid trögt före blir ju avstånden också längre.

 

Det är ju alltid så att dom som är på gränsen till att gå fram ett led tycker seedningen är för hård men är man så snabb som man tror själv så kommer det att visa sig i resultatlistan. Det är roligare att köra om än att bli ifrånåkt och det går att plocka många placeringar från Evertsberg om man orkar gå fort där.

Link to comment
Share on other sites

Tid efter segraren är som nämnts av DaJo ett dåligt mått på hur snäll/hård seedningen varit pga olika starka segrare. Ett lite mer vetenskapligt mått är vilken ranking-poäng på skidresultat.se som krävs för visst led. Kolla den här tabellen som Wickström publicerade förra året:

 

https://erikwickstrom.files.wordpress.com/2022/03/skacc88rmavbild-2022-03-24-kl.-14.42.44.png

 

Där ser man att runt 72 i medel krävdes för led 1 2022, vilket verkar vara ungefär som i år, i alla fall på de lopp jag kollat.

Link to comment
Share on other sites

Mm 72 plats eller 12 min 46 sekunder efter segraren.

 

Moraloppet i år är det 90 plats och 15 min 18 sekunder efter segraren.

 

Orsa Grönklitt Ski Marathon är det 16 min 20 sekunder efter segraren. Svagare startfält så svårt att gå på placering antar jag.

Craft var det 14 min efter segraren som var den samma.

 

Handlar också mycket om var de drar gränsen för elitledet gissar jag, den gränsen har flyttats rejält den med så klart då allt hänger ihop.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...